Amputera hund?

Sv: Amputera hund?

jag arbetar som pers ass, och har jobbat med ganska svårt fysiskt funktionshindrade barn. de har dessutom alla haft stora mentala funktionshinder som gjort att de inte kunnat förstå sina handikapp som en normalt utvecklad människa hade gjort. de har legat på spädbarnsnivå och upp till 3-4 (fast de är äldre på passet). men de är människor! människor har man inte ihjäl hur dålig livskvalitet de än har. inte ens psykiskt fullt friska människor som verkligen inte vill leva mer pga sina smärtor får man ta död på. låt för guds skull våra djur slippa det!

min katts promenader består av kanske 1 km en gång i veckan. tror de flesta hundar, sällskaps- eller ej, får betydligt mer motion än så. hundar brukar dessutom gilla att springa för springandets skull, något våra katter aldrig har gjort.

Du läste inte mitt svar till MrsScabtree ang handikappade människor??

människor har man inte ihjäl hur dålig livskvalitet de än har. inte ens psykiskt fullt friska människor som verkligen inte vill leva mer pga sina smärtor får man ta död på. låt för guds skull våra djur slippa det!
Varför rör du ihop äpplen och päron? Jag har väl inte påstått att man ska ha ihjäl folk? Jag har heller inte sagt att man ska spara på djur, som har så hemska smärtor som du anför.
Vad här gäller är om en hund kan leva ett tillfredsställande liv (ur sin egen synvinkel) som amputerad, och det anser jag att den kan. En amputation kräver inte, som jag tror du påstod, någon långvarig kanvalecens, och medför ingen smärta heller, förutom de första dagarna då man dämpar den medelst medicinering.

Eftersom jag alltså inte har någon "tyckasyndom"-syn på handikapp som sådant, bekymrar det mig inte i sak om en hund har ett amputerat ben, och ej heller skulle jag tveka om amputation om det gällde min egen hund.

OT, så anser jag att en människa har rätt till sitt liv, men också till sin död. Är man mentalt klar över sin situation (som diskussionsmässigt är fruktansvärd och hopplös) och beslutets följder, så ska man ha rätt till dödshjälp. Men detta var alltså helt utanför tråden!

LIA

*KL*

Mina fd svärföräldrars hund blev så skadad i benet att det inte gick att operera. Veterinären sa avlivning! Men yngsta dottern (sladdis dessutom och lite bortskämd) blev helt förstörd. Föräldrarna låg dessutom just då i skiljsmässa och de hade inte hjärta att låta dottern få mer att tänka på. Så de amputerade benet.
Först var jag helt oförstående inför detta. Men jag fick faktiskt ändra inställning.
Hunden som är en bordecollie kom hem efter några dagar och sprang omkring som vanligt. Det tog inte lång tid förrens han hängde med mej ut på ridturerna som han alltid gjort!
Han behövde ingen lång rehabilitering eller någonting annat. Han opererades och kom hem några dagar senare i ett mycket över förväntan skick.

Jag såg ett inslag på tv med en hund som hade kvar båda benen på ena sidan dvs typ höger fram och höger bak.
Den kunde springa ändå.
Det var en italiensk vinthund eller någon annan liten vinthund.
Så jag tycker definitift att man ska kunna amputera en hund.

Jag såg ett inslag på tv med en hund som hade kvar båda benen på ena sidan dvs typ höger fram och höger bak.
Den kunde springa ändå.
Det var en italiensk vinthund eller någon annan liten vinthund.
Så jag tycker definitift att man ska kunna amputera en hund.

Det där tycker iof jag är att gå för långt. Man behöver inte dra det till sin yttersta spets.

Det där tycker iof jag är att gå för långt. Man behöver inte dra det till sin yttersta spets.

Jag förstår inte skillnaden. Den hunden har jag med sett och den rörde sig så fint så.

Jag är visserligen helt emot benamputation i vilket fall som helst. Men när man är för "i vissa" fall så funderar jag på när det är dragit till sitt yttersta?

En hund på två bakben som är glad och lycklig, men som avlivas fort pga pålagringar. Men ändå kanske får 2 extra år med sina ägare. Eller en hund på 3 ben som lever 5 år innan den dör. Eller en med högerbak och högerfram kvar, som lever och är glad 4 år?

Jag förstår inte skillnaden. Den hunden har jag med sett och den rörde sig så fint så.
Den hunden har jag också sett, och nog för att den rörde sig balanserat och fint, men tittar man noga ser man att den lägger större delen av vikten på den yttre delen av benet. Jag gör det själv ibland (människor går sällan jämnt fördelat med vikten på fötterna, men jag är lite extrem och den hunden är ännu värre). Jag vet själv att har jag gått mycket en dag så värker fötterna och yttersidan av smalbenet en hel del. Nu har förvisso hunden i fråga + för att den är så lätt, så den kanske klarar det utmärkt. Det kan ju inte jag veta eftersom att jag bara sett en kort filmsnutt på den. Intrycker jag får gillar jag däremot inte.

Jag är visserligen helt emot benamputation i vilket fall som helst. Men när man är för "i vissa" fall så funderar jag på när det är dragit till sitt yttersta?
Som jag redan skrivit tycker jag
att man dragit det till sin yttersta spets när man amputerar mer än ett ben och om framben amputeras. Jag är bara för amputering av bakben på hund av anledningar som jag också redan tagit upp.

jag har redan skrivit att det säkert kan finnas hundar som klarar en amputation, både fysiskt och mentalt. men jag anser att risken för att de INTE ska klara det är alldeles för stor, och att man därför inte ska chansa.

man kan ju jämföra det med strålbehandling av cancer hos hund, något jag heller inte skulle utsätta mina hundar för. visst kan man prova att operera bort tumören, men sprider den sig, då är det finito för mina jyckar. jag älskar dem för mycket för att se dem plågas.

Men hur kan du veta att den trebenta hunden inte har ont i sin enda bakfot när dagen är slut?

Jag köper verkligen inte att ett sånt ben är ok, men inte ett sånt ben. Hundarna oavsett vilket ben som är kapat ser ju lika glada ut för det. Och rör sig väl för att vara amputerade.

En hund ska ha fyra ben, thats it.

Men hur kan du veta att den trebenta hunden inte har ont i sin enda bakfot när dagen är slut?

Jag har aldrig haft en trebent hund, så det vet jag inte. Jag vet bara vad jag sett och hört, och enligt ägarna (och mitt omdöme) tycker jag hunden klarar sig utmärkt (dom jag sett). Jag är väl rå och kall som inte fäller några tårar över en hund som uppenbarligen inte lider. Jag är faktiskt mer för att ömka djur som blir förmänskligade genom klassiska fall så som på låt säga Ceasar Millan programmen där hunden inte blir behandlad som hund. Fattas den ett mindre ben och lever ett hundliv kan jag inte snyfta. Så är det bara. Och varför skulle man inte kunna se om hunden har ont? Jag ser hältor o krämpor väldigt bra på både fyrbenta hästar o hundar även om dom är diskreta. Man känner förhoppningsvis sin hund så pass väl.
Sannolikheten att den har ont i sitt enda bakben tycker jag heller inte så stor, eftersom att större delen av vikten är fördelad på framdelen. Har den det ändå ska den väl avlivas.

Jag köper verkligen inte att ett sånt ben är ok, men inte ett sånt ben. Hundarna oavsett vilket ben som är kapat ser ju lika glada ut för det. Och rör sig väl för att vara amputerade.
Jag tycker som jag tycker efter det jag har läst om anatomi och fysik på både människor och djur (man fördjupar sig ordentlig inom det när man animerar bland annat). Hundar har fyra ben där över 50 procent av vikten (minns inte exakt siffra) ligger på framdelen.
Frambenen är dessutom mer "stötkänsliga" än bakbenen..tar man upp ridning som exempel är det av den enkla anledningen man vill att hästen ska fördela vikten från framdelen till bakdelen och bära sig där när ryttaren sitter på, frambenen tål helt enkelt inte den belastningen lika bra. Skulle man alltså amputera ett framben på en hund måste ett framben fokusera över 50 procent av kroppens vikt alldeles själv, och när hunden dessutom rör sig med sitt enda framben blir rörelsemönstret inte naturligt. Den måste "hoppa" fram på benet som då får ta emot ännu mer stötar. Utöver det tycker jag att hunden inte kan röra sig tillräckligt bra när den "skuttar" fram på det viset. Utan ett bakben kan hunden fortfarande galoppera så gott som helt naturligt.

En hund ska ha fyra ben, thats it
Det är ju din moraliska åsikt, då är det ju inte "thats it".
Hade det varit fakta hade det varit en annan sak..men tyvärr verkar det ju inte finnas någon fastställd sådan. Då hade inte diskussionen existerat :D.

jag har redan skrivit att det säkert kan finnas hundar som klarar en amputation, både fysiskt och mentalt. men jag anser att risken för att de INTE ska klara det är alldeles för stor, och att man därför inte ska chansa.
Vad bygger du den uppfattningen på? Hur stor är risken?
Vänligen svara på frågorna!

Varför riskfritt? Ingenting i livet är riskfritt. Du har inga garantier när du skaffar en hund, att den ska bli perfekt, fel- och problemfri resten av livet. Det är alltid en chansning.

Jag tror för min del, att risken att en i övrigt sund hund inte skulle klara av en amputation är minimal. Därför skulle min hund få chansen till ett fortsatt gott liv genom amputation om så vore.

LIA

riskbedömning! du ser dig om innan du går över gatan. är trafiken för livlig, eller om bilarna kör för fort, låter du bli att gå över gatan. i riskbedömningen väger du också in vinsten i att gå över gatan. måste du verkligen? hinner du med tåget om du väntar längre?

på ett liknande sätt resonerar jag kring mina hundar. jag släpper dem inte lösa nära motorvägen, även om de skulle uppskatta att springa fritt. risken är för stor. jag kapar inte av benet och gör dem handikappade, risken är för stor. det MÅSTE inte gå snett, men jag vågar inte chansa. insatserna är för stora.

allt baserat på att jag vet vad mina hundar uppskattar i livet. jaktlekar, tacklingar, lydnadsträning, springa efter bollar osv. de gånger de tvingats opereras har de varit mycket olyckliga de få dagar de fått gå på långsamma promenader i koppel. ett så stort sår tar minst några veckor att läka, och sedan ska hunden lära sig gå, springa, sitta, ligga och hela baletten. musklerna måste övas upp innan hunden orkar hålla samma tempo som med två bakben och vips är vi uppe i månader. allt detta för en liten chans att det lyckas. näe, det slipper mina hundar. döda hundar lider inte!

Hundar har fyra ben där över 50 procent av vikten (minns inte exakt siffra) ligger på framdelen.
Frambenen är dessutom mer "stötkänsliga" än bakbenen..tar man upp ridning som exempel är det av den enkla anledningen man vill att hästen ska fördela vikten från framdelen till bakdelen och bära sig där när ryttaren sitter på, frambenen tål helt enkelt inte den belastningen lika bra. Skulle man alltså amputera ett framben på en hund måste ett framben fokusera över 50 procent av kroppens vikt alldeles själv, och när hunden dessutom rör sig med sitt enda framben blir rörelsemönstret inte naturligt. Den måste "hoppa" fram på benet som då får ta emot ännu mer stötar. Utöver det tycker jag att hunden inte kan röra sig tillräckligt bra när den "skuttar" fram på det viset. Utan ett bakben kan hunden fortfarande galoppera så gott som helt naturligt.
I fallet hästar brukar man säga att förhållandet är 60-40, då inkluderat det stora, tunga huvudet, varför hundar kanske hamnar 55-45?
Oavsett, så är jag med på ditt resonemang- i det teoretiska. Men det utgår ju från det rörelsemönster en 4-bent hund har! Den 3-benta kommer säkert att anpassa sitt rörelsemönster efter sitt handikapp (tycker mig sett det på filmsnuttar) och avlasta det enda frambenet. Visserligen tappar hunden därvid en del av sitt naturliga, tidigare rörelsemönster, men uppfattar hunden det som ett problem i sig?

Funderingar av den här sorten ställer följdfrågor.
Lider (mentalt eller fysiskt) hunden av att inte kunna springa lika fort eller röra sig lika fritt som tidigare? Om den leker med en annan hund, lider den av att inte hinna med?
Lider min gamla hund med ledfel av att inte kunna springa lika fort eller länge som unghunden när dom leker? Om inte, verför skulle ampisen göra det? Och om han lider, ska jag avliva gamlingen då? Eller ska jag fortsätta att låta honom avgöra själv om han vill busa eller inte? (Hypotetiskt alltså, du förstår säkert min inställning betr gammelhunden ;) ).

LIA

I fallet hästar brukar man säga att förhållandet är 60-40, då inkluderat det stora, tunga huvudet, varför hundar kanske hamnar 55-45?
Oavsett, så är jag med på ditt resonemang- i det teoretiska. Men det utgår ju från det rörelsemönster en 4-bent hund har! Den 3-benta kommer säkert att anpassa sitt rörelsemönster efter sitt handikapp (tycker mig sett det på filmsnuttar) och avlasta det enda frambenet. Visserligen tappar hunden därvid en del av sitt naturliga, tidigare rörelsemönster, men uppfattar hunden det som ett problem i sig?

Lider (mentalt eller fysiskt) hunden av att inte kunna springa lika fort eller röra sig lika fritt som tidigare? Om den leker med en annan hund, lider den av att inte hinna med?
Lider min gamla hund med ledfel av att inte kunna springa lika fort eller länge som unghunden när dom leker? Om inte, verför skulle ampisen göra det? Och om han lider, ska jag avliva gamlingen då? Eller ska jag fortsätta att låta honom avgöra själv om han vill busa eller inte? (Hypotetiskt alltså, du förstår säkert min inställning betr gammelhunden ;) ).

LIA

Ja det är ju det som är den största fråga, om hunden blir illa berörd av "felet" vilket jag iaf i största mån inte tror. Jag tycker ändå att ska hunden amputeras ska den göra det med så bra fysiska möjligheter som möjligt..just för att man inte vet hur den "tar det".
Då vill jag liksom inbilla mig att chansen är större att hunden inte bryr sig ett dyft om den kan leva sitt liv med så minimala förändringar som möjligt från det förra fyrbenta livet.

Du undviker att svara på mina 2 konkreta frågor. Varför?

jag kapar inte av benet och gör dem handikappade, risken är för stor. det MÅSTE inte gå snett, men jag vågar inte chansa. insatserna är för stora.
Aha, du menar att kostnaden kanske inte motsvarar utfallet?
Du upprepar att risken är för stor. Siffror tack!

allt baserat på att jag vet vad mina hundar uppskattar i livet. jaktlekar, tacklingar, lydnadsträning, springa efter bollar osv.
Varför skulle dom behöva sluta med något av det där?? Jag är dessutom övertygad om att dom skulle anpassa sig och finna fler glädjeämnen.

de gånger de tvingats opereras har de varit mycket olyckliga de få dagar de fått gå på långsamma promenader i koppel.
Vad har det med att vara ampis att göra?

ett så stort sår tar minst några veckor att läka, och sedan ska hunden lära sig gå, springa, sitta, ligga och hela baletten. musklerna måste övas upp innan hunden orkar hålla samma tempo som med två bakben och vips är vi uppe i månader.
Du är onödigt negativ och pessimistisk. På TV var det häromveckan en amputerad hund som var ute (i koppel) på promenad efter en vecka. Troligen är läkningsprocessen mycket kortare än vid ett benbrott. Avlivar du din hund för ett brutet ben? :)

allt detta för en liten chans att det lyckas.
Suck!!

näe, det slipper mina hundar. döda hundar lider inte!
Sant, döda hundar lider inte. Visa varför amputerade hundar skulle lida!!!

Allmän fråga: Varför får inte djur lida? Eller ha värk eller känna smärta? Varför skulle inte ett djur sätta värde på ett fortsatt liv även om det t ex innebär viss smärta, kanske under begränsad tid? Varför skulle viss värk innebära att djuret inte har ett fullvärdigt liv?
Undrar jag som har värk och smärta varenda dag, men ändå inte vill bli avlivad.

LIA

Allmän fråga: Varför får inte djur lida? Eller ha värk eller känna smärta? Varför skulle inte ett djur sätta värde på ett fortsatt liv även om det t ex innebär viss smärta, kanske under begränsad tid? Varför skulle viss värk innebära att djuret inte har ett fullvärdigt liv?

Antagligen för att de med största sannolikhet inte förstår den eller förstår alternativen. En hunds stimulans begränsas ju oftast också när det gör ont någonstans. Låt säga min hund, han har ibland ont i bakkärran pga av artros-dom dagarna han verkar ha värk får han vila.
Vad finns det mer för honom att göra då? Träna mentalt? Nej..han kan inte koncentrera sig riktigt när det gör ont, dessutom måste han ju oftast röra sig på ett eller annat vis ändå när vi tränar lydnad ex.
En människa som kan ha ont kan knapra sina tabletter, sätta sig framför tvn, läsa en god bok, teckna, sitta vid datorn etc etc..det finns fortfarande saker att pyssla med. Vi kan dessutom umgås socialt, bara sitta och snacka osv. En hund är ju väldigt fysiskt i sitt kroppspråk och umgås den socialt ingår oftast lekar med fart/kamp/jakt eller vad det nu må vara. Hundens liv begränsas så mycket vid smärta..det kan många hundar inte ta.

Aha, du menar att kostnaden kanske inte motsvarar utfallet?
Du upprepar att risken är för stor. Siffror tack!
siffror på vadå?

Varför skulle dom behöva sluta med något av det där?? Jag är dessutom övertygad om att dom skulle anpassa sig och finna fler glädjeämnen.

vadå andra glädjeämnen? mina hundar är allra lyckligast när de springer, och det riktigt fort. deras favoritlek går ut på fullt ös och hårda tacklingar. och pudelfnatt ska det visst heta när de kutar runt för sig själva, med snäva fintar och krum svans. det är skitkul enligt mina jyckar.

Du är onödigt negativ och pessimistisk. På TV var det häromveckan en amputerad hund som var ute (i koppel) på promenad efter en vecka. Troligen är läkningsprocessen mycket kortare än vid ett benbrott. Avlivar du din hund för ett brutet ben?

nej, jag försöker att inte vara blåögd och förmänskliga mina hundar. en vecka är en EVIGHET för en hund! mina hundar har varit ute på koppelpromenader senast dagen efter op, och då har det ändå varit så stora operationer som kastration. om jag avlivat eller ej vid benbrott beror dels på hur gammal hunden var och på prognosen. blir benet helt bra? tar det lång tid att läka? är det mycket smärtsamt?

jag tror jag blir tokig snart. du är en MÄNNISKA. din hund är en HUND. viss skillnad på föreställningsförmåga, förståelse av sammanhang, tankekontroll och dessutom kan du knapra hur mycket smärtstillande du vill när du får ont. hunden lär knappast ha fri tillgång till medicinskåpet.

Senast ändrad:

Lider min gamla hund med ledfel av att inte kunna springa lika fort eller länge som unghunden när dom leker? Om inte, verför skulle ampisen göra det? Och om han lider, ska jag avliva gamlingen då? Eller ska jag fortsätta att låta honom avgöra själv om han vill busa eller inte? (Hypotetiskt alltså, du förstår säkert min inställning betr gammelhunden ).

min gammelhund är fortfarande otroligt fräsch och håller jämnt tempo med den lite yngre. men med åldern kommer oftast också en viss bekvämlighet. gamla hundar bryr sig oftast inte om att fjanta runt så mycket. det är de för lata för.

lider hundar av att inte kunna röra sig ordentligt? JA det gör de! men hur mycket beror på individen. min tik kommer säkert inte lida lika mycket som min hane den dagen hon börjar förlora sin spänst. men jag har aldrig sett en lycklig rörelsehindrad hund (fast givetvis kan de visa glädje ändå, se tidigare inlägg).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon krockade med en häst och bröt höger skenben. Då vändes Cathrine Bergkvists liv upp och ner. 14 operationer under sju år hjälpte...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka