När man börjar med dw så drar hunden max 10% av sin vikt. Man går en lite runda (ca 10 min) med hunden kopplad. Sen ökar man tiden efterhand upp till ca 30 min, därefter ökar man dragvikten så att det blir lagom för hunden att dra. När man har gjort detta ett tag kan man börja intervalldra, 25% av rundan lagom vikt, 25% tyngre (hur mycket tyngre beror på hundens storlek, man får prova sig fram, hunden ska behöva ta i lite), 25% lagom och sist 25% tyngre. Så är det viktigt att man värmer upp innan man börjar dra, och även varvar ner efter man slutat dra, man går helt enkelt en liten extra runda utan vikter. Allra sist kan man massera musklerna, men då måste någon visa så man gör det på rätt sätt, och även stretcha. Dw = dragweight och då går man en sträcka och låter hunden dra kedja. Detta måste man träna många gånger innan man kopplar hunden framför vagnen = wp = weightpull. Vagnen väger tom cirka 80-150 kg, beroende på storlek, resten av tyngden upp till runt cirka 3 ton för de största/starkaste lägges på i form av cementblock eller andra tyngder.
Det ingår en del lydnad i träningen, hunden ska helst inte streta o dra ifrån dig när ni går dw-runda, den ska ha lite koll på dig. Så brukar man ha start+stopp-träning. Man drar bara några meter och så stannar man, då ska hunden sätta sig ner och sitta kvar till man ger kommando för att gå igen. Sen är det aldrig fel att lära hunden ligga ner med selen på, det kan hända något man måste hjälpa till med och då är det bra om hunden ligger kvar. För kontaktens skull brukar vi sätta ut ett antal koner som vi går slalom runt en och en och då ska hunden hålla koll på oss hela tiden (10-12 koner med någon meter emellan)
Ett par saker att tänka på: Hunden får inte gå på fast underlag (asfalt, betong, inomhusgolv t ex) när den drar. Rätt underlag är grus, sand eller gräs = rörligt material. Träna aldrig dw eller wp 2 dar i rad. När man tränar dw är hunden alltid kopplad, när man tävlar wp tar man av kopplet (hunden ska då flytta vagnen 5 meter framåt).
Det är viktigt att man har koll på hundens hälsa innan man börjar dra. Har hunden något fel på knä eller andra leder eller ryggproblem ska den bara dra lättare vikter vid dw och inte tävla i wp. Man kan även träna på andra sätt, men det är absolut inget för nybörjare, så därför beskriver jag det inte här.