Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

får redigera mig själv litet, jag har tre stycken sånna här
Ett står mitt 220 liters på, men tänkte att lägger jag två på längden räcker det ju gott till mitt 360 liters som är 180 cm, dock är det (orkar inte gå o mäta) bredare än hyllan, men ligger på en ca två cm tjock spånskiva, så det borde väl inte göra något för stabiliteten?
Frågan är om hyllorna håller för tyngden^^
Och nej, jag har inte en susning om vart balkarna i golvet finns. :angel:

Jag har mitt 54-liters på en sån, men ärligt talat tror jag inte att jag skulle våga ha något större än ett 100-liters på en sån där hylla (till och med då skulle jag nog vilja stärka upp den först). De tjocka skivorna är ihåliga och gjorda av någon sorts papp, blir det fuktigt så riskerar hela möbeln att falla sönder - särskilt om belastningen är hög också! Jag är dessutom tveksam till om skruvarna som håller ihop hela konstruktionen är gjorda för att klara en sån vikt.

TYcker de flesta som försöker verkar få noll napp? Alltså sälja vanliga bruna/fläckiga posthorn alltså. Har jus ett annonser lite här och var?

Jag är faktiskt inte förvånad, för jag vill då INTE ha skräpsniglar som är fula i mitt kar, de plockas ur så fort jag ser dem och får lida död i en av blomkrukorna som bor på täckglaset. :angel:

Jag har mitt 54-liters på en sån, men ärligt talat tror jag inte att jag skulle våga ha något större än ett 100-liters på en sån där hylla (till och med då skulle jag nog vilja stärka upp den först). De tjocka skivorna är ihåliga och gjorda av någon sorts papp, blir det fuktigt så riskerar hela möbeln att falla sönder - särskilt om belastningen är hög också! Jag är dessutom tveksam till om skruvarna som håller ihop hela konstruktionen är gjorda för att klara en sån vikt.

OKej, jag kan ju iof ta mitt skrivbord som jag ändå aldrg sitter vid. (läs, mitt kontor till företaget :rofl:) det är gjort i solitt trä.
Aja, va fan, jag testar, rummet där karet ska vara i, är golvet så fail redan så jag får lägga ut mattor för att det inte ska blåsa in kall luft...
gammal icke underhållen kåk utan rejäl isolering i grunden, bara bjälkar och sten.......

Jag är faktiskt inte förvånad, för jag vill då INTE ha skräpsniglar som är fula i mitt kar, de plockas ur så fort jag ser dem och får lida död i en av blomkrukorna som bor på täckglaset. :angel:

Jag fattar inte varför man ens behöver köpa något dylikt. Jag har aldrig önskat dem, men likförbenat har jag dem.

De irriterar mig mest för att de i yngelkaret envisas med att sätta sig på insuget till pumpen, och så täpper de igen den så det blir kass cirkulation. De försökar sig ju brutalt snabbt i yngelkaret med pga den goda mattillgången.

I de andra karen plockar jag de större, i övrigt kan de väl få vara. Hellre utan dem än med dem, men ids inte göra några större raider. Men som sagt, när de täpper till pumpen så..

Sen, en fråga till, vart köper man svart silicon billigast för o limma om kar?
hur mycket krävs för låt säga tio meter fog som limmas om?
och hur får man enklast bort gammal silicon, någon som kanske har ett bra tips på braigt verktyg förutom mattkniv?

Rakblad såklart! :-) Många.
Ang silikonet, var noga med att det är ätticksbaserat utan antimögelmedel.

Rakblad såklart! :-) Många.
Ang silikonet, var noga med att det är ätticksbaserat utan antimögelmedel.

Mattkniv ÄR ju rakblad^^
Filurade på om nåt smidigt stämjärn i 90% vinkel som var lämpligt. :D

Okej, så mao, kan man köpa sånt silocon lite här och där?????
Bara man vet vad det ska inehålla??
För butiskpersonal har ju för jämnan noll koll..

glassilkon, finns på bla jula och clas ohlsson för en billig peng :)

jag hade aldrig i livet vågat ha ett så stort akvarium på ikea möbel. de består mest av luft.
Mitt 350 liters har jag murat upp en bänk till av mexitegel, och inuti är det lecablock för att stötta upp. ändå är jag nojig för att det inte ska hålla :confused::angel:

tänk på att ett sånt kar väger nästan 500 kilo när det är klart.

ha inte spånskivan under akvariet bara, för det sväller ju när det kommer vatten på.

Jag fattar inte varför man ens behöver köpa något dylikt. Jag har aldrig önskat dem, men likförbenat har jag dem.

..
Jag tycker om mina posthorn. De hjälper till så det är rent och snyggt.
I yngelkaret som jag matar på rätt rejält så äter de upp den överblivna maten och i de kar jag har posthorn i finns det inte en gnutta alger i.

Det har jag äppelsnäckor till, jag vill inte ha en miljon snäckor nämligen - speciellt inte som täpper igen pumpen ;)

*peppar peppar* jag ar nog haft tur när jag köpt växter för jag har inte en enda skräpsnäcka :)

Men däremot har jag självmordsyngel... fick en drös med svart/silver molly yngel i fredags. nu skulle jag kolla bland flytväxtena om jag såg några levande. Så iaf 2.

Tittade sen lite allmänt i karet och ser att det simmar omkring i mellanskiktet och äter (de fick frukost nyss) minst 6 st, de är ju jätesmå:o guramisarna får väl mellanmål:crazy:

är inte det alldeles för tidigt för att bli frisimmande?

Mina guppy- och endlersyngel gör likadant, typ 'hej kom och ät upp mig!'. Platyynglen däremot är betydligt smartare och gömmer sig mer. De håller sig av någon anledning hellre nära botten är ytan desutom.

Jag hade inga problem med skräpsnäckor förrän jag köpte växter på Tradera...

Har ett 30 liters på en Malmbyrå, men det står liksom de med långsidan mot gaveln, så tyngden kommer ju på bästa möjliga ställe.
Funderar dock också på möbler, kommer göra om hemma och måste då göra ett hembygge till två kar. Ingen aning om hur dock!

Jag har inte kunnat ha äpplen, knas med kranvattnet.
En till fördel med posthorn är att de inte skitar ner vattnet lika mkt som äpplen. Det brukar rekommenderas att inte ha äpplen i små kar, så posthorn har varit det bästa för mina yngelkar :)
Däremot har jag aldrig haft problem med att snäckorna täpper till pumpen, fastän jag haft hela akvarium fulla - vad har du för pump?

Posthorn förökar sig bäst i hög temp och mkt mat, prova att skära ner på matningen och/eller temp. så borde de lugna ner sig.

Senast ändrad:

Svårt skära ner på matningen i ett yngelkar...

Pump.. Jag har ju ett AN Paradise, ett sånt där litet nanokar. Bakom bakre väggen är det fack med filtermedia, och sen en luftpump för cirkulationen, som pumpar ut vatten i överkant av väggen. Hängde du med? Sitter raster som vatten tas in genom med.

Av någon anledning så KAN verkligen inte de små posthornen motstå att sätta sig på intaget till pumpen. Med resultatet att det blir stopp, den är ju liksom pytteliten, och 30 st små snäckor täppen igen ganska effektivt.

Nu verkar min utrotningskampanj fungerat. Är ju enda fördelen med yngelkaret, är lätt att verkligen kunna plocka bort ALLA snäckor - svårt att gömma sig.

Jag tycker om mina posthorn. De hjälper till så det är rent och snyggt.
I yngelkaret som jag matar på rätt rejält så äter de upp den överblivna maten och i de kar jag har posthorn i finns det inte en gnutta alger i.
Älskar mina med, så grymt bra att ha i yngelkar där man matar lite mer. :)
Vill inte ens tänka på vilka vattenvärden man skulle fått utan dom..

Sen så finns det en stor fördel med Posthornssnäckor till, de äter Cyano. :)

*KL*

Idag köpte jag fisk. 10 neontetror bara för jag är sjukt förtjust i neoner och det var grymt bra pris (10 st 49 kr). SÅ de typ 25 jag redan hade fick lite nya kompisar.

Sen 6 guppyhanar i lite roliga färger (två i var färg/teckning) inför mitt lilla guppyavelsprojekt som dock inte blir förrän jag orkat dra igång 160-literskaret. Rea på guppysarna med.

Och sen.. det jag egentligen var ute efter :love: 3 stycken jättefina gurami, pärlemofärgade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
952
· Visningar
23 106
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka