Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Äter man sig mätt på fiskmat behöver man knappast kämpa i sig sega sniglar som tillskott.

Jooo, små läckra, möra snigelbebisar? Läckert krispiga? :d:angel:

Så glupska som mina botior är så skulle jag behöva svälta de andra fiskarna innan de blev hungriga nog att äta sniglar, i så fall, om de egentligen inte tycker sniglar är gott. Och då är jag rädd att de skulle kunna lösa matproblemet med att äta död fisk istället. ;)

Det handlar bara om att de skall lära sig att äta snäckorna. Har de väl gjort det så kommer det bli favoritfödan. Men just Dvärgbotier har svårt för att äta snäckor eftersom dom har så liten mun. Just därför har jag aldrig haft denna botia men överlag så älskar jag botier.

Min favoritbotia är Zebrabotian mest för att den stannar på rimlig storlek att ha i ett sällskapsakvarium och den är inte så skygg. Den är med väldigt fredlig, så fredlig så att mina Amano och Blue pearl räkor lätt stjäl deras foder. :p

*KL*

Det är fullt krig i (ena) akvariet! Ett stycke mycket pissed off guramihane försvarar sitt revir (= halva akvariet) med våld. Bara ancistrusarna vågar sig in - alla andra (inklusive pansarmalarna) får kopiöst med stryk och se råkar lalla dit. Inte ens jag gick säker, utan min hand attackerades våldsamt när jag skulle rensa lite bland växterna. Och är misstänkt lite endlershanar i karet - misstänker rätt många mött gurami-spö-döden.. =/ Inte ens kampfisken Kurt vågar ens TITTA ditåt.. Jag förstår honom!

Den sidan var ju kanonbra. :) Nu blir det att läsa på och försöka välja!

Hoppas in här och visar ett foto på mitt nystartade nanokar :)

388338_10150490979421159_788086158_10748357_1675099444_n.jpg

Får hoppas jag får detta lilla kar att fungera väl.

Ser trevligt ut!! :D

KL

Har flyttat kardinalerna över till glasmalarna, de började bli lite för stora för det sexkantiga lilla fjantakvariumet jag har, så nu har jag tömt det och hoppas på att när jag startar upp det igen kommer snigelinvasionen vara lika med noll (drömma kan man ju...) och då åker det nog i en CT Kampfisk där istället. Vill ha en i det andra lilla också men strömgrönlingen Fia bor ju där, vilket gör det stört omöjligt.

Det tråkiga är att:

1. Sayid har fått flyttat tillbaka hem (Bor i det nya karet som är på tok för litet, så känner enorm press på att kirra ett monsterkar, men har helt enkelt inte råd att köpa ett splitternytt.) Har så dåligt samvete att jag vet inte vad. Gillar karet i övrigt men en P. pardalis hör inte hemma där.

2. Var helt enkelt tvungen att avliva Jonathan för ett bra tag sen, fruktansvärt, han var ostabil ett tag, jag hoppades på att det skulle rätta till sig men det blev bara sämre så hade inte hjärta att låta honom tyna bort och självdö, hade säkert tagit lång tid för han kämpade på tappert in i det sista.
iqj1ja.jpg

3. Får ändå inte ordning på de andra två slöjisarna, värderna var det inget fel på (?!?!) fiskarna är aktiva och verkar må bra men de ser för jävliga ut rent ut sagt. Ögonen på Philip är enorma och Kaspers ena öga är fortfarande lite större än det andra, de går inte ner i strl öht. Någonting är helt åt helvete.

Såhär ser karet ut nu (Fiskarna håller till i vänstra hörnet, ja, ni ser storleken på Philips ögon...):
16bafkn.jpg

Skaffar mig aldrig mer slöjstjärtar, inte fler, jag klarar uppenbarligen inte inte av dem, hoppas bara dessa inte dör :( De är så himla goa, charmiga och underbara... man blir så galet fäst vid dem.

oj. nej det såg inte bra ut (om de inte är cyklop-ögon varianten..)

Har aldrig haft slöjstjärtar så har inga bra råd att komma med :(

En av de näpnaste fiskarna man kan skaffa sig:
b6rnmd.jpg

Har saknat att ha mosaikguramis, så jag är glad att dessa två sötnosarna fick komma till mig :love:
Lite fisklycka i alla fiskproblem.

Nae... De är teleskoper bägge två. Philip har jag nog haft i 1,5 år nu och Kasper något mindre. För jäkligt att de ska behöva dras med de är ögonen... Så länge de inte mår uppenbart dåligt av det så får de fortsätta sitt race, men det känns ju inte bra.

Ja, de ska absolut inte se ut sådär. Ögonen har gradvis blivit större och större på Philip. Trodde ju han led av någon slags missbildning länge (typ sönderavlat) men det verkar vara popeye.

Hoppas verkligen inte de har ont av det. Fiskar som är irriterade brukar ju gnugga sig mot sanden t.ex och om de har ont borde de väl vara lite rädda om sina ögon? De kör på i samma stil som de gjorde som "normalögda". Philip kan ju inte se precis rakt fram längre och han är ju lite framtung. Han simmar dock inte in i grejer, ögonen är rörliga, han beter sig helt normalt. Det är precis som att hans ögon växer istället för hans kropp bara. Helt sinnessjukt.

Får se om det ger sig, om det finns någonting mer jag kan göra, bara det inte blir värre.
Jag känner mig ganska maktlös. Hade de verkligen sett ut att må dåligt hade jag naturligtvis tagit bort dem :(

En av de näpnaste fiskarna man kan skaffa sig:
b6rnmd.jpg

Har saknat att ha mosaikguramis, så jag är glad att dessa två sötnosarna fick komma till mig :love:
Lite fisklycka i alla fiskproblem.

Ja...guramis är underbara! Jag ska ha såna när jag fått igång mitt 250 liters.

Mja, ha i salt i karet och hålla vattenkvaliten perfekt.

Antingen är det "popeye" eller "dropsy" (Jonathans symptom var mer åt dropsyhållet.) och jag är säker på att det måste ha att göra med dåliga vattenvärden, även om proven inte visar på att det, så är det ju nästan alltid det som är boven. Kan inte tänka mig att vattenvärderna har varit perfekta innan för då hade de aldrig blivit sjuka. :(

Slöjisar är ju skitiga fiskar och dessa sjukdomar är vanliga hos dem. Funderar på om jag ska fortsätta att byta som jag gör eller byta lite mindre två dagar i veckan istället. Får se vad testerna visar i fortsättningen.

Vad kul! Har du funderat på vilka färger/arter du ska ha? När stora malen åker ur det karet åker det nog i ett par mosaikguramis till. Är sån där nörd som gillar att hålla sig till en art per akvarium vanligtvis och nu har jag ju redan mosaiker men det finns ju så många fina (!!!) är fruktansvärt sugen på ett par pärlemorguramis :love:

Senast ändrad:

Jag har både pärlemo- och guldguramis, och är käääär i pärlemoguramisarna (som ju eg 'bara' är en avelsform av blå gurami), de är sjukt personliga, äter ur handen och är allmänt fina att titta på. Guldguramisarna når inte riktigt upp till samma klass.

Något som var mångt roligare än jag trodde är förresten pansarmalar - de är ju rena pajasarna! =)

Jag vill iaf ha ett par svärgguramis, för jag tycker att de är så söta. Sen gillar jag pärlemor och guldguramisarna också. Men jag måste nog läsa på lite...funkar det tex att ha flera i samma kar? Jag har haft ett par dvärg, och en guld och en pärlemor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 831
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?