Äldsta galoppören

Piffpuffen

Trådstartare
Hur gammal är den äldsta tävlande galoppören ni vet om?

Vad är snittåldern för hur länge en galoppör är aktiv?

För visst är det så att det inte finns någon maxålder?!

Sv: Äldsta galoppören

Jag tog hem en från banan, iförrgår som gått 10 år Hel och frisk.:bump:... kunde lätt fortsatt några år, men hängde helt enkelt inte med de yngre förmågorna :smirk:

På 80-talet (rätta mig omjga har fel) så fanns det en häst som gick häcklopp som var 13 eller 14 elelr något sådant.

Jag kan minnas fel men jag tror inte det.

Jag vet en som gick steeple förra året och han var 15. Kanske att han kommer ut i år igen och då är han 16 år! :d

El Wodkine gjorde en kanonsäsong i fjol. Vann två Gr3 lopp som 12-åring. Sopade banan med allt. Ska ut i år igen.

Hide and Seek hade väl 90 i handicap när han gick in på sin 11-års säsong.

Waquaas vann Täby vårsprint när han var 10.

Silent Keys vann "kungakannan" som 14. Var ute i fjol som 15 åring.

Finns många exempel....

Tycker det är riktigt roligt att se att det finns hästar som håller och har gnistan kvar "långt upp i åren".

Känns extra roligt med tanke på att många tror att det blir en slit och släng sport där hästarna bara håller några säsonger.

Runnett Dancer löpte som 16-åring härom året. Han startade 174 gånger med 22 segrar, 22 andraplatser och 24 tredjeplatser och tjänade 1.105.183 kr :bow:

First Quay vann löp som 15-åring men det var på 80-talet. Han startade 168 gånger med 20 segrar, 27 andraplatser och 21 tredje och tjänade 406.801 kr. :bump:

Det finns ett gäng gubbar, från min ungdom kommer jag ihåg Cortland som startade över hinder som 16-åring.

Ston blir trötta på det tidigare och räknar ut att dom får mat i alla fall!:angel:

Jag har ett gäng hästar över 10 år i stallet...

First Cut (10) är en slitare som löper hela vintrarna.

Running For Me (10) gör comeback imorgon efter att ha varit "mammaledig" så vi får väl se hur det går.

Star Crusher (14) försöker vara pappa :devil: till unghästarna. Det är lite si och så med hur mycket han hjälper till med... Vann senast som 11 åring och har varit placerad som 12 åring. Har faktiskt sluppit starta sedan -06.

:bow:Fall Over
Jag säger bara det kungen av hästar :bow:Fall over:bow:
Honom red jag mitt första löp på,han var då 14 år han gav mig en 4:e plats :bump:Lycklig var jag.
Fallemannen föddes 1975 05 08 på den gröna ön
han startade 235 gånger vann 20gånger2:a 33ggr 3:a 33ggr
Han tränades mycket förtjänstfullt av min mentor Börje Olsson:bow:
Fallemannen startade sista gången 910905 alltså som 16,5 år ung
han var oskadad frisk och fräsch och fortsatte att gå turer tills han helt knall och fall dog på fläcken.
En prestation att beundra:bow:

Jag har ett gäng hästar över 10 år i stallet...

First Cut (10) är en slitare som löper hela vintrarna.

Running For Me (10) gör comeback imorgon efter att ha varit "mammaledig" så vi får väl se hur det går.

Star Crusher (14) försöker vara pappa :devil: till unghästarna. Det är lite si och så med hur mycket han hjälper till med... Vann senast som 11 åring och har varit placerad som 12 åring. Har faktiskt sluppit starta sedan -06.

:confused:Sluppit starta,älskar inte dina hästar att starta:confused:
Mina blir alldeles skogstokiga om dom inte får åka med och tävla det är det absolut bästa:banana:dom vet

:angel:Hur kommer det sig att himlen är blå och gräset grönt QUOTE=Piffpuffen;9875410]Vad kommer det sig att det finns åldergräns inom travet men inte inom galoppen?[/QUOTE]

:confused:Sluppit starta,älskar inte dina hästar att starta:confused:
Mina blir alldeles skogstokiga om dom inte får åka med och tävla det är det absolut bästa:banana:dom vet

DOm kan ju komma på att det finns annat roligt att göra i livet:angel:

Maries hästar tycker i alla fall att det är roligt att åka med sitt ambulerande hotell och hälsa på gamla och nya kompisar. Dom springer på.
Söta Popson blir alldeles galen om han inte får åka med varje gång, men då har han också som fast ritual att han ska runt hela stallbacken ett antal gångar och helst in i vartända stall för att hälsa på.

Hos Jarven räknas en 10-åring som en unghäst och uppför sig oftast som sådanna.

Har dom lusten kvar är dom som vin. Dom bli'r go'are med åldern.
Jag älskar gamla hästar. Dom vet mera om hur dom ska tävla och träna än många av oss andra.

Heder åt Fall Over. Jag jobbade hos Börje Olsson, när han blev importerat och han var en personlighet från dag ett. Han gav oss hur många goda skratt som helst och alla som har haft med honom att göra kan berätta historier i timmar... och han blev en glimrande avelsvallack !

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 170
Senast: gullviva
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
4 722
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"