Alla dessa SM?

Sv: Alla dessa SM?

Om alla ni "snobbar" inget illa menat, som inte vill vara med på wras SM för att det är travare med, ställde upp så skulle klassen på ekipagen och tävlingen höjas avskyvärt.

Kl*
Ingen som funderat på om dessa "rasryttare" är lite rädda för att bli slagna av ex. en travare eller en arab ?!:confused:

Enligt mig ska det finnas ett SM och ingen annan får kalla sina tävlingar för SM. En häst är en häst och en välriden häst oavsett ras skall kunna tävla mot och vinna över såväl andra "ick fina" hästar och även mot de "lyxiga" quartrarna ocg paintsen.

Alla har inte råd med en fin,dyr quarter. Är man ändå duktig och rider sin häst väl så borde det väl vara möjligt att få tävla på ett BRA sm mot likvärdiga RIDNA (ej ras) ekipage. Alla kanske inte vill ha en kvarting heller och då ska man väl inte behöva det, det viktigaste på ett SM tycker jag är att det är BRA ridning inte vad som är under rumpan på ryttaren.;)

Nu skiljer vi på folk och folk eller kanske man ska säga häst och häst... INTE bra.

håller fullständigt med dig erik. det skall vell inte spela någon roll vad det är för ras på hästen ? hästen kanske är bättre en quartern för det?

Jag svarar på ditt inlägg Jackpot men riktar mig till i stort sett alla i tråden.:smirk:
Skall vi prata SM så skall rätt vara rätt!
Quarter Nationals (i folkmun kallat Quarter SM) korar precis som vanligt bara de bästa quartrarna på DEN tävlingen inte den som är bäst i Sverige, Norden eller något annat.:crazy:
Att tävlingen i folkmun kallas för SM betyder inte att det är det!
Det finns inga krav på att något skall vara Svenskt för pristagarna i Nationals. Endast ett medlemskap i Svenska Quarter häst föreningen och at man tävlar en Quarter häst.

När det gäller Paintarnas Championat så är det samma sak där det är ett Championat och inget SM, stor skillnad!
För att bli Championats vinnare i klassen på tävlingen krävs bara att ryttaren och ägaren är medlemmar i SPHA och rider en Painthäst. Vilket inte kräver vare sig att du är Svensk eller annat.

Kravet som "ni" och många andra ställer på ett SM är att det skall vara öppet för alla raser och utan krav på medlemskap eller licenser. Vad är det som säger att det är WRAS SM som är det enda sanna om det nu arrangeras ett lika dant utav någon annan?::confused:
För att det skall bli rätt så skall det SM som avgörs på September Rundown inte vara vare sig NRHA eller SRHA utan ett "öppet" Svenskt Mästerskap i Reining. Ett Mästerksap som avgörs där de ryttare som valt reining som sin huvudsport finns!

Monke:smirk:

Vilken klubb/förbund som helst får väl ligga bakom, bara alla får vara med !!!
Men skulle inte tro att Sqha är så intreesserade av att arrangera ett SM öppet för alla... om de ens kan det som underorganisation till AQHA (som de väl är ? (Inte så insatt))

Tack för att du rätade ut en del frågetecken kring "SM". DEt är alltså inte ett SM utan championat, hm....

Jag är inte så övertygad om att det är speciellt bra med ett SM öppet för alla och utan licenser etc, DET borde väl sänka statusen rejält! Det är enligt min mening de bästa av våra tävlande, svenska ekipage som ska göra upp om mästerskapstiteln!

Tror dock att vi är på rätt väg och att det kommer att bli bättre och bättre med organisationer o dyl runt westernridningen, just för att sporten växer och det kommer in fler driftiga människor som kan hjälpa till!!!

Dagens WRAS SM är ett SM öppet för alla utan krav på medlemskap och licenser, förutsätter jag eftersom det skall vara öppet för alla oavsett hästras osv!

Monke:)

Varför skulle inte SQHA vara lika intresserade som alla andra av ett mästerskap där alla de bästa är med (oavsett ras):confused:
Vad skulle AQHA säga för negativt om det?
Ordnade inte SQHA tävling med RHA där herrn själv var med och tävlade i våras;)
Eller är deinte så att en av trådarna här på forumet handlar om all breedsklasserna på Harvest?
SQHA kan anordna vilka tävlingar dom vill liksom alla andra kan:idea:

Monke (som känner sig lite mer insatt;)

Dagens WRAS SM är ett SM öppet för alla utan krav på medlemskap och licenser, förutsätter jag eftersom det skall vara öppet för alla oavsett hästras osv!

Monke:)
Nej, idag är det väl inte så? Man måste ha licens och vara medlem vill jag minnas. Det är ju det som jag anser man måste börja se över. En tävling som arrangeras av t.ex. SQHA ska kunna vara kvalificerande till SM likväl som en WRAS-tävling. Sen ska själva SM arrangeras i samarbete med alla föreningar...i en önskesituation;) Detta för att man verkligen ska få fram de bästa i landet, det året o.s.v.

Jag tror att det var så att en apha-aqha-sjow räknas som kval till WRAS-SM så det är väl ett bra försök att få med alla i ett SM ?
Det räcker alltså att vara medlem i SQHA eller SPHA ( inte 100 procent säker om det är kanske APHA och AQHA som räcker) men som paint å quarterryttar kan man via sina shower kvala till WRAS-SM utan att behöva vara medlem i en wras-klubb. Jag var på Okna och kollade en dag bara och jag tyckte det var bra. HAde min häst bara varit i tävlingsskick hade jag gärna varit med, trots att jag sitter på en "fiiiin american painthorse".
Jackpot

Bläddrar i TR...

Sid.10 par.125, Regelbok 2007 - 2008
"Startberättigad är medlem i svensk western-, ras-, eller specialförening med westernridning i verksamheten".

"För deltagande i boskapsklass krävs boskapslicens, i övrigt krävs inga licenser varken på ryttare eller häst".

"Titeln Svensk Mästare kan erhållas endast av deltagare med svenskt medborgarskap".

Varför skulle inte SQHA vara lika intresserade som alla andra av ett mästerskap där alla de bästa är med (oavsett ras):confused:
Vad skulle AQHA säga för negativt om det?
Ordnade inte SQHA tävling med RHA där herrn själv var med och tävlade i våras;)
Eller är deinte så att en av trådarna här på forumet handlar om all breedsklasserna på Harvest?
SQHA kan anordna vilka tävlingar dom vill liksom alla andra kan:idea:

Monke (som känner sig lite mer insatt;)

De skapar väl mest tävlingar för quarters även om de är snälla och har öppna allbreeds klasser iallafall..! :D
Men trodde sqha va lite styrt av aqha (att de tex. måste ha med alla aqha godkända klasser för att få göras en tävling (detta har jag inte kunskap om, men har hört det.) och att det därför vore svårt för dem att anordna, och för att de har mest intresse för quartern väl?
Men jag ser gärna SQHA som arrangör för ett gemensamt SM tycker de är duktiga på att arrangera proffsiga tävlingar !!! :D
Det viktigaste i SM frågan tycker jag är att det ska vara ett sm och att alla får vara med :)
(Ursäktar ev. kunskaps fel)

Japp SQHA är en rasförening som har som syfte att värna om den amerikanska quarterhästen, men det kan man göra på många sätt;)
Nej dom behöver INTE anordna alla klasser, man kan själv välja ganska fritt. Open halter måste vara med om man vill göra en godkänd show, och jag har för mig att det finns ett par klasser till som är obligatoriska sen är det fritt för arrangören att välja och vraka.

Jag håller med Du där att arrangera ett SM där all får var med är prioritet nummer ett.
Prioritet nummer två i min värld är att arrangera ett SM där dom bästa i diciplinen VILL vara med.:idea::angel:
Att arrangera ett SM där inte dom bästa är med fyller ingen funktion utan då kan man kalla det för en tävling vilken som helst.

För att koppla tillbaka till något du och någon annan skrev tidigare om att "rasfolk" skulle vara rädda för att bli slagna av en fjording eller annan hästras och att man skulle känna sig "finare" för att man satt på en quarter eller Paint osv är absurt:mad:
Det finns dåliga quarter precis som det finns dåliga Araber, och det finns dåliga ryttare som rider båda delar liksom det finns bra ryttare som rider båda delar.:smirk:

Tjatet om ras eller "fin" hit eller dit är tröttsamt, vi försöker alla bli bättre inom den gren eller sport vi sysslar med, och må bäste man eller kvinna vinna säger jag:bow:

Monke

Tack monke!

Jag håller helt med!

Vi som (oftast) sitter på quarter och paint är inte rädda för andra raser! Det är just därför som vi tex försöker verka för föreningar som (i mitt fall) NSBA där man kan tävla med vilken häst man vill.

Hur många icke quarter ställer upp???

Nästan inga!

Varför? Inte vet jag, synd!!!

Jag har inget emot WRAS som sådant, och tävlar gärna mot andra raser!
Men faktum är, att min egen erfarenhet av WRAS tävlingar (på högre nivå, dock några år sedan) är att bli påriden på framridningen med konsekvensen att min painthingst rädd för andra ekipage, jättekul i pleasuren! Likaså i tävlingsklassen då jag blev omriden av ekipage i 190 som förstörde för många av de andra ekipagen! Så var det inte alltid, men tillräckligt ofta, och det är fortfarande orsaken till att jag har struntat i WRAS. Inte att jag är rädd att bli slagen av någon annan ras!

Nu behöver inte alla WRAS ryttare gå i taket, för jag säger inte att alla är "icke tävlingsklara", men många är. Och en del på AQHA showerna är "icke tävlingsklara" men faktiskt, inte lika många.

Men detta är mina erfarenheter och detta tycker jag är jättesynd.

Jag började själv på en underbar arabhingst, och det är den bästa häst jag haft hitills!

Jag är för ett gemensamt SM, om man hittar de rätta formerna för detta.
Än så länge tycker jag inte att detta har gjorts och därför vänder jag mig emot att WRAS kallar sin tävling för SM också!

Nej jag tror, eller vet, att alla quarterryttare rakt inte är rädda för konkurrens, fast det lät på ett inlägg som om den som skrev var rädd att möta andra!!!
Har sett många quartrar på WRAS tävlingar!!!

Problemet för min del är att det bara finns WRAS som arrangerar tävlingar där jag bor!!!
Jag kan förstå att man väljer bort tävlingar där deltagarna inte ligger på rätt nivå, det hoppas jag ska bli en bättring av i och med licenskrav och uppklassningssystemet.
Tror att det finns massor att göra för att få det bra, och jag (optimist som jag är!) tror att vi kommer att hitta en bra form med tiden!

DET är ett problem! Jag har sjöälv flyttat delvis för att kunna tävla AQHA/APHA shower lättare.

Så ska det givetvis inte vara, och jag hoppas verkligen att det blir ändring på det framöver, men det står ju i ganska stort samband med hur många quarter/paintryttare som finns, och vart...

Jag tycker dock att det är positivt att det blir fler o fler Allbreeds klasser på rassshowerna! Det tror jag är en början till att minska klyftan.

Japp SQHA är en rasförening som har som syfte att värna om den amerikanska quarterhästen, men det kan man göra på många sätt;)
Nej dom behöver INTE anordna alla klasser, man kan själv välja ganska fritt. Open halter måste vara med om man vill göra en godkänd show, och jag har för mig att det finns ett par klasser till som är obligatoriska sen är det fritt för arrangören att välja och vraka.

Jag håller med Du där att arrangera ett SM där all får var med är prioritet nummer ett.
Prioritet nummer två i min värld är att arrangera ett SM där dom bästa i diciplinen VILL vara med.:idea::angel:
Att arrangera ett SM där inte dom bästa är med fyller ingen funktion utan då kan man kalla det för en tävling vilken som helst.

För att koppla tillbaka till något du och någon annan skrev tidigare om att "rasfolk" skulle vara rädda för att bli slagna av en fjording eller annan hästras och att man skulle känna sig "finare" för att man satt på en quarter eller Paint osv är absurt:mad:
Det finns dåliga quarter precis som det finns dåliga Araber, och det finns dåliga ryttare som rider båda delar liksom det finns bra ryttare som rider båda delar.:smirk:

Tjatet om ras eller "fin" hit eller dit är tröttsamt, vi försöker alla bli bättre inom den gren eller sport vi sysslar med, och må bäste man eller kvinna vinna säger jag:bow:

Monke

Okej, nu kan jag lite mer om SQHA.
Håller helt och hållet med i många bitar, om gemensammt SM och att de bästa ska vara med.
Jag tror inte att de flesta är rädda för att bli slagna av en fjording eller något sådant, men skulle tro att endel skulle bli ganska upprörda om de blev slagna av en fjording i tex. pleasure. Det är ofta man hör oj en fjording va gör den här eller oj en travare ... och ibland finns det befog för det för att det inte är någon kvalité men ibland är det n jättevälriden liten häst.
Håller helt och hållet med om att det finns dåliga/sämre ryttare på alla raser o.s.v.
"Ras fin" ses inte speciellt ofta hos duktiga kunniga ryttare men mer hos osäkra lite snofsiga ryttare som ser sig bättre bara för att de har en "ras fin" häst.

Är väl påväg över till AQHA/SQHA jag också på sikt, och då kanske det är jag som själv sitter endast på Nationals och hoppar öppna SM pga. olika orsaker (jag förstår er delvis också)

Men jag tycker det är en viktig diskution och hoppas attt alla föreningar kan sammarbeta och på sikt få fram ett bra SM med Kvalité.

Tack monke!

Jag håller helt med!

Vi som (oftast) sitter på quarter och paint är inte rädda för andra raser! Det är just därför som vi tex försöker verka för föreningar som (i mitt fall) NSBA där man kan tävla med vilken häst man vill.

Hur många icke quarter ställer upp???

Nästan inga!

Varför? Inte vet jag, synd!!!

Jag har inget emot WRAS som sådant, och tävlar gärna mot andra raser!
Men faktum är, att min egen erfarenhet av WRAS tävlingar (på högre nivå, dock några år sedan) är att bli påriden på framridningen med konsekvensen att min painthingst rädd för andra ekipage, jättekul i pleasuren! Likaså i tävlingsklassen då jag blev omriden av ekipage i 190 som förstörde för många av de andra ekipagen! Så var det inte alltid, men tillräckligt ofta, och det är fortfarande orsaken till att jag har struntat i WRAS. Inte att jag är rädd att bli slagen av någon annan ras!

Nu behöver inte alla WRAS ryttare gå i taket, för jag säger inte att alla är "icke tävlingsklara", men många är. Och en del på AQHA showerna är "icke tävlingsklara" men faktiskt, inte lika många.

Men detta är mina erfarenheter och detta tycker jag är jättesynd.

Jag började själv på en underbar arabhingst, och det är den bästa häst jag haft hitills!

Jag är för ett gemensamt SM, om man hittar de rätta formerna för detta.
Än så länge tycker jag inte att detta har gjorts och därför vänder jag mig emot att WRAS kallar sin tävling för SM också!

Tror inte at ni är rädda för andra raser.Finns en hel del quartrar som är med i allbreeds klasser och Wras med bra och sämre resultat precis som alla andra ekipage. Men håller med Texaz om att det lät så i ett inlägg. Tror inte att så många "icke quarter folk" har så stor koll på NSBA och liknande organisationer/föreningar), vilket är synd. Tyvärr är jag inte medlem där, ÄN !

Håller med om att det är mycket ryttare på Wras tävlingar som inte är tävlingsklara men de finns som du säger även på AQHA, antalet kan jag inte yttra mig om. Dock har jag blivit på riden en gång på framridningen och det var på en AQHA tävling inför Pleasure. Jag höll till höger och den andra ryttaren till vänster rakt in i min häst som blev väldigt väldigt ängslig och rädd... men det kan ju vara en tillfällighet. Men inte kul att bli på riden.:crazy:

Det verkar iallafall som om de flesta är för ett gemensamt SM om det blir bra kvlité och under bra/rätt former. :banana:

:cool: Japp. Det var ett inlägg där man verkade rädd för konkurrens från andra raser. Speciellt travare nämndes. Hm.

Kan i förbigående säga att jag tyckte att det var superroligt på Ranch Horse Classic i år när en shirehäst vann pleasureklassen. :rofl:

Ett problem med orutinerade ryttare på tävlingarna är väl att det inte ordnas tillräckligt många tävlingar för de som vill ut på tävlingar. Fler nivåer på tävlingarna hade nog varit bra. Man kan ju ha beginners-klasser även på B-tävlingar. Varför inte ha B-C- och D-tävling samtidigt??? :crazy:

Jaha, det har jag väl missat då. Var det är quarterryttare som var rädd för att bli slagen av en travare eller vad?

Nu får jag väl på huvudet :smirk:, men jag kan ärligt säga att jag inte tycker att standarden på svenska WRAS tävlingar i tex pleasure är i klass med standarden på samma klasser i rasshowerna. Sorry, och det har INGENTING med rasism att göra även om nu någon gärna vill få det till det....

Självklart är det rolligt när en shire vinner, det är ju ganska långt ifrån deras ursprungliga användning. Det kan tex inte vara lätt att få en sådan häst att gå i efterfrågad form eftersom den är byggd helt annorlunda,även om man kan få den bärig långsam i gångarterna och fixa mjuka övergångar. All eloge till den som tränat och ridit den. Såg det inte själv tyvärr.

Återigen undrar jag då varför dessa ekipage inte tävlar tex NSBA eller NRHA för den delen. Jag tycker det är ganska mycket gnäll på att quarter/paint ryttare inte ställer upp och tävlar WRAS. Men man får ju inte glömma att alla ryttare väljer de tävlingar som de tycker ger mest. Jag vet ingen som väljer bort WRAS-tävlingar för att alla raser tävlar där, eller för att vara "elak". De flesta tycker att standarden är för mixad. Ett problem som på sikt absolut borde gå att lösas.

Det var Sidekick som skrev:

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna)

Och då kan ju inte jag låta bli att det är extra kul när det inte är någon typisk "westernhäst" som vinner en sån tävling. :):devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025