Sv: Akvarietråden
Det handlar inte om pumpen i sig utan om ansistrusarna. Jag odlade och salde sadana i mkt stor skala tidigare. Jag vet inte vad det beror pa men de verkar avsondra nagot som satter igen pumpen snabbt som bara den. Maste skolja pumpen var tredje dag eller sa, speciellt nar de har ungar.
Jag odlade ju dem och hade de inte i vackra kar utan i stora plastbackar utan bottenmaterial. Det fanns alltsa inget som kunde satta igen pumpen mer an ansistrusarna sjalv.
Andra tips med babisarna kan jag bjuda pa. Byt vatten ofta, ofta, da vaxer de snabbare.
vill man att de ska foroka sig sa ska man hoppa over vattenbytena lange, lange och ha knappt nagot flode pa pumpen. Det ska alltsa bli riktigt ackligt med vara ogon matt.
Sen gor man efter nagra veckor ett STORT och brutalt vattenbyte och satter dubbla pumpar, skapar en flod helt enkelt. Da blir det babisar
.
Det ar ju hanen som gor allt jobbet och jag brukade lata honom fa ett par tre kullar i rad och sen flytta over honom i ett sallskapskar nagra manader pa uppvillning:-) innan han fick en omgang som loverboy.
Enkel och mkt lonsam fisk att odla. Jag hade kanske ett trettiotal vuxna djur och de producerade ett par hundra babisar i manaden eftersom de fick skiftas om att ha semester. 7 kr styck fick jag for yngeln i djuraffarerna sa de forsorjde alla mina 30 andra kar
Jag matade mina med brysselkal och en mix som jag gjorde pa rakor och artor och fros in i block.