Sv: Akvarietråden
De flesta levandefödare (undantaget t ex endlers) äter gärna sina yngel om de får en chans. Hur många yngel som ev överlever beror ju naturligtvis också på hur bra gömställen de har.
Neontetror käkar gärna yngel också. Jag råkade av misstag yngelmata mina tetror igår.. Har ett 160 liters där det går guppy & endlers (bara hanar), neontetror samt platys (honor och hanar). Samt 2 ancistrus och 4 äppelsnäckor (+ ett antal posthorn & physa jag aldrig bett om..). Alla fiskarna i det karet utom endlershanarna äter gärna yngel om de får chansen. Nu är det MYCKET växter och mossa osv så ynglen har gott om gömställen. Alla överlever inte men bra många. De gömmer sig i mossan och växterna tills de är stora nog att inte bli uppkäkade.
Hursom, igår skulle jag flytta lite 2 veckorsyngel till yngelkaret, och 'skoga' lite bland växterna som växte för vilt. Fick bråka lite bland växterna med håven i min jakt på yngel (fick dock inte fatt i alla jag ville).
När jag slutat så märkte jag att det var en jäkla fart på neonerna bland najasen (en växt). Dessutom såg varenda neontetra ut som en ballong om magen. Där insåg jag min klantighet. Det fanns (minst) en kull yngel till bland växterna, av yngre datum. När jag var där och härjade skrämde jag upp dem och gav dessutom neonerna tillträde. Resultatet blev alltså proppmätta neoner som var närmast fyrkantiga om magen - och ett antal mindre platyyngel.
Så, de flesta fiskar äter yngel om de har chansen - inkl föräldrarna. Sen, levandefödare ynglar av sig som bara f*n, så yngel kommer mest troligt överleva ändå om du har växter etc.
Men, inget hindrar att du bara har hanar av guppy och platy t ex. Guppyhanarna har ju dessutom finare färg än honorna (platys är ganska lika, och ja finns väldigt fina och färggranna där med). Då blir det inga yngel.
(Kan nada om ciklider så kan inte svara alls på de frågorna eller vad de går att 'blanda' med)
Bara skölja växterna hjälper inte, men om du kollar noooga på dem och med nageln försiktigt skrapar och sköljer bort äggklasarna (de går inte bort av bara sköljning) så minskar de kraftigt.
*KL*
Jag har babyboom här. En ziljard endlersyngel, platysarna jobbar på att hinna ikapp och mitt yngelkar är milt sagt fullt, även om 'första kullen' (endlers) fått flytta ut.
Jag har så många endlers nu att jag beslutat mig för att avla små coola hybrider mellan endlers och guppy, och överskottet får bli matfisk åt kompisens elaka channor. Känns taskigt, men det är ju så det går till i naturen.