Analysdille????

Sv: Analysdille????

Trissa skrev:
Och vad vet du om hur jag räknar foderstater?
Men vänta nu! Vad fick du för spel nu då? Varför tog du åt dig av det där, och vad har mitt inlägg med DIG att göra? Jag citerade Pompelina.

Om du är en sån som räknar exakt på milligrammet efter tabeller och skiter i hur hästen ser ut så är du väl den procenten som inte håller med då, men då har jag ju redan undantagit dig, så jag förstår inte varför du opponerar dig.

knapplån

ÄH, nu struntar jag i den här löjliga tråden :crazy:

Yrla skrev:
Oh ja! Så är det ju. Min morgonhink innehåller 1 kilo choklad och 1 liter grädde. Allt för att jag ska ta mig upp och orka jobba. :angel:

Försök ens få ut en häst i hagen utan kraftfoder. Det är som att starta en bil utan batteri.

Jag får varje morgon ut 8 hästar i hagen. Ingen av dessa får kraftfoder på morgonen. Har inte gett mina hästar det dom sista 10 åren.

Jag tolkade dig som att du håller med trådskaparen om att 99% av de som svarat i tråden räknade med sista decimalen, och inte fodrade med ögat också.... Men nu när jag läste igenom ditt svar och citatet till trådskaparen ser jag att jag feltolkade. Ber om ursäkt! :o

Skrev inte till någon särskild, bara allmänt till alla som tar åt sig.

Jag tycker att man kan säga sin åsikt utan att tracka ner på varandra. Sen är det ju en sak att ha en åsikt och att verkligen veta någonting. Riktiga fakta.

Jag har inte tagit någon seriöst här, och jag vill verkligen lära mig mer. Jag tycker att dom som verkligen kan något om foder och som har fakta för att det är så och inte bara säger att dom vet att det är så inte behöver skriva här inne.

Visst jag kan också skriva om allt jag tror mig kunna, men eftersom alla säger olika, hur kan man då utan fakta veta vem som är den som har rätt.

Jag blir så trött på att folk bara skriver här för att hävda sig om vem som vet mest och bäst. Det är väl inte det hästhållning handlar om.

Och Yrla: Du är inte rolig! Bara så du vet. Även fast du verkar tro det. Vi fattar att du vet vad ironisk betyder nu.

Läs tråden igen, från början till slut.

99% av oss här HÅLLER HELT MED grundinlägget. Men den som skrev grundinlägget verkar inte förstå vad hon själv menar eftersom hon tjafsar emot.

Yrla skrev sitt svar om att det var ironi som svar till Åkes inlägg, eftersom han svarade som att det INTE var ironi. Dessutom tycker många av oss här att hon ÄR rolig när hon raljerar över hur vissa faktiskt tänker om sina hästar och utfodring.

*Knapplån*
I dag så har jag bytt ensilage från en leverantör till en annan.
Det första med rätt värden tog slut.
Jag kunde då köpa ett identiskt ensilage som passar till mina foderstater, tack vare att det var analyserat.
Så trots att jag nu byter, så vet jag att hästarna fortfarande får samma näring.

Jag behöver inte vänta, titta, känna eller justera - jag vet.

UnderIce skrev:
Och Yrla: Du är inte rolig! Bara så du vet. Även fast du verkar tro det. Vi fattar att du vet vad ironisk betyder nu.

Åke: jag förstår inte att vi ska behöva ha den här diskussionen varje dag. Det är så tröttsamt. Jag tror att vi båda skulle må bäst av att inte ses på ett tag. :cry: (Jag är INTE ironisk :cry: )

Hävda SIG eller hävda känd beprövad vetenskapligt belagd kunskap?
Som jag ser det så är den första som hävdat SIG utan att ha mkt att komma med trådskaparen, därav all skit h*n fått.
PL

Jag hör till dem som gillade när du var ironisk.
Jag vet inte vad UI har för agenda här, bara gnäll utan ngn åsikt alls i ämnet, h*n säger att man skall diskutera hästhållning men man får inte säga mot åsikter som går mot all känd kunskap.
PL

Det var vänligt sagt. Det tråkiga är att ute bland många hästägare verkar vara bergfasta sanningar.

Jag vet inte hur hästhållningen ska bli av med sitt gamla traditionsbagage, när det i sista änden framställs som att det handlade om åsikter. Jag förstår inte hur detta med FODER kan vara en så het potatis. Inga argument verkar bita på "ögat", "så har vi alltid gjort", "så har den och den alltid gjort" osv. Det blistrades nog en hel del förr eller sysslades med andra i nutiden okonventionella metoder. Är det ett argument för att fortsätta?

Ibland verkar det som att hästägare ser sitt djur som en slags leksak. På riktigt. Och det skrämmer mig något oerhört.

peter_lundin skrev:
På SLU sitter väl bara en massa teoretiker som inte vet ngt praktiskt, kanske inte ens ridit ngns GP häst.

Jo, det är väl så. Som jag har förstått saken är det många av dem som inte ens har SETT en häst på riktigt. Så hur skulle de kunna veta bättre än Svindyrtfoderföretags objektiva experter? Eller hästkarlen från stenåldern som kan precis ALLT om foder?

Tack I_U!

Jag har funderat lite till på räknandets 'vara'. Vad innebär räkna? Motståndarna tycks tro att det handlar om att stå med miniräknare i foderkammaren och putsa på decimaler, vilket det knappast är någon som gör.

I verkligheten handlar räknandet om att ställa olika saker i relation till varandra. Man funderar över vilken mängd av ett visst foderslag hästen ska få. Av någon anledning kommer man fram till att 1 kilo groov blir nog bra i kombination med 2 kg hö. Sedan mäter man upp enheten för att ge hästen, alltså räknar i den bemärkelsen.

Men ingen öser väl upp godtycklig mängd kraftfoder och ger hästen på måfå, utan man räknar faktiskt skopor eller mått eller kilon. Alltså räknar alla vare sig de vill eller inte. Frågan är bara på vilken grund man räknar. Någon kalkyl ligger ju också till grund för valet av kraftfoder, om det inte bara är så att man väljer det billigaste. Det finns ju en anledning till att man väljer Mustang eller något annat. Anledningen kan vara siffrorna i näringsdeklarationen eller rykten/föreställningar om fodret. Korn är bra för ditt, Krafft sport är bra för datt och något annat är bra för en tredje sak.

Räknandet finns där i vilket fall som helst. Men vad man räknar med är det som skiljer. Räknar man med kvoter och siffror eller räknar man med myter och rykten om foder?

Centaur skrev:
Håller helt med dig. :bow:

Båda mina är i fint hull trots att jag inte håller på och räknar. Frågade för skojs skull en sån där foderrådgivare hur mkt mat hon ansåg att mina hästar skulle ha, och skulle jag följt det så hade dom sett ut som staket. :crazy:

Jag ger mkt hö och foder av bästa kvalite (Eggersman) och fodrar med ögat och känslan. Min 25-åring är rundare över rumpan och ryggen än majoriteten av yngre hästar..

Jag kan också fodra, utan att räkna, så att min häst håller sig i hull. (no problems :angel: )
Men det är inte i huvudsak för HULLET man räknar! Utan för att ha en BALANSERAD foderstat.
Balans mellan MJ/protein och balans mellan de olika mineralerna.
DET är största anledningen till att JAG räknar.

Sen efter att ha insett hur helsikes mycket värdena för framförallt smältbart råprotein kan skilja sig mellan olika höpartier tycker jag att det absolut är värt att analysera grovfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama