Älgjakt och helgförbud

Sv: Älgjakt och helgförbud

Får det alltså inte jagas på lördagar och söndagar i Stockholms län?

Senast förra veckan träffade jag ett jaktlag på en söndag-förmiddag, som skyltat tydligt om att jakt pågick i områdena och avrådde oss att rida i skogen (stora asfalterade vägen helt ok). Det rådet tog jag gladeligen emot.

Så länge det skyltas att jakt pågår (och framför allt att jägarna TAR BORT skyltarna när de är klara) gör att jag respekterar, och heller ej stör mig på, att det jagas i krokarna.

Så nej, tveksamt att det råder jaktförbud på helgerna i tätort.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Allt använda av vapnet sker på skytten ansvar.

Kulfång, helst i form av markupphöjning alternativt att man själv sitter i ett torn är det optimala.

Sedan visar ju de få olyckor som skett att man inte kan vara 100% säker.

Kulan kan ändra riktning efter att ha gått igen en djurkropp, eller träffat en gren.

Skjutsektorn kan ha varit fri från objekt men i skottögonblicket dyker ngt upp, så var väl fallet med skidåkaren som sköts ihjäl i fjol. Skytten frikändes från ansvar by the way..

Men trots det,jag vet inte när ett häst/ryttarekipage sköts ihjäl senast....

Jag vet, har både vapen och jagar själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 576
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp