Alla dessa SM?

Sv: Alla dessa SM?

Det var Sidekick som skrev:

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna)

Och då kan ju inte jag låta bli att det är extra kul när det inte är någon typisk "westernhäst" som vinner en sån tävling. :):devil:

Det kanske bara är jag som fortfarande är seg på morgonen, men jag får inte ihop det där inlägget, speciellt inte sista meningen.

Det är två olika inlägg. Dels det som Sidekick skrev och dels det som fetanten skrev.

En tanke som följt mig länge och som förstärkts av denna tråd är att det är lätt för nybörjare och inte-så-insatta att inte fatta så mycket av alla tävlingar, föreningar, mästerskap mm.

I dressyr, t ex, är det lite tydligare vilken nivå man tävlar på. Lätt A, Medelsvår A, Grand Prix och de andra nivåerna är ju nåt som inte finns i western (både på gott och ont). I fotboll och många andra sporter finns de olika divisionerna.
Men westernvärlden ser ut som den gör. Här skiljer man på amateur och open, på hästarnas ålder och inom WRAS har vi E till A-nivå.
Är man då inte insatt i systemet, så blir man lätt lurad att tro att det är samma nivå på alla vinnare. Och det är många som vill det. Speciellt när det kommer till medaljerna.

Fakta kvarstår dock - en connermara kommer aldrig ha en pleasureavlad quarters steg eller hållning. En nordsvensk kommer aldrig gå lika nära drömprestationen i nån Hunter-klass som en linjeavlad quarter/paint. De klasser som bedömmer hästens exteriör och rörelser är grundade på quarter/paint. Att tro att man i dessa grenar kan vinna t ex med en arab är som att tro att en pudel kan vinna en schäfer-utställning.

DÄREMOT finns det andra grenar, där hästens exteriör inte är lika betydande, där andra raser kan vara starkare.

Och så det här med framridningen. Många upplever det som ett problem. Jag som åskådare/groom kan intyga att det är bökigt på lägre nivåer. Alla WRAS-tävlingar jag varit på har det varit nån som klagat eller råkar ut för nåt. Det är inte alltid som framridningsmöjligheterna är direkt goda och lägg då till gröna ekipage som kanske inte alltid vet hur de ska göra gör ju att det blir stök.
Tror jag varit med om gnäll på en eller två större tävlingar (NRHA, AQHA, APHA, NSBA) och då har det varit för att det blivit väldigt pressat med tid och plats. På större tävlingar är det ofta lite mer utrymme och fler valmöjligheter och bättre organisation.

Istället för att gnälla på denna s k rasism (som faktiskt förekommer tydligt även i t ex dressyren) så vore det önskvärt om alla istället kunde anstränga sig för att se bristerna och göra nåt åt dem.

Och det här med att det heter SM i folkmun är ENBART utövarnas val av ord. Och sånt sprider sig.
Så nästa år; om ni vill hålla isär SM från Riks/Nationals, håll reda på vad ni säger.

Den mest kaotiska framridningen som jag har sett var på Okna 2003. Trångt, två arenor samtidigt och rörigt. Och det var på en s.k. stortävling med quarterklasser.

Men har Okna så stora ridytor då?

(Jag anser inte det och vad jag vet så är det inte så jättemånga stora tävlingar där arrangerade av rasföreningarna.)

En tanke som följt mig länge och som förstärkts av denna tråd är att det är lätt för nybörjare och inte-så-insatta att inte fatta så mycket av alla tävlingar, föreningar, mästerskap mm.

Nu förstår jag inte? "Det är lätt..." ?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du föreslår att man ska göra istället?

Senast ändrad av en moderator:

Det fattades nog bestämt ett "tycka" i den sista meningen i avsedda inlägg ;)

:bow:
Tack!

*gäsp*

Får man fortsätta lite OT och fråga om Ranch Horse Classic anses som samma sak som rasföreningarnas tävlingar? För det var rasföreningarnas tävlingar Sidekick menade (antar jag).

Det som jag har tyckt varit så härligt med western tidigare är att du faktiskt kan tävla och rida på alla typer av hästar. Du har inte behövt köpa en dyr gångartshäst för att ens kunna komma ut på tävling. Och du kan vinna det öppna SM-et i t.ex Trail på vilken hästras som helst. Det tycker jag är något som vi ska värna om.

Domaren ska helt enkelt bara betygsätta det som visas inne på banan, inte vilken härstamning hästen råkar ha. Eller att du rider i en dyr showsadel.

Jo, jag tycker att quarterfolket visar ett stort mått av snobbism här.

Vill man tävla på hög nivå så satsar man givetvis på en häst som passar för den grenen man vill satsa på, vill man komma så långt som man kan på den hästen som man råkar ha så kan man också nå långt. Inte hela vägen kanske, men långt. Beroende på gren givetvis. På Wras tävlar man väl inte ens i t.ex Hunter-klasser så det är ju en ren quartergren.

Vill man ha ett gemensamt SM i westernridning så ska det vara öppet för alla och då gäller det att detta ska vara attraktivt för de bästa ekipagen. Det ska vara status att vinna ett SM.

Man ska inte t.ex. kunna bli SM vinnare på ett startfält med 3 deltagare som det t.ex kan bli i BS klasserna.

Jag håller med dig om att det är skoj att alla kan vara med! (Det kan man väl även i andra grenar? Man har ju bara delat in efter storlek, för att en B-ponny inte ska behöva hoppa en stor hästs höjder.)

Och problemet med statusen i öppna SM är just att det finns så många andra medaljer att plocka, så då tar man väl det som lockar mest! Och för många rasekipage är det just den egna rasens medalj som lockar. Eller? Är det inte likadant inom t ex arabRiks?

Den snobbism som du känner av finns inom alla tävlingsgrenar där den allra bästa eliten är internationell. I dressyren ska du gärna ha ett fint halvblod av viss typ, en sadel som ser ut på rätt sätt och de där superfina stövlarna. I hoppning ska du ha det bettet eller det märket på hjälmen. I körning ska du ha den vagnen.
Varför skulle det vara annorlunda i western, som också från början kom till av att man ville visa upp sina hästar? Mycket av "snobbismen" kommer ju av de standards som kommit av att man tävlat i vem som har snyggast, vackrast och finast häst!

Du kan inte komma till en hundutställning med en oborstad hund och tro att domaren blir glad.

Om nu WRAS inte ens arrangerar t ex Hunter, varför bråka om det då?
Då finns det ju ytterligare en anledning till varför många ryttare väljer rastävlingarna - för att få tävla i det de vill.

Jag drar mig tillbaka. Det är väl ingen som har pratat om oborstad hund? Jag pratar om annat om du läser innantill.

tack för mig

tycker att du säjer emot dig själv hela tiden
så kan man inte diskutera

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025