Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Attans vilken snygg rot! :love:
I med lite Glosso/HC som bottentäckare o lite mossa på grenarna så är det klart för tävling. :)

kl

nu har jag kämpat mig igenom tråden. haha många sidor är det!

det är så att jag har, tack vare zizzy, blivit intresserad av att ha ett eget kar och har naturligtvis köpt ett. ett 54 L. i det har jag bara vatten nu och pump. substrat har jag hemma som jag skall tvätta och kasta i när jag får tid över (utanför buke och fiskinfoletandet :p)
jag köpte en mangroverot idag och la i blöt för att ha i karet. jag tänkte om det finns en ancistrussort som inte blir så stor som man kan ha i 54L kar när de blir vuxna?

jag funderar mer på vad man skall ha för fisk som är rolig?

äppelsnäckor vill jag ha med. zoobutiken har bara vita, blå och gula... de blå har så tråkigt skal.

jag ahr en fråga om växter. om man sköljer dom i vatten är man kmr hem med dom... kan man minska risken helt elelr delvis mot ohyressnäckor då?

Alla ancistrusar jag vet om blir för stora för ett 54-liters. Men tänker du ha äppelsnäckor behöver du nog ingen ändå. Skulle du iaf vilja ha någon mer algätande fisk är väl otocinclus bästa alternativet till ett litet kar.

Själv har jag platy i mitt 54-liters. Är kanske inte jätteroliga, men de har vackra färger och är rätt tåliga fiskar. Sedan kan det vara lite kul just att de är levandefödare också. Och så funkar de bra ihop med äppelsnäckorna.

Sköljer man växterna noga minskar risken ja, men man lyckas nästan alltid missa nåt ägg eller någon liten snäcka någonstans ändå i min mening.:p

åååh ja tack för tipset om otoclincus :)
menj a jag skall ha 2 äppelsnäckor med bar aför dom är så fräna och jag älskar att titta på dom!!

men vad skal man ha mera.... kanske får bli guppys för de kan ha så himla fina färger! Zizzy har turkosaskimrande saker.
platy kan ha granna färger dom med?

men vad finns det för fiskar som käkr yngel? jag vill inte ha en massa bebisar som invaderar mitt kar.. det är ju litet som det är alla redan nu..... tänkte på ett ciklidpar i form av fjärils elelr kakadua. enligt zoopet är de mkt fredligare av sig än övriga ciklider. kakaduan är frän och mindre än fjärilscikliden. köpa 2 honor funkar eller? jag menar så man inte får en massa bäbisar.

De flesta levandefödare (undantaget t ex endlers) äter gärna sina yngel om de får en chans. Hur många yngel som ev överlever beror ju naturligtvis också på hur bra gömställen de har.

Neontetror käkar gärna yngel också. Jag råkade av misstag yngelmata mina tetror igår.. Har ett 160 liters där det går guppy & endlers (bara hanar), neontetror samt platys (honor och hanar). Samt 2 ancistrus och 4 äppelsnäckor (+ ett antal posthorn & physa jag aldrig bett om..). Alla fiskarna i det karet utom endlershanarna äter gärna yngel om de får chansen. Nu är det MYCKET växter och mossa osv så ynglen har gott om gömställen. Alla överlever inte men bra många. De gömmer sig i mossan och växterna tills de är stora nog att inte bli uppkäkade.

Hursom, igår skulle jag flytta lite 2 veckorsyngel till yngelkaret, och 'skoga' lite bland växterna som växte för vilt. Fick bråka lite bland växterna med håven i min jakt på yngel (fick dock inte fatt i alla jag ville).

När jag slutat så märkte jag att det var en jäkla fart på neonerna bland najasen (en växt). Dessutom såg varenda neontetra ut som en ballong om magen. Där insåg jag min klantighet. Det fanns (minst) en kull yngel till bland växterna, av yngre datum. När jag var där och härjade skrämde jag upp dem och gav dessutom neonerna tillträde. Resultatet blev alltså proppmätta neoner som var närmast fyrkantiga om magen - och ett antal mindre platyyngel.

Så, de flesta fiskar äter yngel om de har chansen - inkl föräldrarna. Sen, levandefödare ynglar av sig som bara f*n, så yngel kommer mest troligt överleva ändå om du har växter etc.

Men, inget hindrar att du bara har hanar av guppy och platy t ex. Guppyhanarna har ju dessutom finare färg än honorna (platys är ganska lika, och ja finns väldigt fina och färggranna där med). Då blir det inga yngel.

(Kan nada om ciklider så kan inte svara alls på de frågorna eller vad de går att 'blanda' med)

Bara skölja växterna hjälper inte, men om du kollar noooga på dem och med nageln försiktigt skrapar och sköljer bort äggklasarna (de går inte bort av bara sköljning) så minskar de kraftigt.

*KL*

Jag har babyboom här. En ziljard endlersyngel, platysarna jobbar på att hinna ikapp och mitt yngelkar är milt sagt fullt, även om 'första kullen' (endlers) fått flytta ut.

Jag har så många endlers nu att jag beslutat mig för att avla små coola hybrider mellan endlers och guppy, och överskottet får bli matfisk åt kompisens elaka channor. Känns taskigt, men det är ju så det går till i naturen.

Jag har så många endlers nu att jag beslutat mig för att avla små coola hybrider mellan endlers och guppy,
Gör inte det, är Endlersen ren (och det är inte ofta man ser den ren i dag p.g.a att folk korsar dom) så behåll den ren. Att korsa dom blir bara kattskit ändå så.

Prova på att avla guppies på färg då istället. Kan rekommendera att sätta en ormskinnshane med en blå prakthona.

Gör inte det, är Endlersen ren (och det är inte ofta man ser den ren i dag p.g.a att folk korsar dom) så behåll den ren. Att korsa dom blir bara kattskit ändå så.

Prova på att avla guppies på färg då istället. Kan rekommendera att sätta en ormskinnshane med en blå prakthona.

Kanske ska tillägga att hybriderna aldrig kommer att nå handeln/någon annan än mig. Därav just att överskottet blir matfisk som jag skrev.

Jag håller dem isär från de rena endlersarna alltså.

Har ju haft rena endlers i eget akvarium. Ynglen går i eget yngelkar nu.

Sen har jag nu när jag har nog med endlers för vad jag vill ha (mer än nog, men de jag inte vill ha säljer jag ju till affären sen när de är levfärdiga), så har jag flyttat bort endlershanarna ur karet. Honorna går kvar och har fått sällskap av guppyhanar. Alla yngel som kommer from den dagen räknar jag som bastarder (även om det kommer att komma lite rena endlersyngel där, men de går inte identifidera iom att de har förrådsbefruktning). Hybriderna är enbart för eget bruk, och de enda som kommer härifrån är de som går som matfisk.

Sen tänker jag iofs avla ren guppy med, separerade från endlersarna, men det blir när jag orkat dra igång de två andra karen.

Men jag tänker absolut inte avla några hybrider varken för att sälja, eller som riskerar att ha minsta kontakt med några rena endlers. (Och endlershonorna som nu går med guppy kommer jag inte använda för att avla endlers igen heller). Utan det är helt för eget, dekorativt bruk =)

frsktillfiskbilder2.jpg

frsktillfiskbilder9.jpg

Är det sånna här man kallar för mussepiggfärgade platy?
(marie försöker lära sig ALLT nu när hon är nybörjare hihi :D )

Nja.. Vissa kallar de för mussepigg-platy. Ännu fler kallar wagtailplaty för mussepigg (wagtail = svarta fenor, jag har sådana med, riktigt fina. Här är en wagtail, kan ha annan bottenfärg än orange dock http://vijvercenter.nasty-jump.be/images/Platy_neon-wagtail_PS.jpg)

Men mussepigg-platy är de som verkligen har mussepiggteckningen bak. Kolla de här, så förstår du ganska lätt var namnet kommer ifrån med =)
http://migrated.ifokus.se/uploads/767/7670cce4a1fbe6b8b966de9f7cfa74d7/mussepiggplaty.jpg

Annan färg men samma teckning
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/15.12.2006_038.jpg/250px-15.12.2006_038.jpg

Och ännu en:
http://www.djurloftet.se/rp-images/rp25737.jpg

Nä, musse pigg-platys är väl de som helt enkelt har en musse pigg på stjärtfenan?

Typ:
Mickey_Mouse_Platy.jpg

Edit: too late :)

nu fattar marie vad mussepiggfärgen är :)

jag har undrat som satan och min kompis pekade på typ liknande de du visade innan alex när vi var i zoobutiken idag. eller jag trodde det var det haha

Senast ändrad:

igår köpte jag fisk till mitt lilla kar :)
då ahde det stått med vatten i 8 dagar och med sand och lite växter i 5 dagar.
köpte 3st turkosa guppyhannar, 3st blackmolly och 3st pansamalar som är föbannat små :p
+ en svärdsplanta.
snubben sa att när jag kommer hem med svärdsplantan så skulle jag kapa lite av roten och så skulle jag kapa minst häften av bladen.... ni som kan en del. varför gör man så?

bild kmr inom kort :)

HUr stort är karet? Om det är ett litet kar är det väl mycket fisk att börja med.

Man klipper för de ska ha lättare att 'ta sig' och skjuta nya skott =)

är det för mkt fisk till mina 54L? oj :(
rookiemistake :(
har jag för mkt fisk nu i karet? ser lite tomt ut.....

jag kapade nog bara 25% av stjälkarna.... funderar på att klippa loss lite mera på den....
det där som var runt rötterna, det skulle bort va ? bomulls tjofräset menar jag

sen matningen.... igår kväll fick dom ca en flinga var. likaså i morse.
nu fick dom en algtablett i smådelar att pyssla med. såg inte ut som att pansarmalarna han med att få sin flinga innan, därav algtabletten nyss.
men hur länge skall jag mata dom sparsamt?

Första månaden, ang mata sparsamt. Sen, det kan gå bra ändå, men det kan gå åt skogen med. Men mata sparsamt är alltså att inte mata varje dag (svååårt jag vet =)) Och det ser tooomt ut ja, men det är för att de 'goda' och de 'dåliga' bakterierna i vattnet inte ska hamna i obalans, man måste ge de bra bakterierna som bryter ner avfall osv i vattnet en chans att växa till. Det kräver fisk, men blir det för mycket fisk direkt hinner de goda bakterierna inte med, och det är då man riskerar att få nitrit etc och problem med fiskdöd osv.

Senare kan du ha mer fisk såklart, det är just i början det inte får bli för mycket fisk på en gång. Men när det är igång och 'klart', då kan du ha mer fiskar. Du är inte 'dömd' till ett tomt kar i all evighet =)

Iom att du nu har väl mkt fisk, så har du inte redan gjort det så köpt ett vattentest, så du kan hålla koll på ffa nitriten.

Och ju mer växter dessto bättre =)

Jag startade också med för mkt fisk - men det gick bra. Så det BEHÖVER inte gå åt skogen, men risken ökar med för mkt fisk för fort.

Ang pansarmalarna btw, så corydorasarterna är stimfiskar och vill vara minst 6 st. Vet du vad det är för sorts pansarmal? Det finns flera olika och flera av dem blir på sikt för stora för ditt akvarium - å andra sidan kanske du då är så biten att du vill ha större kar ändå =)

Det är mer så att det inte finns några goda bakterier den första månaden om du inte tillsätter några. ;)

@goamarie
I med Nitrivec eller annan bakteriekultur. Detta är prio 1!
Ju mer växter ju mer kan de suga åt sig all ammonium som blir i nystarten, så 2-3 växter per fisk i början är en bra regel. Och du skall köpa snabbväxande sorter. Svärdsplantan är inte en sådan.

Att man grovansar en svärdsplanta på det sättet beror på att den kommer från emerst, plantan får då lättare att acklimatisera sig till submerst.

Mata sparsamt hela första månaden.

ahaa okej inte varje dag då. då blir det ingen mat imorgon då!! sorry grabbar!!

jag tror det är den här sorten då den är väldigt likt den, kmr ju självklart inte ihåg vad det stod för latinskt namn på skylten men kan återkomma med det:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310&SOK=1

jag skall ha flera pansarmalar (just för att jag vet dom vill vara ett stim...) men måste ha csn först.... hoppas det kmr i veckan. och angående växter så har jag några valesn*a plantor... fast dom ser lite tråkiga ut.... och så har jag vattenpest som ligger och flyter lite. kan ta ett kort sen så får ni säga vad jag skall göra med det :) (skall köpa mkt mera växter!!)

vattentester så har jag tester för att kolla nitrat, GH och KH. dock inget nitrittest än....

och bakteriekultur... fick en jäkla massa bottenslam när jag startade upp vattenpumpen förra helgen av zizzy. är den kulturen *slut* nu?

återkommer med bild på mitt lilla skrala kar!

Edit: hihi fick inlägg nr 1000 :p

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 166
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
827
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
214
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka