Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*Kl*

Tänkte höra med er som har/haft kampfisk. Min hane Dio delar 54L akvariet med min mal Murdoc. Nu på senare tid tycker jag han har sett lite "deppig" ut. Kan det vara så att han saknar damsällskap eller sällskap öht? Vad tror ni?

En kampfisk hane måste ha minst 2 honor samtidigt, har han bara en jagar han henne hela tiden. Han vill säkert a sällskap, vem vill inte det;) Jag märkte direkt hur deppig min guramihanne blev när hans tant dog.

Många andra fiskar äter på deras fenor, så det är nog bäst att skaffa av samma sort isf.

En kampfisk hane måste ha minst 2 honor samtidigt, har han bara en jagar han henne hela tiden. Han vill säkert a sällskap, vem vill inte det;) Jag märkte direkt hur deppig min guramihanne blev när hans tant dog.

Många andra fiskar äter på deras fenor, så det är nog bäst att skaffa av samma sort isf.

Absolut! Jag förstår om han känner sig ensam, ska ta och skaffa damsällskap åt honom då jag endast vill ha kampfiskar. Enda fisken jag lyckas hålla levande förutom malen. :crazy:

För mig var det tvärtom, när jag hade (siamesisk) kampfisk för ett antal år sedan. Köpte två honor och de höll ju på att jaga ihjäl hanen..

diskuterade det med sambon igår och vi kom (nog) fram till att det är ju inte så snyggt med krossat mexi + att det blir skarpa kanter att slipa till förbannelse. Så det blir nog att vi (jag) köper kalksten istället, de är ju finare

diskuterade det med sambon igår och vi kom (nog) fram till att det är ju inte så snyggt med krossat mexi + att det blir skarpa kanter att slipa till förbannelse. Så det blir nog att vi (jag) köper kalksten istället, de är ju finare

Krossat?
Jag tänkte ha dem hela :love:

smaken är som baken :D

jag tänkte ha mer som en stenrös fast vitt, med gud vad kanter:crazy:

Köpte 5 kilo kalksten delat på 2 stenar idag istället.

*kl*

Shoppat idag
Guppy1.jpg

Guppy2.jpg

Guppy3.jpg

Kul, gillade spec den röda =)

*KL*

Jag shoppade ett gäng sådana här jag, häromveckan

frsktillfiskbilder2.jpg

frsktillfiskbilder9.jpg

Här växer det så det knakar, både fått beskära och plantera om, blev en jäkla fart på det med EC, ska dock öka gödningen med, och göda 2 ggr/v - så törs knappt tänka på hur det ser ut om några veckor. Guppy, platy och neontetror anser det är himmelriket dock =)

15 feb
storaakvariet15feb2.jpg

23 feb (dålig bild)
storaakvariet23feb5.jpg

Valde mellan platy och guppy, men blev guppy till slut. Honorna har verkligen utvecklats färgmässigt sedan jag hade guppy senast (typ 15 år sedan).

Mm, jag har ju båda platy och guppy, gillar guppy mycket mer eg, men ville åt att platyna är mer förtjusta i alger. Sen är de fina de med - platys. Men inte slår de guppy inte.

När jag hämtat och startat andra stora karet, kommer jag nog 'dela upp' så jag har platy (och tetror) i ena karet, och guppy (och tetror) i det andra karet. Och då ska jag odla guppy med, har superfina blåa hanar, så rätt honor till dem så. Och när jag producerat de endlers jag vill ha ska jag se vad för häftiga hybrider man kan få fram mellan endlers och guppy.

Dåliga bilder, och de är ju inte fullvuxna än, mer slöjor nu, och starkare färg.
blguppy1.jpg

blguppy2.jpg

blguppy3.jpg

Har en mörkare halvfärgad med, och sen kanonfina helblå hanar med enormt fina fenor :love: Fast de har jag ingen bild på än. SYns lite på den här bilden, den helfärgade th, men inte riktigt
fiskmatningxl4r.jpg

Senast ändrad:

Det blå snyggot har jag länge beundrat på din avatar.
Hoppas nästa omgång guppies har blått, köpte ju bara "del 1" idag. De gick i orange/gul allihop.

Åh, tack =) Jag har två dock (eller tja, jag har 6 blå hanar, två av varje 'färgsort', så två sådana där 'halvkropps metallicblåa'). Extra roligt är att de, och 5 st neontetror, var första fiskarna jag köpte.

det är kul när fiskarna blir lite äldre, min ena BM-hane jag köpte vuxen november 2006 dog i höstas!

*kl*

Ikväll avlivade jag min lilla platy.:(
Hon har varit dålig nästan ända sedan hon kom, till och från. Började knipa med fenorna och klia sig på växterna, även en av dem andra kliade sig någon gång. Jag saltade och väntade, de blev piggare ett tag men sedan var det likadant igen. Jag medicinerade mot parasiter i nästan två veckor och hon vart jätteglad igen. Igår var hon lite vissen och nu låg hon på bottnen med knipande fenor igen.. Suck. Ville inte att de andra ska insjukna eftersom de mår helt bra och har klarat sig alldeles, hon som kliade sig någon gång blev bra redan efter saltet igen.

Så nu till min fråga; vad gör jag nu? Tänkte göra ett lite större vb imorgon och salta igen för att vara säker på att de andra ska klara sig. Borde jag rengöra filtret också? Var inte länge sedan jag sköljde igenom det i samband med medicineringen.

Kom jättegärna med åsikter om vad jag ska göra nu för att de andra ska fortsätta vara friska! Mycket tacksamt!

*KL*
Kul att se och läsa om bukefalisternas akvarium!

Jag startade upp ett 54-liters strax innan jul, idag ser det ut så här:

framifrån

och från sidan (från soffan, favoritvyn! ;) )

Där bor ett gäng guppys (jag har tappat räkningen på hur många det hunnit bli, men mer än 25, vet inte riktigt var jag ska göra av alla när de vuxit upp) samt 4 otocinclus (tror det är en vittatus och tre hoppei, om jag lyckats artbestämma dem rätt).

Jag är hyfsat nöjd än så länge men det ska göras om en del framöver, vissa växter ska bytas ut och det ska framför allt dit mer flytväxter. Funderar på att byta ut bakgrunden också, just nu är det svart solfilm men efter att jag bytte ut belysningen så fungerar det inte lika bra då man ser tapeten igenom den. Först ska dock 30-liters kuben som jag nyss startat upp fixas i ordning, samt 63-liters akvariet jag köpt startas upp - det är en farlig hobby det här, tycks inte finnas något stopp på hur många akvarier man vill ha! :D Planerar en tripp till Stockholm nästa helg då jag hoppas på att få tag i lite nya roliga växter och efter det ska 63-liters akvariet startas upp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
954
· Visningar
23 149
Senast: Scandi
·
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
212
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
904
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka