Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Kan man ha syrenbuske pinnar i karen?

Vad finns det mer för svenska träd eller annat skojj man kan peta ner i karen?

Jag brukar helt ärligt släpa in lite av varje. Torkat syrenträ är snyggast, + att jag har en buske i närheten. Torr ek, bok mm åker också ner. Har faktiskt kört fur också, men det är nog lite på gränsen.

Tack för tipsen! Nätbarben gillade jag, är den enkel att få tag på? :)
Har en Djurmagasinet-butik som närmsta affär och de brukar ha massor av fisk, men ändå dåligt utbud av olika sorter. Känns mest som det är akvarie efter akvarie med platy och guppy tyvärr.

De leverantörer som djurmagasinet handlar ifrån har garanterat nätbarber. Be din djuraffär beställa hem en påse med tio eller tjugo st till dig.

Fantastisk fisk.

puntius_oligolepis_0713.jpg

Ja, verkligen jättefina! Får se om det kanske inte kan bli några sådana. hur många skall de helst vara tillsammans?

Sedan, finns det några lämliga malar till ett 110-liters akvarium, har alltid gillat malar av olika slag. :)

Jag gillar verkligen Panaqolus maccus.

panaqolus%20maccus%20eng_picture1.jpg

Vad gäller nätbarben så brukar man väl säga ca 10 st...

Jag brukar helt ärligt släpa in lite av varje. Torkat syrenträ är snyggast, + att jag har en buske i närheten. Torr ek, bok mm åker också ner. Har faktiskt kört fur också, men det är nog lite på gränsen.

Aha, ok, trodde inte det var ok av någon anledning.. :D
Hae syrenbuskar i trädgården i mängder, ska ut o se vad som går att använda.. :p

Sjätte akvariet har anlänt och är igång, fiskarna verkar vara friska och må bra! En ancistrus, ett gäng platys och två superfina mosaikguramis! Nu ska jag bara fixa det sjunde (Få tillbaka min fina Sayid och i med ett par oscars, tänkte jag.) och sen kan jag rulla in öronen och andas ut.

Herregud, man är som en nybörjare när man inte varit inne och skrivit på nästan ett år.

Jo till frågan! :D

Vi har ett 200 liters akvarium med två stora fulingar i, clown knivfisk en som är ca 30 cm och en på ca 20.
Nu vill jag bli av med de jädra guldfiskarna i akvariet på jobbet, de är ca 7 cm från nos till svans ^^
Är det risk för att fulingarna äter upp de andra mindre rackarna?

Jag tänkte stoppa ner nåt roligare i det mindre akvariet på jobbet, och guldfiskarna är tydligen lite bråkiga mot mindre fiskar med fina böljande stjärtar mm.
Och jag vet ju att ni är experter på det mesta här på Buke, man får alltid svar på de mest udda frågor. :D

Såg till min stora förskräckelse att mitt PH har sjunkit märkbart sedan förra veckan.

Har haft akvariet igång i ca ett års tid och PH brukar ligga runt sju, oftast lite mer. Men idag ligger det på 6.4? KH har alltid varit lågt och ligger på 3 så det är väl antagligen därför. Vad är bäst för att få upp PH och KH? Har redan i kalksköldpaddor som brukar hålla PH uppe, men tydligen inte nu. Har hört att bikarbonat ska kunna hjälpa att få upp värdena? Får man upp även PH-värdet med bikarbonat? Har nämligen äpplen i karet så jag är lite orolig för dem nu. Platyna verkar må bra iaf.

Annars har jag inget nitrit/nitrat i vattnet och GH på över 16.

Är bikarbonat bästa hjälpen och vad händer egentligen då man använder det?

Tack på förhand!

Kl

Dyker in här med lite frågor. Jag ska snart starta upp ett mindre akvarium och var ute och spanade på fisk igår. Jag har haft akvarium i flera år tidigare men nu tänkte jag prova lite nya fiskar som jag inte haft förut.

En fisk som jag fastnat för är Dvärgbotian, men den var mkt dyrare än jag trott, 150:- /st. Brukar de betinga det priset eller går det att hitta billigare men ändå fräsch fisk? Vad jag har förstått så trivs de bäst i grupp?

En annan fisk jag funderar på är Rödmunstetra. Kan man ha en mindre grupp av dem eller är det en utpräglad stimfisk?

tack på förhand för svar :)

Något billigare har jag väl sett den, men aldrig billigare än 120 :- ut till slutkonsument.
Just rödmunstetran stimmar ju så himla fint och gärna så den hade jag nog inte gått under 20 st på om jag själv fått välja.

Jag har dvärgbotior, men tycker inte att de är att rekommendera, riktigt. De är inte jätteroliga, oerhört glupska (så det är svårt att inte få dem smällfeta om nån annan fisk i akvariet ska kunna få i sig nåt), och inte sådär väldigt fina att se på heller. Särskilt med tanke på hur dyra de ändå är, så skulle jag inte skaffa dem igen. Pansarmalar t ex är både vackrare, roligare och billigare.

I see, då blir det till att börja spara för jag har verkligen fastnat för dem, och för botior överlag. Eller finns det någon annan botia som är i ungefär samma storlek? Sen undrar jag om botior gräver mycket? Vore ju tråkigt om man får plantera om växterna hela tiden.
Römunstetrorna har jag övergett, inser att mitt akvarium är för litet för att kunna hålla ett fint stim. Funderar istället på att ha några black molly.

Mabuse: Tänk va olika smak man kan ha. Jag tycker inte pansarmalar är så jätteroliga, men gillar verkligen botiorna. Men jag ska ha de i åtanke ifall det inte funkar med nån botia. :)

Dvärgbotior gräver inte alls, de vimlar mest runt några cm ovanför botten. Rätt livliga fiskar. Det sägs ju att botior ska äta snäckor, men det måste vara de större arterna, i så fall. Mina äter bara fiskmat, varken räkyngel eller snäckor.

De leverantörer som djurmagasinet handlar ifrån har garanterat nätbarber. Be din djuraffär beställa hem en påse med tio eller tjugo st till dig.

Fantastisk fisk.

puntius_oligolepis_0713.jpg

Idag har jag köpt mina första nätbarber, tyvärr fanns det bara ett par kvar i butiken, men de skall beställa in nya så de två som fanns kvar fick följa med hem så länge. Verkar vara riktigt trevliga fiskar, tack för tipset Gabbi! :bow:

Funderar vidare kring mitt akvarium och kom att tänka på att jag är jäkligt dålig på växter. Kan ju några av de vanligaste som vallisneria, cabomba, svärdsplanta osv. men sen är det klent. Är det nån som vet om det finns nån sida med många bra växtbeskrivningar?
Eller har nån tips på olika bra akvarieväxter som oftast går att få tag på i handeln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 855
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka