Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

KL

En kort fråga bara: Är det korkat att köpa och använda ett begagnat innerfilter (utan själva filtermaterialet) till sitt akvarium? Förutom att det kan vara "slitet" då, kan det föra med sig någon skit över till vattnet/fiskarna?

Jag har några filter som jag köpt beg. Jag har bara rengjort dem ordentligt sen har det inte varit några problem :)

Efter flytt och platsbrist har jag blivit tvungen att gå ner i akvarie storlek och nu känns det trångt!
Det nya akvariet är på 17lit (har hällt i 20lit vatten men det står att det är ett 17liters akvarium) och i det så bor det en ancistrus, en kuliål, 6st guppy och 6st svärdbärare.

Ja nog är det lite väl mycket fisk för så lite vatten allt :)

Sätt ut en skänkesannons, det brukar alltid finnas folk som vill ha gratis fisk!

262964_124122441017071_100002579461412_140980_6291598_n.jpg

Fin gurami! :)

jag har också en pump-fråga.

Innan när jag gjort rent filtrena har jag gjort det på dag 3 efter vattenbyte (vb var 7 dag +- nån dag)

gör jag rätt?

*kl*

Slänger in en liten fiskfråga om det är ok?

Är på g att skaffa mitt första egna akvarium, det blir ett på 275 liter tror jag (alt 250) och jag börjar filosofera på vad jag ska ha för fisk i det. Jag vill ha några fiskar som inte vill ha så supermycket växter, helt enkelt för att jag vill ha ett ganska "kalt" akvarium med mycket stenar, grottor och liknande istället.

Så, vad för fisk borde jag skaffa?

Har kikat på just Malawi, om jag inte minns fel är det den fisken som finns i akvariet nu och som jag alltså kan få inpå men jag är inte helt hundra.

Ungefär hur mycket fisk kan man ha i ett 275 liters akvarium? Hur är det med olika sorter, bör man hålla sig till 1 eller flera? Jag är även sugen på att ha någon slags snäcka, tänkte mig äppelsnäckor. Hur är det med algätande fiskar?

Det är ju inte så att jag inte vill ha några växter, men som sagt ett akvarium med jättemycket växter känns inte som någonting som jag vill börja med iaf utan bara några stycken växter, och gärna flyt.

Din Lakans-fisare är ju knäpp, det är nano kar, enkom för växter. :D "Bah, "dvärgakvarium" *haha*
(firrarna var i för att jag tafatt försökte ta bilder på dem, gick, typ, inte. :p)

Fått en del av tummen ur.. :angel:
Och lagt upp lite bilder på karet jag slängde upp i går/i dag/kikar på nu.
Beg köpt med sand, fisk och rötter (fick med mig mangrove för säkert dubbla vad jag gav för allt)och stenar, pumpar osv.
Köpte firrarna och karet för (hum, tre (fyra?)dagar sedan) och fiskarna har fått mellanlanda i ett 50 liters i väntan på sitt gamla med ny inredning och växterna på bilderna fick jag med.. Ska sätta mer, och fixa de som är, orkade inte pilla mer i dag.:angel:

Bilder.
IMG_0686.jpg

Nu har jag och zizzy varit i akvariebutiken i Åled... En dyr men mkt trevlig upplevelse :)
Hon kom betydligt billigare undan än vad jag gjorde ;)
För 1800:- fick jag en fjärilspleco, en del albino- och guldcorydoras, växter och högklassig Artemia att kläcka:) + en liten mangroverot för plecon att gosa med :)

Och vi fick gå ner till karantänen också :) fan vad fina fiskar det var där!

Zebrapleco hade dom med och för bara 1400:-. En av mina favoritfiskar :)

Det blir helt klart mera besök i den butiken i framtiden då vi har vänner som bor tvärs över vägen :)

Precis slängt i mina firrar och petat ner alla växter temporärt i ett kar, tio påsar med växter! Jag gillar rea!:D

Då jag har en viss Facebook vän som envisas med att visa bilder på sina akvarier hela tiden så börjar jag givetvis bli mer än lovligt sugen på att sätta fart på mina burkar igen (morr på dig Zizzy ;) ).
Förra gången fick jag jätteproblem med blågröna alger och trots att jag följde alla möjliga (och omöjliga) råd om hur man blir av med skiten så gick det inte och efter många månaders slit så tröttnade jag helt sonika på det hela. Det var helt enkelt inte kul att titta på en algig sumphög där man städade flera gånger i veckan för att inte allt skulle bli en enda algsörja utan att en enda gång få möjlighet att njuta av det.
Innan jag kan sätta igång måste jag givetvis diska allt ordentligt då jag inte gjort någonting åt den saken. Allt finns kvar i burkarna i forma av döda snäckor, algig sand, skitiga rutor, skitiga filter osv. Jag vill ju inte råka ut för eländet igen så jag känner ett stort behov av att mer eller mindre sterilisera allsammans. Min plan är att börja med att plocka ur sand m.m. och sen tvätta karen rena invändigt med först syra och sedan virkon alt. väteperoxid :devil:. Därefter göra ren sand och stenar först mekaniskt för att sedan gå på med samma metod där. Frågan är bara rötterna vågar man använda dom eller är det bara att ”glatt” köpa nya? Hur är det med filtermediet, kan man komma åt allt i dem eller är det nytt som gäller (om de tål den omilda behanldlingen vill säga)?
Missar jag något som gör att jag riskerar att få skiten igen (givetvis under förutsättning av att allt annat sköts rätt)?

Nejnejnej stopp. Lugn och fin och andas. Algsporer finns i luften, blågröna alger var liksom det första som kröp fram och började leva på jorden efter att den hade bildats. Du kan inte utrota dem, så du kan låta bli att kemiskt kämpa för det.
Alger kommer när du ger dom rätt förutsättningar, så det handlar om att inte ge dem det.
Blågröna alger(cyanobakterier) trivs i en miljö där halterna av fosfat är högre än dom av kväve. (tex nitrat.) Att hysteriskt byta vattnet fungerar således inte och det har du ju märkt. Jag brukar använda någon fosfatremover (finns massa olika märken) i pumpen vid lättare fall, och även tillsätta extra kväve i svårare fall. Antingen via mer fisk och mat, eller genom att göda dina växter som du bör ha) med PMDD.

Mörkläggning dödar växterna innan algerna dör, och hysteriska vattenbyten minskar mängden kväve i förhållandet till fosfaten ännu mer, så båda sätten är alltså fel.

Inte vad jag vet. Mitt bästa tips för att slippa algproblem är att anstränga sig för att se till att växterna trivs riktigt bra. Då konkurrerar de ut algerna, och man slipper eländet. Satsa på snabbväxande växter, bra ljus och bra näring (koldioxid och mikro, ev makro om man har ordentligt med ljus), så blir det just inga alger alls, liiiite grönalger kanske.

*kl*

Nu har jag bestämt mig för att starta ett litet akvarium! :laugh:
Det blir på ca 60l och sen när vi har flyttat kanske det blir ett kar till! :love:

Mitt första tänkte jag skulle innehålla en blå kampfiskhane :love:, 4 dalmatinermollys (gärna 2 par) och en städare! :d:laugh:

Är egentligen mest intresserad av att ha mina älskade guppys men eftersom att det ej rekomenderas att ha guppy tillsammans med kampfisk så får jag helt enkelt hoppa över det till att börja med!

Vill ju ha ett kar på minst 100l när jag ska ha guppy, så att jag kan ha många! :bump:

Det är synd för det hade varit praktiskt!

Jag själv har inga problem med blågröna, men i vissa kar har det hunnit bli grönalger nu när jag inte haft så bra koll på dem den senaste tiden och kunnat hejda i tid (relativt nystartade kar).

Men medan jag röjer upp bland miljarder andmat (:devil:) så portionerar jag ut ancistrus lite här och var, jäklar vad effektiva de är på att städa alger !

Jo jag vet att det fungerar så i teorin men jag försökte tom att ösa på kaliumnitrat för att få upp kvävehalten. Det hjälpte inte det heller. Jag hade b.la. massor av andmat som åt upp näringsämnena. Jag öste ur nävvis varje vecka så det borde inte varit så mycket fosfor kvar åt de blågröna efter ett tag med extra nitrat tillsatt.

Nackdelen med andmat är att det skymmer ljuset för andra växter, så sammantaget blir det ofta ganska liten växtmassa om ytan är full av andmat. Även om andmaten växer, så gör den att alla andra växter växer mindre, så summan av kardemumman blir inte så bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 908
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix