Sv: Akvarietråden
Kör på med din ljusfråga...
Okej ang Mollys.
Jag har ett par små kar, ca 50-60 liter? har inte mätt.
Till dessa finns det ramper med två glödlamphållare..
Ett, -fungerar det ens att ha glödlampor för att tillgodose ljusbehovet för fiskar och ev växter?
På insidan är det vitmålat, kan man öka ljuset genom att sätta dit aluminiumfolie som reflektor?
Kan man använda lågenergilampor i dylika?
Finns det speciella glödlampor till dessa?
Och i mitt yngelkar, finns ett snirkellampa(jag kan nada om lampor) med svart plast lock, räcker detta till ev växter? (tycker inte riktigt att mina växter växer nåt vidare i det karet) och samma där med al-folie.
(aluminium folie var det jag kom på sådär som var smidigt, men kanske finns att köpa typ reflekterande film som man kan klistra på på insidan?
bara en idé typ från mig
)
I lysrörsramperna, samma fråga där ang a-lfolie, för att öka ljusstyrkan något?
Sen, just ang lysrören, kan man köpa lysrör från vanlig butik, tex Öb, vad ska man titta på? Kallt ljus, varmt ljus, ge mig en Dumbie förklaring.
Finns ju på zoohandeln flertalet olika rör, för växter för visa färg på fisk, kan man blanda dessa? eller kanske man ska ha olika på olika ställen?
Har en ramp med fyra rör, kanske väx bak sen färg för fisk fram?
Och sist men inte minst, solljus från fönster, om det kommer direkt på tex ena sidan av karet, bildas det där gröna alger eller hur?
Om man täcker för med papper (tja, plastfilm etc) endast på den sidan, och papper ovanpå, men att man kan se att det lyser upp lite i karet av ljuset ute, kommer det fortfarande alger då?
(försöker möblera mitt vardagsrum på ca 40 kvadrat med tre fönster, vart jag ska ha karen, ja, det blir rullgardiner, men typ, när man får gäster etc och vill ha dem uppe.
och om man har ett kar mitt i rummet på motsatt vägg av fönsterna, ca 5 meter, dit de direkta solstrålarna inte når, funkar det där utan att karet blir soppa??
Kommer säkert på fler frågor, lika bra o lära sig av andras erfarenheter och misstag än att stå och skura mina egna kar igen om ett par veckor.