I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som helst, jag har förankring till en större gårdsfastighet som är stor markägare och marken inkluderar tydligt (större delen av) en sjö. Vid sjön, på gårdens mark, finns en semipopulär badplats med strand och udde, där markägaren för många årtionden sen preparerade en parkeringsplats för ca 10-15 bilar. Anledningen var att "få bort" badande från stranden precis nedanför boningshusen, och istället förskjuta badplatsen ca 200 meter bort. Det fungerade väl. Under sommaren är där några få sällskap varje dag.
Fastigheten ligger bara några få kilometer utanför en tätort som i sin tur ligger nära andra större städer. I takt med att tätorten växer har fler hittat ut till våra marker, skogar och till sjön. Det har varit stora problem med nedskräpning på stranden och udden, jag besparar er detaljer.
För en vecka sedan kom kommunen ut och plogade upp skridskospår samt drog skidspår på sjön, som frusit rejält för första gången på några år. Kommunen hade ingen som helst dialog med markägaren kring detta, och annonserade dessutom friskt på sina sociala medier vad som gjort, och uppmanade folk att åka dit.
Det resulterade i ett fullskaligt kaos, med ca 3-400 bilar parkerade på båda sidor vägen, i terrängen, på tvärsen, överallt. Parkeringskaoset täppte till vägen fullkomligt så det vare sig gick att ta sig fram eller tillbaka och det tog mig ca 45 minuter att ta mig genom det. Flera boende ringde polisen, och polisen skickade en patrull på lördagen och tre (!) på söndagen, då de resolut lappade varenda bil som stod parkerad på körbanan och dessutom uppmanade folk att åka hem. Med flera hundra personer på isen uppstod såklart ett jäkla liv som hördes väl upp till boningshusen.
Markägaren är såklart halvglad. Vi, som har hästar som går i hagar hela vägen ner mot vattnet, är såklart halvglada att det grillades, skräpades ned, och att behov uträttades i våra hagar. Dessutom finns en allmän oro i trakten nu att folk ska ha "fått upp ögonen" för detta ställe, och att trycket i sommar ska bli olidligt. I facebook-grupper uttrycks en väldigt illvilja mot markägaren för att denne inte bistår med fler parkeringsplatser och dylikt, vilket är helt absurt i mina ögon.
Några allmänna funderingar som jag/vi har nu:
- Får kommunen göra så här? Om inte, vad kan vi/markägaren göra nu?
- Jag tror inte det finns någon strandskyddsdispens eller liknande för hagarna som redan går ner till vattnet. Om vi skulle stängsla in hela "vår" strandremsa, inklusive parkeringsplats, udde och badplats, vad skulle konsekvenserna kunna bli? Får man någonsin stängsla strandremsor för hästhagebruk? Vad får man ur allemansrättsynpunkt göra i hagarna då?
- Allemansrättens principer om att inte störa/inte förstöra är ju rätt bärande. Vad som är störande är ju dock inte direkt reglerat. Vad har man som privatperson för rättigheter att avhysa folk som man tycker stör eller förstör genom att exempelvis grilla i ens hagmark ca 200 meter från boningshus? hur skulle ni tolka allemansrätten i detta läge?
Eller har någon något annat bra tips på hur man kan försöka bevara lugn och ordning på platsen?