Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jonaz;15922901. Nog har det ändrats en del. En del till det bättre skrev:Kan bara nicka och instämma
Samtidigt så är det ju så att i "framställningen" av tävlingshästar blir det vissa "biprodukter", dvs. de hästar som inte är tillräckligt bra för tävling, men en mkt bra och trevlig ridhäst. Jag förundras alltid över att man, bara för att man inte vill tävla, nöjer sig med en häst som inte töltar rent, har sämre exteriör och/eller kanske tom dåligt psyke. Vrf ska det ena utesluta det andra?
En häst som är avlad mot tävling/avel med allt vad det innebär (välbyggd, lätt för gångarterna, arbetsvilja) är roligare att rida än den där egensinniga grisepassaren som "är så snäll" tills man skulle vilja sätta liiite krav på den. Då är det helt plötsligt ingen mysig liten gulleponny längre utan en häst som man ständigt måste övertyga och i slutändan ändå inte får lättriden och mjuk (så länge man inte låter den lulla i sitt eget tempo på sina egna villkor).
KL
Blev lite insprirerad av den här tråden och började kika på lite klipp från olika Landsmót och kan konstatera att rätt mkt har hänt mellan 1994 (det första LM jag var på) och förra året tex.
http://youtu.be/Bze4E31DpdQ
Självaste Orri -94. Det roliga är Gunnars kommentar om vilken enastående häst han är och då hade man ingen aning om hur enastående han verkligen skulle visa sig vara (inom aveln)
http://youtu.be/Wq96EafEvZM
B-flokksfinalen förra året.
Man kan konstater att hästarna gick i högre form -94 (inte bara Orri, ibakgrunden skymtar andra ekipage med ännu högre form) och att frambensaktionen har blivit mer extrem
Så jag tror inte det är så enkelt, kryddelydd. Jag tycker jag kan se skillnaden när hästen verkligen hålls för hårt och när den inte är det. Kanske ser jag för lätt på det. Jag tror inte det, hoppas jag.
Fungerar inte ett isländskt stångbett som så att skänklarna blir lika bakåtriktade som tyglarna när huvudet är i önskad position? (Beroende på den enskilda hästens förutsättningar där den arbetar bra) I det läget släpper kedjan om man spänt den lagom löst. Skulle man ha tygelkontakt och linjen mellan hand och bett är bruten så ligger kedjan an mot hästen. Alternativet är givetvis att rida på hängande tygel, då är kedjan också lös.Vem har sagt att det är enkelt.
Men jag tycker inte om att se sträckta tyglar som går till stångbett där skänklarna är lika bakåtriktade som tyglarna.