Älgjakt och helgförbud

Sv: Älgjakt och helgförbud

Bjud in jaktledaren till facebookgruppen så att hen enkelt kan meddela där varje gång det är jakt, var, hur och hur länge. Motivera med "så att vi inte råkar störa varandra för att vi inte vet" istället för att spela på rädslan för att bli skjuten så får ni en god relation från början.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Nej älgarna kanske inte skenar, men dom rör ju på sig betydligt mera än i vanliga fall! Kan hålla med om att jag överdrev, men kontentan är att det är oroligt i skogen när det är älgjakt!
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Här omkring är det lite vilda västern och inte alls säkert att några regler följs så jag ger mig helst inte ut i skogen när de är igång. De super i jakttornen, kör och skjuter från bilen på fyllan, även på natten. Driver älg med lösa hundar på den kurviga 70-vägen och flera gånger har vi fått ta hand om borttappade jakthundar med blodiga tassar som kommit in på tomten.
Inte ens min vän som var släkt med flera i jaktlaget ville rida när de jagade, ett av skälen var att hon visste att några av gubbarna såg extremt dåligt men ändå sköt på allt som rörde sig i princip...
Skulle vara trevligt om de var lite mer seriösa.

Om man inte lyssnar på skrönor och rykten så ser man i statistiken vad som är farligast för ryttaren.
Både såväl som under älgjakt och under icke älgjakt.
Det är själva hanteringen av hästen.

Om det beror på fylla, dumhet,klumpighet eller det enkla faktumet att man hanterar ett djur som väger många gånger ens egen vikt dömer jag inte.

Men ca 300 000 jagar ca 600 000 håller på med hästar och skadefrekvensen är betydligt högre per 100 när det gäller hästhantering än jakt.
Och naturligtvis är tredje personskador även inräknade. dvs de obefintligt låga tal där jägare skjuter ett hästekipage....
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Vet du vad, det var inte vad den här tråden handlade om. Alls. Du får starta en egen tråd om farorna med hästhantering.

Jägarna kring vårt stall vill inte att vi rider i skogen under älgjakten. Jag vill inte rida i skogen under älgjakten. Därför försöker jag utröna om det är helgförbud för älgjakt. Det är det. Bra så.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Vet du vad, det var inte vad den här tråden handlade om. Alls. Du får starta en egen tråd om farorna med hästhantering.

Jägarna kring vårt stall vill inte att vi rider i skogen under älgjakten. Jag vill inte rida i skogen under älgjakten. Därför försöker jag utröna om det är helgförbud för älgjakt. Det är det. Bra så.
ja markägaren har ju rätt till de reglar han vill+ att inom stadsplanerat område så gäller speciella regler,

ville bara klargöra att den hysteriska inställningen till jakt är en aning...överdriven
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Men kan du inte bara prata med jaktledaren om vilka dagar de tänker ut och jaga? Be dom skicka ett sms de dagar de går ut!
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag vet inte vem som är jaktledare (jag bor inte i byn där stallet ligger) och det vet ingen annan i stallet heller. Genom länsstyrelsen har jag fått namnet på en kontaktperson som jag ska ringa. Eftersom den enda kontakten mellan jägarna och ryttarna i byn hittills varit en jägare som ropade "Ni rider väl inte här under älgjakten? Den varar i 90 dagar!" känns de inte super-meddelsamma, så det blir nog vi som får jobba på att hitta en kommunikationsform som funkar och gör alla nöjda.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag vet inte vem som är jaktledare (jag bor inte i byn där stallet ligger) och det vet ingen annan i stallet heller. Genom länsstyrelsen har jag fått namnet på en kontaktperson som jag ska ringa. Eftersom den enda kontakten mellan jägarna och ryttarna i byn hittills varit en jägare som ropade "Ni rider väl inte här under älgjakten? Den varar i 90 dagar!" känns de inte super-meddelsamma, så det blir nog vi som får jobba på att hitta en kommunikationsform som funkar och gör alla nöjda.

Skön verklighet jägarna verkar leva i, rid inte hästarna på 90 dagar för vi kanske är ute o skjuter :up:
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Det var precis vad min stallkamrat (som "pratade" med jägaren) sa. "Ska vi rida på banan i tre månader?" Jägaren bara skrattade.

Som sagt, jag hoppas att kommunikationen kan bli bättre framöver.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag vet inte vem som är jaktledare (jag bor inte i byn där stallet ligger) och det vet ingen annan i stallet heller. Genom länsstyrelsen har jag fått namnet på en kontaktperson som jag ska ringa. Eftersom den enda kontakten mellan jägarna och ryttarna i byn hittills varit en jägare som ropade "Ni rider väl inte här under älgjakten? Den varar i 90 dagar!" känns de inte super-meddelsamma, så det blir nog vi som får jobba på att hitta en kommunikationsform som funkar och gör alla nöjda.

ett tips, snacka med polisen, de vet vem som har hand om eftersöket på den aktuella marken och på det viset får du reda på vem som jagar där. Sedan kan ni ju ta ett snack.

Ett problem är ju att jägarna betalar dyra pengar för att använda marken,har brukningsrätten så att säga.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag ska prata med kontaktpersonen för älgskötselområdet, har fått namn och nummer av länsstyrelsen.

Visst, jakt är dyrt. Men det är ridning också. Jägarna har ju inte ensamrätt på hela området tre månader om året. Jag utgår från att t.ex. helgförbudet kring storstäder har tillkommit just för att det ska gå att undvika schismer mellan jägare och vanliga naturälskare som vill vara i skogen. Det är bra.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag ska prata med kontaktpersonen för älgskötselområdet, har fått namn och nummer av länsstyrelsen.

Visst, jakt är dyrt. Men det är ridning också. Jägarna har ju inte ensamrätt på hela området tre månader om året. Jag utgår från att t.ex. helgförbudet kring storstäder har tillkommit just för att det ska gå att undvika schismer mellan jägare och vanliga naturälskare som vill vara i skogen. Det är bra.

Du betalar för häst o utrustning, Jägaren betalar för vapen, hundar o utrustning. Men så vitt jag känner till betalar nog ingen ryttare för att rida på grusvägar o stigar i skogen. Men de flesta som jagar betalar för rätten att jaga, i Stockholmsområdet så rör det sig nog om upp mot 200 kr per ha.

Helgförbuden existerar bara på kommunal mark o stadsplanerat område och då minskas naturligtvis arrendeavgiften eftersom tillgängligheten minskar.
Helt ok eftersom jag anser att markägaren ska bestämma, inte de som jagar eller de som rider.

Allemansrätten säger ju klart att fritidsverksamheten inte får störa näringsverksamheten på fastigheten och för markägaren så är jakten en del av näringsverksamheten på fastigheten
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Helgförbudet gäller i princip hela Stockholmsområdet. "Tätortsnära område" (torde ej vara detsamma som stadsplanerat område). Det är vettigt och bra. Jakten ska inte inskränka på alla andras rätt till naturen.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Helgförbudet gäller i princip hela Stockholmsområdet. "Tätortsnära område" (torde ej vara detsamma som stadsplanerat område). Det är vettigt och bra. Jakten ska inte inskränka på alla andras rätt till naturen.

Absolut så länge det är kommunal eller statlig mark, då är det ju "vår" mark.

Är marken istället privatägd så är det ägaren som avgör om han vill ha jakt eller ryttare på marken.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Helt rätt att älgjakten är farligast för oss andra, men INTE för att en häst är lik en älg!!!!:banghead:

Kulan från en studsare (som man jagar älg med) kan gå 3km om den inte stoppas av något. På det anståndet ser de inte allt som rör sig i skogen, det är ju självklart.
Det är därför man vid älgjakt så gärna sitter i jakttorn, genom att skjuta från en höjd blir marken ett kulfång! ;)

//Jägardotter med hemmalaget på gårdsplan= bra kommunikation! ;)

PS tips för kommunikation: jägare pratar även med varandra, när ni stöter på en bil i skogen i dessa tider, lämna en lapp med ert mobilnummer och skriv att ni gärna vill bli kontaktade för att ni ska slippa störa varandra..

Vill bara förtydliga att man SKA ha kulfång, annars får man inte avlossa skott (förutom upp i luften med hagel).
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Vill bara förtydliga att man SKA ha kulfång, annars får man inte avlossa skott (förutom upp i luften med hagel).

Allt använda av vapnet sker på skytten ansvar.

Kulfång, helst i form av markupphöjning alternativt att man själv sitter i ett torn är det optimala.

Sedan visar ju de få olyckor som skett att man inte kan vara 100% säker.

Kulan kan ändra riktning efter att ha gått igen en djurkropp, eller träffat en gren.

Skjutsektorn kan ha varit fri från objekt men i skottögonblicket dyker ngt upp, så var väl fallet med skidåkaren som sköts ihjäl i fjol. Skytten frikändes från ansvar by the way..

Men trots det,jag vet inte när ett häst/ryttarekipage sköts ihjäl senast....
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Kolla gärna med länsstyrelsen, de vet vad som gäller (och har inte bara åsikter).
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Kolla gärna med länsstyrelsen, de vet vad som gäller (och har inte bara åsikter).

1 Allemansrätten ger dig rätt att vistas i skog o mark under vissa förutsättningar

Bla. att du inte skadar eller hindrar de som äger eller hyr brukningsrätt på marken i fråga
ex Vem som helst fattar att man inte får rida ut på en avverkningsplats eller på ett nysått gärde. Odlad mark o planteringar är tabu. Jakten är idag viktig för många gårdar, man hyr ut jakt, övernattningsmöjligheter,kort sagt det ingår i bruknings-rätten och den har företräde före allemansrätten.

Därmed inte sagt att du inte får rida i skogen när det jagas men du är skyldig att visa hänsyn så du inte stör.

Jag har juridisk rätt att stoppa hästarna men inte människorna. Det betyder att jag får sätta upp färistar,staket etc bara det finns stättor eller vinkelöppningar så att allmänheten kan ta sig fram.

Regler för jakt, tider och vilka djur som får jagas bestäms centralt. om en mark ska bejagas bestäms av markägaren
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Bra att du finns med som den markägande/ jaktparten.

Jag förstår om markägare ruttnar på många ryttare o är lika nonchalanta tillbaka. menar nu skyltning o annan upplysning.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Bra att du finns med som den markägande/ jaktparten.

Jag förstår om markägare ruttnar på många ryttare o är lika nonchalanta tillbaka. menar nu skyltning o annan upplysning.

Man behöver ju inte vara otrevlig och ogin.

Om det rids på grusvägarna så gör det i stort sett ingenting, kan ibland tom göra nytta om hästarna går i mittremsan och trampar sönder gräset som växer på de mindre vägarna.

Problemet uppstår när en grupp hästar kommer in i en organiserad jakt.
Dels av säkerhetsskäl,ingen vill vara orsak till annans skada oavsett om det beror på skottskada eller skenande hästar pg av avlossade skott.

Samtid har man jägare som åkt hundratals kilometer och betalt dyra pengar för just detta tillfälle.

En öppen o rak kommunikation är nödvändig för att det inte ska sluta med att parterna gräver ner sig i skyttegravar och inte talar med varandra.
En acceptans för näringsverksamhet och att den måste gå före fritidsverksamhet på privat mark.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 576
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp