Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Är det möjligt att på något sätt frakta fiskar 150 mil? :o:laugh:

Finns ju flyg..:angel:

Nej men bussgods kan du ju kolla upp. Dock låter det som en lååång resa med dessa 150 mil, fast packas de bra så klarar dom det prima.

Överväg inte posten, det är både olagligt och djurplågeri. Oavsett hur bra de packas.

Ja alltså jag tänkte ju inte lägga dom en och en i ett brev direkt, jag frågar ju just för att jag bryr mig om dom! :laugh:

Givetvis kan jag köpa nya fiskar där upp när det är dags men tänk om vi får massa snygga yngel nu, då vill man ju ha med sig sina godbitar! :D:love:

Och idag fick vi en ny flicka i akvariumet, en underbart fin och ganska stor med ljusblå stoooor stjärt! :love:

Tror att denna tjejen är den enda som kan få bäbisar, då pojkarna var på henne som bara den direkt! :devil: :o :crazy:

(Och dom struntar typ i dom andra förutom en som är störst)

Fast om det är dina fiskar du skall transportera så är det ju inga problem.
Det är ju bara att du tar med dig dom i flytten. Packas de rätt (singelpackas i påse när de varit utan mat i 2 dygn, läggs i isolerande kylbox eller liknande och mörkt skall de ligga) så klarar de sig utmärkt i upp till 2 dygn. Tänk bara på att aldrig blåsa in luft i påsen från din mun, utan "fånga" luft i luften. (vad dumt det lät då, men du fattar väl..)

Breathing bags är super, men det blir kanske lite dyrt om man har 40+ fiskar som skall resa o singelpackas. ;)

Det var nog innan prishöjningen för nu kostar de 39:- för 10 st. (exl porto då)

Sen fiskar som luftandas anser jag reser bättre i vanlig påse med luft i.
(som t.e.x ungfödare o malar)

Tack för tipsen, om vi nu väljer att ta med oss några av fiskarna så vill jag ju såklart att dom reser lätt och smidigt på bästa sätt! :laugh:

Först och främst. Jag är inte duktig på sjukdomar. Men jag hade fiskar som förut drabbades av bukvattensot (tror vi). Det började med matvägran, de spottade ut maten, sen blev de uppsvullna, tappade färg, utåtstående fjäll, apatiska. Sen dog de.
Jag vet inte vad som utlöste det, men det försvann när jag såg till att skaffa ett filter med större kapacitet som syresatte vattnet mer.

Mina fiskar har ju aldrig matvägrat, äter som aldrig förr alltid tills dom blir så dåliga så dom knappt kan simma, oftast tar jag bort dem då det går så långt, ibland går dom bort innan jag hinner ta bort dem..

jag har googlat, frågat dom på zoobutiker. alla ger förslag till medicin som ej hjälper. jag ser detta som en omöjlighet att få dessa friska känns det som -_-

NU har zebrafiskarna inte fått några nya sår dock.. men vissa av neontetrorna har kvar lite vitt/grått på munnen, alltså tror jag att det fortfarande är kvar..

återstår väl att se..
fick rådet att salta för det dödar mycket bakterier..

och så kunde man tydligen kombinera saltet med de flesta av mediciner.
Så nu kör jag esha2000 och salt..

vill inte vräka på för mycket eftersom att malarna är känsliga tydligen.. kör 1dl varje vecka..
Någon som vet om jag kan salta mer?

släckta lysrör, gardiner/persienner nerdragna, eller montera en liten fläkt till akvariumet

Hade varit fint med en omvänd doppvärmare! :idea:

jag vill ha en omvänd doppvärmare!!! finns kylpumpar men det verkar vara krångliga saker....

persiennerna är nere hela tiden och jag släkte karet häromdagen.... har en bordsfläkt man kanske kan använda? men hur...?

såhär ser karet ut:
Akvarie110415framifrn.jpg
eller ja typ haha har mera växter i det

kan man sätta en bordsfläkt mittemot och låta locket vara öppet så man får lite ny luft på ytan? menj ag har ju äppelsnäckor... ingen risk de klättrar ur?
hilfe hilfe. åker bort på lördag, har vakt på måndag och kommer åter på onsdag kväll... vad göra?

Karet ser ju litet ut, 54L?
Men först, hur varmt är det i karet nu?

Du kan sänka tempen med frysblock, de får dock bytas 2-3 gg/dag beroende på värmen.

Du kan även ta av locket o rikta en fläkt mot ytan de timmar ljuset inte är på.
Detta är mycket effektivt, men det kommer dunsta mycket vatten så fyll på varje dag.
En extra pump som ökar upp ytcirkulationen är med bra om tempen överstiger ca 28º.

Jag kör alla mina kar öppna, visst händer det en o annan olycka, men att köra dom öppna ger så många andra fördelar så man får väga för o emot lite.

idag har jag fått tag på slangkopplingar och slang så jag kan byta vatten enkelt i mitt 125L kar utan att bära hinkar genom lägenheten :)

men hur fan får man på slamsug/häverten på en vanlig trädgårdsslang? dom har ju samma diameter.....

skall jag koppla ihop dom som det vore 2 trädgårdsslangar kanske?

Senast ändrad:

kl

Nu har jag äntligen fått ordning på mitt glasmalsakvarium!
Såhär blev det:
2zfmzia.jpg

Några stycken:
2u94f4h.jpg

Fia fick flytta eftersom hon jagade glasmalarna hela tiden, så nu går det endast 35 glasmalar i detta karet och det verkar de trivas bra med.

Fia i sitt nya akvarium:
r28fur.jpg

2igcfix.jpg

Hon verkar trivas hon med, med alla glasrutor och glaskulor som hon kan glida runt på.

Det är en Sewellia lineolata (Gabbi här på buke berättade det för mig.), det är dock inte en mal tydligen utan en strömgrönling. Fia är fortfarande "bäbis" :love:, de blir lite större och ändrar teckning lite.

Sewellia_lineolata_tiger_hillstream_loach_350x310.jpg

Mäktigt med 35 st glasmalar! Jag är helt övertygad om att de trivs prima. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 968
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?