Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*KL*

Jag har inte orkat uppdatera, men blivit ett nytt akvarium (Juwel Rio 180 l) och lite nya fiskar. Men, igår kom en ny invånare jag vill presentera. Möt Kurt, den mobbade kampfisken som fått sina fenor avbitna. Men som sen igår simmar runt här med sina nya kompisar, och förhoppningsvis snart ska ha full fenprakt igen =)

kurt4q.jpg

Står ett tomt 300 liters med bnt bakgrund i vardagsrummet som jag filurar på vad jag ska ha i..

Några bra tips?
Funderar på Discus, men de är ju så satans dyra...

Åh jag hade också en Kurt! Jag köpte honom sjuk (Ja jag köpte en sjuk fisk för han såg så ledsen ut och jag tyckte synd om honom) för två veckor sedan typ och han dog i onsdags och smittade ner mina båda ancistrusar och tre stycken av mina endlers guppy som också dog.

Hoppas det går bättre med din Kurt!

knapplån

Sjukdomsfråga till er kunniga!

Algätaren (kinesisk gul) har blivit röd runt gälarna. Såg det nyss då jag gjorde rent och satt och tittade ett tag. Är det någonting att reagera på? Den har inte varit så röd innan.

Alla andra fiskar ser fräscha ut, runt gälar, och fenor och annat. Inget har direkt ändrats. Växterna mår bra, pumpen fungerar, inga algattacker... Har två jätte scalarer som hängt med i åratal, två stora plecostomus som varit med längre än scalarerna - samt ett gäng platys.

Algätaren gör ingen större nytta, men den snäll emot de andra, och fin att titta på under sin rot - vill inte att den ska dö helt i onödan.

Jag är ny i akvarievärlden men redan helt fäst!
Har ett 40 l med tre platy och några endlers.

Men sen har jag mitt "stora" 120 l.
akvarie_159470934.jpg

Invånarna är:
Kurt-Olsson som är en palettciklid.
kurt-olsson_159470684.jpg

Gudrun som också är palettciklid.
gudrun_159470639.jpg

Arne som är guldgurami.
arne_159470594.jpg

Berit, också guldgurami.
berit_159484256.jpg

Kopparbarber.
kopparbarber_159470784.jpg

Och scalarer.
scalar_159470742.jpg

Står ett tomt 300 liters med bnt bakgrund i vardagsrummet som jag filurar på vad jag ska ha i..

Några bra tips?
Funderar på Discus, men de är ju så satans dyra...

Jag är ju hemskt förtjust i mina guramis faktiskt :love:

Planen för 180-liters var (är kanske) en uppsättning till gurami. Fast nu kom ju Kurt så vi får se. Tror kampfisk + gurami är en synnerligen olycklig kombo..

Ja guramis kanske vore nåt, ska kolla vad de har inne i butiken och se om jag kan få tag i ett gäng och köpa par av olika sorter. :laugh:

Funderar lite, har ett 220 liters fullt med guppys, fick yngel igen i dag:D
och ett 360 liters som jag startade upp för ett tag sedan, i det lever några ancistrus, pansarmalar och två kampfiskar, ser olidligt tomt ut i det, filurar på om jag ska slänga i alla guppys i det, flytta över kampfisken till 220 liters i stället, men vad ska jag ha för firrar mer i det karet? kanske skulle köpa ett rejält stim med några tetror?

Ska köpa fjärilsciklider med o slänga i 360 liters tror jag, de är så vackra och guppysarna håller ju sig mer i övre skiktet.. Spånar högt typ^^

Tror kampfisk + gurami är en synnerligen olycklig kombo
Tror jag med. Vissa säger att det har gått bra men de flesta har fått en ganska illa tilltuffsad kampis. För mig gick det inte, kamfisken Klas-Otto fick flytta ut, muckade gräl hela tiden och fick stryk.

Du kan nog fylla upp hela karet med guppys ganska lätt ;). Jag fick så mycket guppies att jag fick fixa ett helt nytt akvarium. Sen delade jag upp dem (honor/hannar) jag fick helt enkelt nog...

Just den anledningen jag tänkte slänga över dem från 220 liters till 360 :D

Snabb fråga, kan man använda radar i ett rum med kar om jag lägger tex lakan över dem?
Jag har SJUKLIGT med flugor och håller på o få spader!!:crazy:

Vad blev det nu då? :) Gurami?

kl

Såhär ser mitt ut just nu. Förra veckan rensade jag ur en halv ica-kasse med flytväxter och lämnade bara superlite. Nu är 3/4 av ytan täckt igen!

224524_10150246139211050_684896049_7958977_5665936_n.jpg

229749_10150246138976050_684896049_7958973_4061791_n.jpg

som synes har jag översvämning av black molly...

kameran tar bara överexponerade bilder. *sur*

Aja, blev tre stycken albino pansarmalar, två gula fjärilsciklider och två blåa som alla slängdes i 360 karet.
tio stycker tigerbarber, 3 silver och två gula mollys till molly karet, barberna ser ut att trivas toppen där och livade upp det karet rejält.

Mao, inget alls till 300 liters :rofl:

Tror jag med. Vissa säger att det har gått bra men de flesta har fått en ganska illa tilltuffsad kampis. För mig gick det inte, kamfisken Klas-Otto fick flytta ut, muckade gräl hela tiden och fick stryk.

Jag beslöt mig faktiskt för att prova. Köpte en odlingsform av läppgurami idag (guld-dito). En hona. Så får vi se om Kurt håller sams med den. Jag har ju möjlighet att flytta om och separera dem om de ryker ihop.

Än är det lugnt, Kurt cruisade runt och spärrade upp sig och guramihonan var lindrigt både intresserad och imponerad.. Nu en timme senare iggar de varandra.

Blev ett vuxet ancistruspar med =)

Jag har fått svart alger i ett av mina kar, vad beror det på?
Och hur blir jag av med dem? Mindre snyggt på mina fina växter.. :(

Har för mig att de kommer av wobbliga koldioxidnivåer, som alger gillar bättre än växter. Prova tillsätta koldioxid för att hålla en jämn nivå?

Tofsalger?
Har för mig att siameser ska ta sådana. Slå mig inte om jag har fel :p

Jag hade grymma problem med BBA ett tag - 4 st siamesiska algätare och en vecka senare problemet helt löst. Och då hade jag provat ALLT innan. Dessutom är de himla charmiga siameserna. Men kräver ju tillräckligt stort kar.

Ja se där, jag hade rätt :D

Har tre siameser jag också. Borde nog flytta över dem till ena karet där det börjat frodas mer och mer tofsar sen jag började mata ancistrusynglena...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 944
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix