Älgjakt och helgförbud

Sv: Älgjakt och helgförbud

Tja gubben som trodde hästen var ett vildsvin och sköt ihjäl den gick väl helt fri i rätten vill jag minnas...
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Nu har jag inte en aning om vad som gäller i Stockholm men här nere jagar de bara på helgerna nu efter första älgjaktsveckan och jag har en jättebra dialog med jaktlagen om vilka dagar de är ute så jag vet vart jag ska undvika att rida.
Här har de bara en älg kvar av sin kvot att skjuta så det kommer inte vara så många jakter till förhoppningsvis men tänk; DE talar alltid om för MIG vilka dagar de tänker jaga! Jag har nog världens bästa jaktlag bredvid mig! :D
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Här omkring är det lite vilda västern och inte alls säkert att några regler följs så jag ger mig helst inte ut i skogen när de är igång. De super i jakttornen, kör och skjuter från bilen på fyllan, även på natten. Driver älg med lösa hundar på den kurviga 70-vägen och flera gånger har vi fått ta hand om borttappade jakthundar med blodiga tassar som kommit in på tomten.
Inte ens min vän som var släkt med flera i jaktlaget ville rida när de jagade, ett av skälen var att hon visste att några av gubbarna såg extremt dåligt men ändå sköt på allt som rörde sig i princip...
Skulle vara trevligt om de var lite mer seriösa.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Överlag är ju hela grejen intressant. Snacka om två intresseområden som krockar i skogen. Oavsett skälen till att jägare är farliga för ryttare (om det nu är så) och att ryttare förstör för jägare (om de nu gör det) så borde detta uppmärksammas mer. Varje länsstyrelse kunde gå ut med målgruppsanpassad info inför jaktsäsongen.

Jag uppfattar det som att jaktkulturen skiljer sig väldigt beroende på vilken del av landet det gäller. Jag är uppväxt i Västerbotten och där var det inga konstigheter. Man klädde sig i rött och frågade sin pappa (typ) när de jagat klart för dagen (oftast vid lunchtid). Sen kunde man rida utan problem.

Där jag nu bor och har min häst har jag absolut noll koll, och kommunikationen verkar begränsa sig till att en enstaka jägare ropat till en enstaka stallkamrat att hon ska akta sig för att rida i skogen under kommande tre månader.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

kl

Jag var ute och gick i skogen med hästen igår och det smäller flera gånger, inga skyltar såg jag bara 3 st bilar konstigt parkerade.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Våra jägare varnade i år, när de skulle ha älgjakt så vi kunde flytta hästarna till bättre hage.
Värre förra året när de satt INNE I HAGEN för att jaga. Visst dagsljus och det var väl rådjur de jagade, men det blev lite lagom fart på hästarna när de sköt... bara tur ingen tog staketet. Kanske var det den missen av dem som gjorde att de meddelade oss denna gång.

Hur kan stallägaren gå med påatt jägare sitter inne i hästhagen MED hästar i och skjuter?
Jag skulle bli vansinnig om man var hästägare i alla fall.

De får skjuta när hästarna är intagna med nåde den som går in i hagen när min häst är där i och skjuter. Den bör springa fort därifrån:rage::devil:

Lite text om jakt och ryttare!!


Allemansrätten råder således över jakträtten och jägarna är ansvariga om de skjuter en skogsmulle till häst. Det är skyttens ansvar att se till att han inte skjuter på hästar med ryttare om dessa skulle komma in i riskzonen.

Bäst är att sätta upp skyltar om det finns en stig eller upptrampad gång som korsar riskområdet.

Det är möjligt att Länsrätt eller Länsstyrelsen kan ge ett förbud mot inskjutning för området
Men man kan ju faktiskt också anse att även ryttaren har att ta hänsyn. Allemansrätten innebär inte en ensamrätt för just en viss typ av naturverksamhet. Och man måste kanske inte rida just de få dagarna per år som inskjutning eller jakt pågår eller man kan till och med välja en annan ridväg.

Genom att visa respekt för varandras intressen uppnår man bästa grannsamverkan.


Jag kollar alltid med bönderna i närheten där man vill rida vilket jaktlag de har. En god kontakt med jaktlaget är bara nått dom själva blir glada över.

Det tar ju inte många minuter i ens liv att ringa upp jaktlaget berätta vem man är och att man gärna vill rida i skogen men självklart vill respektera jägarna och undvika er i största mån.
Och om de kan tänka sig att skicka iväg ett sms när de tänkt skjuta och mellan vilka tider så kan man rida före eller efter. Tex om de åker ut 05 och åker hem 14 kan man rida efter de.. och om de andra dagar kommer ut 14 kan man rida före.

Ofta skjuter de i en bit av skogen och inte överallt de har ju sina jakttorn de är i.

Jag har tur den närmaste skogen hos mig ägs av stallägaren och där är det inge jakt:)
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Här omkring är det lite vilda västern och inte alls säkert att några regler följs så jag ger mig helst inte ut i skogen när de är igång. De super i jakttornen, kör och skjuter från bilen på fyllan, även på natten. Driver älg med lösa hundar på den kurviga 70-vägen och flera gånger har vi fått ta hand om borttappade jakthundar med blodiga tassar som kommit in på tomten.
Inte ens min vän som var släkt med flera i jaktlaget ville rida när de jagade, ett av skälen var att hon visste att några av gubbarna såg extremt dåligt men ändå sköt på allt som rörde sig i princip...
Skulle vara trevligt om de var lite mer seriösa.

Hoppas du har polisanmält detta!
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Knapplån
Det är ju inte bara risken att bli skjuten som man ska tänka på. Under älgjakten så kan möta skenande älgar, lösa hundar och konstiga gubbar i skogen, dvs. många saker som hästarna kan reagera på!
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Ja vår förföra älghund brydde sig inte om om det var häst eller älg som han ställde bamse tyckte han var lika duktig vilket som:D.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag har faktiskt hamnat i en situation som kunde sluta riktigt illa för oss. Skulle köra ner till ridhuset med min ponny. Såg att jägarna satt ut med vägen, men vi hade bokat träning för tränare så travade raskt förbi. Kanske dumt. Första jägaren höjde handen, jag tolkade som att han vinka så jag log och vinka tillbaka. Trevlig jägare tänkte jag:D

När vi närmar oss andra tornet ser jag en jägare sitta där och hinner inte ens reflektera över att han sitter med höjt vapen och pang så sköt han. Snett förbi oss. Vi hade knappats hamnat i skottläge, men vi var vid sidan av linjen mellan jägaren och älgen, max 10 meter, mitt i. För upplysningsvis smäller det ganska bra. Jag höll på att göra ner mig, lyfte säkert 2 meter ifrån vagnen. Ponnyn, ja hon vifta på örat och fortsatte lugnt och fint att trava. Helt fantastisk ponny.

När vi sedan skulle tillbaka från träningen låg älgen på andra sidan vägen.
Jag gjorde givetvis misstaget att köra, trots att jag såg jägarna.
Jag anser dock att jägarna kanske inte skulle skjutit.
Den jägaren som "vinkade" på mig ville nog stoppa mig. Hade jag stannat där hade vi hamnat nästintill i direkt skottlinje, plus att älgen förmodligen sprungit precis förbi oss.
Detta skedde på en allmän väg, väldigt många promenerar där. Första gården ligger kanske 4-500 meter ifrån platsen. Hästars hagar kanske 100 meter, om ens det. Skottet gick mot gården och hagen.

Jag var nog den som var minst arg bland folket runt omkring:p
Så stolt över ponny mest, lite otäckt att se dödandet av älg dock.

Men kontentan, trots att vi inte blev skjutna på alls, kunde så många faktorer spelat in och en riktig olycka skett.
Jag passar mig numera ännu mer.
Även om jag tycker det är tråkigt att sådant här sker på en riktigt välbefolkad och använd asfalterad motionsväg.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Blev nyfiken, skenande älgar vilket jakt sätt använde dom jägarna? Klappjakt?
Har själv bara erfarenhet av älgjakt med ställandehund.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag har inte hundra procent koll på vad jägare får göra, alltså vad som är lagligt. Kör på fyllan är det inte bara jägare som gör om det var det du menade, polisen jobbar inte direkt här så det är svårt att ändra på.
Han som basar över jakten i kommunen har sagt att han kan inte säga att de inte får jaga med lösa hundar t ex i fritidsområden där folk joggar, går med hunden och barnvagnar, eftersom han själv jagar och vill kunna vara överallt. Så de kan nog göra hur de vill.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Missar de ett skott så springer iaf våra älgar :-P

Vi har hållt oss från att gå mitt i skogen när jägarna i i närheten (de syns) och såklart låtit helt bli att gå off road. Min häst tycker dock mest att jägare som sitter o lurar på konstiga ställen är läskiga. Pratar de med honom går det bättre :-D

Nu i Skåne på en åker behöver man bara ha koll så när de tar upp betor, då är det trångt på vägen :-P
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Vet inte vad lagen säger, men här tycker jägarna det är ok att vi rider när de jagar. Dock vill man ju inte ge sig ut i skogen när de är i farten så jag håller mig till grusvägarna när de är ute och jagar. Det brukar gå fort innan jakten är över här. De skjuter oftast allt de ska inom ett par veckor. Bäst är att prata med någon som jagar själv för de har bra koll på när jaktlagen är ute. De brukar bara vara här på förmiddagarna tex och då kan man ju sticka ut på eftermiddagen istället.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Helt rätt att älgjakten är farligast för oss andra, men INTE för att en häst är lik en älg!!!!:banghead:

DET beror nog allt på vem som håller i bössan ;)
När jag hade förra hästen fick vi rida i princip överallt, och kom i regel bra överens med jägarna så det var inga problem. När jag red ut spökade jag ut hästen och mig själv med reflexer och varselutrustning i mängder, hade musik ur telefonens högtalare, samt att hästen hade westernsadel och neongrönt träns på sig. Lik förbaskat hände det ett par gånger att vi plötsligt stod öga mot öga med mynningen på en bössa, och en jägare som snopet blinkade när det visade sig att jag och hästen inte var vilt. Ser man så illa, bör man baske mig inte få någon licens :cautious:

//Liten, som rider ut även under jaktsäsong men håller mig åt ett annat håll när jag möter jägarna ute.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Prata med markägaren, om det inte är den som jagar själv vet den vem det är som jagar. Som någon annan sa, är dialog A och O. Här är det inga problem att rida när det är jakt. Dock har jag reflexväst och håller mig på grusvägarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 576
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp