Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*KL*

Hej alla glada akvariefantaster! Har en "enkel" fråga som jag tänkte slänga ut här om det går bra ? :)

Jag hade för flera år sedan ett akvarium men glömt det mesta tyvärr och på den tiden hade jag bara de klassiska "nybörjar"fiskarna så som guppy, molly och liknande. Nu har jag börjat bli sugen på ett akvarium igen men några storlekar större så det kommer få vänta tills den dagen jag bor i hus men jag vill planera allt i god tid och läsa på om de olika arterna och vad de kräver för skötsel osv. En dröm har alltid varit att ha scalare :love: så nu till min fråga:

Vilka sorters fiskar skulle kunna passa ihop med scalare i ett 450 liters kar och som är hyfsat lättskötta ? Gärna några med lite färg också då jag planerar att ha scalare med den klassiska "vilt"färgen, vet inte den rätta benämningen men de med ränder i alla fall. Ni får gärna skriva ca. antalet fiskar också så jag får ett hum om hur mycket som är "lagom" utan att det blir smockfullt ;)

Så bombardera med era idéer och tankar! jag är öppen för det mesta! :idea:

Om ni har några frågor om mitt luddiga inlägg så fråga bara :)

Apistogramma trifasciata. Trevlig, och lite tåligare än fjärilsciklider. Honan är kanariegul:

images

Det som är lite kul med dem är att de är rena kameleonterna, de ändrar färg beroende på vilket humör de är på. När honan blir ilsk försvinner strecket på sidan, då blir hon klargul med ett streck på huvudet istället. Är det matdags blir hon som på bilden, gul med ett sidostreck. Och om hanen är i närheten blir hon mörkgrå. Känner hon sig osäker blir hon istället ljusgul, med ett svagt sidostreck.

Absolut att fiskar brukar bli mer intensiva i färgerna när de är dominanta, men jag har inte sett nån art som både ändrar färg och teckning på det här sättet.

Ctenopomorna verkar ha varit ett riktigt lyckokast, de är perfekta små fiskar - jättesnälla mot alla andra fiskar, och påhittiga och duktiga på att jaga räkyngel. Har varit lite skeptisk mot dem innan, men det är riktigt trevliga fiskar som jag verkligen kan rekommendera.

Hoppas de klarar sig bara, i affären där jag köpte dem sa de att de är ganska tåliga, men nu när jag läser på lite mer om dem står det snarare att de är rätt känsliga. Iofs tycker jag det där med känslig och tålig verkar kunna variera rätt bra, beroende på hur fina exemplar man får tag på och hur de gillar den miljö man kan erbjuda.

Vad köpte du för ctenopoma? Den enda jag tycker kan vara "känslig" är Microctenopoma ansorgii, de andra reder sig. Ctenopoma acutirostre kan ibland komma väldigt dåligt matad från leverantörerna, så det ska man också se upp med.

Det var dessvärre ansorgii jag köpte tror jag, men enligt säljaren skulle de inte vara känsliga? Finns det andra arter som ser precis likadana ut och inte är känsliga? Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på fisken, men det var en microctenopoma, och de ser exakt ut som ansorgii när jag bildgooglat.

"Känslig" kan ju betyda väldigt mycket, dels beroende på erfarenheterna just den säljaren har, och dels beroende på hur ditt akvarium ser ut och vad det innehåller.
Som jag minns det har du ett ganska snällt akvarium, och då minskar risken för att Microctenopoman ska bli bortträngd vid utfodring. Ofta märker man nästan direkt om de äter eller inte.

(Det är M. ansorgii du har.)

Aha, är det det som kan bli problemet, att de blir bortkonkurrerade från maten? Då kommer det nog gå bra, dels bosatte de sig genast i ormbunksrötterna där alla räkbebisar bor, dels har jag sett att de kommer fram och äter när vi matar, det är ingen som jagar bort dem. Det "elakaste" vi har är dvärgbotiorna (de är lite för livliga och framåt för vår fiskblandning, så de kommer inte ersättas när de dör), och de är sällan mer än några cm ovanför botten. Microstenopoman håller till i övre delen av akvariet, och är ganska stationär i sitt revir, utom när det är matdags, då.

Uppdatering:

Nej, det blir nog verkligen inget problem att ansorgiin blir bortträngd från maten, snarare tvärtom - den jagar våra rödfenstetror! Hittade en av de största tetrorna utanför akvariet, en av de andra har fått ett redigt bett över svansen (och kommer nog inte klara sig).:(

Jag har bara sett till den ena, och tänkte att det var ju en trevlig och fridsam liten fisk. Idag kom den andra fram, och jag inser att det är den lilla honan jag har sett. Hanen är tre gånger så stor, köttfärgad och har tagit hela roten för sig själv, jagar bort alla andra (och vill äta tetror, uppenbart). Honan och ciklidparet har fått överge roten. Hjälp, vad är det här för ett monster?:crazy:

Undrar om det verkligen är ansorgii, förresten? Honan ser ut som ansorgii, med randiga fenor i rött och svart, men hanen verkar enfärgat köttfärgad, inga ränder alls vad jag kan se. Det är inte så att det är olika arter eller nånting vi har fått tag på?

Senast ändrad:

Vet ej, var på semester när du handlade, men hiva upp en bild. Det låter dock som en ansorgii, det finns inte några andra rödaktiga som frekventerar handeln.

Har googlat lite, och det är nog en ansorgii i alla fall, det verkar som de kan se ganska olika ut. Honan ser ut så här ungefär (fast med kortare fenor):

images

Men hanen är mer såhär:

images

Det är klart man hellre hade råkat få ett sånt här exemplar:
images

Men de kanske färgar ut lite mer ännu, vi har ju bara haft dem nån vecka. Det är en stor och fet hane, så på det viset är det ett bra exemplar vi fått. Blev bara så chockad när den där jättefisken plötsligt gled fram, den ser rätt elak ut.

Hoppas nu bara att detta med tetrajakten var något tillfälligt i den allmänna reviromfördelningen som varit under helgen! Det tar nåt år innan de vuxit ut och blivit så fina som den som hoppade ut ut akvariet, så det är trist att bli av med vuxna exemplar tycker jag, framförallt som de inte klarar sig så bra i vårt akvarium, många hinner dö innan de blir fullstora och färgar ut riktigt.

Det är nog ganska ovanligt att hitta eller att förvänta sig ett fullt utfärgat exemplar rätt ur butiken första veckan. Rätt skötsel och miljö så har alla den genetiska möjligheten att bli precis sådana exemplar.

Det vore ju jätteroligt om det blev så. Jag trodde olika individer helt enkelt var olika, att det var naturliga färgvariationer inom arten? Ungefär som med kampfiskar, klart de kan färga ut, men de har ju i grunden lite olika färger beroende på individ. Eller rödfenstetrorna, de är inte riktigt identiska allihop, det varierar lite exakt hur mycket rött de har på fenorna, även inom samma art (förmodligen okategoriserade underarter, gissar jag).

Men handlar det bara om att färga ut så kommer det säkert, de andra fiskarna vi har haft har med tiden färgat ut jättefint allihop.

Fick ett ryck och ändrade om i akvariet här om dagen, tycker det ser större ut nu än tidigare.

dsc_0217_164204330.jpg

Och dessvärre har jag nog lyckats att införskaffa för mycket fisk :(
Hur gör man då, ger bort eller räcker det om man kanske gör vattenbyte två gånger i veckan istället för en?

Det brukar fungera bra att öka vattenbytena i takt med den ökade belastningen. Öka gärna filtervolymen/kapaciteten också.

*kl*

Hej allihopa..
Jag har fått ett problem med mina fina svärdbärare..

Efter flytt och platsbrist har jag blivit tvungen att gå ner i akvarie storlek och nu känns det trångt!
Det nya akvariet är på 17lit (har hällt i 20lit vatten men det står att det är ett 17liters akvarium) och i det så bor det en ancistrus, en kuliål, 6st guppy och 6st svärdbärare.

Alla fiskarna mår bra, är fina, pigga och klara i färgerna. Dom äter bra och jag kan inte se några konstiga beteenden, men jag vill inte att dom ska bli sjuka av detta!

Jag tycker inte att det är rätt att avliva dom..
Känner ingen som har akvarium eller som vill ha..
Tar djuraffärer emot vuxna fiskar ? Kan tänka med att det är för stor infektions/smittorisk för att dom ska göra det..
Vet ni någon i gbg området som kan ge ett gäng trevliga svärdbärare ett bra liv?

Liten uppdatering:

Lugnet har återvänt till akvariet som tur är, ctenopomorna verkar ha funnit sin plats nu och verkar trivas. Insåg i går att den där randiga teckningen har de nog inte hela tiden - herr och fru ctenopoma umgicks lite igår, och då blev minsann bägge två plötsligt tydligt randiga! Sen återvände de till sina vanliga tillhåll, och blev enfärgade igen. Håller tummarna för att de får lite större fenor med tiden, honan var lite fenbiten när vi köpte henne efter att ha gått ensam med tre hanar, men det har nästan växt ut igen nu.

Det verkar ha blivit ett lyckokast med den nya ciklidhanen också, det är hane nr tre till samma hona - den första var för mesig och blev jagad av honom, den andra var nog lite väl tuff och jagade bort honan istället, men denna verkar vara lagom kaxig, så de jagar inte alls varandra. Istället ägnar de sig åt att styla för varandra - hänger stilla i vattnet med utspärrad ryggfena och tydlig mönstring. Uppenbarligen är det ballt med ryggfenor om man är en apistogramma trifasciata! Honan har också blivit mer klargul sen vi köpte hanen, enligt vad jag läst mig till blir de gulare när det är yngeltider, så det får man väl se som ett tecken på att hon trivs med hanen då.

En av våra dvärgbotior har blivit betydligt fetare än de andra, är den bara glupskare eller kan den tänkas ha ägg i magen?

Senast ändrad:

KL

En kort fråga bara: Är det korkat att köpa och använda ett begagnat innerfilter (utan själva filtermaterialet) till sitt akvarium? Förutom att det kan vara "slitet" då, kan det föra med sig någon skit över till vattnet/fiskarna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 931
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix