Alla dessa SM?

Sv: Alla dessa SM?

Det är möjligt att dom har men på SM tävlar bara ett begränsat antal individer inte alla 300.000:idea:
Det skulle innebära en lika stor omöjlighet för Western att bereda plats för alla dem som sysslar med westernridning på ett SM:idea:

monke:)

Om man jämför antal tävlande på SM nivå inom SVRF med antal tävlande på SM nivå inom western så är det en stor skillnad.. väldigt stor!! Inom SVRF måste man dela upp sina Sm, just för att man inte kan ha alla samlade på ett tävlingstillfälle, det skulle bli för många antal startande. Om man nu tar alla westernryttare som bör vara på SM-nivå, innebär det att det borde gå att genomföra ett SM!:)
Vi kan nog inte jämföra oss med SVRF, just på denna punkt iallafall.
Dom är i antal ridande / tävlande mycket.. mycket större än vad vi är!
Däremot kan man plocka mycket andra saker från dom.. dom har ju funnits " några " år, och har kunnande vad gäller tävling, organisation, administartion mm. :)

Jag undrar ännu en gång (som jag tidigare gjort, men inte fått kläm på)

Var i hela friden tog samarbetet mellan alla western föreningar som tidigare pratade så fint om ett "Western Svergie" ???
Om gemensamt SM, bättre samanhållning.
Konstigt att detta bara dog för det var väl rätt "stor" diskution å en del möten om detta

// M:banana:

Dela upp SM är en intressant tanke och kanske kan det vara något på sikt men vi är knappast tillräckligt stora för det redan idag med möjligt undantag för Reining.

Jag kan förstå att det kan vara lockande attt plocka russinen ur kakan men en uppdelning på flera SM medför en betydande risk för att en del "mindre attraktiva" discipliner blir lidande eller t.o.m. över.

För mig är det inte en självklarhet att det nuvarande öppna SM skall arrangeras av WRAS/WRAS klubb, det kan lika gärna arrangeras av någon annan part elller i kombination med annan part inom Western Sverige. Huvudsaken är att det blir ett bra arrangemang och att man är ense om att inte köra något "konkurrerande" SM.

Nej de bästa har med en del undantag och av olika själ inte ställt upp på SM arrangerat av WRAS/WRAS klubb de senaste åren men förhoppningsvis kan man framöver få fler att ställa upp om man nu vet att det finnns ett enda SM öppet för alla där medaljer finns att hämta. Enkla och klara regler och information om vad som krävs för att ställa upp behövs också. I år hade tyvärr många icke WRAS ryttare missat informationen att de kunde ställa upp.

Själv var jag för första gången på flera år och såg en Westerntävling i Sverige, det SM som hölls på Okna Ranch. Det gjodes många bra ritter inför fullsatta läktare (ca. 700) både på Lördagen och Söndagen men standarden var mycket ojämn och en del ryttare borde enligt min uppfattning inte vara kvalificerade att ställa upp på ett SM där man ju villl försöka att visa upp de bästa för publiken.

WRAS uppklassningssytem som man ännu inte vet så mycket om kan kanske sålla bort en del okvalificerade ryttare tills nästa SM men kval på platsen lika för alla oavsett om man är WRAs ryttare eller inte bör vara med.

"Westernsverige" har två möten om året i Jököping, där avhandlas allehanda frågor som rör svensk westernridning och deltar gör orförandena från alla föreningar som sysslar med western.
Det är på intet sätt "avsomnat" och SM frågan finns ständigt på
dagordningen.

Ninni

"Westernsverige" har två möten om året i Jököping, där avhandlas allehanda frågor som rör svensk westernridning och deltar gör orförandena från alla föreningar som sysslar med western.
Det är på intet sätt "avsomnat" och SM frågan finns ständigt på
dagordningen.

Ninni

Tack för det svaret, men jag trodde det avstanat eftersom man inte hört något från dem på ett tag.
Vet du var man kan få mer information från dessa möten? El de e inte något de går ut med till western folket?

// M

Märk väl, jag aldrig sagt att att inte går!
Vi har ju haft det så under några år, och frågan är ju VARFÖR åker inte de bästa i diciplinen för att tävla på det enda SM som funnits under flera år (det som är arrangerat av WRAS), det är ju den frågan vi måste fundera på:confused:

Jag förstår inte varför diskussionen hamnar på vem och hur och än det ena och än det andra isället för att se att vi har ett problem och problemet är att;

DE BÄSTA INOM DICIPLINEN INTE ÅKER PÅ DET GEMENSAMMA SM SOM FINNS IDAG:smirk:

Vad skall vi göra för att få de bästa inom diciplinen att komma och tävla om SM medaljerna???

Mitt förslag är att flytta SM till de tävlingar där de bästa tävlar, enkelt och rationellt:d

Monke:)

Jag kan förstå att det kan vara lockande attt plocka russinen ur kakan men en uppdelning på flera SM medför en betydande risk för att en del "mindre attraktiva" discipliner blir lidande eller t.o.m. över.

Så skriver du.... kan det månne vara så att man kanske inte skall/bör arrangera SM i de dicipliner som är "mindre attraktiva" eller "blir över":confused:

Och vad gäller "russinen i kakan" så tycker jag att det inte har med saken att göra överhuvud taget, när det gäller att skapa prestige i SM medaljerna:crazy:

Monke:smirk:

Märk att jag skrivit " bör ", det innefattar ju att jag menar " de bästa" Jag kan förstå varför inte "de bästa" åker på WRAS SM, det är för ojämn kvalite och lite för mycket " blåbär" och för lätt att ta sig dit! Ett SM är ju ändå ett SM!
Kval och final bör gå under Sm:et.
Inget ont om blåbär ( alla har vi varit där) men skall man tävla SM på en sån hög nivå som SM är, så bör man nog få arbeta sig upp till den divisionen! Dvs jobba sig uppåt i olika svårighetsgrader ( nivåer), precis som ialla andra sporter :)
Klubbarna kan arrangera tävlingar med olika nivåer ( D,C, B ) på samma tävling! :idea: De som ligger på A-B nivå får kvala till SM! Eller rider på hög nivå inom SQHA, SRHA mm
Vem som arrangerar SM:et är egentligen ointressant, det kan ju vara ett samarbete mellan organisationerna! :idea:
Som du skrev i ett annat inlägg " vad är vårat mål?"
Jag tycker vårat mål är att kora den bästa ryttaren i en " viss" disciplin under ett SM, och att alla organisationerna samarbetar om detta, inte var för sig! :)

Så du menar att anledningen att "de bästa" inom diciplinen inte åker till Öppna eller WRAS SM för att nivån är för ojämn, och det är "för lätt" att ta sig dit. Är det så jag skall tolka ditt inlägg?

Vad skulle bli bättre om vi gjorde ett WRAS SM men med alla organisationerna som arrangör....skulle det förändra något?

Monke:)

Du får tolka det hur du vill... men är det inte så att " de bästa" inte åker på WRAS-SM för att det är för ojämn kvalite på ekipagen ? Eller för mycket " andra" raser?
Tror också att " de bästa" väljer andra organisationers tävlingar för poäng och status/nivå på ekipagen, men också för att de får poäng på sina placeringar.
Hur gör man då SM attraktivt? Eller vad skulle bli bättre..
Kanske genom att höja nivån på de tävlande? ( refererar till annat inlägg, om hur man kommer dit) Högre Prispengar? Kanske att det inte heter WRAS-SM utan Svenskt Mästerskap i westernridning?
( där alla organisationerna är arrangörer?) :) Och att om bla sqha är medarrangör så får man poäng på sina placeringar? Mer sponsorer?
Tror att vi mellan organisationerna måste samarbeta för att få ett bra SM, med bra ekipage! :) som har en hög status och gör det attraktivt :bow:

Märk att jag skrivit " bör ", det innefattar ju att jag menar " de bästa" Jag kan förstå varför inte "de bästa" åker på WRAS SM, det är för ojämn kvalite och lite för mycket " blåbär" och för lätt att ta sig dit! Ett SM är ju ändå ett SM!
Kval och final bör gå under Sm:et.
Inget ont om blåbär ( alla har vi varit där) men skall man tävla SM på en sån hög nivå som SM är, så bör man nog få arbeta sig upp till den divisionen! Dvs jobba sig uppåt i olika svårighetsgrader ( nivåer), precis som ialla andra sporter :)
Klubbarna kan arrangera tävlingar med olika nivåer ( D,C, B ) på samma tävling! :idea: De som ligger på A-B nivå får kvala till SM! Eller rider på hög nivå inom SQHA, SRHA mm
Vem som arrangerar SM:et är egentligen ointressant, det kan ju vara ett samarbete mellan organisationerna! :idea:
Som du skrev i ett annat inlägg " vad är vårat mål?"
Jag tycker vårat mål är att kora den bästa ryttaren i en " viss" disciplin under ett SM, och att alla organisationerna samarbetar om detta, inte var för sig! :)

Kval under SM helgen (kanske blir veckan) tycker jag låtersom en väldigt bra idé.
I övrigt: :bow::bump::banana::bow:

KL*
Något som jag tycker är konstigt idag är kvalen. Wras A-B tävlingar räknas liksom AQHAs tävlingar men allbreedsen på AQHA showerna är inte kvalande trots att det är samma tävling men annan ras på hästarna.. tycker jag är konstigt...

Du får tolka det hur du vill... men är det inte så att " de bästa" inte åker på WRAS-SM för att det är för ojämn kvalite på ekipagen ? Eller för mycket " andra" raser?
Tror också att " de bästa" väljer andra organisationers tävlingar för poäng och status/nivå på ekipagen, men också för att de får poäng på sina placeringar.
Hur gör man då SM attraktivt? Eller vad skulle bli bättre..
Kanske genom att höja nivån på de tävlande? ( refererar till annat inlägg, om hur man kommer dit) Högre Prispengar? Kanske att det inte heter WRAS-SM utan Svenskt Mästerskap i westernridning?
( där alla organisationerna är arrangörer?) :) Och att om bla sqha är medarrangör så får man poäng på sina placeringar? Mer sponsorer?
Tror att vi mellan organisationerna måste samarbeta för att få ett bra SM, med bra ekipage! :) som har en hög status och gör det attraktivt :bow:

Dina idéer tycker jag låter väldigt bra. Statusen måste höjas!!
Genom Samarbete,poäng,pengar,namn o.s.v.
:bow:

Vad skall vi göra för att få de bästa inom diciplinen att komma och tävla om SM medaljerna???
Kanske svaret går att hitta i de dicipliner där de bästa verkligen deltar. För vem är troligvis bäst i sverige på roping? Vem är bäst i pole bending och barrel racing? Och vem kan tänkas vara sveriges bästa cutting-ryttare?

Att disskussionen över huvudtaget kommer upp är ju skrattretande :devil:
Ett SM är väl ett SM och har ni en massa olika såna får det naturligtvis ingen status alls
Vill ni bli tagna på allvar är det nog dax att röja i träsket :cool:

Det fanns bara ett SM fram till i år då SRHA arrangerar ett för reining på sin tävling September Rundown. :idea:
Varför debatten har kommit upp är för att det enda SM;et (WRAS)inte har den status som det borde dvs, de bästa inom diciplinen åker inte dit:cool:
Så om du skall lägga in en åsikt i debatten bör du kanske ha läst på innan.:crazy:
En massa SM försvann för flera år sedan så man valde att göra om det till Championat och annat.

Vilket träsk är det du refererar till?

Monke:smirk:

Jag har en quarter och jag vill tävla emot likvärdiga hästar(med det menar jag att jag inte vill sitta och rida pleasure mot t.ex travare m.m, det ger enligt mig en annan standard på tävlingarna) Fast jag har inget emot att gå in i en Allbreedsklass bara för tävlandets skull.

:eek: Hjälp! Är du medveten om hur snorkigt det där lät?

Jag räcker upp en hand för gemensamt SM - sjukt att det har blivit sån inflation att en SM-medalj inte är något att hänga i granen eller det kanske är det den duger till och inte i sadelkammaren :rofl:)

Vill bara meddela att min paint är till salu men jag behåller min kallblodstravare för han har mycket bättre ridbarhet, naturlig fallenhet för samling och kommer att bli en sjutusan till reininghäst. Men det närmaste året passar vi oss för pleasureklasser :rofl: Det blir bara omkörningar

För det första så har det bara förekommit ett SM i någon western diceplin i sverige, och detta var på september Rundown. Wras SM är ett klubbb mästerskap och national var inget sm över huvudtaget. Dessutom var national ingen western tävling.

Vad menar du med att det är ett KM??? Klubbmästerskapen rids i de enskilda klubbarna, SM är för ALLA!
Däremot kan man ju diskutera om ett SM måste Riksidrottsförbundet i ryggen, dvs att svenska mästaren också kan rida i landslaget.
Om jag förstått det rätt är det därför reiningryttarna lyder under Ridsportförbundet...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 383
Senast: Sezziyanen
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka