Analysdille????

Sv: Analysdille????

milly skrev:
Ja ungefär lika fel som att en idrottare (en människa) måste dricka energidryck för att orka

Oh ja! Så är det ju. Min morgonhink innehåller 1 kilo choklad och 1 liter grädde. Allt för att jag ska ta mig upp och orka jobba. :angel:

Försök ens få ut en häst i hagen utan kraftfoder. Det är som att starta en bil utan batteri.

Pompelina skrev:
Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
Detta är att räkna.

Centaur skrev:
Båda mina är i fint hull trots att jag inte håller på och räknar. Frågade för skojs skull en sån där foderrådgivare hur mkt mat hon ansåg att mina hästar skulle ha, och skulle jag följt det så hade dom sett ut som staket.
Du har missat poängen. Man analyserar och räknar inte för att kunna ge efter tabellerna, utan för att hitta nivån för SIN häst. Första året behövs ofta justeringar om man inte har något att utgå från innan. Följande år så VET man att den här hästen behöver den här mängden energi och protein. Vet du då vad höt innehåller så behöver du aldrig chansa, utan kan lägga hästen på rätt behov direkt. Ögat är ju med hela tiden, det ena utesluter inte det andra. Dessutom RÄKNAR Pompelina, oavsett vad hon säger.

Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. skriver du
ja det var så jag med tänkte göra sen !!!! varför är då andra barnsliga och inte du??????

det är väl därför man bör analysera så att man vet vad man ska ge???
Jag har inte heller tyckt det är nödvändigt förut, men tack vare buke-medlemmar har jag insett att jag faktiskt kan spara pengar och känna mig lugn när jag tex vet om min häst behöver extra kalk, eller protein mm... eller den kanske klarar sig på bara hö:idea:

vad är egentligen meningen med denna tråd :confused:

lundborg skrev:
vad är egentligen meningen med denna tråd :confused:
Jag tror att det är en "Troll-tråd".
Genom att utrycka en åsikt och sedan se hur många som håller med, så får man veta hur många som tänker på det viset.
I detta fallet så får man reda på hur många som tycker att analyser och foderstater är bjäffs.
De som håller med är på detta viset litet lurade, för det finns egentligen ingen att hålla med.
Åsikten innehas av en fiktiv person i ett nick.

ojojoj... personangrepp tydligen... JA, jag har HAR erfarenhet av att RIDA GP hästar, varav en var reserv till VM 90, NEJ inte med mig... HAR TÄVLAT MSV dressyr... Är just nu LYCKLIG ägare till 2 st VARMBLODTRAVARE... har någon hört talas om att lessna på att hela tiden behöva PRESTERA???
Att vara LYCKLIG och HA KUL med sina hästar är väl ändå det viktigaste eller???
Det stora problemet vi har här inne är tydligen inte huruvida vi ska räkna på foderstater eller inte, utan RASISMEN.

*trött* nej inget är fel, men jag försöker bara komma fram till varför många räknar på decimalen, när det i slutändan är ögat o känslan som ger en resultatet av vår fodring?? Menmina åsikter tycks inte uppskattas av alla och när de inte har nåt att mer att komma med så går de över till personangrepp, vilket jag anser är fegt.

maria-mp skrev:
Men alla har inte mojlighet till det, man kan inte saga att det ar fel, vi har alla olika situationer. Storstall med en typ av foder, sjuk hast, eller bara vilja ha koll, ar det ngt att saga ar fel?

Du startar en tråd, läser uppenbarligen inte svaren/ignorerar dom, och kallar sedan de som svarat för dagisbarn.... Och så tror du att alla ska hålla med dig?

Håller med till viss del, men underskott och överskott av olika substanser behöver ju inte synas, tyvärr....

Nix, det räknar jag inte med eftersom det finns lika många sätt att sköta häst på som det finns hästar.. det är när personer ifråga ger sig på en personligen som det blir på dagisnivå.

pompelina skrev:
ojojoj... personangrepp tydligen... JA, jag har HAR erfarenhet av att RIDA GP hästar, varav en var reserv till VM 90, NEJ inte med mig... HAR TÄVLAT MSV dressyr... Är just nu LYCKLIG ägare till 2 st VARMBLODTRAVARE... har någon hört talas om att lessna på att hela tiden behöva PRESTERA???
Att vara LYCKLIG och HA KUL med sina hästar är väl ändå det viktigaste eller???
Det stora problemet vi har här inne är tydligen inte huruvida vi ska räkna på foderstater eller inte, utan RASISMEN.
Om man i en fodertråd som exempel på sin gedigna kunskap skriver GP dressyr så försöker man få det att låta som att man själv hållit på med GP, inte konstigt då att du blir ifrågasatt när du själv har vbl travare, det är inte rasism.
Jag skulle aldrig påstå att jag hållit på med svår dressyr bara för att jag ridit en sån häst.
PL

varför skulle hon inte kunna ha ridit gp dressyr pga hon har vbltravare?

jag tycker detta är för sorligt. man ser det i var varannan tråd.

jag tackar för mig nu, har hittat andra ställen där man inte klankar ner på varandra i nästan varje tråd. och framförallt är man inte hästrasist där.

pompelina skrev:
men jag försöker bara komma fram till varför många räknar på decimalen, när det i slutändan är ögat o känslan som ger en resultatet av vår fodring

Jag håller med dig om det! Det gör nog 99% i den här tråden. Det är precis det jag opponerat mig över tidigare i tråden, att du uttryckte dig tokigt om det var just det du skrev ovan som du menade, men du tjafsade emot och sa emot återigen. Fast jag ju hade rätt i vad du faktiskt menade!

pompelina skrev:
Nix, det räknar jag inte med eftersom det finns lika många sätt att sköta häst på som det finns hästar.. det är när personer ifråga ger sig på en personligen som det blir på dagisnivå.

när du skrev om dagisbarn så svarade du mig! jag kan inte minnas att jag har hoppat på dig personligen i denna tråd!!

var är RASISMEN?????:crazy:

Apropå att ge sig på någon personligen, är din häst en del av din person?

Nu kan jag inte hålla mig längre. Det finns sådana som mig som går in på dom här sidorna för att höra vad folk har att säga och att lära sig mer.

Men av de flesta inläggen här inne får jag inte ut ett jävla skit! Vad är ni för människor? Hur gamla är ni?

Det är ju för fan ren mobbning!

Att tracka ner på en människa så för att hon har en annan åsikt, Ok att man inte håller med, men man behöver väl för fan inte bete sig som ett gäng idioter!

Jag trodde att det var seriösa personer som gjorde inlägg här för att hjälpa varandra, inte tracka ner på någon för att man tycker dom gör fel. Fy fan! Det är äckligt att se!:devil:

Detta är en diskussionssida o då skall man inte behöva låta okunniga påståenden om att foderstatsräkning bara är för kor stå oemotsagda.
Grundinlägget var väl någorlunda förutom den vanliga sammanblandningen av analys o millimeterräknande men jag begriper fortvarande inte sambandet mellan foderkunnande o att man ridit ngns GP-häst.
PL

UnderIce skrev:
Nu kan jag inte hålla mig längre. Det finns sådana som mig som går in på dom här sidorna för att höra vad folk har att säga och att lära sig mer.

Men av de flesta inläggen här inne får jag inte ut ett jävla skit! Vad är ni för människor? Hur gamla är ni?

Det är ju för fan ren mobbning!

Att tracka ner på en människa så för att hon har en annan åsikt, Ok att man inte håller med, men man behöver väl för fan inte bete sig som ett gäng idioter!

Jag trodde att det var seriösa personer som gjorde inlägg här för att hjälpa varandra, inte tracka ner på någon för att man tycker dom gör fel. Fy fan! Det är äckligt att se!:devil:
svarar du mig?

Madick skrev:
Jag håller med dig om det! Det gör nog 99% i den här tråden. Det är precis det jag opponerat mig över tidigare i tråden, att du uttryckte dig tokigt om det var just det du skrev ovan som du menade, men du tjafsade emot och sa emot återigen. Fast jag ju hade rätt i vad du faktiskt menade!

Och vad vet du om hur jag räknar foderstater?

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama