Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Jag födde upp kampfiskar när jag var liten och hade inga som helst problem med andra fiskar eller ha en hane och flera honor i samma kar.
Med andra fiskar menar jag allt utan fenbitare och små yngel.

Har fått vatten i mitt 360 liters i dag!:love:

Och "råkade" köpa ett yngelkar via blocket i dag, 20 liters sexkantigt som står klart i köket. :D

Var i väg och inhandlade ett gäng ancistrus och fjärilsciklider med här om dagen, och han som sålde hade även Diskus, så nu SKA det bli diskus här hemma. :bump:

Bra fråga ;) 'Pärlemogurami'. Jag försöker dock räkna ut vad de egentligen hör till. Jag hade ju eg siktet inställt på mosaikgurami, men så fick jag syn på de där och blev lite kär. Så frågade vad/om det var någon skillnad mot mosaik, och fick svaret 'inte mer än färgen'.

Nja, jag har upplevd att blågurami (då inräknad guldgurami, eftersom det också bara är en odlingsform) är mer agressiv än mosaikgurami (och månskensgurami). Mina har i alla fall varit mer till att jaga rundt på varandra och andra fiskar, medan mosaik bara snällt knuffar undan andra, eller simmar bort själv.

Jo, jag skulle tro att jag tolkade svaret lite fel. Vi hade ju innan pratat om mosaikgurami rent skötselmässigt och hur de vill ha det i akvariet och om mitt akvarium var tillräckligt stort, passade medväxtlighet hur de ville ha etc. Och kommit fram till att mosaikgurami fungerar utmärkt i mitt kar - fast om jag ville ha dem att leka skulle jag behöva ändra det och det. Men också det att de generellt är mesigare/snällare än de andra efter lek osv, men att det är lite individuellt med.

Sen fick jag ju syn på de här, och tyckte att 'de är ju finare, är det något som skiljer mot om jag tar de?' och fick svaret att 'nej inte förutom färgen'.

Och jag tolkade det som att de var samma som mosaikgurami bara annan färg. Men svaret gällde nog skötselmässigt, hur de vill ha det med cirkulation osv. Att inget skiljer i skötsel och akvariet passar lika bra.

(Den affären brukar nämligen inte prata i nattmössan så svårt att tro att de menat att det var bara en annan färg av mosaikgurami. Men ska kika vad det står för latinskt namn när jag är in igen).

De kommer ju inte leka i mitt kar, så förhoppningsvis slipper jag ev aggresivitet. Annars får man ju lösa det.

kl

Jag behöver tips.

Vilka fiskar+växter ska man ha om man vill ha:

Det viktigaste är att det ska vara så klart som möjligt hela tiden. Jag vet inte om vissa fiskar är "skitigare" än andra. Tex att de drar upp gruset osv. Ett lättskött akvarium med mycket färger helt enkelt. Vilket bottenmaterial är bäst om man vill att de inte ska bli grumligt osv? Har aldrig haft akvarium innan så jag är helt grön. Akvariet jag kollat på är rätt litet runt 30L tror jag (ska kolla upp det närmare). Men vad jag läst så är det lättare med ett 150 liters? Men jag vill ha ett mindre på max 50L. Jag vill inte ha snäckor och räkor, tycker att det är lite äckligt och inte alls fint. Utan vill ha tips på bottematerial, växter som inte skitar så mycket och fiskar som man kan ha, gärna som simmar på olika nivåer. När jag bestämt vad jag vill ha så blir det lättare att läsa på hur jag ska rengöra osv för att det ska vara klart osv.

Senast ändrad:

Det är lättare få bra vatten i ett större kar, men sköter du det ordentligt ska nog ett 50-60 liters gå utmärkt :) Mitt största är på 60.
Jag upplever att i den storleken blir det inte direkt olika nivåer, det är liksom för lågt för det. Du har dina bottenfirrar, men resten beblandas.

Tänkte bara nämna att snäckor kommer du troligtvis få: skräpsnäckor! Tex physa och kanelbulle är rätt duktiga på att följa med växter.

Jag har alltid haft Kampfiskar i mina kar utan problem, fredliga fiskar. Dock kan man inte ha tex ciklider och andra fenbitare med dem, men med guppy har det aldrig varit några problem... De äter dock gärna yngel..

Haft honor med till dem utan problem.

Om ni hade sett hur de håller Kampfiskar i djuraffärerna i spanien hade ni gråtit.......:cry:

Det låter bra, min dröm är att ha en vacker blå hane :love: och kanske 3 flickor i rött/blått! :d (Bråkar flickorna sinsemellan?!)

Och så några miniversioner i ungefär samma färger fast i Guppy då! :laugh:
Och äter dom ynglen är det bara bra.... :angel:
Då slipper man rensa ut dom "fula" färgerna.... :o

Fenbitare... Hur vet man vilka de är? Vart hittar man info om dom?
Jag har ju fina guppyhannar, finns d risk att de där fenbitarna skulle tugga på deras fina stjärtar? El hur man nu säger.
Så man inte köper fel kamrater... :crazy:

Senast ändrad:

Fenbitare är oftast alla ciklider tex. Barber om jag inte minns fel, länge sen jag hade....... Finns fler men jag glömt....

Är barber ciklider?
Jag kanske bara ska fylla på m pansarmalarna, blackmollysarna och guppysar. Har ju bara 54l
Kanske några otosar som får hjälpa snäckorna m algerna och grönsakerna :)

Haha zizzy, men du sover el jobbar näs jag är vaken ;)
Å nu är du utan mobil :(

Senast ändrad:

Är barber ciklider?
Jag kanske bara ska fylla på m pansarmalarna, blackmollysarna och guppysar. Har ju bara 54l
Kanske några otosar som får hjälpa snäckorna m algerna och grönsakerna :)

Haha zizzy, men du sover el jobbar näs jag är vaken ;)
Å nu är du utan mobil :(

jag är ju vid msn typ väldigt ofta^^

Hjälp någon måste stoppa mig, fått hem tre nya kar denna veckan, små på runt 60 liter och ett på 80 kanske? ett fick jag , så plockade ner det, och fick med några firrar och en sjuhelsikes med växter!!
men de är fulla med grönalger, kan jag få bort detta på nåt vis?

igår så tog jag lite vattenprover inna jag gjorde vattenbyte
pH= 7,5
No2= <0,3mg/l
no3= <0,0 mg/l

låter ju bra :)

var hos mina kusiner i helgen och fick en växt med mig hem, Limnophila Sessiliflora tror jag den heter. den växte som satan hemma hos dom. hoppas den gör det här med.
jag håller på att klura ut hur jag skall göra med lite stenar. skal försöka göra lite gömställen samtidigt som jag skall försöka göra plats till en anubisväxt som jag tänkt att köpa från nånstans....
min javaormbunke verkar trivas för det ser ut som att jag har rötter från bladen...?
idag så startade jag med att använda växtnäring :). från easylife så har jag easycarbo och profito

men zizzy vi får snart hem lite snäckor som kan hjälpa dig :)

Senast ändrad:

Hjälp någon måste stoppa mig, fått hem tre nya kar denna veckan,

Hehe det där känner jag igen mig i. . .
Det står ett ofyllt 125 liters i akvarierummet som väntar på placering och fyllning. Iofs åker ett litet 37 liters ut (kravet från sambo :p ). . . men ändå. Det blir lätt att man skaffar fler kar när man väl börjat.

Comfort: om du inte har guppy sedan inna, tänk på att ha 2-3 honor minst per hane.

Jopp jag vet det, men eftersom jag har haft dåliga erfarenheter av guppy tidigare vill jag starta med dessa för att se om de klarar sig....

och tur var väl det för annars hade jag nog kastat mer pengar i sjön :(
hannen såg lite ledsen ut igår (hängde med baken.....) och ligger på botten idag. Simmar ett par cm ibland.
Honan står under strilröret men äter när det blir mat, ser fin ut.

har ju hört att de vanliga ska vara känsliga men inte ens en vecka har ju haft dem??!!

Undra om man skulle våga sig på endlers ist men vem vet de kanske dör de med :cry:

Guppys direkt från affären kan tyvärr vara känsliga har jag för mig :(
Du har ingen privatperson i närheten du kan köpa av istället? :)

Hehe det där känner jag igen mig i. . .
Det står ett ofyllt 125 liters i akvarierummet som väntar på placering och fyllning. Iofs åker ett litet 37 liters ut (kravet från sambo :p ). . . men ändå. Det blir lätt att man skaffar fler kar när man väl börjat.
Sist jag hade knäppen så hade jag åtta kar i gång med olika fisk i samtidigt:D, men det är många år sen och gud vet hur många flyttar...
har ju hört att de vanliga ska vara känsliga men inte ens en vecka har ju haft dem??!!

Undra om man skulle våga sig på endlers ist men vem vet de kanske dör de med :cry:

Vad har du för vattenvärden?
mina nya fjärilsciklider gillade tydligen inte mitt vatten, så de flesta strök med tyvärr. :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 080
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka