Analysdille????

Sv: Analysdille????

pinky skrev:
Självklart måste man titta på hästen!!

Men analysen och siffrorna ger ju vägledning och man ser om foderstaten är någorlunda (eller exakt om amn vill...) i balans.

Du använder ju själv analyserat foder, så vad är poängen med ditt inlägg?;)
Jag vill få upp folks ögon för att det inte ska räknas in i minsta detalj! men det är kul att detta inlägg gav så mkt svar och det är helt klart ett "känsligt" ämne... Att räkna eller inte räkna...
Jag räknar INTE.

pompelina skrev:
Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg.

Det är väl att räkna? Sen att du inte räknar så noga som en del andra är en annan femma.

Jag förstår inte varför du lägger så mycket negativ energi på att folk räknar ut sina foderstater?

pompelina skrev:
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!!
Men inte ens du kan se vad som saknas hästen om den inte bygger muskler.
Du kan inte se om det är proteinbrist, selenbrist, vitamin E brist eller vitamin B brist.
Eller kanske en överutfodring av mineraler som anstränger hästen.
Det kan du bara räkna dig fram till.
För det mesta så går det bra med ögat.
Men ibland så gör det inte det.
Dessutom så sparar man massor av pengar på att ge hästen exakt rätt foder i stället för en massa extra dyra saker som den inte behöver "för sökerhets skull".

Men visst, man måste ju titta på hästen - också!

pompelina skrev:
Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr,
På dina travare då?
Är du ett skämt?
Som vill se hur mycket medhåll som en "analys och räknemotståndare" får?

pompelina skrev:
Jag menar att folk har faktiskt en tendens till analysera ALLT. In i minsta detalj ska det räknas och kontrolleras. DÅ är det analysdille.

Vad är det för "allt" som analyseras? Energi, protein och mineralinnehåll i grovfodret. Vad är resten?

Du ska få ännu mera medhåll. Jag brukar säga att det är tur att hästarna förr i världen inte visste hur dåligt de mådde. Jag håller heller inte på med analyser. Trots detta är mina hästar hur friska och välhullade som helst (trots hög ålder på den ene och den andre är stor som ett hus). Har alltid luktat och tittat på höet. Har funkat utmärkt.

pompelina skrev:
Jag vill få upp folks ögon för att det inte ska räknas in i minsta detalj! men det är kul att detta inlägg gav så mkt svar och det är helt klart ett "känsligt" ämne... Att räkna eller inte räkna...
Jag räknar INTE.
pompelina skrev:
Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg.

Vad kul det är när folk säger emot sig själva i samma tråd.

JO, du räknar. Sen om du kör överslagsräkning eller om du räknar med papper och penna, med ett foderstatsprogram, whatever, så RÄKNAR du!

Ylva86 skrev:
Jag brukar säga att det är tur att hästarna förr i världen inte visste hur dåligt de mådde.
Hästarna förr i världen mådde dåligt.
Vissa årgångar var ur uppfödningssynpunkt förlorade, för att det blev ett dåligt höår.
Tack och lov att vi inte har det så längre, utan kan kompencera med tillskottsfoder när hövärdet inte räcker.

Du kan aldrig se mineralinnehållet på ett hö.
Det varken luktar eller är grönt.

Ylva86 skrev:
Du ska få ännu mera medhåll. Jag brukar säga att det är tur att hästarna förr i världen inte visste hur dåligt de mådde. Jag håller heller inte på med analyser. Trots detta är mina hästar hur friska och välhullade som helst (trots hög ålder på den ene och den andre är stor som ett hus). Har alltid luktat och tittat på höet. Har funkat utmärkt.

Och jag ser på gamla bilder och tänker stackars hästar som har ägare som inte SER att hästen har kraftiga brister... Dessutom, världen går väl framåt? Människorna klarade sig bra förr i tiden också. De visste inte hur dåligt de mådde heller när de bodde 15 pers på 20 kvm utan rinnande vatten, och fick leva på rutten sill och kanske lite potatis.

Jag lägger ner massor med tid och pengar på träning, varför kasta bort allt det genom att chansa på vad grovfodret innehåller? Visst, jag ser också på hästen, men när jag faktiskt SER med ögat så har bristen redan uppstått.

Hur många hästägare finns det inte som faktiskt aldrig pysslat med utfodring, eller har koll på hur hästarna ska se ut? Hur ska man lära sig om man inte ens förstår vad man bör ändra i foderstaten om hästen inte är som man vill? En analys och uträkning efter normalvärden kan då vara en stor hjälp.

Både till Inte_ung och Madick: :bow: :bow: :bow:

Jag förstår inte att det alltid ska komma några och sätta sig emot kunskap och fakta! :confused:

Men jag förstår det.
Det verkar ju krångligt, dyrt, besvärligt och dessutom både onödigt och obegripligt.
Så man önskar sig så innerligt att det skall gå bra ändå.
Och så försöker man testa och se om det verkligen skall vara nödvändigt med det där krånglet.

Man gillar ju hästar och vill vara bra på hästar.
Men matte ville man ju slippa för det var svårt och trist.
Och så kommer matematiken och jagar en in i stallet - fristaden från trista skolan/studier.
Och vetenskapen och utbildningen med trista böcker......

Inte_Ung skrev:
Men jag förstår det.
Det verkar ju krångligt, dyrt, besvärligt och dessutom både onödigt och obegripligt.
Så man önskar sig så innerligt att det skall gå bra ändå.
Och så försöker man testa och se om det verkligen skall vara nödvändigt med det där krånglet.

Man gillar ju hästar och vill vara bra på hästar.
Men matte ville man ju slippa för det var svårt och trist.
Och så kommer matematiken och jagar en in i stallet - fristaden från trista skolan/studier.
Och vetenskapen och utbildningen med trista böcker......
:angel: :angel: detta kan nog stämma in till en viss del på mig:smirk:
sen är det nog så att man blir påverkad av andra, tex om en i stallet börjar räkna, så hakar nog fler på.
Fast jag skulle vilja veta hur mitt hö är, men vill inte skicka det på analys nu eftersom snart vintern är slut....och vi köper det av stallägaren.
jag vill ju inte bekosta det själv.....

däremot håller jag med trådskaparen att en del överdriver räknandet och ska ha milimeter-uträkning....

men till hösten ska jag nog skicka in hö för analys för att veta om jag behöver ge kraftfoder eller ej:D

och det är bukefolkets foderexperter som har fått mig att ändra inställning och fått mig att tänka om:banana:

Lånar knapp.

Jag tycker analysen är en bra grund att stå på, något att utgå från hellre än att famla med ögat bara. precis som de flesta skrivit. Bara för att man har tillräcklig vana och "öga" för att fodra någorlunda, så kan man "få till det" ytterligare med hjälp av analys, och dessutom se fler utfodrings kombinationer/valmöjligheter av foder om man vill det. som någon annan skrev - man lägger ut massor med pengar och energi på träningar och att hästen ska vara frisk och fin - varför skulle man inte vilja ta det till sin spets om det innebär att hästens hälsa och prestation och välmående kan förbättras med en foderstat som baseras på innehåll i faktiska siffror.

jag skulle inte vilja kalla det Analysdille, utan de fall jag sett passar isåfall bättre som "Analys Misstolkning". Tycker man ser lite frågor här och där där folk räknat efter tabeller och har fullständig panik för att tabellen säger att hästen ska äta x kilo hö, och den äter kanske 3 kg mindre, dvs vill inte ha mera. Panik uppstår, och då är man ute åt fel håll tycker jag. det är inte tabellen som ska styra hästen, hästen är en levande individ och har den tillgång till en bra grund och inte vill ha mer, mår bra och är glad och pigg så är det i regel så att det är naturligt och man behöver inte ligga sömnlös för att hästen inte äter enligt tabellen. det är inte sond matning vi pratar om.

Senast ändrad:

:bow:
Ännu en anledning för många tror jag är osäkerhet på det egna omdömet och okunskap. Kraftfoder måste ju hästarna ha i vilket fall som helst, annars orkar de ju inte jobba! Vem vågar gå emot strömmen. Både Pelle och Nisse går bra på 2 kilo. Då passar det säkert Olle också. Och höet behöver ju bara regleras efter hur tjock hästen är. Inte ska man behöva hålla på och räkna på sådant! Tjock häst - mindre hö. Het häst - mindre kraft. Och vice versa.

Madick skrev:
Vad kul det är när folk säger emot sig själva i samma tråd.

JO, du räknar. Sen om du kör överslagsräkning eller om du räknar med papper och penna, med ett foderstatsprogram, whatever, så RÄKNAR du!

Nej jag räknar inte,däremot har du hängt upp dig på mina åsikter.

Yrla skrev:
:bow:
Ännu en anledning för många tror jag är osäkerhet på det egna omdömet och okunskap. Kraftfoder måste ju hästarna ha i vilket fall som helst, annars orkar de ju inte jobba! Vem vågar gå emot strömmen. Både Pelle och Nisse går bra på 2 kilo. Då passar det säkert Olle också. Och höet behöver ju bara regleras efter hur tjock hästen är. Inte ska man behöva hålla på och räkna på sådant! Tjock häst - mindre hö. Het häst - mindre kraft. Och vice versa.

Äntligen någon som fattat poängen. Det är faktiskt som så, att det enda djurslag som det egentligen är någon idé att räkna foderstat på är kor...

Jag tror det ar viktigt for tex. de som star i ett stall med ett slags kraft och grov, man kan inte fodra sjalv, hasten ska inte vara for fet el ur hull till tavlig. Om man har hasten hemma sjalv for forsta gangen, eller som jag en unghast som inte lagger pa sig, nu vet jag att det ligger i hennes gener, men jag vill ju att hon ska fa i sig allt nodvandigt, och vad jag inte ska overfodra med. Och nar hon hade boxvila var skillnaden harfin, hur lite hon fick ata for att fa i sig nodvandigt och tills hon bockade i boxen, vilket hon INTE fick gora. Jag tycker man maste satta sig in i andra manniskors tillstand, och vara lite odmjuk. Sen finns det ju overdrifter,som i ALLT

pompelina skrev:
Äntligen någon som fattat poängen. Det är faktiskt som så, att det enda djurslag som det egentligen är någon idé att räkna foderstat på är kor...
Bara för att du inte begripit hur man använder en foderstat till häst så behöver du inte idiotförklara de som fattat.
Att du ev tävlat GP dressyr ger dig förstås en enorm kunskap om utfodring!
Ämnet är lite uttjatat men vill du veta hur jag menar att man skall använda en foderstat till häst så får du leta i tidigare trådar.
PL

Det är en intressant tråd, eller hur?
Och skrämmande hur många som håller med "pompelina" i hur onödig en väl uträknad foderstat är.
Men den förklarar väl varför så många hästar har så många onödiga problem.
Och varför så många ryttare har problem med sin häst i ridningen.
Tycker du inte?

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama