Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Fakta är bra att ha även om det är förbjudet! ;)

Ska nog sätta svart sopsäck bakom mitt idag när jag ändå ska göra ett vatten byte! :)

Snyggast bakgrund får du med distans då du även får djupet på köpet.
En vit belyst film som sitter ca 10 cm bakom karet blir absolut snyggast.
Titta här så förstår ni vad jag menar..
20080420.jpg

Benvenutto260510-1024-col.jpg

Jag skulle gärna se bilder på fiskarna med vit bakgrund? Det var ju några få på första bilden, men de 'försvann' ju lite, eller så var det inte så färgstarka?

kl

Mitt ytterfilter, fluval 303, vill inte pumpa längre. Är det bara att slänga eller finns det slitdelar som kan behvöva bytas?

Vad fint du fått till ditt kar! Jag är såååååå akvariesugen nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen....

Vad fint du fått till ditt kar! Jag är såååååå akvariesugen nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen....

Tack, hänt en hel del till sen dess dock, växer så det knakar =)

Livsfarlig 'hobby' dock. Började ju med 40 l karet. Sen 'råkade' jag köpa det 150 l som är på bilden. Sen skulle jag köpa ett 30 l yngelkar till endlersyngeln, och 'råkade' köpa ett 160 l och ett 56 l samtidigt. De har jag dock inte hämtat än (behöver bärhjälp).

Som sagt, farligt... :devil:

Enkel bild på mitt kar, behöver fixa lysrör till rampen samt massor mer växter!
1298055860_resized.jpg

Finns några mer bilder här.

kl

Min äppelsnäcka dog:cry: Misstänker att jag inte lyckades få upp hårdheten tillräckligt.

åfan, ska de ha hårt vatten?
Jag som läst allt jag kommit över om dessa snäckor, men inte någonstans har det stått om att de ska hårt vatten. Det kan ju kanske vara anledningen till varför mina aldrig trivdes.. jag har mjukt vatten här :crazy:

Hur kan man dona med vattnet så det blir hårdare?

åfan, ska de ha hårt vatten?
Jag som läst allt jag kommit över om dessa snäckor, men inte någonstans har det stått om att de ska hårt vatten. Det kan ju kanske vara anledningen till varför mina aldrig trivdes.. jag har mjukt vatten här :crazy:

Hur kan man dona med vattnet så det blir hårdare?

Hårt och kalkrikt trivs de i.

Kalk höjer hårdheten, bikarbonat också men till snäckor är kalk bättre (kalksten, snäckskal, kalkhaltigt grus etc).

Eller så flyttar du hit, och får det direkt ur kranen ;)

"guppysjuka", hänge de med bakdelen? de avlas så hårt och blir klena:(

Darkinnight, ja de behöver hårt vatten och vi har enligt vattenprover bara 2. Jag tillsatte 15 ml bikarbonat till mitt 350 liters, behöver även höja pht lite (ligger på 6,8)

Hårt och kalkrikt trivs de i.

Kalk höjer hårdheten, bikarbonat också men till snäckor är kalk bättre (kalksten, snäckskal, kalkhaltigt grus etc).

Eller så flyttar du hit, och får det direkt ur kranen ;)

kanske förlarar dödsfallet... vet du hur stor sten som skulle behövas i mitt? kanske är pulver bättre....?

Ingen aning alls tyvärr, kolla/fråga på redbee t ex, de vet säkert? Jag har ju inte behövt bry mig, vi har enormt kalkrikt vatten - och hårt är det med. Men sett det där när jag läst på om äppelsnäckor.

Jag har sett alla samtidigt i bägge karen nu, så alla tycks överlevt och trivts. Och mer 'sociala' nu med, är framme och gömmer sig inte hela tiden.

funderar på om man vågar slänga i mexitegel.. har typ 200 stenar kvar från när jag murade upp för alkvariumet, och det är ju gjort av kalk..
google-dags:D

"guppysjuka", hänge de med bakdelen? de avlas så hårt och blir klena:(

Darkinnight, ja de behöver hårt vatten och vi har enligt vattenprover bara 2. Jag tillsatte 15 ml bikarbonat till mitt 350 liters, behöver även höja pht lite (ligger på 6,8)

Nix.

Jag gjorde bort mig vid ett vattenbyte, glömde kolla vad temperaturvredet stod på, och skickade i iskallt vatten istället för 20-gradigt. Total tempkrasch i karet, från 27 till 23 grader innan jag hann säga flaska.

Två av de tre hanarna blev bleeeka av det, fick tillbaka lite färg när tempen gick upp igen, men inte fullt normalt. Ett dygn senare var en hane dålig, åt inget på morgonen. På fm låg den på botten mellan växterna men rörde sig och simmade normalt om han blev stört. Vid lunch brydde den sig inte om håven, och kunde inte simma uppåt. Avlivade den på em.

Övriga två + ynglen mådde bra, ena hanen var lite blek bara. Ett dygn utan konstigheter. Sen imorse åt inte den bleka hanen. Stod inte på botten, men stod här och var i akvariet - vid ytan, mitt i, långt ner. Kippade inte eller ngt men klart hängig. Vid lunchtid satt han fastsugen mot filterinsuget - kom ingenstans utan satt dikt an fastsugen. Och veckogamla yngel har inga problem simma förbi. Petade bort honom och han simmade normalt - tio minuter senare satt han i insuget igen. La i en yngelkasse, men efter 30 min där flöt han på sidan. Trodde den dött, men den simmade normalt när jag kom med håven, men avlivade den.

Den sista hanen har fin färg och mår än fint, alla yngel mår bra och ingen har dött. De två andra endlershannarna som går i ett annat kar mår prima.

Så, jag har ingen aning vad fan som gått snett, men det är klart kopplat till yngelkaret, och kanske min 'kalldusch' - samtidigt tycker jag det gått lite för lång tid för det. Ingen nitrit, alla vattenvärden bra, ynglen mår förträffligt och jag har faktiskt inte en enda aning om vad som är fel. Men bara väntar på att den tredje stackaren ska dör. (De där tre fick flytta med som barnvakter till yngelkaret, för att avlasta honorna lite)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
952
· Visningar
23 106
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka