Älgjakt och helgförbud

annan1

Trådstartare
Jägarna kring vårt stall vill inte att vi rider i skogen under älgjakten (och ärligt talat vill jag inte heller göra det). Problemet är ju att jakten kan komma att vara till den sista januari och vi har inte tusen ridvägar att välja på. Jag har läst mig till att det ska råda helgförbud för jakt i närheten av tätort, vilket berör i princip hela Stockholms län. Men är det verkligen så? Jag har försökt kontakta länsstyrelsen men har inte fått svar, och ingen tycks veta vem som är jaktledare i trakten så det är svårt att prata med jägarna själva.

Nån som har koll? Får det alltså inte jagas på lördagar och söndagar i Stockholms län?
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Det vet jag inget om, uppsala län jagas det i alla fall på helgerna.
Men vi får SMS från en av jägarna som talar om när dom är i den skog vi rider i, vilken dag och ev tid. Mycket tacksamt! :)
Ofta har dom ju större mark och är inte just där ni rider hela tiden, försök få fatt på någon jägare och fråga om inte någon skulle kunna skicka dig ett SMS när dom jagar i en viss del där ni rider.

låter konstigt om ni inte kan få tag på någon som är med i jaktlaget, behöver ju inte vara jaktledaren just.

Sen har dom ju en kvot, det är väll inte ofta dom inte skjuter av det dom får rätt omgående eller??
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Ja, jag tänker också att det låter osannolikt att kvoten inte skjuts av rätt snabbt. Det är det jag är van vid (uppvuxen i Norrland) och därför blev jag paff när en stallkamrat berättade att hon träffat en jägare som sa: "Ni rider väl inte här under älgjakten?" och påpekade att denna varar fram till 31 januari.

Som synes är kontakten inte direkt upparbetad mellan ryttare och jägare, och eftersom jag aktivt undviker att rida där de kan tänkas befinna sig, blir det något av ett moment 22. Jag har frågat i områdets FB-grupp för hästfolk, men ingen verkar veta nåt. Helkonstigt.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Man tänker att det måste gå att ta reda på vem som är jaktledare, det borde väl finnas registrerat någonstans? Tänker att traktens markägare borde veta, annars kanske man kan ringa något jägarförbund och be om hjälp?
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Verkar helt sjukt att inte kunna rida uti flera månader....ring jaktledaren och ha en öppen dialog med dom.
Kommunikation är a och o.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Nu har jag fått svar från länsstyrelsen (läser de på Buke, månne?;)) och de bekräftar att det är helgförbud för älgjakt i vårt område. De skickade också med telefonnummer till företrädaren för älgskötselområdet, så honom kommer jag att ringa och kolla om de kan meddela oss när de tänker jaga.

Länsstyrelsen påminde också om något jag inte tänkt på, dvs. att det kanske jagas andra djur än älg, och dessa får jagas på helgen. Om man ser en jägare ute på helgen är det alltså inte älg det är frågan om (därmed borde det vara mindre farligt för ryttare).
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

"Våra" jägare som jagar där vi rider sätter upp massor med skyltar när de jagar = skylt uppe - får ej rida i skogarna, Skylt nere- fritt fram att rida var vi vill, Mycket bra tycker vi i stallet!
Förra året däremot skötte de sig inte utan de lät skyltarna sitta kvar även om de inte jagade så då sa våran stallägare till dem att sköter de inte sin skyltning så kommer inte ryttarna ta hänsyn till skyltarna utan rider där ändå och sedan dess har de varit noga med att ta ner skyltarna när de inte är där.
De brukar även förvarna när de ska gå ihop flera jaktlag och "stor-jaga" ett tag innan så vi är förberedda på när det kommer vara hela veckor i sträck de är i skogarna. :)

Ni kan ju ha det som förslag på något sätt om det funkar?
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Jag tycker inte att det är helt superenkelt att tyda länsstyrelsens info på nätet. Det står t.ex. att det råder helgförbud i "tätortsnära områden", men vad räknas som tätortsnära? Nu har jag ju fått svart på vitt att vår by hör dit, men infon borde bli tydligare.

Sen är det lite trist att det går så vattentäta skott (!) mellan jägare och ryttare hos oss, jag ska försöka ändra på det. Det låter ju superbra det flera här i tråden skrivit, med skyltar, sms och annat.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Det finns ju en karta på sidan där det är utmärkt, sen om man ligger på gränsen kanske det kan vara svårt att se ändå?
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Ja, precis. Kartan är inte så detaljerad. Man hade önskat att den var klickbar så att man kunde zooma in sitt ställe.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

"Våra" jägare som jagar där vi rider sätter upp massor med skyltar när de jagar = skylt uppe - får ej rida i skogarna, Skylt nere- fritt fram att rida var vi vill, Mycket bra tycker vi i stallet!
Förra året däremot skötte de sig inte utan de lät skyltarna sitta kvar även om de inte jagade så då sa våran stallägare till dem att sköter de inte sin skyltning så kommer inte ryttarna ta hänsyn till skyltarna utan rider där ändå och sedan dess har de varit noga med att ta ner skyltarna när de inte är där.
De brukar även förvarna när de ska gå ihop flera jaktlag och "stor-jaga" ett tag innan så vi är förberedda på när det kommer vara hela veckor i sträck de är i skogarna. :)

Ni kan ju ha det som förslag på något sätt om det funkar?

:laugh: Här sitter ÄLGjaktskyltarna numera upp till midsommar. Urkasst.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

"Parti och minut", hrm ... som jägardotter vill jag protestera! (Som vegetarian och jaktskeptiker hejar jag dock på ...)

Tänker att det bör vara svårare att missta ett tjusigt gult norskt fullblod med ryttare för en hare än för en älg. Men jag kan ha fel! Den som lever efter jaktsäsongen får se!
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Sant, men frågan är hur likt ett rådjur det norska fullblodet kan tänkas vara? Såna skjuter de också på vad jag vet.

Tips är att trimma stämbanden och brista ut i sång på skogsturen, det bör avskräcka både jägare och vilt ;)
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Men om min sång låter som älgtjurens lockrop, då? (Jag sjunger nästan alltid när jag rider. Oftast "Han satte foten i en potta", den har en bra fjordingtravtakt.)
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Det som gör det farligare vid älg och även gris är att man jagar med kula andra djur föredrar dom flästa hagel (här omkring iallafall)
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Ta och googla på älgtjurens lockrop och jämför är mitt tips. Eller spela in din sång och ljudgoogla den. (man kan ju bildgoogla tänker jag)
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Våra jägare varnade i år, när de skulle ha älgjakt så vi kunde flytta hästarna till bättre hage.
Värre förra året när de satt INNE I HAGEN för att jaga. Visst dagsljus och det var väl rådjur de jagade, men det blev lite lagom fart på hästarna när de sköt... bara tur ingen tog staketet. Kanske var det den missen av dem som gjorde att de meddelade oss denna gång.
 
Sv: Älgjakt och helgförbud

Hur tänker du här undrar man? De skjuter ju både varann och sina egna hundar i parti och minut, så finns det jägare i skogen är knappast någon säker :p

Helt rätt att älgjakten är farligast för oss andra, men INTE för att en häst är lik en älg!!!!:banghead:

Kulan från en studsare (som man jagar älg med) kan gå 3km om den inte stoppas av något. På det anståndet ser de inte allt som rör sig i skogen, det är ju självklart.
Det är därför man vid älgjakt så gärna sitter i jakttorn, genom att skjuta från en höjd blir marken ett kulfång! ;)

//Jägardotter med hemmalaget på gårdsplan= bra kommunikation! ;)

PS tips för kommunikation: jägare pratar även med varandra, när ni stöter på en bil i skogen i dessa tider, lämna en lapp med ert mobilnummer och skriv att ni gärna vill bli kontaktade för att ni ska slippa störa varandra..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 245
Senast: ako
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 216
Senast: mamman
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 576
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp