Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Gjorde dom zizzy? Vad tråkigt. Hehe jag följer gärna med till åryd och köper nya ;). Han var söt!
Men vill du så kan vi ta och testa hårdhet, nitrat och nitrit med mina tester?

Ni med äppelsnäckor, hur håller sig era rena? Min lille har börjat få lite alger på skalet så jag funderar på om man ska låta det vara eller skaffa några räkor som kan putsa lite.:p

brukar dom inte åka snålskjuts på varandra och putsar då?

räkor är jag lite sugen på att skaffa faktiskt.... men först skall jag få till ett stim av mina Corydoras habrosus. det är väl prio nr 1 :)
är upptinade räkor för stort för de här knallarna?

om man har ett kar på 54L.... hur ofta bör man eg göra rent filtret? funderar på om jag skall byta till ett större. jag har haft det igång i 3v och fiskar i det i 2v nu och tycker att det blåser inte ut lika mkt längre....

Jag hade dom misstankarna redan när jag startade karet att jag behövde ett större filter. Tror jag ska krama ur filtret vid nästa vattenbyte och se om d blir nån skillnad.
Och nu en rookiefråga: ska man hälla tillbaka akvarievattnet i tanken när man kramat ur filtret i det? Ska man krama ur filtret efter man bytt de där 20%-30% i vb.
Hur gör man steg för steg enklast?

Tänkte att de skulle det men inte vad jag har märkt, kanske gör det när de blir tillräckligt gröna då.:p

Själv har jag ett vanligt filter jag fick med akvariet som har hållt än så länge (varit startat i lite över två månader nu) har inte märkt att det blåst mindre. Som sagt så bör man inte behöva göra rent det ofta alls, helst typ aldrig.:p Man ska inte göra vb och göra rent filtret samtidigt.

Nej, du häller inte tillbaka det smutsiga vattnet i akvariet. Att du kramar ur det just i akvarievatten är för att inte störa balansen/bakteriern i filtret så onödigt mycket. När löst material och bös är borta ur filtret vill man inte ha tillbaka allt krafs i akvariet, för då kommer det ju sugas upp av nämnda filter igen.

Om möjligt, gör större vattenbyten och filtertvättar vid olika tillfällen. Det beror lite på hur inkört akvariet är, om du har mycket grus, och hur grundligt du tänker tvätta filtret.

Jag fick göra ren mina filter varannan vecka vid uppstart faktiskt. Eller göra ren och göra ren, ta bort små växtdelar och blad som sugits in och hindrade flödet.

Sen de är inkörda, samma filter, så behöver jag knappt rengöra alls. Har iaf inte behövt på en månad på ena karet och två månader på det andra. Båda fick jag rensa skräp ur varannan vecka i början alltså.

Jag tog bara av höljet, plockade bort skräpet som satt mot filtermaterialet och satte tillbaka höljet och slog på. Kramade aldig ur eller något i början, det räckte med att ta bort växtskräpet som blockerade.

nej jag vet inte en enda som har guppys, vet nästan ingen som har akvarie ens...

Zizzy: vattenvärdena var bra sist jag testade, vid vattenbytet förra veckan, men jag har ju väldigt mjukt vatten jag vet inte om guppys kan vara känsliga för det?
Väskan från JBl är slut nu men jag ska beställa en ny från ebay har jag tänkt.

Kl

Det är sorg här hemma...'

RIP MALTE
Min fina gibbiceps som hann bli 3 år och 23 cm lång
:cry:

Igår såg jag att han var framme vid rutan ovanligt mycket, dock såg han fin ut.
imorse låg hann på rygg, men såg ut precis som vanligt :(

konstigt att man kan sörja en fisk egentligen, men han var ju karets kung och anledningen till att vi skaffade större. Och oj vad mycket skratt han har gett genom att dyka upp när andra har suttit och tittat i akvariet, och skrämt dem halvt ihjäl :D

konstigt att man kan sörja en fisk egentligen, men han var ju karets kung och anledningen till att vi skaffade större. Och oj vad mycket skratt han har gett genom att dyka upp när andra har suttit och tittat i akvariet, och skrämt dem halvt ihjäl :D
Vissa fiskar och framförallt malar har den effekten på mig med.
Hade min Gibbi "Arnold" i 5 år, men 35 cm lång så kunde jag inte husera han längre o fick sälja han vidare. Satan vad jag saknade han. Han var helt tam och åt ur handen på mig. När jag flyttade han så la jag bara ner händerna i karet och han la sig tillrätta nästan som om han förstod. Sen fick han resa i tvättbalja till sitt nya 760 kar.

ja det är konstigt,kanske är för att vi är tjejer;)

jusst gibbi har väl den egenskapen att de kan bli tama väl? min var inte det, men jag saknar han ändå:(

jag har en plan på att bygga ett stenrös i ena hörnet vilande mot bak/sidoruta, ca 20-30 cm högt, och sen plantera lite växter i skrevorna.
Anubias borde väl växa fast där? Mer tips? vattenspikblad?

kl

Måste visa en bild som jag är riktigt nöjd med
Akvarium8.jpg

Tiopoängare! :bow:
Vad är det för snäcka? Ser riktigt läcker ut!

men du zizzy. om du läser dina mail så ser du jag vidarebefordrat dig ett om de rosa snäckorna. hon vill ha svar nu. annars går dom till några andra.

men i alla fulla fall:
såhär ser mitt kar ut nu:
Akvarie110415framifrn.jpg

Akvarie110415ovanifrn.jpg

jag fick L Sessiliflora av min kusin och så har jag planterat om lite och ändrat om lite. min javaormbunke verkar trivas för den ser ut att nå över pumpen. och svärdplantan verkar ta sig fint med. har ju börjat med easycarbo och profito. hållit på sen i lördags. och ser ut som att vattenpeststänglarna frodas också :)

men jag ändrade om för jag vill ha en relativt tät del och en relativt öppen del med en långsamt växande sak i högerkanten.... frågan är om man skall ha en anubias sort? en av sorterna kan blomma under vattnet va? vore häftigt. eller om man hittade en röd sort av ngt slag?
eller vad anser ni?
skall öka på djuren sen också med äppelsnäckor, pansarmalarna skall bli fler och så otocinclusar (eller hur det stavas) :)

hjälp mig med tips. jag är lite rådvill här....

Senast ändrad:

Tips gällande växter: googla runt och gör sedan en skiss över hur de ska sitta.
Ska byta botten (till sand) i mitt och har köpt en ny rot som ska sjuka, samt att växterna ska planteras om. Har gjort en grov skiss över allt detta.

Picture28-1.png

Mitt nyaste.
Boende: 2 bettahonor, sandsnäckor, posthornssnäckor
Växter: vallisneria, skruvvallisneria, windelöv

Blir troligtvis svart bakgrund

Läckert!
sandsnäckor, de klättrar inte på rutorna o så eller?
har läst på lite och fulurar på o testa i nåt kar, med tunn fin sand framöver.

GoaMarie kom precis förbi med fyra Zebra ciklider!
Så sätter upp ett temporärt kar i köket.
Ska snart flytta, blir ju, eh, roligt med alla akvarierna.. :crazy:
så kommer inte lägga någon vidare tid med pyssel mer än fodring och vattenbyten tills flytten är klar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 056
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10