Analysdille????

Sv: Analysdille????

lis1e skrev:
då var det det där med varmblod igen. trist. men det är nog inget varmblod som hon tävlat gp med har jag för mig.

Tror du inte? Alla jag sett som går GP är varmblod. Inte en endaste gång har jag sett ett kallblod gå GP dressyr!

Yrla skrev:
Kraftfoder måste ju hästarna ha i vilket fall som helst, annars orkar de ju inte jobba!

Den där meningen tyder på OKUNSKAP så det tjuter om det! :cool:

Vad finns i kraftfoder som inte finns i hö? Koffein? Taurin? Dopningsmedel kanske?

Mig veterligen innehåller ett bra hö ALLT en häst behöver, förutom tillräckligt med SELEN. Kräver den mycket? = Ge MER hö!! Får den redan fri tillgång och ändå är tunn/orkeslös? DÅ kan du lägga till snabbare energi i form av kraftfoder.

lis1e skrev:
då var det det där med varmblod igen. trist. men det är nog inget varmblod som hon tävlat gp med har jag för mig.
Född 1976 med två varmblodiga travare i stallet nu. När red hon GP och på vad för häst?

till trådskaparen!
Varför skapar du en tråd om du inte tål att alla tycker olika???

på vilka sätt är är svaren barnsliga???
jag vill gärna ha ett svar på det:confused:

Pompelina har ju faktiskt aldrig skrivit att hon har ridit grand prix dressyr, bara att hon har erfarenhet av det, sa hon kan ju ha tittat pa nagra tavlingar:idea: :D :D :D

Yrla skrev:
Det var ironiskt, Milly...

Oj det såg jag nu...:o läste slarvigt och såg den där meningen som är så fel som det kan bli och då blir jag så irriterad - det finns ju dom som verkligen tror att det är faktum. :crazy:

Men okej, för DIn del var det alltså ironi ;)

Madick skrev:
Tror du inte? Alla jag sett som går GP är varmblod. Inte en endaste gång har jag sett ett kallblod gå GP dressyr!
Själv använder jag beteckningen vbl i den numera vanligaste men inte helt korrekta betydelsen vbl travare.
PL

Ja huva! Har också hört sådana påståenden, inte som vaga antydningar utan som bombsäkra meningar. Det är liksom bara fakta rätt och slätt. Finns inte någon öppning ens för att ifrågasätta det.

Tydligen är hästar motorer och deras kraftfoder är bensin. Fyller man inte på tanken ordentligt kan man få soppatorsk när som helst. Mitt under ett träningspass om det vill sig riktigt illa. :eek: Vad säger man om sådant? :crazy:

Yrla skrev:
Ja huva! Har också hört sådana påståenden, inte som vaga antydningar utan som bombsäkra meningar. Det är liksom bara fakta rätt och slätt. Finns inte någon öppning ens för att ifrågasätta det.

Tydligen är hästar motorer och deras kraftfoder är bensin. Fyller man inte på tanken ordentligt kan man få soppatorsk när som helst. Mitt under ett träningspass om det vill sig riktigt illa. :eek: Vad säger man om sådant? :crazy:

Ja ungefär lika fel som att en idrottare (en människa) måste dricka energidryck för att orka :rofl:

Kraftfoder är helt enkelt inget mirakelmedel utan bara ett snabbare sätt att få i hästen näring. En vanlig fritidshäst (även om den tävlas relativt hårt) skulle i många, många fall MER ÄN klara sig på ett medelbra hö. Om man bara gav den MER av höet istället för att proppa i den kraftfoder.

Kraftfoder är en räddare i nöden på högpresterande hästar som skulle behöve sätta i sig sånna enorma mängder grovfoder för att täcka behovet att de helt enkelt vare sig HINNER eller orkar sätta i sig det. Då kan man med fördel ge dom stor del kraftfoder (om man först o främst ger en stor mängd grovfoder förstås).

Sen säger många "kraftfoder" även när de menar tillskott av olika slag. Tillskott som är till god användning när grovfodret brister i sina värden. Men sällan är det pga ENERGIN hästen behöver tillskott utan pga för låg protein och/eller mineralvärden.

Håller helt med dig. :bow:

Båda mina är i fint hull trots att jag inte håller på och räknar. Frågade för skojs skull en sån där foderrådgivare hur mkt mat hon ansåg att mina hästar skulle ha, och skulle jag följt det så hade dom sett ut som staket. :crazy:

Jag ger mkt hö och foder av bästa kvalite (Eggersman) och fodrar med ögat och känslan. Min 25-åring är rundare över rumpan och ryggen än majoriteten av yngre hästar..

Men alla har inte mojlighet till det, man kan inte saga att det ar fel, vi har alla olika situationer. Storstall med en typ av foder, sjuk hast, eller bara vilja ha koll, ar det ngt att saga ar fel?

pompelina skrev:
jag funderar på vart hästhållningen är på väg.. detta eviga tjat,tjat, tjat om att räkna ut foderstaten till sin häst, analys hit o dit..
Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att man kan få sitt hö analyserat så man ser om det är bra eller dåligt, men att sitta o räkna på varenda siffra..???
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!! Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr, utbildning o uppfödning, hobby ryttare osv. Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!! Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
NÄNÄ, det goda ögat har funkat i alla tider, stirra er inte blinda på analyser o siffror!!!

Kunde inte säga det bättre själv...:bump:

Samma här och min är trettio så jag har väl tydligen haft tur en väldig massa år ifall man inte kan lukta och bedöma hö efter hur det ser ut.

Hö är alltid hö så det spelar ju ingen roll begriper du väl. Man SER på hästen om den får allt. :p :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur