Okej, då tar jag tillbaks det .
Naturreservaten här får man iallafall inte rida i. Här är det inte tydligt skyltat utan du måste själv leta upp informationstavlan där det står.
Men om man säger såhär då, man får jaga i naturreservat med. Så om man vill vara säker på att inte stöta på jägare räcker det inte att rida i naturreservat..
Precis vad jag tänkte lägga till!
Att det är naturreservat betyder inte automatiskt att ingen jagar där, det beror på reservatet och vem som har jakträtten. -Hemmajaktlaget jagar i ett reservat där vi äger jakträtten, så där är jag säker på hur det ligger till.
Vill poängtera att största risken med ridning under jakt är förlupna kulor. En studsarkula kan gå tre kilometer om inget hindrar den! Tänk ut den sträckan från din vanliga ridstig så känner man hur otroligt långt det är! Kullar/ skog är naturliga kulfång, själv har jag turen att vi har ett stycke skog där älg inte jagas, och i skydd av den skogen har jag ett säkert kulfång och något avstånd (även för att inte störa vilt/hundar) från grannlagen.
Det är långt ifrån alla jaktlag som tolererar så fulla/halvblinda/triggerfriska/halvdöda jägare som man kan tro utifrån info på hästforum. Det är jaktledarens ansvar att alla är nyktra och skyttekunniga till den standard som jaktlaget håller.
Det är god hövlighet att ge dem jaktro nu när de jagar intensivt på många ställen, jag håller mig undan.
Förövrigt är det oktober och därmed väderlek som äter ljus, så reflexer dygnet runt är det hög tid att börja med iallafall, för trafikens skull.