Allt mina barn inte får...

Kickis

Trådstartare
Just nu ser man "alla andra" åka på dyra skidresor med sina barn eller åka till varmare länder på solsemester. Själva sitter vi kvar här hemma i sverige - för jag har mina hästar. Vi bor på en gård och jag har två hästar (och en man och två barn) och då detta kostar en hel del pengar så kommer vi inte iväg på det där "alla andra" gör. Så istället för en två veckors solsememester så får mina barn grilla korv i skogen, för vi har massa pinnar som måste bort. Och istället för att lära sig åka slalom får dom åka runt med oss på fyrhjuligen, när vi måste kolla över staketen. Men har de ju allt annat de behöver, mat på bordet och rena kläder att ta på sig varje dag. Men försummar jag mina barn för att jag väljer att ha det här intresset, som kostar endel och gör att vi därför inte kan göra sånt "alla andra" gör?

Sv: Allt mina barn inte får...

Det där är en väldigt svår fråga, jag har själv valt bort egen häst just nu för att jag varken anser att jag har råd eller tid. Jag vill hellre lägga min tid och mina pengar på barnen och familjen. Men det är mest tiden jag känner att jag inte har, men hur känner din man? Om ni inte hade hästarna skulle åka utomlands då?

Och vi åker inte varje år på solsemester, men å andra sidan så kostar det att semestra i sverige oxå... Vi har en liten sommarstuga som vi tillbringar mycket tid i vid bra sommrar, vid dåliga sommrar är vi hemma kring eller åker någon annanstans. Problemet med djur är ju att man bli låst, vi har hund och inom sverige kan han ju oftas följa med men vi har även backup så vi kan åka utan honom ibland.

Jag tror inte någon människa blir försummad eller olycklig av att inte åka utomlands. Det barn behöver är precis det du verkar ge dina - tid, uppmärksamhet, vardagsäventyr.

Inte många tror att de försummar sina barn för att de inte får åka fyrhjuling ellre rida häst, till exempel. Och det får ju dina göra! Vem bestämmer att det ena är viktigare än det andra?

Jag tycker det låter som ett ganska bra liv för små barn!
Jag har dock haft samma tanke som du då vi är landbrukare med djur. Låsta "jämt". Man får göra roliga saker härhemma. Barnen får vara med oss föräldrar och vara med när korna kalvar...Nu går de dessutom några timmar på dagis så jag hinner allt på gården. (väntar även en till bebis). Barnen delar annars vår vardag och har kommit till oss....:love:

Det jag tycker känns viktigt är att vara med barnen i olika miljöer. Jag tänkte på badhuset. Jag ska försöka gå med tvååringen på "simskola" (det gjorde vi med äldsta, nu fyra) för att få lite vattenvana och inte bli rädd för miljön. Jag tänkte också gå på gympa med fyraåringen för att få lite roligt och se en gymnastiksal som man får vara i när man börjar skolan...

Ang. resor försöker vi komma iväg på hösten efter skörd och då djuren fortfarande går ute. Det får inte bli en långdragen höstskörd eller en tidig kall och blöt höst, för då är det svårt att få tid.
Barnen blir rika på erfarenheter i vardagen. Jag tror att vi "pumpar" dem med för mycket info./ intryck många gånger.

Vi bodde inte på gård och hade inga djur när jag var liten men vi åkte ändå inte på skid- eller solsemester. Min föräldrar jobbade och gav oss allt annat, mest av allt tid tillsammans. Vi hade allt vi behövde, hus, mat, kläder osv. Vi hade ett sommarhus tillsammans med mina morföräldrar och mammas bror och hans barn. Där var vi varje sommar. Jag kände aldrig något behöv av att åka utomlands. Mina klasskompisar gjorde det, inte alla men några. Men jag avundades dem aldrig. Jag tänkte nog inte på det.

Har det inte lite blivit en grej att man ska åka iväg på semester för att "alla andra gör det"? Jag tycker att det känns så i alla fall.

Jag tycker inte att man försummar sina barn om man inte åker iväg så länge man tillgodoser deras behov...

Första gången jag åkte skidor var jag 18 år. Jag har aldrig åkt på charter. Kanske någon bilsemester i Norge under sommarlovet.

Vi bodde i radhus, det enda vi hade i djurväg var två små undulater.

Dock åkte vi från stan nästan varje helg och varje längre ledighet till mormors gård. Där har jag fått leka med kottar i skogen, jaga katterna, bära ved osv.

Jag är inte det minsta ledsen för att jag har fått det liv jag fått. Jag tror min lek med kottar i skogen medans föräldrarna kör ved ger mig mer än en charter till solen.

Förstår inte varför skidresa och charter har blivit normen. Tro på dig själv, du ger dina barn mycket mer än en snygg bränna. Du ger dem erfarenhet som de kommer ha nytta av i framtiden. Min uppväxt har format mig till den jag är idag. Min högsta dröm för tillfället är att kunna flytta till gården där jag till stor del är uppvuxen. Charter kan jag leva utan resten av livet.

Jag kunde inte heller åka på dyra semestrar när mina barn var små. Jag var ensamstående och hade helt enkelt inte råd. Jag prioriterade att jobba mindre och ha mer tid för barnen varje dag istället för att jobba mycket, aldrig hinna verkligen se mina barn och att åka utomlands.
Det mina barn minns bäst nu som vuxna av våra små äventyr är när vi lånade en bil och åkte iväg och sov i bilen. Det var ett spännande äventyr när man var liten.
Jag tror att barn mår bäst av att bli sedda varje dag och att de får den uppmärksamhet och kärlek de behöver. Visst önskade jag många gånger att jag hade haft råd men det var som det var och det var ju inte så att vi led av att inte åka utomlands.
Det vi alla verkligen hade lidit av hade varit att inte få våra mysstunder ihop.

Så länge dina barn får mat, kläder, tak över huvudet samt kärlek, omsorg och tid med sina föräldrar tycker jag inte du behöver bekymra dig. Och de får ju detdär och dessutom åka fyrhjuling, det är ju grymt skoj :D

Vi åker inte heller på chartersemester till solen, huvudsakligen för att jag och min man tycker sånt är så hysteriskt trist! Bränner oss lätt gör vi med. Lustigt nog blev en annan dagisförälder enormt provocerad när hon fick höra det, hon tyckte att man självklart skulle åka på sånt om man hade ekonomisk möjlighet. "För barnens skull, de tycker det är så roligt" och liknande skuldbeläggande. Det gick inte att göra annat än skratta åt det. Tror inte mina barn direkt har missat något av att inte fått se något lägenhetshotell, inhägnad barnpool, samma mat som i Sverige och svensktalande reseguider än... Våra barn har åkt utom och inom Sverige på resor vi själva fixat, åkt fyrhjuling, fått vara med oss och våra vänner och "hjälpa till" med allt möjligt i stallar, renovering, trädgårdsarbete. Och badar gör vi hellre i en alldeles vanlig sjö :)

..alla andra hit och alla andra dit.

Det är aldrig alla andra, det är kanske en som åker på charter och en som åker på skidsemester. Och i ett annat hem så heter det att alla andra har häst.

Just nu ser man "alla andra" åka på dyra skidresor med sina barn eller åka till varmare länder på solsemester. Själva sitter vi kvar här hemma i sverige - för jag har mina hästar.

Jag hade inte tyckt att det kändes bra att inte kunna resa på semester eller göra andra spännande saker som kostar pengar tillsammans med mina barn för att mitt fritidsintresse kostade för mycket pengar.

Man måste ju inte tilbringa två veckor i ett inhägnat hotell i Turkiet, det finns massa andra spännande saker att göra.

Det hade varit en annan sak om det inte var en ekonomisk fråga, alltstå om jag ändå tyckte att jag gav mina barn det jag ville ge dem och lät dem uppleva det jag ville att de skulle uppleva.

Hur gamla är barnen? Har dom frågat efter resor?
Eller är det du som tycker det är fel att inte " göra som andra"?
Och precis som övriga i tråden så tror jag att ni har minst lika trevligt med ert liv hemma- om DU har det :)

Gillar du att resa? Eller prioriterar du hellre en vardag som du/ni trivs med? Man får tänka på att resorna sker ungefär 2veckor/år medans en trevlig vardag är just var dag.

Att resa och spendera alla sina pengar på sina barn ger inte automatiskt lyckliga barn.

Jag hade inte tyckt att det kändes bra att inte kunna resa på semester eller göra andra spännande saker som kostar pengar tillsammans med mina barn för att mitt fritidsintresse kostade för mycket pengar.

Så känner jag också.

Skulle jag ha häst och barn samtidigt, skulle jag ha det på ett sådant sätt att inte mitt hästeri utgjorde barnens begränsningar.

Personligen vill jag också hellre visa mina barn världen genom att resa med dem, än genom att åka runt hagarna på fyrhjuling. Men just det är naturligtvis en smaksak och inget dramatiskt livsavgörande.

Jag har själv barn som vuxit upp som dina och senast i helgen började vi prata om hur de uppfattade sin barndom.
De är väldigt nöjda över sin barndom och Mallorcaresan som vi gjorde en gång nämndes inte ens.
Det som de räknade upp som goda minnen var för dottern (23 år) alla ridutflykter då hon och kompisarna utforskade skogarna, när ett av stona av misstag kissade rakt i fikalådan med smörgåsar och att de alltid hade vuxna som fanns tillhands, fanns inte den egna föräldern i närheten kunde de vända sig till någon annans.
Den något dragovillige jycken som lurades att dra henne på slalomskidor runt byn med hjälp av ett metspö och en varmkorv ;)
Såna saker tyckte dottern var trygghet.
Fiskegalne mellanbarnet(18 år) minns när kompisens pappa satt och gjorde fiskedrag tillsammans med dem och alla fisketurer med och utan vuxna.
Yngste sonen (15 år) minns skoterturer då de tolkat med bob och skidor/snowboard, när vi en svinkall kväll eldade upp en koja i skogen och gjorde middag där tillsammans flera familjer.
När de fick börja elda själv och kunde grilla korv på egen hand.
Gemensamt för alla tre är att de lärt sig att hitta på saker och att djur och natur är viktigt.

Så jag tror inte att du behöver vara orolig det är inte kostnaden utan engagemanget och närvaron.

tid kan inte köpas för pengar! och tid är vad barn vill ha.

åker vi iväg på semester gör vi det för att vi vill, inte "för att ge" barnen. eller för att alla andra ska... jag tycker nästan det är lite hysteri över alla dessa resor.
jag har prioriterat bort häst pga studier och jag vill ge mina barn all tid jag kan och dels för att jag inte vill binda upp mig o ha ansvar 24/7.
visst saknar jag det men jag har många kompisar som har hästar som gärna har lite avlastning då o då...

när jag var barn åkte vi aldrig utomlands pga min mors flygrädsla,men det var ingen hysteri över utlandssemstrar på den tiden heller det var nog 1 av 15 i min klass som åkte varje år.. jag är inte ledsen för det, tvärt om jag har sett mkt i sverige och haft mkt tid ihop med familj, det är mer värdefullt.

Jag har själv barn som vuxit upp som dina och senast i helgen började vi prata om hur de uppfattade sin barndom.
De är väldigt nöjda över sin barndom och Mallorcaresan som vi gjorde en gång nämndes inte ens.
Det som de räknade upp som goda minnen var för dottern (23 år) alla ridutflykter då hon och kompisarna utforskade skogarna, när ett av stona av misstag kissade rakt i fikalådan med smörgåsar och att de alltid hade vuxna som fanns tillhands, fanns inte den egna föräldern i närheten kunde de vända sig till någon annans.
Den något dragovillige jycken som lurades att dra henne på slalomskidor runt byn med hjälp av ett metspö och en varmkorv ;)
Såna saker tyckte dottern var trygghet.
Fiskegalne mellanbarnet(18 år) minns när kompisens pappa satt och gjorde fiskedrag tillsammans med dem och alla fisketurer med och utan vuxna.
Yngste sonen (15 år) minns skoterturer då de tolkat med bob och skidor/snowboard, när vi en svinkall kväll eldade upp en koja i skogen och gjorde middag där tillsammans flera familjer.
När de fick börja elda själv och kunde grilla korv på egen hand.
Gemensamt för alla tre är att de lärt sig att hitta på saker och att djur och natur är viktigt.

Så jag tror inte att du behöver vara orolig det är inte kostnaden utan engagemanget och närvaron.
Håller med om att det inte är de "stora" sakerna som föräldrar kanske tyckt är inte det man minns och betytt mest som barn.

Låter som jag växt upp som dina barn förutom att vi inte hade hästar utan hundar, kaniner mm. Inga utlandsresor eller semstrar mer än till släktingar några dagar. Utan saker som att sitta på ett älgpass med pappsen, göra kojor, utforska skogarna, försöka få stövare att gå banor med hinder mm som man gjort (var inte det lättaste direkt :rofl:). Det roligaste vi visste var hemliga resor som gick på kringelkrokiga skogsvägar för att försöka förvirra oss vart vi skulle. Målet kunde vara att bada eller köpa glass.

Eller åka pulka på något bra ställe med ett helt gäng vuxna och barn och sen fika. Glömmer aldrig när en kompis pappa skulle vissa ett bra ställe att åka på men han tog ett åk som slutade med att han flög över snödrivan och över vägen och försvann djupsnön på andra sidan. Man såg bara toppluvan :D. Av någon "konstig" anledning så fick vi barn inte åka samma spår

Är tiden med föräldrarna som man minns bäst och uppskattat inte hur långt borta det är. Hade skolkompisar som åkte på utlandsresor mm men inte var de lyckligare än oss som stannade hemma.

Mina barn har aldrig fått det "alla" andra får i fråga om resor, dyraste prylarna, dyraste kläderna etc.

Vi reser ingenstans, de har de prylar som behövs och som andra har, men i billigare variant, de har bra kläder av bra kvalitet, men inga kändismärken som kostar skjortan osv.

Det de har, som kanske inte alla andra barn haft under sin uppväxt är en mamma som arbetat hemifrån= finns alltid hemma när de kommer från skolan, får äta hemlagad mat ALLA måltider gjord på bra råvaror från lokalområdet, Många turer under sommar/höst tillsammans med oss föräldrar ute i naturen för att fiska, grilla, plocka bär, åka skoter, åka till nån mysig stuga och bara må gott osv. osv.

De har också lyxen av att ha vuxit upp på landet med många djur av olika slag, möjligheter att kunna vara ute själva på gården, plocka solvarma smultron, jordgubbar, hallon när de vill, bada i ån på sommaren och åka skidor på skoterspår som vi kört upp på marken nedanför huset på vintern och ur min synvinkel så har de fått en härlig och rik uppväxt. Förmodligen rikare än många andras barn även om de föräldrarna har mer pengar och barnen dyrare prylar än vad som finns här..

Allt här i livet går inte att värderas med pengar..

Vi bor på gård och har många hästar, men största orsaken till att vi inte reser en massa är att jag är totalt ointresserad av det. Vi får försöka ta oss iväg på nån resa i framtiden, för att de ska få vara med om det, men mer än så blir det inte.
Jag själv var på min första utlandsresa när jag gick i gymnasiet, då jag fick möjlighet att åka med en kompis m föräldrar på bussresa till Paris. Enda gången jag har varit på solsemester var när jag var 21 år och lyckades muta min pappa att betala det åt mig. Visst var det skönt väl där, men nej, jag saknar det inte och har ingen som helst längtan efter att göra om det.
Vi brukar däremot försöka åka någonstans inom landet varje år, det som är planerat är att resa till Gotland någon sommar och att vandra i fjällen när minstingen har blivit lite större.

Vad som kan vara problem när vi ska resa är att alla paketpris är beräknade på 2 vuxna+2 barn, vi som har 4 barn får inte plats i normala hotellrum och hamnar utanför paketprisrabatterna så att det i stället blir extra dyrt.

Men försummar jag mina barn för att jag väljer att ha det här intresset, som kostar endel och gör att vi därför inte kan göra sånt "alla andra" gör?

Om du försummar dina barn så beror det inte på att du inte spenderar en massa pengar på dem.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 562
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar