Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ja det är det verkligen!

Några hade tagit sig ur "boet" och simmar runt, ser lite suspekt ut med den lilla kroppen och den stora gulesäcken.
Mina vanliga ancistrusyngel har aldrig visat sig så här tidigt, utan när jag väl har sett dem har de varit små kopior av föräldrarna. Iofs har jag aldrig hållt så stor koll på dem som jag gjort med denna kull, men jag är orolig ifall det skulle vara något fel.

I med protozin så kvickt som möjligt, vita prick är mkt dödligt och smittar snabbt! Protozin har funkat grymt bra hos mig, prickarna har varit nästan helt borta efter 2 dagar.

just BM är extra känsliga mot vita prick...

Höjt upp värmen, saltat samt ektozon(?) har inte kunnat fara in till stan i dag tyvärr, men alla ser faktiskt piggare ut!

Mina zebrafiskar har nu ätit upp sina ägg, inga kvar på skalet iaf!
Och sniglarna är lika tråkiga..

Nu i kväll ska jag försöka samla i hop alla firrarna i från 360 karet till ett litet typ 50 liters, flytt i helgen!

Bilder? :)

Ska köpa 2 guppyhonor + 2 guppyhanar imorgon om butiken har fina, och 5 endlerhanar till ett annat kar.
Har avlivat 2 guppy idag; en hona som jag lessnade på att hon hela tiden jagade och bet de andra, och en hane som varit hängig några dar. Bara 2 vuxna guppy kvar :(

*kl*

Nu har det flyttat in lite nya fiskar hos oss! :)

Det blev 2 guppypojkar och 4 guppyflickor + 2 städare! :love:

1. Helsvart hane med stor vacker stjärt! :love:
2. Spräcklig hane, nästan glittrig (vet inte vad den färgen kallas!) med nästan lika stor stjärt! :d:d

3&4. Honor med eldgula/orange stjärtar.
5. Ljus hona med citrongul stjärt.
6. Ljus hona med orange/svart spräcklig stjärt.

Alla är kanonfina! :love::love:

*kl*

Grrrr
Sandis4a.jpg

Denna tyckte jag var söt
sandis1.jpg

Köpte 2 honor igår, överst th, nederst tv:
Honor1.jpg

Och två nya hanar:
Hanar1.jpg

Tror denna grabb börjar bli könsmogen snart:
Yngel3.jpg

Honorna till höger ser precis ut som 2 av mina! :laugh: Fast honan med den citrongula stjärten blev mörk på själva kroppen för nån dag sen!

*KL*

NU har äntligen äppelsnäckorna lagt ägg =)

I övrigt så har jag ju haft det lite tungt på det privata planet ett par mån nu, vilket gjort att jag inte riktigt haft koll på hur friskt fiskarna förökat sig - mao är de på tok för många nu, suck...

kl

Min fluval-4 innerfilter har börjat gå ojämnt och låta.
Vad är det för något som börjar gå sönder då? Motorn?

Går det att byta eller är det bara att köpa ny pump?

Det är oftare själva impellern än axeln, om inte axeln tex är knäckt i två delar. Då är givetvis det anledningen. Jag föredrar att byta båda i par, så att de slits tillsammans.

svarar er båda

Det var mycket enklare än så :D

I det karet har jag ancistrusyngel så jag har trätt över en nylonstrumpa över pumpen så de inte fastnar. Har länge bara haft över insuget och låtit några glipor vara, men när en liten en fastnade och dog i en glipa så trädde jag över en större större strumpa så det inte fanns någon möjlighet att en liten fisk skulle råka åka in.

Förmodligen blev det för jobbigt för pumpen, den orkade inte dra in tillräckligt med vatten när jag gjorde såhär...
När jag böt ut nylonstrumpan mot ett myggnät så fungerade den som vanligt igen :D

Har planer på att fixa en bättre lösning för både småfisk/räkor och göra större filtervolym, men det är den här jäkla tiden som alltid ser till att aldrig finnas tillräckligt mycket av :devil:

Du kan inte bara ta av höljet då? Vet flera som kör så med just räkor, att bara ta av kåpan över själva filtermaterialet. Inte det vackraste, men då finns inget att fastna i?

Tyvärr fungerar det inte på denna typ av pump.
Jag har höljeslöst på tre andra pumpar och tycker fungerar bäst så, men tyvärr går det inte på fluval 4.

Det handlar inte om pumpen i sig utan om ansistrusarna. Jag odlade och salde sadana i mkt stor skala tidigare. Jag vet inte vad det beror pa men de verkar avsondra nagot som satter igen pumpen snabbt som bara den. Maste skolja pumpen var tredje dag eller sa, speciellt nar de har ungar.
Jag odlade ju dem och hade de inte i vackra kar utan i stora plastbackar utan bottenmaterial. Det fanns alltsa inget som kunde satta igen pumpen mer an ansistrusarna sjalv.
Andra tips med babisarna kan jag bjuda pa. Byt vatten ofta, ofta, da vaxer de snabbare.
vill man att de ska foroka sig sa ska man hoppa over vattenbytena lange, lange och ha knappt nagot flode pa pumpen. Det ska alltsa bli riktigt ackligt med vara ogon matt.
Sen gor man efter nagra veckor ett STORT och brutalt vattenbyte och satter dubbla pumpar, skapar en flod helt enkelt. Da blir det babisar:).
Det ar ju hanen som gor allt jobbet och jag brukade lata honom fa ett par tre kullar i rad och sen flytta over honom i ett sallskapskar nagra manader pa uppvillning:-) innan han fick en omgang som loverboy.

Enkel och mkt lonsam fisk att odla. Jag hade kanske ett trettiotal vuxna djur och de producerade ett par hundra babisar i manaden eftersom de fick skiftas om att ha semester. 7 kr styck fick jag for yngeln i djuraffarerna sa de forsorjde alla mina 30 andra kar:) Jag matade mina med brysselkal och en mix som jag gjorde pa rakor och artor och fros in i block.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 016
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka