Analysdille????

Sv: Analysdille????

Det förklarar en hel del.
Fosfor - kan väl inte vara så noga? (Om det inte gör hästen het eller fet.)
Kalcium - ja, vadå? Min häst har redan ett skelett!
Magnesium - ja, eh. Vad ska DET var bra för?!

Ska det var särskilda förhållanden mellan dem? Näh, sånt orkar jag inte hålla på med. Jag gör som de andra i stallet, det verkar funka för bra dem. Pias häst får Mirakeltillskott, man behöver inte tillsätta något alls plus att det gör underverk med hårrem, leder och muskler.Toppen! Och Lena hon ger sin Pålle SuperDuperMineraltillskott och den går sååå fint. Ska starta St Georg i helgen. Hennes pappa har dessutom sysslat med hästar i över 70 år, så han vet p-r-e-c-i-s vad hästar behöver.

Pompelina: mitt budskap gick tydligen inte fram. :crazy: Det är nämligen inte så att kraftfodret är hästens motor och grovfodret är hästens grädde.

Varför ska man räkna för kor men inte för hästar ?? :confused:

Och hur kan du säga först att du överslagsräknar men sen att du inte gör det?

Det här känns helt skumt, varför hacka på folk som vill göra det absolut bästa för sina hästar. Det är många som inte tycker att de ska räkna men sen när de ger med sig och gör det kan de faktiskt SE skillnaden också - både på hästen och i plånboken. Hästen kanske var fin innan också, men en korrekt foderstat gav det där 'lilla extra'.

Nä, fy för folk som ska hacka på oss som bara vill det bästa för våra små !

*kl*

det är otroligt "roligt" att läsa alla reaktioner på pompelinas inlägg. varför tar ni åt er så otroligt mycket?

Mitten skrev:
Varför ska man räkna för kor men inte för hästar ?? :confused:

Var du inte med på biologilektionerna? :mad: Kon har minst fyra magar, alltså är det minst fyra gånger så viktigt att räkna foderstat åt en ko! :angel:

Hästarna tar ju knappast skada av att ha uträknade värden på sitt foder. Ägaren slipper ju överutfodra "för säkerhetsskull". Så jag ser inte probelemt med att man vill räkna ut foderstat till sin häst?

Vi tycker synd om de stackars felutfodrade hästarna.
Brister på olika näringsämnen kan vara så plågsamt för hästarna, så vi blir litet ledsna av att hästar inte får vad de behöver för att deras ägare inte orkar med att räkna.

lis1e skrev:
*kl*

det är otroligt "roligt" att läsa alla reaktioner på pompelinas inlägg. varför tar ni åt er så otroligt mycket?

Tar åt oss? Vi reagerar på att någon som uppenbarligen inte förstår uttrycker sig som hon gör. Hon förstår inte ens själv att hon faktiskt räknar...

JAG förstår mycket väl vad hon är ute efter, millimeterräkningen. Men hon blandar ihop det med att använda analysen över huvudtaget.

Dock inser jag att det är rätt kört att diskutera med någon som inte ens inser när hon säger emot sig själv.

Kan man lita på analysen som man får då kan man fundera på?

Första gången stallet skickade in analysen så hade dom blandat ihop vårt hö med någon som skickat in analys på ensilage, analysen gjordes om och nya värden kom. Hur säker kan man vara denna gång att dom har gjort rätt??

lis1e skrev:
*kl*

se det som en spännande kvällsläsning:idea: (skoja bara)

jag tror inte många tar åt sig, bara hävdar att man har rätt!
Alla tycker vi ju olika!
själv har jag tyckt att det är onödigt med analys förut, men har ändrat uppfattning om detta.
Jag kommer i framtiden analysera mitt grovfoder så jag vet på ettungefär hur mycket kraftfoder jag ska ge. Men jag kommer nog inte millimeterräkna för det....
eftersom jag inte kan eller vet hur man räknar, men möjligen kanske nån här kan hjälpa mig i höst:angel:

det är ju tur att folk tycker olika... annars skulle inte bukefalos överleva:D

Jag ger upp. Att diskutera på detta forumet är ju som att snacka med en bunt dagisbarn.
Kom o snacka när ni nått resultat.

pompelina skrev:
Jag ger upp. Att diskutera på detta forumet är ju som att snacka med en bunt dagisbarn.
Kom o snacka när ni nått resultat.
???? så bara för att jag tycker annorlunda är jag ett dagisbarn:confused:

om man har svårt för att folk tycker olika ska man nog inte vara på ett forum och tycka själv:crazy:

Dom som har kunskapen om vad som händer när utfodringen går snett är dagisbarn:confused:
GP dressyr på vbl, ingenting är omöjligt men detta har nog inte hänt än:angel:
PL

pompelina skrev:
Äntligen någon som fattat poängen. Det är faktiskt som så, att det enda djurslag som det egentligen är någon idé att räkna foderstat på är kor...
den anledningen ??? är det bara dom som ska ha det?? Varför???
för massproduktionen av mjölk!:idea:
men de rids inte och motioneras som en häst gör, samt att oftast dom står i en varm ladugård hela vintern och är inte ute i kyla och rör sig i en hage!!

lundborg- som tycker att en häst bör ha lika bra mat som kor:p

pompelina skrev:
Nej jag räknar inte,däremot har du hängt upp dig på mina åsikter.

Om du inte räknar, varför analyserar du då ditt grovfoder?

Jobbigt när inte argumenten håller i en diskussion, va...?

/dagisbarnet Trissa

peter_lundin skrev:
GP dressyr på vbl, ingenting är omöjligt men detta har nog inte hänt än:angel:
PL

då var det det där med varmblod igen. trist. men det är nog inget varmblod som hon tävlat gp med har jag för mig.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama