Sv: Amputera hund?
Jag har ställt frågan många gånger nu, varför svarar du inte på den?
Gång på gång hävdar du att risken med amputationer är för stor. Jag har frågat vad du bygger den uppfattningen på. Hur stor procent av utförda amputationer har slutat med att hunden inte klarat det? Du måste väl ha någon bakgrund till dina påståenden? Procenttal? Finns det ens någon?
Varför blanda in hundar som har annat slags handikapp vilket medför stort rörelsehinder plus eventuellt kraftig smärta/värk? Vilket amputation alltså inte medför, med reservation för ev fantomsmärtor. Dessa kan dock stoppas med medicinering.
Kan du avgöra när en hunds livskvalité (p g av smärta, ålder etc) sjunker till den punkt när den hellre lämnar livet? Jag kan det. Hunden berättar! Lika lätt ser jag när hunden
inte är klar med livet. Inte sjutton tar jag död på hunden för att
jag tycker att den ska vilja dö!
I sak, om vi ska amputera eller döda, har vi olika uppfattning och vi har båda rätt till dom, liksom vi har rätt att propagera för dom. Men vad vi inte ska göra, är att komma med div tyckande och påskina att dom är fakta, fr a om vi bygger vårt eget handlande på dom. Här tycker jag du alltför lätt kommer med påståenden.
varför skulle amputationen leda till nya sätt att finna lycka på? blir amputerade hundar mer kreativa eller vad?
Kanske? Bakgrunden till att jag skrev om det var din inställning, att hunden plötsligt skulle vara berövad livets glädjeämnen. Min erfarenhet är att kan hunden inte längre leka på ett vis, hittar den ett nytt sätt. Försvinner en bit av vardagen, mutar den in en ny. Inte mer kreativ, utan fortsatt kreativitet!
LIA