Analysdille????

Sv: Analysdille????

Inte_Ung skrev:
Det där var underbart.
"Räknar ni vetenskapligt eller räknar ni med myter och rykten?"

Den knycker jag från dig.

Ja den var faktiskt riktigt BRA! ;) Det hade jag missat.

Självklart ska alla djur få en väl balanserad kost, även vi människor men ibland får man den uppfattningen att en del lägger mer tid och energi på vad djuren äter än vad de själva äter i form av vitaminer och mineraler. Det är lika viktigt för alla men det får ju finnas gränser. Vi människor äter nog inte så rätt alla gånger men många av oss lever ett bra liv åndå och det gäller nog hästar också.;)

Den stora skillnaden är att hästen oftast är hänvisad till vad du behagar ge den vilket innebär ett ansvar.
PL

Ja, jag håller med men de som är så noga med sina hästar är de lika noga med sina barn för de är också hänvisade till vad de vuxna behagar att ge dem, villket även det är ett stort ansvar och det är jag beredd att tro att vissa glömmer.Rimligtvis så borde man med deras agument att ge allting rätt på grammet även vara noga med barnen.:smirk:

Fortvarande är det så att de flesta av oss här som anser det viktigt att analysera o räkna inte alls tror att det hänger på grammet.
Detta är ofta beskyllningar från de som försöker ursäkta att de inte har koll.
Men visst finns här nybörjare som försöker få allt att stämma perfekt o de lär sig säkert ngt på det.
PL

Jag är mycket noga med mina barns mat.
Och tro mig, det spelar roll.
Det finns många larmrapporter om att barn i Sverige är felnärda.
Och jag antar att deras föräldrar inte heller räknar foderstater till sina hästar.

Det är ju bra, men det jag menar är att många i ena sekunden står och mässar om hur viktig maten är till sin häst eller sin hund och pratar om hur viktigt det är med vitaminer hit och dit men sedan går hem och stoppar i sig själv och sina barn pulvermos och varmkorv. Själv tycker jag att det är viktigt med ett näringsnyttigt tänkande men det blir som fel när man inte kör hela rejset utan bara praktiserar det på sina djur, argumenten faller lite då.:confused:

Om man nu äter dåligt hemma så föstår jag ändå inte hur det skulle innebära att argumenten för att fodra sin häst balanserat skulle falla.
PL

Jo, men hur kan man stå och prata om hur viktigt det är då när man inte följer det själv, då kan det ju inte vara så viktigt. Är det inte konstigt att man ger sina djur nyttigare mat än sina barn?:confused:

Jag tar inte ställning till vad folk ger sina barn, våra fick en blandad kost på ett sätt som man normalt sett inte ger sina hästar.
Hästar skall ha grovfoder som huvudföda, variationerna i protein o mineralinnehåll i grovfoder är väldigt stora.
PL

tussan skrev:
Är det inte konstigt att man ger sina djur nyttigare mat än sina barn?:confused:

Gör man verkligen det? Jag upplever att kraftfoderinslagen som ges "bara för att" kan jämställas med att mata barnen kakor och andra onyttigheter som huvudföda.

Om jag kommer ut till en häst där jag misstänker att det är problem pga obalans i utfodringen skall jag då fråga vad hästägaren ger sina barn o strunta i problemet o barnen inte får OK mat:idea:
PL

tussan skrev:
Jo, men hur kan man stå och prata om hur viktigt det är då när man inte följer det själv, då kan det ju inte vara så viktigt. Är det inte konstigt att man ger sina djur nyttigare mat än sina barn?:confused:

Njae, jag värderar iaf djur lika högt. De kan dessutom inte TALA om att de mår dåligt och på vilket sätt de mår dåligt... det kan iaf barn göra i viss mån.
Jag har inga egna barn ännu men kommer att vara noga med näringen även till mina ev. barn.

tussan skrev:
.... men sedan går hem och stoppar i sig själv och sina barn pulvermos och varmkorv.
Men pulvermos och varmkorv har ett utmärkt näringsvärde.
Jag har räknat på det, och det är inte dåligt alls.
Ur näringssynpukt så är det ingen skillnad på pulvermos och hemlagat potatismos.
Det är bara priset och smaken som skiljer.
Hotdogs är totalt fantastiskt ur näringssynpunkt.
Det innehåller allt som ett barn behöver, ett fullsändigt fullfoder alltså.
Konserveringsmedlet i hotdoggs är askorbinsyra - d.v.s. C-vitamin.
Så även det är med.

Om man läser näringsvärdet och räknar på det, så vet man vilken mat som barnen kan äta utan att få näringsbrist, i stället för att gissa.
Du tror att pulvermos och varmkorv är dålig mat.
Jag vet att det är bra mat, för jag har räknat på det.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama