Amputera hund?

Sv: Amputera hund?

Lite OT..

Men jag hade dödsångest när jag vaknade upp ur narkosen från en större operation ( fortfarande kopplad till respirator )

Det krävdes 4 vuxna människor för att hålla mig så stilla som möjligt.

och jag är alltid hungrig när jag vaknar efter narkos och vill ha "frukost" direkt;)

Jag är lite kluven till amputering, men har sett ett flertal hundar som löever fullvärdiga och aktiva liv som 3 benta. Allting beror nog på ras (lättare hundar får nog lättare med 3 ben än tunga raser), mentalitet mm.

På mina fd shar-pei skulle jag aldrig gjort en sådan sak - dom är för tunga i min smak för att få ett drägligt liv, men whippet, border osv klarar det nog klart bättre.

Såg förresten ett program där jag blev oerhört kluven och det var om en svensk whippet som amputerat två ben - ett bak och ett framben på samma sida. Den hunden kunde göra i stort sett allt och va snabb som attan. Det enda den inte klarade var att stå stilla, för då förlorade den balansen - men sitta och springa gick bra.

Jag är för det, för att många hundar klarar sig utan ett ben och kan fortsätta ett lyckligt liv.

Det är lång, lång rehab-tid osv för en hund som blir amputerad. Tokigt lång sådan och ett troligtvis icke-normalt, kort hundliv därefter. Det tackar jag nej till.
Kan du ange hur, i dagar/månader/år, du vet att rehabtiden är?
Hur onormalt menar du att livet blir efter amputationen?
Hur mycket förkortar amputationen hundens liv?

Vore intressant med faktauppgifter där eftersom jag har motsatt uppfattning, men man blir ju aldrig för gammal för att lära.

LIA

Är tokigt trött nu, men hoppas jag kan skriva hyfsat begripligt ändå...

Nej, jag kan inte ange i dagar/månader/år hur lång tid det är, framförallt inte när det verkar variera från hund till hund. Jag är inte någon veterinär och har inte alls stor erfarenhet av sånt här.

Jag har extremt svårt att se att tex mina hundar skulle kunna hänga med på våra dagliga aktiviteter utan svårigheter om de saknade ett ben. Ett hundliv för mig är ett liv fullt med bus i konstig terräng, långa promenader, agility, lydnad, jaktträning av olika slag osv. Ett liv där hunden inte kan hänga med på sådant är inget jag skulle uppmuntra.

Eftersom en hund lär överbelasta andra ben/snedbelasta kroppen om den håller igång mycket så lär ju hunden inte kunna leva lika länge? Jag har hört flera som sagt att just snedbelastningen orsakar förslitningar och ställer till mycket.

Självfallet lever hunden längre som amputerad än om man avlivar hunden istället, men jag skulle fortfarande aldrig gå med på att mina hundar skulle bli av med ben.

Men visst, visa mig ett gäng amputerade hundar som klarar av riktigt aktiva liv utan problem osv så kanske jag ändrar uppfattning till att det är ok om andra gör det med sina hundar.

Jag förstår faktiskt inte helt hur man kan ha någon kategorisk uppfattning i denna fråga. Vi har ansvaret att bestämma över våra hundars liv och död. Det är ett ansvar som i varje enskilt fall kräver noggranna överväganden som baseras på omständigheterna i just det fallet.

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att ta som utgångspunkt att alla hundar med funktionsnedsättning ska avlivas. Då borde vi ju avliva alla hundar som börjar bli äldre och lite småknackiga. Varför ska ribban när det gäller hund ligga så förbaskat högt? Det viktiga måste väl ändå vara att livet ur hundens synvinkel är värt att leva?

Det finns uppenbarligen många hundar som inte bara klarar sig med två ben utan som dessutom lever aktiva liv. Det finns t.o.m. trebenta hundar som tävlar. På vilket sätt skulle en sådan hunds livskvalitet vara så låg att livet bör avslutas?

Någon tog upp skillnaden mellan människors och hundars förmåga att tänka och begripa som ett skäl för att man inte bör amputera en hund. Jag tycker det är precis tvärtom. Vi människor ältar, grubblar och våndas. Vi oroar oss förtvivlat mycket över vad andra ska tycka och tänka. Vi är rädda för att känna oss mindervärdiga. Hundar är inte sådana. En trebent hund ligger inte i sin korg och undrar den någonsin ska få para sig igen, nu när den är handikappad. Den tänker inte att den gör matte besviken, nu när den inte kan tävla elitlydnad. Den funderar inte över att den inte kanske inte springer lika snabbt som förr. I stället tar hunden livet som det kommer och gör det bästa av situationen.

Jag har två unga, friska och levnadsglada hundar. Jag skulle inte tveka att amputera, om prognosen bara var tillräckligt lovande. Jag är helt övertygad om att det är vad de skulle ha valt, om man hade kunnat fråga dem.

Hellas bra skriver, håller med i 100%. Tyvärr har ni svenskar ganska många gånger säga AVLIVA utan att se på hunden och se hur den mår. Det finns hundar som lever ett hundliv utan agility, jakttävlingar och andra aktiva saker och mår bra så här. Hunden går inte och säger fy vad dåligt jag har bara tre ben, den anpassar sig.

Personligen tycker jag inte att det är rimligt att ta som utgångspunkt att alla hundar med funktionsnedsättning ska avlivas. Då borde vi ju avliva alla hundar som börjar bli äldre och lite småknackiga. Varför ska ribban när det gäller hund ligga så förbaskat högt? Det viktiga måste väl ändå vara att livet ur hundens synvinkel är värt att leva?

Fast hur vet du att hunden tycker det är "värt att leva"? För att den viftar på svansen där den ligger i soffan? Hundar kan ligga med svåra skador/smärtor och fortfarande visa sig glada och anstränga sig för sin ägare.

Jag tycker tvärtom att ribban SKA vara skyhög - en hund ska ha tillgång till socialt liv med andra hundar, den ska ha rörelsefrihet, den ska få utlopp för alla sina fysiska och mentala behov. Får den inte det är inte det ett bra hundliv - även om vi kan hålla den vid liv, klappa, och trycka i den goda leverpastejbitar när vi har tid på kvällen efter jobbet.

Det finns uppenbarligen många hundar som inte bara klarar sig med två ben utan som dessutom lever aktiva liv. Det finns t.o.m. trebenta hundar som tävlar. På vilket sätt skulle en sådan hunds livskvalitet vara så låg att livet bör avslutas?

Jag är inte stenhårt emot alla typ av amputation - men jag är väldigt negativ. En lätt hund har såklart lättare att balasera på tre ben, och det tar längre tid för den att få förslitningsskador.

Någon tog upp skillnaden mellan människors och hundars förmåga att tänka och begripa som ett skäl för att man inte bör amputera en hund. Jag tycker det är precis tvärtom. Vi människor ältar, grubblar och våndas. Vi oroar oss förtvivlat mycket över vad andra ska tycka och tänka. Vi är rädda för att känna oss mindervärdiga. Hundar är inte sådana. En trebent hund ligger inte i sin korg och undrar den någonsin ska få para sig igen, nu när den är handikappad. Den tänker inte att den gör matte besviken, nu när den inte kan tävla elitlydnad. Den funderar inte över att den inte kanske inte springer lika snabbt som förr. I stället tar hunden livet som det kommer och gör det bästa av situationen.

Nu tillhör jag gruppen "handikappad", och inte ligger jag i någon korg (säng :D), och ältar över mitt liv direkt... Jag trivs rätt bra faktiskt. En människa som exempelvis är mer eller mindre rörelsehindrad har dessutom tillgång till sociala media, till böcker, till telefon, till TV - till ett helt liv, även om den fysiska kroppen är lite svårförflyttad.

En hund har inte det. Den ligger i soffan, och går sina promenader. Den får enbart de intryck som du som ägare presenterar genom aktiviteter/träning/utevistelse, och har den svårt att hänga med övriga hundar så kan du inte kompensera den för det. Även många helt friska sällskapshundar lever ju vansinnigt tråkiga liv, ligger hemma och tas ut på promenad kanske 1-2 timmar om dagen - hela livet. Det är heller inte ett acceptabelt hundliv tycker jag. Men visst kan de vara glada och sociala med människor - och matte älskar dem så mycket...

Poängen är att hunden är beroende av sin kropp för att få utlopp för sina behov, fysiska och mentala. Människor har fler val, fler sätt att kommunicera och uttrycka sig.

Jag har två unga, friska och levnadsglada hundar. Jag skulle inte tveka att amputera, om prognosen bara var tillräckligt lovande. Jag är helt övertygad om att det är vad de skulle ha valt, om man hade kunnat fråga dem.

Så bra att du är övertygad om vad dina hundar skulle valt. Jag är inte lika säker, och jag hade troligen inte valt att amputera. Jag ser det snarare som en väldigt mänsklig tolkning, som i många fall inte alls utgår ifrån hundens behov. Däremot väldigt mycket ifrån ägaren.

Hellas bra skriver, håller med i 100%. Tyvärr har ni svenskar ganska många gånger säga AVLIVA utan att se på hunden och se hur den mår. Det finns hundar som lever ett hundliv utan agility, jakttävlingar och andra aktiva saker och mår bra så här. Hunden går inte och säger fy vad dåligt jag har bara tre ben, den anpassar sig.

Fast... den har ju ingenting att välja på. :confused:

Givetvis anpassar den sig och försöker så gott den kan. Men är det verkligen ok att den ska behöva göra det?

Det beror på hund, ålder osv.

Min stora hund skulle säkert klara det, han är i fin form, frisk och inte så gammal. Dessutom en soffpotatis som skulle leva glatt med bara småpromenader.

Det finns väl en hel del hundar som lever och springer osv med bara 3 ben, så nog kan de leva bra ändå.

kl

Jag tror inte att de skulle hindra Loke att springa och röra på sig. Han har skuttat runt ganska ofta på 3 ben här hemma och de har inte sett ett dugg bekymmersamt ut.
Jag är för amputation, iaf i detta fall. Hunden är en relativt lätt hundras (beror iof vad man jämför med) och han är ung, jag tror han skulle ta det ganska bra.

Fast... den har ju ingenting att välja på. :confused:

Givetvis anpassar den sig och försöker så gott den kan. Men är det verkligen ok att den ska behöva göra det?
Vaddå ingenting? jag gör inte sådana saker med min tax och hon har det bra, trevliga och lärorika promenader är ingenting? tänkt att inte alla hundar gilla jakt, agility och annat

Tack för svaret.
Nej, jag kan inte ange i dagar/månader/år hur lång tid det är, framförallt inte när det verkar variera från hund till hund. Jag är inte någon veterinär och har inte alls stor erfarenhet av sånt här.
Men varför skriver du då så kategoriskt: "Det är lång, lång rehab-tid osv ..." Du vet ju inte! En rehabilitering upp till det att hunden kan ta sig fram utan smärta några meter i taget, torde snarare handla om dagar än veckor. Är det lång tid?

Jag har extremt svårt att se att tex mina hundar skulle kunna hänga med på våra dagliga aktiviteter utan svårigheter om de saknade ett ben. Ett hundliv för mig är ett liv fullt med bus i konstig terräng, långa promenader, agility, lydnad, jaktträning av olika slag osv. Ett liv där hunden inte kan hänga med på sådant är inget jag skulle uppmuntra.
För dig,ja. Men vad säger att hunden verkligen kräver ett så extrem fysiskt liv? Du har flyttat över dina intressen på hundarna och vant dom vid din livsföring. Dom skulle med säkerhet lika gärna vänja sig vid ett mer "normalt svenssonliv".

Eftersom en hund lär överbelasta andra ben/snedbelasta kroppen om den håller igång mycket så lär ju hunden inte kunna leva lika länge? Jag har hört flera som sagt att just snedbelastningen orsakar förslitningar och ställer till mycket.
Det är i princip sant och ganska självklart. Men hundar är duktiga på att kompensera, och vad du missar är att hundar inte alltid dör av utslitna leder. Snarare, utan att veta, tror jag många andra orsaker är vanligare. Så en hund som dör av cancer vid 10 års ålder, skulle antagligen göra det även med ett ben amputerat.

Självfallet lever hunden längre som amputerad än om man avlivar hunden istället, men jag skulle fortfarande aldrig gå med på att mina hundar skulle bli av med ben.
Ditt beslut. Men fundera över varför du väljer det.

Men visst, visa mig ett gäng amputerade hundar som klarar av riktigt aktiva liv utan problem osv så kanske jag ändrar uppfattning till att det är ok om andra gör det med sina hundar.
Uppriktigt sagt, tycker jag du ska strunta i om andra gör det med sina hundar. Inget som angår dig. Sök du själv upp ampade hundar, så får du antagligen anledning att ompröva din inställning.

LIA

KL

Jag är lite kluven i frågan... jag säger varken absolut ja eller tvärnej, allt beror på individ.

Jag har inte fått träffa så många amputerade hundar. Men jag kan ta upp de fall jag kan komma på på rak arm.

Jag känner en dobermanntik som saknar ett framben. Hon är idag 8 år (amputationen gjordes när hon var ganska ung) och har inte en enda förslitning, pålagring, whatever i kroppen (röntgas regelbundet). Rehaben kan jag inte säga något om (om det ens gjordes någon seriös sådan, för så längesen hade vi inte direkt tillgång till sim eller watertreadmill här nere), men hon har alltid fått hänga på ägarens andra hundar och röja hejdlöst vilt i skogen, jaga bollar, träna lydnad osv osv.

Jag såg för längesen en hunddokumentär där en rottis levde i ett stort hägn med massor av andra hundar. Hunden saknade ett bakben, det syntes inte öht på hunden i rörelse. Den simmade snabbast och fångade "alltid" bollarna som kastades först av alla. Betedde sig som vilken rottis jag träffat som helst.

Människor som amputeras har (i dom fall jag har hört om/varit med om) fantomsmärtor länge länge efteråt, hur hundar uppfattar detta har vi såklart ingen aning om.

Till "nya TS", jag tycker att du ska känna efter själv. Ingen här känner din hund. Du får avgöra vad du vill riskera/satsa och lägga ner i både kostnader och tid. Lycka till med ditt beslut!

KL

Människor som amputeras har (i dom fall jag har hört om/varit med om) fantomsmärtor länge länge efteråt, hur hundar uppfattar detta har vi såklart ingen aning om.

Jag har för mig (ingen källa) at fantomsmärtor är väldigt beroende av lemmens smärttillstånd innan amputering. Har man t ex kört av ett helt friskt ben med motorsågen är risken för fantomsmärtor mycket liten, men amputerar man efter en lång tids smärta är risken mycket hög. Kanske påverkar det hundars eventuella fantomsmärtor också? En hund som bli påkörd, och opereras direkt kanske skiljer sig från en hund som amputeras pga ex långvarig skada/sjukdom.

Bara lite spånande :)

Intressant! Det hade jag ingen aning om. :) Har dock hört om/från folk som var friska/oskadda att även dom har känt det trots allt. Även det lär ju vara väldigt individuellt och inget någon kan säga något säkert om från början.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon krockade med en häst och bröt höger skenben. Då vändes Cathrine Bergkvists liv upp och ner. 14 operationer under sju år hjälpte...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka