Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Wow. Heterandia formosa, Hyphessobrycon erythrostigma, Hyphessobrycon bentosi, Prianobrama filigera, nematobrycon palmeri och botia striata. Vad vinner jag? :cool:
Äran! ;)
Och jo denna kan du ju få som bonus:
congratulation_graphics_2.gif

Rätt på alla. Men hade väl inte trott nått annat heller. :D

i karet jag har hemma nu har jag molly, guppy, salt och peppar pansarmalar, otocinklus och äppelsnäckor.

nu när min mamma gick bort så skall jag ta över hennes kar. i den finns det en massa zebraciklider och 3st ancistrus. lite väl många firrar till det karet men jag får väl se om jag inte skall sälja eller skänka några... finns det nån här som är intresserad som bor nära växjö eller älmhult så kan vi ordna ett nytt hem åt några få :)

Jo men du vet alla vill inte ha naturliga Gäddor i akvariumet! :grin:

Jag tycker helt enkelt att dom är fantastiskt vackra och trevliga fiskar! :love:

Skulle också gärna vilja ha ett STOOORT kar med muränor och hajar som är dom absolut snyggaste :d:love: men det blir kanske lite svårt! ;)

Det är det här jag inte förstår. Så allt som inte är en slöjguppy är en gädda? Det finns inga mellanting?

Varför kan man inte ha muränor om det är ens intresse?

du har fan inte brist på kar ;)

jag har inte ens tänkt på att vi kan beställa andra fiskar på vår butik haha. men när jag tänker efter så bad du mig att de skulle ta hem 3st firrar en gång :p :angel:

Tänker mig att en stor segelfensmolly inte direkt är intresserad av alger som föda, utan ger sig på växter direkt?
Nope, Segelfenor äter gärna alger om det finns. (har fött upp dom så har stor erfarenhet av dom) Mina har då aldrig ätit upp några växter.
Men som Gabbi skriver det beror lite på hur man fodrar dom med. Något som många gör fel med ungfödande tandkarpar är att de ger dom fel kost. Alltså för mycket protein och för lite grönt vilket bara gör de lata o feta.
Mina ungfödande tandkarpar får i dag grönfoder 3 gg/V, och levande foder 1 gg/V. Dag 5 får de Super Tabin. De andra två dagarna får de äta alger..
(mina vuxna fiskar får bara mat 5 gg/V alltså..)

Kör på med din ljusfråga...

@Gabbi. Nice o riktigt fina bilder med! :)

Oja visst gör den det. Men jag tycker mollyn är ett strå vassare. Mina formosor är med brinnjävliga på att ta alger. Men klart de är väl hungriga de små liven. :p

Kör på med din ljusfråga...

Okej ang Mollys.

Jag har ett par små kar, ca 50-60 liter? har inte mätt.
Till dessa finns det ramper med två glödlamphållare..
Ett, -fungerar det ens att ha glödlampor för att tillgodose ljusbehovet för fiskar och ev växter?
På insidan är det vitmålat, kan man öka ljuset genom att sätta dit aluminiumfolie som reflektor?
Kan man använda lågenergilampor i dylika?
Finns det speciella glödlampor till dessa?
Och i mitt yngelkar, finns ett snirkellampa(jag kan nada om lampor) med svart plast lock, räcker detta till ev växter? (tycker inte riktigt att mina växter växer nåt vidare i det karet) och samma där med al-folie.

(aluminium folie var det jag kom på sådär som var smidigt, men kanske finns att köpa typ reflekterande film som man kan klistra på på insidan?
bara en idé typ från mig:p)

I lysrörsramperna, samma fråga där ang a-lfolie, för att öka ljusstyrkan något?
Sen, just ang lysrören, kan man köpa lysrör från vanlig butik, tex Öb, vad ska man titta på? Kallt ljus, varmt ljus, ge mig en Dumbie förklaring. :D
Finns ju på zoohandeln flertalet olika rör, för växter för visa färg på fisk, kan man blanda dessa? eller kanske man ska ha olika på olika ställen?
Har en ramp med fyra rör, kanske väx bak sen färg för fisk fram?

Och sist men inte minst, solljus från fönster, om det kommer direkt på tex ena sidan av karet, bildas det där gröna alger eller hur?
Om man täcker för med papper (tja, plastfilm etc) endast på den sidan, och papper ovanpå, men att man kan se att det lyser upp lite i karet av ljuset ute, kommer det fortfarande alger då?
(försöker möblera mitt vardagsrum på ca 40 kvadrat med tre fönster, vart jag ska ha karen, ja, det blir rullgardiner, men typ, när man får gäster etc och vill ha dem uppe. :) och om man har ett kar mitt i rummet på motsatt vägg av fönsterna, ca 5 meter, dit de direkta solstrålarna inte når, funkar det där utan att karet blir soppa??

Kommer säkert på fler frågor, lika bra o lära sig av andras erfarenheter och misstag än att stå och skura mina egna kar igen om ett par veckor. :D

aaah dvärgtandkarp?

vad är det för svarta alger som sätter sig på ngt av bladen till vallisnerian? sen finns det lite tunna trådar som som flyter i ena hörnet. kan det vara tofsalger?
sen har jag lite på rutorna.... kanske bero på att den står vid söderfönster och persiennerna sluter inet så tätt.... men har 4st otocinclus och 3st äppelsnäckor nu. mina äppelsnäckor har vuxit rejält!! dom är mkt större än de zizzy har, vi var och köpte samtidigt.

Tofsalger och skäggalger triggas nästan alltid av ojämna ammoniumnivåer, vilket man får av tex ett för litet filter som sätter igen ofta och tvättas noggrannt för ofta.

det filtret som hängde med akvariet verkar sätta igen en del så jag köpte ett nytt större och det har varit i nu i 2v. men hur länge skall jag köra det nya och det gamla parallellt? jag tror jag såg någonstans i denna tråden att det skall man göra i 4v? för då är det nya filtret inkört helt och hållet?

jag hittade i en annan akvariebutik tester för ammonium och för fosfater. är det lönt att köpa dom? jag har redan tester för nitrit och nitrat och för hårdheten

Ett, -fungerar det ens att ha glödlampor för att tillgodose ljusbehovet för fiskar och ev växter?
För fiskarna funkar det bra men växterna blir mindre glada.
Nackdel med glödlampor sommartid är den höga tempen.
På insidan är det vitmålat, kan man öka ljuset genom att sätta dit aluminiumfolie som reflektor?
Matt vit färg reflekterar bättre än aluminiumfolie.
Kan man använda lågenergilampor i dylika?
Finns det speciella glödlampor till dessa?
Ja det finns speciella LE lampor till akvarium och de är riktigt bra. Köp med ett kelvinvärde som överstiger 6000. De i hemmet brukar ligga på 2700 och funkar därför mindre bra.
Och i mitt yngelkar, finns ett snirkellampa(jag kan nada om lampor) med svart plast lock, räcker detta till ev växter? (tycker inte riktigt att mina växter växer nåt vidare i det karet) och samma där med al-folie.
Vet inte vad du menar för lampa.

(aluminium folie var det jag kom på sådär som var smidigt, men kanske finns att köpa typ reflekterande film som man kan klistra på på insidan?
bara en idé typ från mig:p)
Aluminiumfolie är ju bättre än ingenting, men varför inte köpa riktiga reflektorer? Köp måsvingereflektorer så är du garanterad att du nyttjar dina rör till 100%.
Sen, just ang lysrören, kan man köpa lysrör från vanlig butik, tex Öb, vad ska man titta på? Kallt ljus, varmt ljus, ge mig en Dumbie förklaring. :D
Finns ju på zoohandeln flertalet olika rör, för växter för visa färg på fisk, kan man blanda dessa? eller kanske man ska ha olika på olika ställen?
Har en ramp med fyra rör, kanske väx bak sen färg för fisk fram?
Du kan köpa dina rör varifrån som helst så så länge de bara visar rätt färgspektrum och har ett kelvinvärde som ligger mellan 6000-18 000k.
Philips Aquarelle är det absolut bästa röret.
Här ser du hur pikarna ligger för detta röret:
384.jpg

Och sist men inte minst, solljus från fönster, om det kommer direkt på tex ena sidan av karet, bildas det där gröna alger eller hur?
Ja gillar att karet får nån timmes solljus varje dag, det enda problemet är att det kan bli för varmt. Och visst kan det med gynna lite algbildning, men är karet stabilt så sker inte detta.
Är du tveksam så kan du täcka med film eller dylikt.

Ah, tack, fler frågor kommer framöver!

Ang snirkellampan, det är ett litet lysrör, fäst i taket på ett svart lock på yngelaret. Mao, svart tak, reflekterar ju inget?

Ang refletorer, så, vitt reflekterar lika bra som "spegel"?

kl

Suck.. jag vet inte vad jag ska ta mig till nu med akvariet..

Förut hade vi ett 500l, den drabbades av någon otäck bakterie som gav fiskarna stora sår..
Jag medicinerade och såg ej sjukdomen något mer..

Då vi väl flyttade så stängde vi ner alla akvarium utom ett, sålde fiskarna och det stora akvariet och lite av fisken flyttade jag över till 100l (det vi sparade)

Nu har det visat sig att sjukdomen är kvar -_-
Och jag blir så besviken, jag verkligen ÄLSKAR balansen jag har i mitt 100l, växterna växer och frodas, fiskarna trivs (om det inte är för denna bakterie)
Den ger sig just nu på zebrafiskarna, hade 11st.. nu har jag bara 3-4 st kvar..
dom får sår, uppsvälld buk, dom ser som förlamade ut, utåtstående fjäll vinglig mm..
jag har testat allt känns det som eftersom att jag tror att fiskarna har fått. vad det nu hette.. columnaris.

vissa av neontetrorna har vad jag tror fenröta och vitt på munnarna.. går ej att få bort.. som sagt så känns det som jag testat allt..
esha2000, aquafuran (bytte också ut filtret) sedan kört på nystart., saltat och bland annat så fick jag med mig en medicin från en djurbutik som dom sa "hjälper inte denna, så hjälper ingenting!"

såklart hjälpte inte den medicinen.. den enda utvägen jag ser nu är att ta bort alla fiskarna, koka allt från grus till inredning.. slänga växterna byta filter och helt enkelt börja om! vilket jag INTE vill... någon som har nått tips på vad jag kan göra?

---
säkert har jag glömt att räkna upp en medicin jag testat mer.. inte lätt att hålla reda på alla...... -_-

Senast ändrad:

dock, ska jag säga att senaste medicinen jag körde på vad den från djuraffären.. i mina ögon har det inte hjälpt, för jag rtycker jag fortfarande ser det vita på vissa av munnarna.. dock har ingen ny zebrafisk dött..

så har jag saltat en dag.. drog i 1 dl under hela dagen för det sa dom inte skulle vara farligt för malarna.

Allmänt kl

Jag har funderat över det här några dagar. Hur kommer det sig att så många här på buke är akvarieintresserade, men samtidigt så fruktansvärt snäva i sina fiskval? .

Jadu, jag är nog lite halvtråkig tror jag.
I mina kar bor det:
Svärdbärare, beige med röd rand, en ovanlig variant jag aldrig sett förr som jag försöker avla vidare på. Samt vanliga röda med svart stjärt.
Endlers. Paletter. Långsträckta pansarmalar. Corys (3 sorter). Ancistrus, vanlig och albino. Pristellatetror. Siameser. Kilfläcksrasbora. Däremot har jag blivit lite insnöad på räkor och har 5 olika sorter för tillfället.

Försöker bli av med paletterna, de röda svärdbärarna och endlers.
Tror att en anledning till varför jag har så tråkiga arter är att jag har svårt att göra mig av med fiskar, samt de roliga arterna oftast blir rätt dyra. Samt att jag har för lite akvarium :angel:

dom får sår, uppsvälld buk, dom ser som förlamade ut, utåtstående fjäll vinglig mm..
jag har testat allt känns det som eftersom att jag tror att fiskarna har fått. vad det nu hette.. columnaris.

-

Först och främst. Jag är inte duktig på sjukdomar. Men jag hade fiskar som förut drabbades av bukvattensot (tror vi). Det började med matvägran, de spottade ut maten, sen blev de uppsvullna, tappade färg, utåtstående fjäll, apatiska. Sen dog de.
Jag vet inte vad som utlöste det, men det försvann när jag såg till att skaffa ett filter med större kapacitet som syresatte vattnet mer.

Är det möjligt att på något sätt frakta fiskar 150 mil? :o:laugh:

Eller är det bara att släppa den tanken och köpa nya på stället så att säga?

Nu pratar vi om Guppy i olika åldrar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 972
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
822
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix