Analysdille????

Sv: Analysdille????

Då tar vi ett annat exempel då, istället för varmkorven och pulvermoset.

Med all säkerhet äter massor av folk pommes frites, hamburgare,(då menar jag inte bara på kedjor som mcdonalds utan dessa saker kan du köpa på din vanliga mataffär) ketchup, frostiga flingor medmera medmera. Inte långt ifrån allt i affären innehåller antingen för mycket fett, socker eller salt. Även vanligt bröd som påstås vara grovt och nyttigt som i själva verket är en sockerbomb.
Där har vi ett bra argument för hemlagat. Jag kan reglera mängden av dessa saker.

Men, men nu gällde det hästarna.
Jag har ingen analys i nuläget då jag tvingats köpa hö från olika leverantörer detta år men jag är heller ingen milligramräknare, finns ingen anledning.

Jag har inte hävdat mig på något sätt, bara konstaterat att det funkar att inte räkna ut på decimalen. Det funkar ju uppenbarligen att räkna på decimalen också, men i "what you see is what you get". Ögat säger dig att dina decimaler är rätt, likaväl som min "höftade" foderstat säger mig att det är rätt. Vårat gemnsamma mål är att hästarna ska må bra!! Vad jag ville veta var varför så många hänger upp sig på sin precisa foderstat o hästen inte funkar ändå? Att vissa här verkar vara i stort behov av att hävda sig o trampa ner på andra o dessutom vara spydiga tyder ju på någon sorts osäkerhet, eller? Dessutom.. Vi har alla varit nybörjare o jag tackar min lyckliga stjärna att jag träffade rätt personer när jag var det.:bow:

Tonen i dit första inlägg upplevde jag som klart nedlåtande mot alla som fösöker få till en balanserad foderstat titeln antydde dessutom ngt helt annat än sen skrev. När du dessutom påstod att foderstater bara funkar på kor anslöt du dig i mina ögon till skaran som försöker försvara sin egen okunnighet genom att förlöjliga andras räknande.
PL

Hej

Tack för ditt inlägg. Jag känner likadant vad gäller alla proffs som springer runt och vet allt. Intuition är underskattat i dagens tider.

Mvh big a

big a skrev:
Hej

Tack för ditt inlägg. Jag känner likadant vad gäller alla proffs som springer runt och vet allt. Intuition är underskattat i dagens tider.

Mvh big a

Intressant med alla nya som kommer hit och bara säger att de håller med... Läs hela tråden och inse att vi håller med i det pompelina säger, men hon verkar inte förstå vad hon själv skrivit.

pompelina skrev:
Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att man kan få sitt hö analyserat så man ser om det är bra eller dåligt, men att sitta o räkna på varenda siffra..???
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!! Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr, utbildning o uppfödning, hobby ryttare osv. Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!! Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
NÄNÄ, det goda ögat har funkat i alla tider, stirra er inte blinda på analyser o siffror!!!

Du ville alltså veta "varför så många hänger upp sig på sin precisa foderstat o hästen inte funkar ändå?" och inleder det med "jag funderar på vart hästhållningen är på väg.. detta eviga tjat,tjat, tjat om att räkna ut foderstaten till sin häst, analys hit o dit.."

En enkel grundregel är att som man frågar för man svar. Genom att tala om "detta eviga tjat, tjat, tjat" har du inte börjat med att lyfta fram det i en positiv dager. Då är det lätt att de som ska svara hamnar på defensiven redan från början (tjat, tjat, tjat brukar nämligen inte förknippas med något positivt).

För det andra skriver du "Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra??". Då har flera personer här försökt förklara att det finns flera viktiga saker i en foderstat som ögat aldrig kan se eftersom det varken syns i fodret eller på hästen. Fosfor, kalcium och magnesium är tre viktiga saker som du trots din erfarenhet och ditt tränade öga aldrig kan se på hästen. Och det är viktiga saker, trots att det inte går att se.

För det tredje skriver du "Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg". Mot detta har också kommit anmärkningar, eftersom det lätt kan tolkas som att hästen kräver kraftfoder. På Grand Prix nivå kan vi nästan utgå ifrån att inget grovfoder kan erbjuda hästen tillräckligt med energi. Men för hästar i lätt arbete (där de flesta på fritidsnivå befinner sig) räcker ett bra grovfoder mer än väl.

"Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!!" skriver du och jämställer det med decimalfetischism. Men det du gör, utgår från en analys, bedömer kraftfodermängden och tittar på hästen, är också att räkna även om det är ett överslag.

Ditt inlägg kan lätt tolkas som att du är upprörd över dem som inte går efter sitt öga i första hand utan tar det andra alternativet och räknar på decimaler hit och dit. För dem som har unghästar kan det få ödesdigra konsekvenser att inte räkna på mineralkvoter. Hur tror du att ditt inlägg påverkar dem?

Madick skrev:
Intressant med alla nya som kommer hit och bara säger att de håller med... Läs hela tråden och inse att vi håller med i det pompelina säger, men hon verkar inte förstå vad hon själv skrivit.

Visst är det både trevligt och lustigt att så många nya fick upp ögonen för just den här tråden! :angel:

Inte_Ung skrev:
Men pulvermos och varmkorv har ett utmärkt näringsvärde.
Jag har räknat på det, och det är inte dåligt alls.
Ur näringssynpukt så är det ingen skillnad på pulvermos och hemlagat potatismos.
Det är bara priset och smaken som skiljer.
Hotdogs är totalt fantastiskt ur näringssynpunkt.
Det innehåller allt som ett barn behöver, ett fullsändigt fullfoder alltså.
Konserveringsmedlet i hotdoggs är askorbinsyra - d.v.s. C-vitamin.
Så även det är med.

Om man läser näringsvärdet och räknar på det, så vet man vilken mat som barnen kan äta utan att få näringsbrist, i stället för att gissa.
Du tror att pulvermos och varmkorv är dålig mat.
Jag vet att det är bra mat, för jag har räknat på det.
Jag har försökt att ge ett av mina barn hemlagad pot.mos
jag har lagat det efter konstens alla regler och provat olika metoder.
MEN nääe hon tycker inte om hemlagad, mos. Det blir mäktigt på någe sätt.
Pulvermos får hon ibland, men det innehåller ju härdat fett.
Vilket inte är bra, det är väl i det som onyttan sitter.
Annars bör det väl inte vara så stor skillnad.

Senast ändrad av en moderator:

Stisse skrev:
Pulver mos får hon ibland, men det innehåller ju härdat fett.
Det finns pulver som bara innehåller potatis och inget annat.
Där så tillsätter man fettet, vätskan och kryddorna själv.
Sådant mos köper jag.

Sådant där "allt-i-ett"-mos härsknar så lätt.

Men vad säger du :) , kan du inte PM:a mig märket på den mosen.
Vore ju helt fantastiskt! Jag har lusläst i stort sätt varenda paket.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama