Katthem och avlivning (utbruten från Annonsera mera hundar 2)

Så bra att det finns några exempel på kastrationskampanjer med reducerat pris.

Men hur sprider man den informationen? Att bara lägga ut en på en websida hjälper ju inte mycket. Den kommer enbart att hittas av den som redan ville kastrera.

Sociala medier? Dela ut flygblad? Sätta upp affischer? Hur gör de?

Annars är det ju lätt hänt att det inte blev så många som tog del av det reducerade priset för kastration.

Att det på djurskyddets hemsida, eller Evidensias hemsida, står allmän information ser jag väl inte som en kampanj, utan som information, som nås av den som söker information.
För information finns ju väldigt många hemsidor.

Så bra att det finns några exempel på kastrationskampanjer med reducerat pris.

Men hur sprider man den informationen? Att bara lägga ut en på en websida hjälper ju inte mycket. Den kommer enbart att hittas av den som redan ville kastrera.

Sociala medier? Dela ut flygblad? Sätta upp affischer? Hur gör de?

Annars är det ju lätt hänt att det inte blev så många som tog del av det reducerade priset för kastration.

Att det på djurskyddets hemsida, eller Evidensias hemsida, står allmän information ser jag väl inte som en kampanj, utan som information, som nås av den som söker information.
För information finns ju väldigt många hemsidor.
Kampanjen är ju såklart rabatten, hur de sprider den varierar säkerligen med varje organisation/företag. Om du känner starkt i den här frågan varför inte engagera dig själv istället för att klaga på de som redan gör något oftast på helt frivillig basis. Alla som håller på med detta gör ju det inom någon form av frivillighet, de flesta helt utan betalning. Föreningarna är ideella tom på nationell nivå, ingen får betalt, det finns inga anställda i föreningarna.

Inte ens veterinärerna/klinikerna tjänar direkt något på dessa kampanjer, de får ju kunder helt utan att driva kampanj och rabattera priser för kastration.

Du kan väll bedriva din egen kampanj det är bara att skriva ut lite flygblad och gå runt och dela ut till folk om vikten av att kastrera och märka sitt husdjur.

Det vore intressant att få veta var de katterna för 1 krona tassen finns att få.

I den region där vi bor, har fertila katter av brukstyp blivit så svåra att få tag på, så att det det blivit ett vanligt samtalsämne, och den som vill ha en katt frågar runt länge innan man hittar en. Priset går då såklart upp också. Väntetiden för att få köpa en "vanlig katt", kan alltså vara ett halvår eller mer.

I den mån det existerar katter för 1 krona tassen, så gör det nog det i samma lokala områden som det finns hemlösa katter.
Alltså i de områden där även katthem finns.

Det är så att information skickas till den som har den registrerade anläggningen.

Man anger på sin anmälan till anläggningsregistret vilka djurslag man avser att hålla. Ändras detta så förutsätts man anmäla det.
Anläggningsregistret ska i princip innehålla alla anläggningar där där lantbrukets djur hålls, inkl. fjäderfä. Detta oavsett om har 4 st höns i trädgården eller 1500 mjölkkor.

T.ex. ska stallägaren som hyr ut stallplatser, förmedla information från myndigheterna till hyresgästerna.

Har man eget stall om än så litet, så ska anläggningen sedan några år tillbaka vara med i Jordbruksverkets anläggningsregister (kostar 80 kr/år).

Att det sedan finns några som struntar i att anmäla sin anläggning är en annan sak.

Information från myndigheterna är alltså knuten till anläggningar, och inte till djurindivider.

Olika avels- och rasföreningar skickar information på djurnivå eller på rasnivå.

Djurskyddet har inga synliga informationskampanjer. Det enda jag sett är olika former av "tigga pengar" kampanjer, som jag sett när jag varit på besök i Stockholm.

Några svenska realityserier gjorda efter 2018 med veterinärtema finns inte, om inte Bagges hemlösa hundar, och de hundinslag som finns i "soffprogram" ska räknas.

Sällan eller aldrig så informeras det om att vare sig katter eller hundar ska registreras i någon media.

Om en kattägare tar sig till veterinären, så är nog i normalfallet katten redan märkt och registrerad numera. Veterinären kommer att anmoda djurägaren att märka sin omärkta katt och förklara varför.

Om det nu är så att en viss djursort, innebär att problem uppstår, oavsett om det är sanitära problem, eller lidande hos djuren, så är det en del av vårt samhällskontrakt att söka efter lösningar på det problemet.

Därför är det rimligt, om det nu finns ett utbrett problem med hemlösa katter och kattsamlare, att informera med allmänna medel.
Min vän har som exempel tre katter (har två, nummer tre har sorgligt nog nyligt gått bort). Första katten var en gratisunge som hon betalade för eftersom det är otur att ta emot gratiskatt, alltså "en krona tassen". Långhårig bondkatt. Nummer två köptes för typ en femhundring, långhårig bondkatt, nummer tre är vuxen omplacering (gratis) korthårig bondkatt. Första var norrland, andra skåne och tredje mellansverige. De finns absolut.

Du pratar fortfarande om anläggningar, jag pratar om vardagliga djurägare. Det finns ingen som skickar ut information till Kalle när han köper sin schäfervalp utan han får helt enkelt ta reda på vad som gäller eller också kommer uppfödaren att tala om det för honomoch det verkar ju funka - varför gör det inte det när det kommer till katter?

Nu är jag ju redan en ganska engagerad djurägare och vet om diverse regler och registreringar så det är svårt att se det från en helt ny ägares perspektiv, men jag antar att de allra flesta antingen gör egna efterforskningar eller får info från uppfödaren - och det är nog där det brister för många katter spekulerar jag.
Kattungar som avlas fram för att honorna strövar fritt vill folk bara bli av med, det finns lite eller ingen eftertanke och lite eller ingen omsorg när katterna väl är sålda.

För övrigt fick till och med jag som utlandsvensk upp massor med artiklar om lagändringen angående kattregistreringen när den lagen var på tapeten, så visst sprids det i media!

Det vore intressant att få veta var de katterna för 1 krona tassen finns att få.

Det är så att information skickas till den som har den registrerade anläggningen.

Och vad händer om den registrerade anläggningens ägare skiter i att märka och registrera sin katt? Det gick ut mycket information när den nya lagen kom 1 januari. Trots det så räknar katthemmen att ca 5% av alla de katter som kommer in faktiskt är märkta och registrerade.
Man anger på sin anmälan till anläggningsregistret vilka djurslag man avser att hålla. Ändras detta så förutsätts man anmäla det.
Anläggningsregistret ska i princip innehålla alla anläggningar där där lantbrukets djur hålls, inkl. fjäderfä. Detta oavsett om har 4 st höns i trädgården eller 1500 mjölkkor.

T.ex. ska stallägaren som hyr ut stallplatser, förmedla information från myndigheterna till hyresgästerna.

Har man eget stall om än så litet, så ska anläggningen sedan några år tillbaka vara med i Jordbruksverkets anläggningsregister (kostar 80 kr/år).

Att det sedan finns några som struntar i att anmäla sin anläggning är en annan sak.

Information från myndigheterna är alltså knuten till anläggningar, och inte till djurindivider.

Som du själv var inne på, den stora, stora majoriteten katter är inte raskatter. I princip alla raskatter märks och registreras. En mycket liten minoritet huskatter. Hemlösa katter saknar öht ägare som registrerar dem.
Olika avels- och rasföreningar skickar information på djurnivå eller på rasnivå.

Djurskyddet har inga synliga informationskampanjer. Det enda jag sett är olika former av "tigga pengar" kampanjer, som jag sett när jag varit på besök i Stockholm.

Var exakt väntar du dig att informationskampanjerna ska vara och i vilken form?

Sällan eller aldrig så informeras det om att vare sig katter eller hundar ska registreras i någon media.

Trots det så registreras hundar men inte katter.
Om en kattägare tar sig till veterinären, så är nog i normalfallet katten redan märkt och registrerad numera. Veterinären kommer att anmoda djurägaren att märka sin omärkta katt och förklara varför.

Många katter som kommer till veterinär är inte registrerade, märkta eller försäkrade. Många tiggarkampanjer är pga kattägare som struntat i att försäkra. Katten blir sjuk eller skadad och personen i fråga har inte råd med veterinärvård.
Därför är det rimligt, om det nu finns ett utbrett problem med hemlösa katter och kattsamlare, att informera med allmänna medel.

Det vore helt fantastiskt om det användes allmänna medel till att informera om katters behov av kastrering, märkning, registrering och försäkring. Katthemmen och alla andra volontärer som sliter i det tysta, och därför inte har tid att stå och dela ut flygblad, skulle bli så otroligt lyckliga om allmänna medel användes för kampanjer.

Mitt katthem gör precis det där. Mängder av kampanjer, varje vår finns det en pott för att få kastrering och märkning för en tiondel av priset. De står på små lokala grejer (typ marknader), på hundtävlingar, på hästtävlingar, osv. Ändå är det alltid fler katter hemlösa i upptagningsområdet än de har plats för.

Information spelar ingen roll när människor ideligen skaffar katt utan att ha minsta intresse för hur man tar hand om en katt eller ens avsikten att ta hand om den om något händer. Om katten inte får kosta en tusenlapp i kastrering ens ska man aldrig ha en öht.

Jag vet mer än en person som i övrigt är välutbildad och sköter sina "riktiga djur" bra, men absolut inte skulle kosta på en katt få vård, knappt att ens åka in och få den avlivad om så vore fallet, och att det är tex krav på märkning och registrering numera tycker man är idioti. :banghead:
Min man hade en kollega som var förvånad över att våra katter var försäkrade, för katter tog man ju inte till veterinären annat än för avlivning :banghead:

Sen blev katten sjuk, och efter en vistelse på djursjukhuset och en räkning på 50.000 var katten plötsligt försäkrad, för när det kom till kritan hade de lika mycket känslor för katten som för hunden :grin:

Min man hade en kollega som var förvånad över att våra katter var försäkrade, för katter tog man ju inte till veterinären annat än för avlivning :banghead:

Sen blev katten sjuk, och efter en vistelse på djursjukhuset och en räkning på 50.000 var katten plötsligt försäkrad, för när det kom till kritan hade de lika mycket känslor för katten som för hunden :grin:
Ja det är extremt mycket vanligare att hundar och hästar än katter är försäkrade vilket bara det visar på vilken status katter har idag.

Min syster skaffade katt. Jag tjatade mig grå att han skulle försäkras. Först var hon helt emot det. Till slut försäkrade hon honom. Något år senare bröt han benet och hamnade hos vet. Hon erkände då hur viktigt det var med försäkring.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka