Alla dessa SM?

Sv: Alla dessa SM?

Den dagen du vill fortsätta, så PM:a gärna. Jag tycker den här diskussionen är både intressant och viktig.

Om du tycker att jag (som antas tillhöra quarterfolket ;)) utrycker snobbism får du väldigt gärna visa mig på vart! Isåfall har du i allra högsta grad missförstått mig!
Jag har pratat om mina erfarenheter av WRAS tävlingar och jämfört med mina erfarenheter av rasshower. Det har ingenting med snobberi eller rasism att göra. Jag har tom skrivit att min bästa häst var en arab! Men jag tycker fortfarande att standarden på WRAS är lägre än på AQHA shower. Det är min åsikt som jag, som sagt, baserar på mina erfarenheter.

I exvis pleasure så ska gångarter och form tex vara på ett särskilt sätt, och eftersom grenen stammar från quartern som utgångspunkt så är det ganka naturligt att de gångarter och form som föreskrivs i regelboken är sådana att det faller sig naturligt för de flesta quarterhästar mer eller mindre. Om nu en shire tex gör ett bra pleasure resultat så kan jag inte annat än att lyfta på hatten för den som har tränat och ridit den hästen, om klassen är dömd enligt regelboken. Särskilt om den har slagit tex en välriden quarter! Dock ska ju domaren på en WRAs tävling döma efter hästens konstution, och det gäller förvisso en rasdomare också.

Är det snobbism? Jag skulle lyfta lika mkt på hatten för en quarter som vann SM i skogskörning!

Vem har pratat om härstamning och utrustning? En smyckad sadel kan man för övrigt sätta på vilken häst som helst. Jag pratar om förutsättningar.

HUS tex är inte endast en quartergren, den är upptagen i NSBA också som är öppet för alla raser. Men så länge den inte finns på en WRAS tävling, betyder det att man inte ska kunna ta en SM titel i HUS? Är inte det rasism isåfall?

Man kan fortfarande rida och tävla alla hästar i western. Det är en underbar sak med denna ridform!

Man vinner inte ett SM i en BS klass. Möjligtvis Guld på ett Svensk paintchampionat (översatt). Det finns inget Paint eller Quarter SM.

Ett gemensamt SM är att eftersträva, men jag tror bara att standarden på själva tävlingen måste höjas, och även kraven för att få delta.

Stanna gärna kvar och dískutera. :)

DET förstod jag.
Jag fattade inte vad fetanten ville få fram och exakt vad hon menade med sista meningen. Den är för mig ofullständig.

Jag syftade på ett inlägg jag gjort tidigare i tråden där jag berättade att det var en shire som vann pleasureklassen på Ranch Horse Classic.

Sorry att jag var så otydlig. :crazy:

:bow:
Tack!

*gäsp*

Får man fortsätta lite OT och fråga om Ranch Horse Classic anses som samma sak som rasföreningarnas tävlingar? För det var rasföreningarnas tävlingar Sidekick menade (antar jag).

NÄ, det angavs som orsaken till varför Sidekick inte ställde upp i WRAS-tävlingar.:mad:

Ok. Jag tolkade som att Sidekick menade att hon även menade andra tävlingar och därför blev logiken inte så logisk när det liksom var en öppen tävling du menade.

Förstår det. :) Ska försöka vara tydligare nästa gång. Men det var ju så uppenbart för mig själv? :o

Ja, du vet säkert hur det är. Jag var ju lite upprörd över att det antyddes (eller kunde läsas som om) att det var just travare som sänkte standarden på tävlingarna. :devil: Och jag har själv en travare...

:D

Det där får man ju tolka och uppfatta som man bäst själv vill, men enligt mig blir hästen aldrig bättre än ryttarens förmåga, oavsett ras och utbildning...eller hur jag nu ska uttrycka mig.

Jag har själv en rätt lång bakgrund med travare, men jag har slutat ta åt mig av s k rasism. Jag kan inte styra över vad andra gör med sina hästar eller hur de uppfattas bland folk. Jag kan bara styra mitt beteende och uppförande och ta konsekvenserna av det.

Helt rätt. Och det vet jag också. Det var därför jag bara blev lite upprör och under en stund. Sen ryckte jag på axlarna och tyckte att ja, ja. Fast då hade jag ju redan postat inlägget. ;)

Men SQHA's nationals är en rasshow för quarterhästar och då ska inte andra raser vara med, för då bedöms de bästa av quarterhästarna i sverige.
Samma med SPHA's championat, det är en tävling där de bästa paintarna tas fram.
Detta är rena rasshower där andra hästar inte hör hemma.

Precis som med morgan riks, connemara riks och allt va det heter.

Sen finns ju wras sm och där kan ju vem som helst vara med, men det intresserar inte mig.

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna) Fast jag har inget emot att gå in i en Allbreedsklass bara för tävlandets skull.

Jaha...vill du att vi som inte rider "rasrena" hästar ska hålla oss borta fr tävlingsbanorna då? Jag kan tala om för dig att det du skriver i detta inlägg känns igen från ALLA grenar inom ridsporten (utom just travsporten då :) ) INGEN annan gren vill tävla mot en travare.

Varför? Jo...svaret är enkelt... när en travare är klar på banan finns det en stor framtid för hästen (hoppning, dressyr,western, distans, fälttävlan mm) och hästen kan bli RIKTIGT duktig och klår många "fina" "rasrena" hästar. Jag vet för jag har själv sett det och upplevt det. En travare kostar mellan 5000 - 10000 kronor (alltså ingen stor summa) och då kan det inte vara roligt att bli slagen av en "billig" häst när man själv rider en för 100000 - 150000 kronor.

Det många ryttare glömmer som inte vill tävla mot travare är att på hoppsidan bl är världens bästa häst (Jappe Loop) hälften travare och Pessoas Baloube är en kvarts travare. Jag vill se den elitryttare som VÄGRAR tävla på elitnivå för att de hästarna är med. :banana:

Jag valde att börja rida western för att ja tyckte att westernryttare var mer trevliga och lättare att ha att göra med, men det finns visst snobbar här också. Tyvärr :mad:

Önskar en god kväll

Jag tycker ärligt talat att folk snöar in sig. SÅ FORT det nämns travare i en tråd så blir det krig. I a f från ena sidan.

När jag tävlade travare i ridgrenar så var jag lika mycket rasist som nu.

Det handlar in om att det är en viss ras som förstör.
För mig handlar det om att ha någorlunda liknade grund för att bedömningen ska bli rättvisare och enklare.
Hade jag haft arab hade jag satt högre status på ArabRiks än t ex en regional dressyr eftersom jag då på ArabRiks hade tävlat mot likvärdigt motstånd.
Av samma anledning tycker jag det är jättebra med ridtravartävlingarna, t ex.

Och skulle en quarter försöka sig på travlopp så skulle den inte ha en chans - den är inte avlad för det.

OCH fakta kvarstår; väldigt många av bedömningsgrenarna har regler på bedömning av hästen och gångarterna som är grundade på just de rörelsemönster som quarter/paint har.

Detta betyder INTE att det är förbjudet för andra raser att vara med eller ens att det är fel med andra raser - de öppna tävlingarna är ju till just för att alla ska kunna vara med! Och ja, alla får vara med, så länge man följer Regelboken. (Liksom i dressyr, hoppning, körning, voltige, gymkhana, fälttävlan, distans och bruksklasserna. Observera dock att eliten ofta väljer vissa raser, för att dessa är mer lämpade på högre/högsta nivå.)

Först var alla vänner och hjälpte varann.. hmmm men nu då? Jag själv valde för ca 10 år sedan att bli western ryttare eftersom gemenskapen var SÅ mycket bättre.. men idag vet jag inte om jag tycker det alls är på det viset. Sen -98 och frammåt tycker jag att utvecklingen är skrämmande, och för sporten så är det inte bra. Nu pratas det bara om "vi" och "dem", det syndromet är jag inte alls förtjust i.... Nu är det mer snobberi än vad sporten mår bra av, för trots allt så är den inte så stor.
Förr vågade folk slänga sig med på tävlingar och då kom de i gång, och på det viset började träna för att bli bättre, men nu sitter många (som kan rida mycket bra) på läktaren för de inte vågar ta steget. Det är samma folk som tävlar, och på samma linjer i ras aveln i det stora hela.. trist. Då kan inte sporten växa.
Hade jag fått bestämma lite så skulle SM i westernridning avgöras i en tävling och i mot alla raser ( förvisso inkval som i alla andra sporter), och på neutral mark. Nu känns det som att hur de än arrangerar så trampas det på någon annans revir.. här skulle det vara revir löst om man får säga så... hehe Och det skulle bara få finnas ETT SM som skulle räknas som SM, sen kan rasshowerna ha champinjoner bäst de vill utanför SM:et... För en SM medalj ska kännas som något bra och man ska vara lycklig över att ha slagit tävlings eliten, vilket det är en Quarter, eller gotlandsruss, ung eller gammal....

Det är vad jag tycker... Sen är det skrämmande att det inte finns prispengar att hämta, för det hade också gett en rejäl knuff framåt. Mycket kan man orda om travet, men där finns det prispengar. Tycker i alla fall att det borde finnas första pris som i alla fall täcker tävlingskostnaden. För att tävla är inte gratis.

Hmm, nä det blir å ta gröna kortet å va med på dressyrtävlingar.. haha... :rofl:

Jag är inte rasist på något sätt. Har haft en varmblodstravare som gick i perfekt jogg även för pleasureklassen och fått bra utdelning där. Red även dressyr på honom men tävlade icke i den grenen.

Min personliga åsikt är att om jag skulle skaffa mig en QH och tävla den så vill jag ha ut mer än att "bara" tävla mot QH. Har sagt det förrut...vad sjutton säger det mig att enbart tävla rasrent i den stora konkurrensen??? Det är som att vara på hundutställning, vinna BIR men ge sjutton i att gå upp i"gruppen" och i BIS eftersom man då tävlar mot alla andra raser. Det är ju det som är det "fina"...Det man har håller i den STORA konkurrensen och är det man eftersträvar.

I hoppning och dressyr vinner bästa ekipage oavsett om det är travarinslag, rent halvblod, fullblod etc...Inte sjutton tjurar man ihop och ordnar hopptävling för Varmblodig ridhäst "only"...Engelskt fullblod och Hannoveranare får fixa egna tävlingar:smirk:...

Jag värnar om Westernridningen som helhet och den innefattar så mycket mer än en amerikansk hästras:cool:

Öööh, jooo, det finns rastävlingar även inom andra raser.
Ridtravartävlingarna som är "via" Ridtravarföreningen är bara ett exempel. Har själv varit på plats för dressyren.

Och som sagt; det finns många öppna klasser inom westernridningen, varför då gnälla på de som tävlar rasinriktat? Inte bara quarterägare som gör det.

Ang hundutställningarna så tycker jag att det är kul att se alla som anses vara bäst inom rasen, men att sen börja jämföra de olika rasrepresentanterna stökar bara till det hela. Som domare skulle jag ha väldigt svårt att hålla mina egna åsikter isär från själva bedömningen.
Men sån är jag. Och det är väl ändå tur att det finns valmöjligheter, så att alla kan vara med - eller hur?!?

hej allihop!
jag måste säga att jag är helt förvirrad trodde att WRAS SM var vårat enda SM och det var öppet för alla raser där alla i samma klass tävlade mot varanndra- men det verkar inte vara så? :confused:
sen måste jag ju tilläga att ingen nämner appaloosa bara quarter/paint, appaloosan är också i grunden från quarter och framavlad som "ren" westernhäst om vi nu ska vara noga;):rofl:
nej men allvarligt jag tycker absolut att alla raser ska vara med och tävla, utan snobberi.
men sedan hade det varit bra med någon typ av uppgradering som inom dressyr och hoppning LC,LB. men så länge det inte finns så många westerntävlingar är det kanske svårt vad vet jag :confused:

Jag vet också att det inte finns något SM för paintar eller för quartrar, men gör en sökning på "SM western" och se vilka träffar som du får. De som placerat sig som 1-3 är i alla fall glada över att berätta om sin placering på "SM". Inget som jag har hittat på.

Även Stallmagasinet pratar om "Quarter SM" i sin tidning.

Hej

Har inte läst alla inlägg men kom att tänka på en sak

För en tid sedan så pratades det om "Western Sverige" och att det planerades ett gemensamt SM. Detta står fortfarande att läsa om på SQHA´s hemsida.
Förmodar att det stannade vid planerings stadiet el?
Då undrar jag isåfall varför? :-(

Lite synd för det hade verkligen blivit roligt med alla dessa ekipage och vilket tillfälle att lära känna varanda....

// Moooon

jag måste säga att jag är helt förvirrad trodde att WRAS SM var vårat enda SM och det var öppet för alla raser där alla i samma klass tävlade mot varanndra

Så har jag oxå sett på det hela. Att sen folk kallar quartrarnas Nationals tävling för SM kan ju kanske bero på att just de människorna är för insnöade eller nått. För på SQHAs hemsida står de väl ingenstanns att detta är ett SM?

/Kicki - quarterägare som tävlar både "rasrent" och WRAS.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025