Amma femåring och ge barn lchfkost

Mirre

Trådstartare
Kollar på denna dokumentär just nu tv3 dokumentär
En mamma ammar sin 5 åriga dotter och har tänkt göra det upp i förskoleåldern.
En annan familj ger barnen enbart LCHFkost och en familj hemundervisar sina barn.

Det ger ju en annan vinkling på hur det "ska" vara, hur man "ska" göra med sina barn. Men vad anser ni om saken?
Är det ok att amma barn upp till skolåldern?
Varför, varför inte?

Skulle ni ge era barn enbart LCHF?
Det har ju pratats, skrivits osv mycket om den kosten, att den kanske inte är så bra.

Vad anser ni om hemundervisning?
Bättre/sämre än skolan?
Det är visst inte tillåtet i Sverige, är det bra eller dåligt?
Familjen i dokumentären flyttade till Åland för att kunna hemundervisa.

Jag kan inte riktigt se varför man ska amma sina barn så länge som skolålder.
Folk får väl göra som de vill men jag skulle inte kunna amma mina barn så länge. Närhet får de ändå, för mig känns det nästan lite sjukt att amma så länge. Vet inte riktigt varför men det är känslan jag får av det.

Angående LCHF, så känner jag väl spontant att vi inte skulle ge bara det.
Sedan kan man väl ta delar av det och komplettera med, men vill att barnen ska få en mer allsidig kost än en "färdig diet".

Den hemundervisande familjen verkar ha ett oerhört lugnt och skönt liv.
Av det man såg i dokumentären så verkade det finnas mycket positiva sidor med det, det fanns trots allt en poäng i en del av sakerna de sade.

Barnen får lära sig i sin egen takt, de kan lära sig på ett mer praktiskt sätt vilket nog passar många barn bättre än att bara lära sig ur en bok.
Men samtidigt undrar jag hur det påverkar barn att inte få den sociala biten med kompisar osv, som man får i skolan. Hur kommer det bli när barnen blir äldre och kanske vill läsa vidare osv.
Kan man verkligen lära barnen allt själv, får de rätt behörigheter för att kunna läsa vidare?

Sv: Amma femåring och ge barn lchfkost

Amma - Jag bryr mig inte om hur länge andra ammar, trivs mamma och barn med det så får de göra det hur länge de vill för mig.

LCHF - Barn behöver en allsidig kost för att hjärnan ska utvecklas som den ska. LCHF är inte allsidig och bör således inte ges till barn. Vill vuxna äta enligt LCHF bryr jag mig inte, men barn behöver kolhydrater. Det finns säkert poänger med LCHF till barn också, såsom minskat sockerintag - men det kan man undvika även med en allsidig kost.

Hemundervisning - Jag har svårt att se att en "vanlig Svensson" skulle kunna lära ut allt som ska läras ut under alla skolår. Dessutom missar barnen den viktiga sociala biten de får i skolan. Inte okej enligt mig.

Här i Finland var det ju en stor grej om en familj som gav barnen LCHF.
Det är något för vuxna människor som kan ta ansvar för sin egen diet. Visst kan man inspirerars av LCHF och ta modell av den, men inte mer än så.

Hemundervisning är väl ok, men där tappar ju barnet en stor viktig del av skollivet, d.v.s. den sociala träningen, konfliktlösning, lek o.s.v.
Däremot tror jag att själva inlärningen funkar betydligt bättre hemma. Men de sociala färdigheterna tycker jag är viktigare.

Amma stora barn. Äckligt tycker jag. Man kan, och bör ha mysstunder också utan att amma. Varför måste mysstunden innehålla just bröstmjölk? Spontant tänker jag att mamman är lite egoistisk som vill hålla kvar sitt barn som baby. För mjölken behöver ju barnet inte längre. De kan ju sitta och gosa ändå.

Håller med, utom om hemundervisning, förutom det du påpekar ang den sociala biten är väldigt så signalerar man till barnen att det är fel på världen o att man bara är trygg hemma.

I min föreställningsvärld så handlar det om föräldrar som är extremister av något slag, t ex religiösa.

Amningen känns inte okej, det finns inget behov i dagens samhälle att amma så länge. Sen tycker jag också det är egoistiskt med tanke på pappan i familjen, vad får han göra för att ge närhet? (har ej sett dokumentären)

LCHF: Nej, aldrig till växande barn! Den läkaren jag har gått till tycker inte ens vuxna ska äta det.

Hemmundervisning: Visst om jag hade varit så duktig att mina barn kunde få en lika bra utbildning som alla andra. Jag hade nog klarat det fram till mellanstadiet. Men precis som det tas upp ovan så är den sociala biten extremt viktig och jag tror inte man gör barnen någon tjänst

Håller med, utom om hemundervisning, förutom det du påpekar ang den sociala biten är väldigt så signalerar man till barnen att det är fel på världen o att man bara är trygg hemma.

I min föreställningsvärld så handlar det om föräldrar som är extremister av något slag, t ex religiösa.

Jag känner en familj som hemundervisar och de är varken religiösa eller extremister åt något håll (och enligt dem som har kontakt med många hemundervisande familjer är det högst vanliga familjer som hemundervisar). Deras skäl till hemundervisning handlar inte heller om någon inställning om att det är fel på världen "där ute" (som barnen f ö tar del av via sitt sportutövande och det självklara umgänget med andra barn i området) utan det är misstag från kommunen som initialt gjorde att de började. Sedan insåg de hur bra det var för barnen och de fortsatte. Barnen bedöms årligen av lärare från kommunen och de bedöms varje gång ha mycket goda kunskaper i samtliga ämnen. De har anmälts till de sociala myndigheterna (av kommunen) just pga. det här med den sociala biten och soc bedömde att barnen var väl socialt anpassade.

Det finns inga som helst belägg för att dessa barn far illa, varken kunskapsmässigt eller socialt, av hemundervisningen men ändå jagar kommunen dem till rättegång gång på gång vilket slutligen lett till att de flyttat utomlands. Ett tyvärr inte ovanligt scenario.

Vad gäller amning bryr jag mig inte. Vad gäller kost bryr jag mig inte så länge barnen får en allsidig kost och mår bra. Om den kosten sedan kallas för LCHF, vegansk, vegetarisk eller ingenting alls...

Att amma länge.. ingenting jag skulle kunna göra själv, förstår inte varför man ska, men mår de bra av det så får de väl göra det..

Att ge barnen enbart lchf tycker jag är sjukt, som vissa redan sagt så ska barnen ha allsidig kost, det är viktigt att de får ta del av det mesta i matväg för att växa och må bra.

Om hemundervisning, det finns både för och nackdelar med båda delarna, men jag kommer ju såklart se till så mitt barn går i skola, skulle aldrig klara av att hemundervisa själv :p
man skulle haft lite av båda delarna, då hade skolan varit prefekt ;)

Amning är ett hett ämne. Om jag ser ifrån mej själv så är jag glad att inte min mamma ammade mej så länge. Minnet av mej snuttandes på hennes tiss betackar jag mej:o..
Men jag tänker inte säga att andra gör fel bara för att de inte tänker som jag på den punkten..

Kosten ska ju handla om att barnen ska få i sej allt de behöver. Gör inte en speciellt diet det så får man ju lägga till de delar som saknas..

Hemundervisning skulle jag själv inte välja till mina barn. Jag har inte bestämt mej vart jag står i övrigt i frågan. Det finns ju för och nackdelar med allt. Vissa skulle säkerligen klara hemundervisning kanonbra.
Men i familjer där det inte funkar så kan det vara bra med ett förbud för barnens skull.
Kanske det skulle vara en bra idé att man kunde ansöka om ett särskilt tillstånd för att få hemundervisa. Så inte några barn blir ofrivilligt avskärmade från omvärden?

Jag kan innr låta bli och tänka på den där mannen som var typ 30 år gift med barn som ammade sin mamma varje dag

Kanske det skulle vara en bra idé att man kunde ansöka om ett särskilt tillstånd för att få hemundervisa. Så inte några barn blir ofrivilligt avskärmade från omvärden?

Det är i princip så det har funkat i Sverige. Ända tills den nya skollagen kom. Det var skitsvårt att få hemundervisning beviljad då och nu är det som sagt ännu värre.

Amma stora barn. Äckligt tycker jag. Man kan, och bör ha mysstunder också utan att amma. Varför måste mysstunden innehålla just bröstmjölk? Spontant tänker jag att mamman är lite egoistisk som vill hålla kvar sitt barn som baby. För mjölken behöver ju barnet inte längre. De kan ju sitta och gosa ändå.

Suck. Varför skulle det vara äckligt? Det är fortfarande ett barn, ingen liten vuxen. Varför ska man påskynda att barnet slutar om både det och mamman tycker om det? Själv "drack jag mjölk" tills jag var just fem år gammal. Det handlade inte om att mamma ville hålla kvar mig som bebis eller om att vi inte kunde mysa på något annat sätt, utan om att det var en trevlig vana som vi inte såg något skäl att bryta. När jag var fem började det dock bli lite pinsamt med kompisarna, så då valde jag att sluta. Jag tycker att det är trist när folk ska hålla på och döma ut saker som "äckliga" utan att ge några vettiga argument för varför det är fel. Det känns i grunden som samma argument som de som används mot homosexualitet, eller för den delen allt annat som avviker från normen.

Jag hade inte gett mej in i ett förhållande med en man som gjorde så.. Där måste även jag säga ISCH......

Själv "drack jag mjölk" tills jag var just fem år gammal
Varför kallar du det "dricka mjölk" istället för att skriva rakt ut vad det var?

Så så länge förälder och barn tycker att det är mysigt och fint tycker du att de ska fortsätta med amningen? Du ser inga problem alls kring det?

Ang LCHF så har jag träffat MÅNGA barn och unga som äter "vanlig" kost - dvs makaroner, ketchup och hotdogs med en morot till i bästa fall.
I så fall kan jag inte se problemet med en genomtänkt diet som LCHF, varierad kost med allt nödvändigt i. Det är LOW carb, inte NO carb.

Exakt vad tycker ni är viktigt med att äta mängder av kolhydrater?
Och det är inte massor av fett man äter om man är normalviktig LCHFare.

Suck. Varför skulle det vara äckligt? Det är fortfarande ett barn, ingen liten vuxen. Varför ska man påskynda att barnet slutar om både det och mamman tycker om det? Själv "drack jag mjölk" tills jag var just fem år gammal. Det handlade inte om att mamma ville hålla kvar mig som bebis eller om att vi inte kunde mysa på något annat sätt, utan om att det var en trevlig vana som vi inte såg något skäl att bryta. När jag var fem började det dock bli lite pinsamt med kompisarna, så då valde jag att sluta. Jag tycker att det är trist när folk ska hålla på och döma ut saker som "äckliga" utan att ge några vettiga argument för varför det är fel. Det känns i grunden som samma argument som de som används mot homosexualitet, eller för den delen allt annat som avviker från normen.

Jag tycker inte det är riktigt okej. Varför vill ens mamma inte låta en bli större och "komma loss"? Varför kunde ni inte bara mysa utan att du ammades? Är det samma sak med trettioåringen som ammades? De tyckte det var okej?

Varför kallar du det "dricka mjölk" istället för att skriva rakt ut vad det var?

Så så länge förälder och barn tycker att det är mysigt och fint tycker du att de ska fortsätta med amningen? Du ser inga problem alls kring det?
Exakt.

Eftersom det är vad vi alltid har kallat det? Då är det "vad det var" för mig. Men visst, suga på tutten/snutta/ammas/whatever beroende på i vilken landsända du befinner dig.

Så länge det handlar om en femåring ser jag inga problem alls kring det, nej. När barnet kommer upp i skolåldern kan det bli knepigt med kompisarna, så då finns det skäl att sluta, men varför skulle man göra det innan dess? För min familjs del var det aldrig någon stor grej, så genast när det dök upp ett skäl att sluta så gjorde vi det.

Och nej jag var aldrig någon jättebebis, jag hade inga andra "barnsliga" vanor som att ha blöja eller suga på tummen, jag var inte mammigare än medel, jag låg långt före i den mentala utvecklingen, jag har inget komplicerat förhållande till bröst i allmänhet eller min mammas i synnerhet och jag blev aldrig mobbad för det. Det var heller aldrig någon risk för att jag skulle fortsätta dricka mjölk(/ammas/suga på tutten/snutta) till vuxen ålder - så länge både mamman och barnet är hyfsat normala tror jag att risken är mikroskopisk för det oavsett om man slutar vid ett eller fem års ålder. Finns det fler problem med det som jag har missat?

Vad betyder high fat då?

Precis, det är ju mycket där skon klämmer. Vet de som dragit dieten till det extrema hållet och ratar viss frukt OCH grönsaker för att det är för mycket "socker" och blandar mjölken med grädde för att mjölken inte är fet nog som den är. Säkert jättebra för kroppen :cool:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar