Amputera hund?

Sv: Amputera hund?

alltså, det finns säkert en och annan hund som hade klarat sig utmärkt med tre ben. men jag tror det kan vara knepigt att på förhand avgöra vilken hund som saknar sitt ben och vilken som inte gör det. dessutom är det en stor operation som tar lång tid att läka. jag tycker aldrig någonsin att det kan vara värt att chansa.

ang animal planet så visar de också mer eller mindre förlamade hundar som sitter fastspända i någon sorts rullstol. de ser också väldigt glada ut. men det hör till hundarnas natur. de flesta hundar kämpar på så gott det går, fast de har ont och fast de är rörelsehindrade. men det är inte rätt att utsätta dem för en så onaturlig situation. hundar är hundar, de ska få springa på fyra ben i kuperad terräng.

Håller helt med! :bow:

Hej
jag skulle aldrig amputera ett ben på nån av mina hundar av den enkla anledningen att de är jakthundar o måste kunna springa både snabbt o länge...

men jag träffade en supertrevlig jack russel i helgen i england som hade amputerat ett bakben som var en otroligt aktiv o glad hund, min son o han blev super kompisar o gissa min förvåning när jag vaknade på natten o konstaterade att hunden gått uppför den mkt branta o långa trappan, hoppat upp i den höga sängen o låg hos sonen:rofl: på morgonen sprang han helt obehindrat utför den branta trappen... så inte vet jag,den hunden såg inte ut att må alltöf dåligt över ett ben borta..

alltså, det finns säkert en och annan hund som hade klarat sig utmärkt med tre ben. men jag tror det kan vara knepigt att på förhand avgöra vilken hund som saknar sitt ben och vilken som inte gör det. dessutom är det en stor operation som tar lång tid att läka. jag tycker aldrig någonsin att det kan vara värt att chansa.
Fast där blir jag fundersam, är inte all rehab en chansning? Douglas (taxen)tog vi bort trots att vi hade råd att betala för operation och rehab etc etc (han fick akut dickbråck) men valde att sätta stop iom att vi på förhand visste om hans stora rörelsebehov. Han hade med andra ord fysiskt kunna klara sig bra efter op men då som promenadlimpa. Då visste jag ju redan utgången. Med Harley( westien) som har artos väntar nu också rehab. Han har artros och har förlorat ca 40 procent muskelmassa i vänster bak och kanske runt 25-30 i höger bak. Ska jag avliva nu iom att det kan bli värre?
Han går numera på simning för att bygga upp muskelmassan igen så att lederna slipper påfrestan och enligt "sjukgymnasten" kommer det göra honom mycketgott och spara mycket tid...men fortfarande finns risken att han inte blir bra...och då måste jag ju avliva?
Jag chansar alltså....är det alltså en egentlig fråga om moral?
Jag respekterar och förstår verkligen folk som tar bort hunden istället för att amputera-det lider inte hunden av. Däremot ser jag inte ner på dom som amputerar ett bakben på sin sällis av lättare kroppstyp som antagligen kan ta livet med tre ben utan vidare problem. Jag har ofta svårt att ömka djur som uppenbarligen verkar må bra psykiskt men framförallt fysiskt, speciellt inte när ingreppet inte är så dramatiskt (vilket jag i dom enstaka fall jag tycker det är ok inte tycker det är)

ang animal planet så visar de också mer eller mindre förlamade hundar som sitter fastspända i någon sorts rullstol.
Jag kan såklart ha fel..men det jag minns av dom "rullstolsbundna" hundarna på animal planet så har det rört sig om rehab? Dom exemplaren jag sett har varit taxar som råkat ut för just diskbråck..och troligen skulle Douglas fåt gå i en sån under rehabiliteringen. Om det inte är så utan är en riktig "rullstol" är det ju bara sjukt...och jag kan inte hålla med om att dom hundarna sett obekymrade ut.

hundar är hundar, de ska få springa på fyra ben i kuperad terräng
Fast dom kan ju springa på tre ben i kuperad terräng. På vilket sätt blir hundens liv mindre hundigt?

Fast där blir jag fundersam, är inte all rehab en chansning? Douglas (taxen)tog vi bort trots att vi hade råd att betala för operation och rehab etc etc (han fick akut dickbråck) men valde att sätta stop iom att vi på förhand visste om hans stora rörelsebehov. Han hade med andra ord fysiskt kunna klara sig bra efter op men då som promenadlimpa. Då visste jag ju redan utgången. Med Harley( westien) som har artos väntar nu också rehab. Han har artros och har förlorat ca 40 procent muskelmassa i vänster bak och kanske runt 25-30 i höger bak. Ska jag avliva nu iom att det kan bli värre?
Han går numera på simning för att bygga upp muskelmassan igen så att lederna slipper påfrestan och enligt "sjukgymnasten" kommer det göra honom mycketgott och spara mycket tid...men fortfarande finns risken att han inte blir bra...och då måste jag ju avliva?
Jag chansar alltså....är det alltså en egentlig fråga om moral?
Jag respekterar och förstår verkligen folk som tar bort hunden istället för att amputera-det lider inte hunden av. Däremot ser jag inte ner på dom som amputerar ett bakben på sin sällis av lättare kroppstyp som antagligen kan ta livet med tre ben utan vidare problem. Jag har ofta svårt att ömka djur som uppenbarligen verkar må bra psykiskt men framförallt fysiskt, speciellt inte när ingreppet inte är så dramatiskt (vilket jag i dom enstaka fall jag tycker det är ok inte tycker det är)

jag tycker att det är ganska fånigt att jämföra en 11 (?) år gammal hund med artros med att helt kapa av benet. du chansar inte, din hunds förändringar försämras gradvis och du kan sätta stopp för lidandet innan det har gått för långt. en hund som amputeras utsätts för stora smärtor, förlust av en kroppsdel och lång rehabilitering innan den eventuellt kan lära sig leva ett gott liv som trebent. det är verkligen en chansning!!

Jag kan såklart ha fel..men det jag minns av dom "rullstolsbundna" hundarna på animal planet så har det rört sig om rehab? Dom exemplaren jag sett har varit taxar som råkat ut för just diskbråck..och troligen skulle Douglas fåt gå i en sån under rehabiliteringen. Om det inte är så utan är en riktig "rullstol" är det ju bara sjukt...och jag kan inte hålla med om att dom hundarna sett obekymrade ut.

icke sa nicke. minst en av hundarna var permanent förlamad och användes som terapihund på ett sjukhus med rullstolsbundna barn. den hunden såg väldigt glad ut. har faktiskt också träffat en schäfer som gradvis förlorade rörelseförmågan i bakdelen tills den tillslut inte kunde gå. ägaren lyfte hunden i svansen och de gick promenader på det sättet. när den var själv släpade den sig fram med frambenen. den hunden såg ylade av iver när kopplena kom fram och sprattlade på så mycket med frambenen att man knappt hann med. ett tredje exempel är syrrans morfars gamla labbe, den hundens bakben var helt förvridna och den hade knappt en muskel i sikte, men svansen gick i ett och den skulle hälsa och klappas av alla besökare. tre invalida hundar, förmodligen med hemska smärtor (i alla fall hund 2 och 3), som alla visade glädje!

hundar lägger sig inte bara ner och dör när deras livskvalitet är allt för dålig.

Fast dom kan ju springa på tre ben i kuperad terräng. På vilket sätt blir hundens liv mindre hundigt?

hur lång tid tar det innan hunden klarar detta? hur lång tid tar det innan den klarar lite tacklingar, halt underlag, branta backar?

en hund som amputeras utsätts för stora smärtor
Värre än andra operationer?
Förklara! Jag vet bara hur människor som amputerats känner fysiskt nämligen.

och lång rehabilitering innan
Hur lång?

en eventuellt kan lära sig leva ett gott liv som trebent. det är verkligen en chansning!!
Ja det är ju det som är kruxet, därför går det inte riktigt att göra ett allmänt exempel här. Men av dom exemplen jag sett på trebenta hundar (saknar ett bakben) tycker jag att hundar av graciösare sällskapsmodell onekligen verkar klara sig bäst och så gott som bekymmersfritt. Såg på youtube ett par likadana fall men med hundar av tyngre modell där belastningen verkade bli för stor för det enda bakbenet och det backar jag för. Som tidigare skrivit så ser jag inte minsta fel i att folk väljer att avliva ist för att amputera-jag hade förmodligen avlivat själv. Men så finns det dom som jag tycker verkat klara sig kanon och kunnat leva sitt liv precis som förr..och där tryter min åsikt om ett direkt nej.

Så frågan kanske snarare handlar om att det är värt att chansa eller inte?

som alla visade glädje!
Jag tvivlar inte alls på att de visat glädje,däremot tvivlar jag på att hundarna du beskriver har varit bekymmersfria.

hundar lägger sig inte bara ner och dör när deras livskvalitet är allt för dålig.
Gör något djur det? Överlevnadsinstinkten är väl ändå övergripande?

hur lång tid tar det innan hunden klarar detta? hur lång tid tar det innan den klarar lite tacklingar, halt underlag, branta backar

Vad jag förstått går det faktiskt ganska fort för hundar med ett amputerat bakben! Jag har hört om förändring på ett par månader.

Du säger ju själv att du inte skulle amputera en schäfers ben för att den har större rörelsebehov än en sällskapsras. Men nu skriver du ändå att en hunds liv inte blir mindre hurtigt med ett ben mindre?

scabbet; du tycker inte du går till överdrift när du gör confetti av min text? ;) det är ju chansningen som gör att jag säger nej. se inlägg 39.

de invalidiserade hundarna som jag tog upp hade allt för dålig livsvalitet, men kunde fortfarande visa glädje. det var bara det jag ville skriva. att man man inte se "nu är det dags" eller nåt i den stilen, när hunden aldrig är glad längre. det är dags mycket tidigare än så.

jag tittar på min katt. hans liv består i att äta, sova och spana på grannar. om det är bra väder följer han med på kisserundorna. that's it. ja och så plus att han jamar när han vill ha service (ut, in, mat). det hade han klarat med två ben... nej men lite allvarligare så har katter mycket bättre balans än hundar, de är vigare, lättare och har dessutom ett fantastiskt läkekött. och 9 av 10 katter är slappa djur. de rör sig inte mer än de absolut måste. så fast jag egentligen är emot amputering känner jag mig lite kluven.

scabbet; du tycker inte du går till överdrift när du gör confetti av min text? ;) det är ju chansningen som gör att jag säger nej. se inlägg 39.

de invalidiserade hundarna som jag tog upp hade allt för dålig livsvalitet, men kunde fortfarande visa glädje. det var bara det jag ville skriva. att man man inte se "nu är det dags" eller nåt i den stilen, när hunden aldrig är glad längre. det är dags mycket tidigare än så.

jag tittar på min katt. hans liv består i att äta, sova och spana på grannar. om det är bra väder följer han med på kisserundorna. that's it. ja och så plus att han jamar när han vill ha service (ut, in, mat). det hade han klarat med två ben... nej men lite allvarligare så har katter mycket bättre balans än hundar, de är vigare, lättare och har dessutom ett fantastiskt läkekött. och 9 av 10 katter är slappa djur. de rör sig inte mer än de absolut måste. så fast jag egentligen är emot amputering känner jag mig lite kluven.

Jag är faktiskt än mer skeptisk till att amputera katter än hundar. Katter vill klättra, och hela kattens värld handlar om att vara så smidig att den kan ligga och sova tungt i förvissning om att den kan hoppa upp och hänga sig i taket om den skulle bli skrämda. Mina katter har dessutom haft rätt mycket värdighet. De tar illa vid som de missbedömer ett hopp eller halkar. Hundarna bryr sig inte särskilt om de krockar, missar ett hopp eller så.

Hundar är mycket mer anpassningbara och accepterande av sin situation.

Jag ser inga som helst problem med det, under förutsättning att hunden är frisk i övrigt och inte för gammal.

Om man ser på dom 3-benta jyckar som visas på Animal Planet m fl, så är det i vilket fall inte hunden som har problem med sitt handikapp, fr a inte mentalt. Den enda 3-benta hund jag träffat var som vilken 4-bent som helst, bara lite långsammar att springa efter bollen.

Det verkar som om motståndarna till amputation kräver något slags perfektionism hos hunden. Vilket är egentligen värst? Att en 3-bent hund skuttar i skogsbackarna, eller att en 4-bent aldrig får skutta i skogsbackar? Jag menar, det finns massor av hundar som aldrig får göra det, är det då inte mycket mer synd om dom? Och deras ägare därmed mycket mer egoistiska?

Själv har jag en mängd kompisar och bekanta med amputerade lemmar och antagligen tack vare det lättare att acceptera även handikappade hundar. Lättare att se individen innanför det 3-benta skalet, än många andra?

LIA

Du säger ju själv att du inte skulle amputera en schäfers ben för att den har större rörelsebehov än en sällskapsras. Men nu skriver du ändå att en hunds liv inte blir mindre hurtigt med ett ben mindre?

Nej, det har jag fortfarande inte gjort. Du frågade mig om jag hade kunnat tänka mig amputera min blivande schäfer om det skulle "behövas" vilket jag inte skulle. Dels för att jag förmodligen inte skulle göra det med någon av mina hundar men också för att som jag redan sagt tror att aktivare hundar tar det "värre".
Nu har jag aldrig stött på en amputerad brukshund så det vet jag inte,jag kan bara spekulera. Men om någon annan valt att göra det på sin brukshund och detta gick bra så hade jag inte ojjat mig över det. Jag tror att en hund som är van vid ett ganska lugnt liv, en sällis med lättare kroppsbyggnad hade klarat sig finfint med tre ben-ja.

Fast nu var ju frågan allmän och inte "skulle du amputera din hund" utan "tycker du det är okej att amputera hundar". Därav min fråga.
Dessutom fick jag inte svar på mina andra två frågor vilket jag gärna vill. Det verkar inte finnas så mycket fakta kring det här....?

jag tittar på min katt. hans liv består i att äta, sova och spana på grannar. om det är bra väder följer han med på kisserundorna. that's it. ja och så plus att han jamar när han vill ha service (ut, in, mat). det hade han klarat med två ben... nej men lite allvarligare så har katter mycket bättre balans än hundar, de är vigare, lättare och har dessutom ett fantastiskt läkekött. och 9 av 10 katter är slappa djur. de rör sig inte mer än de absolut måste. så fast jag egentligen är emot amputering känner jag mig lite kluven
Fast så ser ju livet ut för många sällskapshundar också?

Jag är faktiskt än mer skeptisk till att amputera katter än hundar. Katter vill klättra, och hela kattens värld handlar om att vara så smidig att den kan ligga och sova tungt i förvissning om att den kan hoppa upp och hänga sig i taket om den skulle bli skrämda. Mina katter har dessutom haft rätt mycket värdighet. De tar illa vid som de missbedömer ett hopp eller halkar. Hundarna bryr sig inte särskilt om de krockar, missar ett hopp eller så.

Hundar är mycket mer anpassningbara och accepterande av sin situation.

Så tänker jag med. Större delerna av katterna i mitt liv och i min bekantskapskrets är änna riktiga galningar som far runt som tokar när dom inte sover. Sedan är ju många katter utekatter också.

Själv har jag en mängd kompisar och bekanta med amputerade lemmar och antagligen tack vare det lättare att acceptera även handikappade hundar. Lättare att se individen innanför det 3-benta skalet, än många andra?

Kors i taket jag håller med dig litegrann!:D
Dock har jag svårt att jämföra det med människors amputeringar. En människa förstår ju mer att detta var nödvändigt..samtidigt tror jag att en människa lättare deppar ihop över sitt handikapp än en hund.
Dom brukar komma över sånt där ganska fort verkar det som.

Dock har jag svårt att jämföra det med människors amputeringar. En människa förstår ju mer att detta var nödvändigt..samtidigt tror jag att en människa lättare deppar ihop över sitt handikapp än en hund.
Mja, nu var min avsikt inte att jämföra människor och hundar i det fallet, utan att peka på min egen bakgrund och därmed kanske en annan syn på området än vad många andra har.

Dom brukar komma över sånt där ganska fort verkar det som.
Jag har ingen egen erfarenhet av just hundar och amputation, men däremot en del fall då hunden varit rörelsehindrad av bandage, uppbundet ben etc. Dom finner sig raskt i sakernas tillstånd och lär sig att kompensera för att minska handikappet. Aldrig har någon hund deppat för att den inte kunnat/fått röra sig som den gjorde tidigare. Däremot har jag sett pjoltiga hundägare! ;)

Beträffande "tunga raser". Varför skulle exempelvis en schäfer inte klara sig bra på 3 ben? Vikten torde till stor del kompenseras av att hunden är konstruerad för den redan som 4-bent. Kraftigare benstomme, leder, muskel/sen-infästningar osv. Dessutom, plockar man bort ett helt bakben, minskar ju vikten en hel del. :)

LIA

det är säkert olika med olika katter. våra (ute-) katter har alltid varit lata och inte särskilt pigga på att klättra. syrrans raskatter (ragdoll) är likadana. de bara ligger ner dagarna i ända. men en kompis stallkatt skuttar runt rätt mycket.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hon krockade med en häst och bröt höger skenben. Då vändes Cathrine Bergkvists liv upp och ner. 14 operationer under sju år hjälpte...
Svar
0
· Visningar
70
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
863
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 040
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
763
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka