Sv: Älgjakt och helgförbud
Jag har faktiskt hamnat i en situation som kunde sluta riktigt illa för oss. Skulle köra ner till ridhuset med min ponny. Såg att jägarna satt ut med vägen, men vi hade bokat träning för tränare så travade raskt förbi. Kanske dumt. Första jägaren höjde handen, jag tolkade som att han vinka så jag log och vinka tillbaka. Trevlig jägare tänkte jag
När vi närmar oss andra tornet ser jag en jägare sitta där och hinner inte ens reflektera över att han sitter med höjt vapen och pang så sköt han. Snett förbi oss. Vi hade knappats hamnat i skottläge, men vi var vid sidan av linjen mellan jägaren och älgen, max 10 meter, mitt i. För upplysningsvis smäller det ganska bra. Jag höll på att göra ner mig, lyfte säkert 2 meter ifrån vagnen. Ponnyn, ja hon vifta på örat och fortsatte lugnt och fint att trava. Helt fantastisk ponny.
När vi sedan skulle tillbaka från träningen låg älgen på andra sidan vägen.
Jag gjorde givetvis misstaget att köra, trots att jag såg jägarna.
Jag anser dock att jägarna kanske inte skulle skjutit.
Den jägaren som "vinkade" på mig ville nog stoppa mig. Hade jag stannat där hade vi hamnat nästintill i direkt skottlinje, plus att älgen förmodligen sprungit precis förbi oss.
Detta skedde på en allmän väg, väldigt många promenerar där. Första gården ligger kanske 4-500 meter ifrån platsen. Hästars hagar kanske 100 meter, om ens det. Skottet gick mot gården och hagen.
Jag var nog den som var minst arg bland folket runt omkring
Så stolt över ponny mest, lite otäckt att se dödandet av älg dock.
Men kontentan, trots att vi inte blev skjutna på alls, kunde så många faktorer spelat in och en riktig olycka skett.
Jag passar mig numera ännu mer.
Även om jag tycker det är tråkigt att sådant här sker på en riktigt välbefolkad och använd asfalterad motionsväg.