Alla dessa SM?

Sv: Alla dessa SM?

Öööh, jooo, det finns rastävlingar även inom andra raser.
Ridtravartävlingarna som är "via" Ridtravarföreningen är bara ett exempel. Har själv varit på plats för dressyren.

Och som sagt; det finns många öppna klasser inom westernridningen, varför då gnälla på de som tävlar rasinriktat? Inte bara quarterägare som gör det.

Ang hundutställningarna så tycker jag att det är kul att se alla som anses vara bäst inom rasen, men att sen börja jämföra de olika rasrepresentanterna stökar bara till det hela. Som domare skulle jag ha väldigt svårt att hålla mina egna åsikter isär från själva bedömningen.
Men sån är jag. Och det är väl ändå tur att det finns valmöjligheter, så att alla kan vara med - eller hur?!?

Vill du tävla enbart mot ridtravare så varsågod. Jag tycker personligen att det ger mer att tävla mot andra raser och visa på dugligheten totalt sett. Jag gnäller inte över de som tävlar rasinriktat men jag är färgad sen tiden som dressyr- och hoppryttare och där räknas prestationen oavsett ras.

Vill du tävla enbart mot ridtravare så varsågod. Jag tycker personligen att det ger mer att tävla mot andra raser och visa på dugligheten totalt sett. Jag gnäller inte över de som tävlar rasinriktat men jag är färgad sen tiden som dressyr- och hoppryttare och där räknas prestationen oavsett ras.

Som sagt...
Och det är väl ändå tur att det finns valmöjligheter, så att alla kan vara med - eller hur?!?

Men...vad vill du ha sagt med det? Har du läst mina inlägg? Kontentan är ju att jag vill höja statusen på SM och att det ska vara ett sådant där alla VILL vara med. :cool:

Jag har inte QH och kommer inte att skaffa mig en sådan. Jag tränar och tävlar dock seriöst och har mål med min ridning.

Senast ändrad:

Jag har läst dina inlägg. Har du läst mina?

Jag vill också höja status på SMet och första steget är ju att t ex inte kalla Nationals/Riks för SM.

Att få ALLA att vilja vara med kan vara svårt, eftersom ALLA inte har sånt som mål. Eller hade du tänkt hjärntvätta? Alla vill inte rida rasrent, alla vill inte tävla blandat, alla vill inte ens tävla.
Däremot kan ALLA välja vad de ska göra och KAN faktiskt göra det de vill och det är det jag försökt få fram.

Rasismen finns även i andra grenar. I Sverige är det dock inte lika vanligt med rasrena tävlingar inom t ex dressyr, men nog finns de. Vilket ju är bra för de som vill tävla där.

Och en gång till; jag tycker också det vore kul med ett SM med högt status i de grenar där hästens rasriktiga korrekthet inte bedöms, men jag kan inte tvinga alla andra att tycka likadant och jag kommer inte ens försöka.

Jag har sett flera av QH/PH-ägare uttala sig om kvalitén på tävlingarna och att det är en orsak till att man inte vill tävla på t.ex. WRAS-tävlingar. Med andra ord anser man sig som både bättre ryttare med bättre häst än t.ex. vad jag är/har. Det vet man tydligen för att man bara rider på Rastävlingar.

Jag har ingen åsikt över hur folk gör sina val. Jag har inte hört någon, med annan ras, beklaga sig över att man får möta QH/PH utan det är bara ifrån QH/PH-ägare som man nu får höra att vi övriga inte har tillräckligt bra klass. Det ifrågasätter jag.:cool:

Och en gång till; jag tycker också det vore kul med ett SM med högt status i de grenar där hästens rasriktiga korrekthet inte bedöms, men jag kan inte tvinga alla andra att tycka likadant och jag kommer inte ens försöka.
"Domare skall bedöma varje häst/ekipage ärligt, rättvist och opartiskt, endast på prestation och/eller exteriör utifrån de regler som gäller i respektive klass" ur Regelbok 2007 - 2008 (WRAS). Läser man sen på i t.ex. WP inser man att det inte alls är QH/PH förbehållet att klara både gångartsdelen och exteriördelen. Många är de raser som naturligt ser ut och rör sig enligt önskemål.

Ja, jag är väl en av dom som har uttalat mig...

Men jag har också påpekat att jag gör det utifrån mina egna erfarenheter, inom både wras och rastävlingar.

Det är väldigt svårt att uttala sig så som jag gjort om detta, och bli förstådd på rätt sätt. Men jag väljer att göra det ändå.

Det handlar inte om rasism. Inte heller om att jag tycker att alla rasryttare är bättre och duktigare än alla wrasryttare. Inte alls!

Det handlar om organisation och förutsättningar och en massa andra saker på själva tävlingarna. Kanske också om klassindelning och hur man kan se till att varje ekipage rider i de klasser de hör hemma för tillfället. Även organisation utanför showring, på framridningsbana etc.
Jag har definitivt INTE klgat över att behöva möta någon annan ras på tävling. Tvärom propagerar jag gång på gång för klasser som tex NSBA och SRHA där alla raser är välkomna.

Tyvärr tycker jag fortfarande inte att kvalitén på de olika tävlingarna är densamma. jag är ledsen om någon tar illa vid sig av det, eller om jag trampar på någons tår. Det är inte min mening.
Men vad gäller All Breeds om vi nu ska rikta in oss på det så tycker jag personligen att NSBA och NRHA har bra mkt högre standard på sina klasser än WRAS!

Men hade jag inte utryckt min mening hade jag ju inte heller hjälpt nån form av utveckling, eller hur!?

Mina tår håller;)...men vill få folk att tänka till lite. Jag har inte uppfattat dina inlägg som nedlåtande på något sätt, tvärtom och jag håller dessutom med dig i många fall när det gäller AB-klasserna, men inte alla. Vissa klubbar håller en mycket hög klass efter många års tränande och tävlande. Eftersom jag bor i södern kommer jag att delta på SRHA:s tävlingar...lite tveksam på NSBA då det inte faller mig i smaken. Jag går mer åt ranchhållet...men de i norr har lite svårt att få möjlighet att tävla på dessa tävlingar. Den tävling jag var och tittade på i juli (WRAS-tävling) höll mycket hög klass (B-C) och en av EM-deltagarna var där och tävlade. Lite känns det orättvist att dom ska svepas med i snacket om att de inte håller hög klass...sen att det fanns några deltagare om inte riktigt höll måttet är ofrånkomligt.

Men hade jag inte utryckt min mening hade jag ju inte heller hjälpt nån form av utveckling, eller hur!?
Jag är med dig fullständigt här och vill absolut att diskussionen ska leva.

Jag har tävlat både i öppna klasser på rastävlingar och på wras tävlingar och märker ingen större skillnad.
Jag förstår att quarterägare vill tävla "sina" tävlingar för att samla poäng för avel osv. Däremot tycker inte jag att deras riks på något sätt ska vara likvärdigt Wras SM. Wras SM är det riktiga SM.
Den senaste tiden har det ju inte riktigt känts så, eftersom man plötsligt tog bort kvalet. När det försvann kunde vem som helst delta i SM och rasryttarna drog sig tillbaka till sina tävlingar. I år har Wras dessutom valt att ha en licens som gäller alla tävlingsnivåer. Detta har ju resulterat i att D-ryttare suttit på B-nivå. Folk som bara ridit något år eller har en unghäst som just lärt sig galoppera har varit med på A och B tävlingar. Naturligtvis sänks kvalitén. Det är inte heller roligt för de som tävlat i 10 år, strävat, kämpat och tränat och sedan inte möter någon konkurrens. Man blir bra placerad bara för att alla andra var sämre. Ska man ta medalj är det för att man gjorde en bra ritt, man slog de bästa.
Av den här tråden att döma så verkar det som att det är vad alla tycker; att vi måste få folk att tävla på den nivån de hör hemma, att kval måste in i systemet igen. Wras har ju lovat detta från 2008, från och med då ska man bli uppklassad.
Men allvarligt talat: varför sitta här ute och tjata om det? Det är bättre att skriva en motion till Wras årsmöte, se till att det händer något. Låt dem veta att det finns missnöje ute i westernsverige när det gäller SM och kval. Wras har funnits i 25 år, DE är Sveriges riktiga huvudorganisation när det gäller westernridning. Deras SM ska vara det riktiga, ett SM där alla som är uppklassade är välkomna att delta, oavsett ras eller ålder. Sen får naturligtvis alla tävla vad de vill, men om vi vill att Wras ska bli bättre och att de behöver öka kvalitén så är mitt förslag: dränk dem i motioner!

Ja, och jag vill verkigen poängtera att jag talar utifrån min erfarenhet av deltagande och som publik på de WRAS tävlingar jag har varit på! Vilket givetvis är en väldigt liten del av all tävligar som hålls....

Man kan ju bara grunda sitt tyckande och tänkande på egna erfarenheter egentligen, och jag är helt och hållet för att öka motivationen att tävla WRAS, och att höja statusen OCH kvalitén på dessa tävlingar!

Vad gäller det här med att WRAS SM är det enda "riktiga" SM-et... har jag för mig att monke klargjorde det hela i någon tråd? (rätta mig gärna!)
Var det inte så att SM-status INTE skulle användas av NÅGOT förbund innan reglerna runt dettavar klarlagt, men att WRAS på eget bevåg anordnade ett SM iallafall? Och att, om tex SQHA och SPHA hade gjort detsamma, så skulle de helt enkelt döpt sina tävlingar till SM också?

Jag har ingen åsikt över hur folk gör sina val. Jag har inte hört någon, med annan ras, beklaga sig över att man får möta QH/PH utan det är bara ifrån QH/PH-ägare som man nu får höra att vi övriga inte har tillräckligt bra klass. Det ifrågasätter jag.:cool:

Jag är själv WRAS-ryttare. Men jag tar inte åt mig av det som sägs generellt om alla WRAS-ryttare. Alla kan inte hålla samma nivå.

Vad är det du (mer exakt) ifrågasätter och varför?

Jag är själv WRAS-ryttare. Men jag tar inte åt mig av det som sägs generellt om alla WRAS-ryttare. Alla kan inte hålla samma nivå.

Vad är det du (mer exakt) ifrågasätter och varför?

Kan jag vara mer tydlig?
Jag har sett flera av QH/PH-ägare uttala sig om kvalitén på tävlingarna och att det är en orsak till att man inte vill tävla på t.ex. WRAS-tävlingar. Med andra ord anser man sig som både bättre ryttare med bättre häst än t.ex. vad jag är/har. Det vet man tydligen för att man bara rider på Rastävlingar.

Jag har ingen åsikt över hur folk gör sina val. Jag har inte hört någon, med annan ras, beklaga sig över att man får möta QH/PH utan det är bara ifrån QH/PH-ägare som man nu får höra att vi övriga inte har tillräckligt bra klass. Det ifrågasätter jag.
Med tanke på det sistnämnda ... om man inte tävlar i WRAS-tävlingar, hur sjutton kan man då avgöra om det är god eller kass standard? Vad är då referensen? Jag tvivlar på att man gör sig omaket att åka runt och kolla...

Ok för SM i år gällde följande regler.
För att kunna rida i sm (det som var anordnat av WRAS) måste ekipaget ha ridit aktuell klass på minst två tävlingar under året. Tävlingarna måste varit godkända av någon av specialförbunden/rasförbunden/wras och hållt minst nationell standard dvs enligt wras standard A eller B tävling.
Var det ett specialförbund som anordnade tävlingen var endast dom specialinriktade klasserna SM kvalificerande tex en plesure på en RHA tävling skulle inte vara grundande (Ranch Horse Assosiation är ett specialförbund med inriktning på tidsgrenar och Boskapsgrenar)

Det enda i licens väg som var obligatorisk var boskapslicensen för att kunna tävla i boskapsgrenar som cutting, herdwork, working cowhorse, teamsorting och teampenning.

För att beskriva ett exempel.
Ett ekipage hade ridit 2 reiningklasser anordnade av SQHA vid 2 olika tävlingstillfällen på SQHA tävlingar som håller minst nationell standard.

Dem är berättigade att rida på ett SM anordnat av wras (som mig veteligen är det förbund som är enkom inriktat på att främja westernridningen i sin helehet).
Det är även en som har ridit 2 wrasreiningar på minst nationell nivå och en som har ridit 2 SRHA reiningar på minst nationell nivå. Ganska rättvist tycker jag.
Inte mycket till riktigt kval men bättre än inget

Inom wras kommer det ett uppklassningssystem som förhoppningsvisk tas i bruk till nästa säsong. Detta skall förhindra dom riktiga stolpskotten från att komma och rida på sm och på det sättet höja klassen på tävlingen.

Med tanke på det sistnämnda ... om man inte tävlar i WRAS-tävlingar, hur sjutton kan man då avgöra om det är god eller kass standard? Vad är då referensen? Jag tvivlar på att man gör sig omaket att åka runt och kolla...

Att du tvivlar betyder inte att det är så.
Finns faktiskt de som varit aktiva WRAS-ryttare, men gjort sina val.
Sen finns faktiskt de, som jag t ex, som ÄR WRAS-ryttare, men ändå anser att många STÖRRE tävlingar bättre arrangeras av t ex SQHA.

Jag håller fortfarande med dig om att det är dumt att gnälla på nåt man inte har erfrenhet av, men alla gör ju inte så.

Har med intresse läst alla inlägg och både håller med och inte. Detta engagerar många tydligen, vilket är jättebra!

En liten fundering är varför det är så hemskt att några "stolpskott" är med i en klass där "de riktiga" westernryttarna rider? Att "stolpskottet" blir slaget är ju givet och "den riktige" ryttaren vinner...."stolpskottet" kanske är där med en unghäst som gått väldigt bra på klubb och regional nivå, men som spårar ur en aning för att det blev stort och mycket med allt runt omkring...någon gång är alltid den första att gå ut på större tävling för alla...(Vad jag menar är att om det går dåligt för en totto, som man inte känner, har man ju ingen aning om varför det går dåligt....)

(Lite ödmjukhet efterlyses...herregud, det är roligt att tävla)

Är det inte så att de duktigaste brukar vinna i varje klass i WRAS tävlingar? Annars är det väl domaren som gör fel...

Nu undrar jag vidare...var är alla "de duktiga" ryttarna som skall vara med i SM? Är det alltså quarter ryttare (enligt många här tråden) som vägrar vara med på SM för att det är för dåligt motstånd? Eller är det att det inte ger poäng eller rejäla prispengar? Det är väl få andra idrotter där utövare inte vill vara med i SM "för att det är en del dåliga motståndare"????:confused:

Men men, det blir kanske bättre när det nya systemet sätts igång nästa år, då man skall placera sig och samla poäng även i WRAS. Undrar om det med tiden kan bli tomt i vissa nivåer? Skall bli spännande att se.

Western sverige är inte så stort och det finns inte så många superbra (internationellt sett) western ryttare i detta land, så varför inte hålla samman lite och arbeta framåt med westernsverige, istället för att kasta sand.

Nästa år är det 10 år sedan de senast hölls ett Western SM öppet för alla raser och där de bästa ryttarna oavsett hästras tävlade emot varandra. Därefter började ifrån år till år allt fler Quarter och Paint ekipage utebli ifrån av WRAS eller WRAS klubbar anordnade SM. Nästa år blir det 5 år sedan SQHAs dåvarande ordförande tog initiativet till möten med WRAS, Paint föreningen mfl. för att få tillstånd ett gemensamt SM öppen för alla raser.

Vi har kanske inte riktigt nått dit än men grunden borde väl mer eller mindre vara lagd även om mycket återstår att göra. Vi får hoppas att det blir ett ett öppet SM 2008 attraktivt nog att attrahera fler toppekipage än vad var fallet iår.

För att höja standarden på deltagande ekipage så kan man kanske fundera på att införa kval på platsen för de flesta grenarna liknande det som hölls på SM 1998 eller det Quarter EM som nyligen hölls i Tyskland.

För att få en rättvisare och säkrare bedömning borde man gå ifrån en domare till två domare. ( Finns numera många bra domare av skilda nationaliteter att tillgå i Europa )

För att få mer publik och därmed kunna locka fler sponsorer bör man försöka att lägga SM i eller i närheten av större befolkningscentra.
Med mer publik och sponsorintäkter bör följa höjda prispengar till
medaljörerna.

Det är ingen lätt ekvation att få ihop ett bra SM som är attraktivt för alla ryttare, drar publik och sponsorer, men hoppet finns ju alltid.

....och det verkar som om viljan finns, iallafall här!!!!:bow:
Jag är optimist och TROR att det kommer att bli ett BRA SM nästa år och att vi kommer att få se (om inte alla :crazy: så iallafall) många av de bättre ryttarna där!!!!:love:

Jag svarar på din tråd även om jag vänder mig till hela diskussionen.
Jag tycker att ditt inlägg är bra men jag måste ändå protestera lite:angel:.
För det första vad är det som säger att ETT SM är det bästa dvs alla klasser på en och samma tävling och vem vill i så fall arrangera det?
Personligen tycker jag att vi måste börja se till vad som är hållbart för ryttarna också.
Som det har varit de senaste åren så har man haft ETT SM dvs WRAS arrangemang, åker verkligen de bästa i de olika diciplinerna dit och tävlar?
Enligt mitt förmenande Nej, det gör dom inte.:(

Då bör man fråga sig varför; har det med arrangemanget att göra, har det med WRAS att göra eller har det med anläggningen att göra eller vad är problemet?
Problemet ligger enligt mig i att det finns så många tävlingar nu och var och en väljer det tävlingsutbud som passar deras inriktning och mål bäst.

Så vad är egentligen vårat mål.....att SM skall göras i WRAS regi eller att vi skall ha ett SM som korar den bästa i landet i diciplinen:confused:

Att blanda in WRAS uppklassnings system som vi fortfarande inte vet om det fungerar i denna debatt ser jag som irrelevant. Folk väljer inte bort en tävling för att motståndet är dåligt, dom gör det för att den inte har den nivå, status eller inriktning dom vill tävla på.

Att dela upp SM klasserna tror jag kan ge vart och ett SM mer status och fokus än att lägga ihop alla på en och samma tävling. Varför tror ni att Svenska Ridsportförbundet har delat upp alla sina SM?

Monke;)

En anledning till att Svenska Ridsportsförbundet delat upp sina SM, beror nog på att SVRF har "bara" 300.000 mer ridande och tävlande under deras flagg!
Lite skillnad på tävlande westernryttare i Sverige:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka