Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Vallisneria?
Personligen tycker jag vattenpest är finast planterad, men det är ju en smaksak. Nämner det dock ifall du inte visste de både kan planteras och vara flytväxt.

ja så heter det ja!!
jo jag vet men.. enklare när det flyter omkring :p
men frågan är om man vill plantera det, skall man bara sticke ner roten? eller hur gör man. jag har blandad substrat med småsten och små korn som är typ2-4mm stora (måste köpa mindre läste jag i en bok till pansarmalen)

och sen en annan fråga.... när man skall fixa med vattentester... stickor? hur bra ä dom? hittat en multisticka på tradera som tar nitrat, nitrit, ph, gh och klor. är den ngt å hänga i julgranen?
hittar inget pH test annars. iofs har jag inte dammsugat "min" zoobutik än

återkmr med de tester jag kan göra redan nu senare

Generellt så anser de flesta att dropptesterna är bättre. De brukar kunna mäta lite mer exakt också.

Jag har både multitest (kanske samma som tradera?) på sticka, och dropptest. Fast jag har liksom aldrig lyckats få någon mätbar nitrit alls, så jag kan inte säga så mycket om hur mkt som skiljer mellan sticka/dropptest på nitrit iom att de visat noll allihop (jag köpte t om ett tredje men det sa också noll så då fick jag gå med på det då ;)).

Och ja, du sticker bara ner roten på vattenpesten. De är superenkla så =)

Senast ändrad:

Nitrat: 0 mg/l
GH: 4 droppar så blev det svagt grönt
KH: 2 droppar så blev det svagt svagt lila

men vad gör man med de här uppgifterna? O.o
man skall kunna räkna ut hårdheten på ngt sätt?

jag gör en gissning:
GH (totalhårdhet): 4°dGH
KH (karbonathårdhet): 2°dKH
NKH (icke karbonathårdhet): GH-KH: 2°dKH

har jag fattat rätt?
varför vill man veta hårdheten? står ngt om fiskarnas reproduktion om man läser om testet... är det bara därför?
temperaturen är nu: 24,5°C

Bilder som utlovat:
Akvarie110329framifrn.jpg

Akvarie110329ovanifrn.jpg

Imorgon kmr det en vattenormbunke till (större än de 3 småttingarna som ni knappt ser på bilderna...) och på torsdag kmr det lite flytväxter som skall rena karet mera sägs det.

I med massa mer växter =)

Hårdheten hänger ihop med hur stabilt pH är i vattnet, därför man inte vill ha det alldeles för mjukt. Dock ingen aning hur just ditt test fungerar och om du räknat rätt på hårdhet.

Tillägg: Upp med innerfiltret ('pumpen'). Den ska inte stå på botten, utan utblåset ska vara strax under vattenytan, så att vattenytan rör sig.

Senast ändrad:

ja det kmr lite mera växter imorgon och i övermorgon :)

oooh ja jag får höja upp pumpen några cm då :). tack för du sa till!!

pH test har jag inget..... behöver jag ha det? och nitrittest? behöver jag ha det med?

fasiken vad du är duktig på att uppdatera!:D

Jag fick storhetsvansinne i dag.. har ett 180 cm långt kar i bilen som du får hjälpa mig bära in. :o

//
Alla mina äppelsnäckor dog i senaste vattenbytet upptäckte jag när jag kom hem i dag, vad i hela friden har jag gjort för fel???:eek: :eek::cry:
Zebrasnäckorna är lika pigga som vanligt...

Oj, knepigt ang vattensnäckorna. hur mkt vatten bytte du?

Säker på att de är döda btw? Jag hittade en äppelsnäcka som klättrat ur akvariet och ramlat ner på utsidan. Låg där med stängd skaldörr och såg död ut. La den i en burk med lite vatten för att kolla så den verkligen var död. Kikade på den nu och då, och ingen som helst reaktion på 3 h. Efter 4 h kom det ut ett 'antennspröt', och efter 5 h kravlade den runt i burken och fick flytta hem igen.

Läst någonstans med att de kan ligga och 'flyta runt' utan att vara döda med.

eget KL

Lite dåliga bilder, svårt ta på de små karen när det kommer in dagsljus genom fönstren.

160 l Bacopan i framkant på väsidan i bild ska inte stå där egentligen, de står där i väntan på att jag ska starta upp 54 l, ville inte kasta dem när jag gallrade.

Platyhonor & -hanar, 1 guppyhane (hans kompis dog häromdagen), endlershanar, neontetror, ancistrusar och äppelsnäckor.

akvarier110330stora2.jpg

45 l. Dålig bild, silar in ljus från höger och taget med blixt.
Endlershonor, blå guppyhanar. Äppelsnäckor.

akvarier110330lilla.jpg

27 l nano-/yngelkar, därav den klena växtligheten. Lysröret gick sönder igår så har tagit av locket så de ska få nåt ljus tills nya röret kommer, men allt 'speglas', så kass bild

Endlers- & platyyngel. En jävla massa posthorn jag gör mitt bästa för att utrota.

akvarier110330nano.jpg

Just nu funderar jag på var jag ska trycka in nanokaret istället för där det står, så jag kan ställa dit ett 54 l och starta upp det..

Senast ändrad:

*kl*
Fick hem min rot idag, hade trott den skulle vara större, så aningen besviken.
På lördag ska jag iväg och köpa sand.

Tips på växter? Det kommer inte vara starkt ljus (liten ledlampa), akvariet 30 liter, vill ej ha ormbunkar eller anubias.
Funderar på mossa på roten, men ej bestämt mig än.

Tips på uppfödare av kampfisk? På jakt efter 2 färgstarka honor (allra helst cambodia).

Oj, knepigt ang vattensnäckorna. hur mkt vatten bytte du?

Säker på att de är döda btw? Jag hittade en äppelsnäcka som klättrat ur akvariet och ramlat ner på utsidan. Låg där med stängd skaldörr och såg död ut. La den i en burk med lite vatten för att kolla så den verkligen var död. Kikade på den nu och då, och ingen som helst reaktion på 3 h. Efter 4 h kom det ut ett 'antennspröt', och efter 5 h kravlade den runt i burken och fick flytta hem igen.

Läst någonstans med att de kan ligga och 'flyta runt' utan att vara döda med.

Ca 30% inte hunnit med vattenbyte på ett par veckor..
firrarna blev överlyckliga... :o

de ligger med luckorna öppna... :crazy:
och flyta omkring gr dom titt som tätt:rofl:

Hade hoppats på blå!
När jag får för många flyttar bebisarna in till helenorna!

Kommer verkligen ha fin matkedja.
Guppyyngel som blir för många flyttar in och äts av kampfisk.
Hos kampfisk finns postisar, som flyttar till helenorna om de blir för många.

:D

Ph och nitrit-test är väldigt bra att ha, likaså koll på hårdheten. PH och hårdhet på vattnet ska uppfylla dina fiskars behov för att de ska trivas, brukar stå vilka siffror de föredrar i faktaböcker eller annat. Nitrit vill man inte ha i vattnet, det finns risk att du kommer att få det med tanke på att du skaffade så många fiskar på en gång så därför är det bra om du håller koll. Nitrit kan leda till förgiftning av firrarna.

Angående Zizzys massdöd av snäckor så är just äppelsnäckorna ganska känsliga när det gäller vattenbyten och har man inte bytt på flera veckor och sedan gör ett ganska stort byte blir det ju en väldig skillnad på vattenvärdena.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 149
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka