Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Med tanke på att kamphanen kan gå på honorna, eller honorna gadda ihop sig mot hanen, samt att hanen kan se guppyna som rivaler och de (guppys) ynglar så in i bomben... 200l?

I går köpte jag fyra räkor och 3 stycken "minipansarmalar" till yngelkaret samt en såndär luftdriven filter"pump". tycker den mest väsnas, funderar på om jag kopplat in den fel, hur man nu kan lyckas med det :p

sen blev det en kampfiskhane och en hona till som jag släppte i 360 liters karet med mina guppy och platy, de ser ut att trivas bland alla växter. :love:

Lite roligt är att båda herrarna som jobbar inne på butiken där jag och GoaMarie handlar känner igen oss och babblar på friskt och skojjar
I går struntade ena i andra kunder för att babbla med oss:o

kl

Måste visa en bild som jag är riktigt nöjd med
Akvarium8.jpg

Den bilden finns på Camilla Thunbergs sida. Du har köpt denna sötnos därifrån? :)

ja jo den herren är för jävla störtskön. tror han tycker det är kul när vi kmr och kan så mkt :). haha när du frågade om pumpen så stack han från de andra och ville prata lite mera med oss :D. lite ofint kanske hehe

Men iaf så råkade jag få med mig 3st C. habrosus till och 5st otocinclus. och så hade dom en blommande anubias som jag råkade få med mig också....

nu har jag fullt med fisk. och snart har jag inga alger heller. hoppas jag ;)

Nu har jag haft otosarna i 3-4 dagar och 2 äppelsnäckor i 2 dagar och algerna på 2 rutor är nästan borta. Sen så har jag satt för fönsterna med persienner (nåja zizzy satte upp dom :p) så solen skall Inte skina direkt ner i karet.
Albert och Herbert heter snäckorna :)
snart dags för vattenbyte idag. tänkte kolla hur vattnet är uppe i stallet, mitt är ju väldans mjukt på en totalhårdhet på 4 tyska grader. stallvattnet är ju egen brun och inte kommunalt... skall ta hem lite idag och köra lite tester på det... tänkte göra 30% vattenbyte idag (15L) men skall nog inte fylla på med bara stallvatten då kan jag tänka mig....?

*KL*

Någon undrade tidigare hur äppelsnäckorna höll sig rena. Jag har nu kollat och mina putsar varandra - och dessutom putsar ancistrusarna äppelsnäckor.

Hehe, bra att du poängterade att jag satte upp dina persienner.
:rofl:
Snart är det dags för flytt, skriver på papper i morgon, HJÄLP vad arbete det kommer bli att flytta alla karen.. :p
Filurade på att köpa stora plastdunkar för att tappa ur vatten från karen med och fylla upp igen på gården.. Eller ska jag göra totalstädning och börja om med allt när jag ändå måste tömma karen?

Det finns (minst) en tråd om flytt av akvarium här i forumet. Tror att det var Mabuse som startade den för en tid sedan. Om du vill ha lite tips alltså. :)

Räddade precis tre stycken lyrmolly bebisar i 220 karet. Såg fyra men en han bli uppäten innan jag fick fatt i dem.

Mina sniglar vet i tusan hur de mår, nu la jag alla i en hög i yngelkaret, så får vi se om de kryper i väg..
köpte en såntdär skumfilter till yngelkaret men tycker det mest väsnas.. :confused:

Betta hanen verkar trivas som fisken i vattnet:p och har kärat ner sig i den röda damen och de håller till i ena hörnet bland alla växterna, såg antydan till bobygge som jag petade sönder. :angel:

Zebra cikliderna trivs tydligen också, fick ju fyra stycken av GoaMarie som bor tillfälligt i ett rätt litet kar, men ett par har redan lagt en sjuhelsikes massa ägg på en snäcka som de vaktar... och inte en växt sitter kvar i gruset.. blir plastväxter till dem sen, förankrade med stora stenar. :cool:

du skall inte räkna med att du kan ha plastisar där heller ;)
det brukades läggas ägg bland zebracikliderna titt som tätt och de vaktar ganska hårt ;)
så har dom gjort på alla de andra ställena de bott innan. de har flyttat några ggr

KL
här har jag inte en aning om vart herbert är... min ena äppelsnäcka... hoppas han ligger under en av stenarna. får kolla.
Jag gjorde lite vattenhtester igår:
pH=7,5
No2= 0,9mg/L
No3=0mg/L
GH= 5droppar
KH= 2 droppar

Totalhårdheten har ökat med en droppe. kan det vara att jag har börjat med flytande co2? hårdheten har väl att göra med karbonater (co3) och att koldioxiden har bundit lite vatten till sig....
hehe nu så börjar kemihjärnan vakna :p

fan att tiden för att ändra i inlägg är så kort....
men jag hittade Herbert i en av de täta buskarna av L sessiliflora :)
nu är jag lugn igen !!

Jag har en fråga angående gödning av växter....

Jag har profito nu i en flarra. Och enligt den innehåller den : Järn, kalium, mangan och många andra viktiga näringsämnen. finns tydligen ingen nitrat och fosfat i.
och så har jag easycarbo som flytande CO2källa.

Men jag funderar på det där PMDD... Men jag förstår mig inte på hur man skall räkna ut vad man behöver.... http://henrik.eketjall.se/page/15/ den här sidan är för mig grekiska :(
mitt kar är 54L. men vad mera skall man fylla i? hur vet jag vad mina växter behöver?
Jag har en svärdsplanta, en vattenormbunke som är ganska så stor nu (ser lite tråkig ut på några blad.. skall jag klippa ner de bruna tråkiga bladen så att det skjuter mera nyare skott??), sen har jag 2st "buskage" av L. sessiliflora på vardera typ 10stänglar, lite vallisneria ca 5st plantor i en grupp, en anubias fastbunden på en sten och så ca 10 stänglar med vattenpest som simmar ovanför anubiasen.
och fiskar har jag 3 guppy, 3 molly, 6st små pansarmalar, 5st otocinclus och 2 äppelsnäckor.

Det finns mkt lättare PMDD. Där det både är lätt att blanda, och sen enkla doseringsanvisningar (10 ml/100 liter).

Jag har köpt färdigfrp små påsar med rätt mängd av de olika grejerna för att blanda med 500 ml vatten (dvs en läskflaska). Blandat och färdigt ger jag sen 10 ml/100 liter vatten från vardera flaska 1 -2 ggr/v. (Eg 1 gång men det blev sådan tillväxt när jag bbörjade med EC att jag får ge PMDD 2 ggr/v i stora karet). . Plättlätt, och växterna exploderade =)

Ååååh! jag har lyckats få vita prick i mitt 220 liters kar......... :(

googlar runt, ska gå in o höja värmen, men hur mycket salt vågar jag ha i??

samma kar som mina sniglar dog i..
har ancistrus, barber, pansarmalar, siameser, en groda(den lär la stryka med om jag har i salt??) och de som är angripna, Black Molly.. *suck* och tre neontetror som jag inte lyckades fånga till 360 liters karet..
ska jag koppa ner dem alla till ett mindre kar och medecinera? eller bara köra hög temp och syresätta vattnet extra?

Senast ändrad:

men vart hittar man det PMDD då?
jag fattar inte..... :confused:

googla på haack + pmdd så hittar du alldeles rätt. Vet inte om man får länka då han ju även säger. Men där kan du beställa, det finns YTTERST pedagogiska beskrivningar med bilder ang hur du blandar (kolla länken 'blanda portions pmdd') och även doseringsanvisning.

Det du vill köpa är portions pmdd. Ett enkelpack sånt så får du 3 st små påsar med pulver och en liten flaska med vätska. Sen tar du 3 st urtvättade halvlitersflaskor (läskflaskor går fint). Och så blandar du 1 påse i ½ l vatten i flaskan, flyttar över etiketten. I en av flaskorna blandar du 1 påse pulver + den lilla flaskan vätska (den ska sen förvaras i kylskåp).

Du har när du är klar 3 st halvlitersflaskor med vätska. Ur varje flaska doserar du sen 10 ml/100 liter vatten 1 gång i veckan (som regel). Färdigt. Till och med jag klarade det utan MINSTA problem - och jag kände som dig innan att 'hjälp, man måste ju vara kemist för att fatta det här'

Kolla sidan du får upp när du googlar, och just hur man blandar portions-pmdd:n så kommer du förstå - jag lovar =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 038
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka