Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Nej, det var önsketänkande.. Hon har t o m lagt sig på botten ikväll ibland och de andra ser lite trötta ut också.
Symptomen är alltså att hon kan fara iväg och klia sig mot växter/inredning, lägga sig på bottnen en stund, rör sig lite vingligt/ibland ryckigt och kniper med fenorna ibland. Sedan tycker jag att hon är röd om gälarna, de andra också.
Vad ska man göra nu? Vill absolut inte stressa dem genom att felmedicinera, men jag antar att det är någon parasit? Kan man bota detta med att salta eller måste man köpa någon medicin?
Och jag antar att det måste vara något som står fel till i karet då de drabbats av detta? Alla vattenvärden har varit bra och allting har funkat kanon fram tills nu.. Jag undrar om det vart en för stor belastning då ynglen föddes nu i uppstarten?

Jag har märkt att mina kan bli trötta ifall jag slarvat med bottenrengöring och borttagning av dåliga växter (undrar om det var här på buke jag fick råd..), samt för varmt vatten = mindre syre.

Har du döda växter eller längesedan du gjorde rent botten? :)

Filterna nerifrån och upp.

Understa korgen fina filter. (de hade jag däremot bytt ut till grova med)
Övre korgen. Grov, Nitrat. Kolfilter (byt ut denna till grov med) Och på toppen en bit vit vadd.

Såhär kör jag i mitt:
Undre korgen, 20 ppi (mycket grov) 2 st 10 x 10 x 5 cm
Övre korgen, 10 ppi (grov) 2 st 10 x 10 x 5 cm. 1 st 10 x 10 x 2 cm. Toppar med Seras vita vadd som jag klipper till själv. Vadden byter jag sen 1-2 gånger/v.
Här ser du en sprängskiss på insug:
m20100508145007.jpg

Sen har jag även uppgraderat min pump från 600 till 1000L/H.
Mina understa filter klarar sig i nästan 2 månader innan sköljning.
De övre ca var 5:e vecka.

Jag har märkt att mina kan bli trötta ifall jag slarvat med bottenrengöring och borttagning av dåliga växter (undrar om det var här på buke jag fick råd..), samt för varmt vatten = mindre syre.

Har du döda växter eller längesedan du gjorde rent botten? :)

Ja det är antagligen pga detta skiten bröt ut. Jag har slarvat lite med att plocka bland växterna ibland, missat något gammalt blad här och där ibland. Och nu senaste veckan har det sett för jävligt ut på bottnen, fullt med fiskbajs!:eek: Antar att det är för att ynglen blivit större, men trodde inte att det skulle göra så stor skada, dumma mig.:( Tänkte börja göra mer en ett vattenbyte i veckan nu och rensa på bottnen.
Imorgon blir det till att gå och köpa medicin.

Jag har inte behövt medicin när jag haft dessa problem. Har bara behövt rensa bland växter och botten + VB så mår fiskarna snart tipp-topp igen :)

Jag tror inte att det har med rengöring att göra om du inte har haft helt makalöst smutsigt.
Min åsikt är att importerade svärdbärare, molly, platy och guppy är skrot. Slapp jag sälja dem skulle jag vara överlycklig, men tyvärr är efterfrågan enorm på just dessa fiskar. Hur mycket man än försöker kontra med svenskodlad Limia, Micropoecilia picta, Poecilia salvatoris osv osv så ska folk tvunget ha knallröda importerade fiskar som tveklöst blir sjuka och dör.
De får parasiter, bland annat, och är svårbotade. De förlorar vätska, blir smala och kantiga, kniper i fenor, simmar ryckigt, hänger i ytan eller ligger på botten, ormar sig fram...
Jag använder stora mängder salt när jag ser något sådant, men det är svårare om man har ett jättefint växtakvarium tex. Jag kan även tycka att Aquafloxacin hjälper lite. Vanlig parasitmedicin som tex Sterazin har aldrig hjälpt. Stora vattenbyten och att plocka bort redan dåliga individer kan minska sjukdomstrycket.

TACK för alla bra svar!! :bow::bow::bow:

så slipper jag röra upp hela filtret två gånger helt i onödan!!:cool:
då ska jag gå och skölja översta vadden nu.. :D

Vad har du haft för fiskar då? Hade de samma symptom som min? Gjorde ju ett vb igår men det blev ingen skillnad. Märktes detta efter ett tag på dina? Jag vill ju inte dröja på det heller ifall att de blir sämre..:(

Jag har inte haft särskilt smutsigt alls. Dock så har det börjat frodas en del alger då jag väntat lite med algätare då jag ville att de skulle ha ordentligt med mat då de kom. Men annars har det varit rent, det blev mer alger först för någon vecka sedan och ungefär då även mer bajs eftersom ynglen börjar bli större.
Jag har ju en hel del växter i mitt kar och vill inte salta så mycket då dessa blir lidande. Är aquaflox vanligt i djuraffärer? Finns det några andra märken du kan rekomendera ifall jag inte hittar detta? Sterazin ska jag iaf inte använda då. Om jag medicinerar, mår växterna bra trots det? Och kommer det att påverka akvariet i någon annan negativ riktning med tanke på att det bara varit igång i en månad?

Så för att få bort sjukdomen är det bästa att; Ta bort hon som kliar sig (kan jag låta de som bara är lite slöa vara kvar eller måste jag ta bort allihop?), stora vattenbyten (oftare än en gång i veckan antar jag?) och hålla så rent som möjligt.

Mycket tacksam för hjälp!

Senast ändrad:

När du skriver att fisken kliar sig kommer jag direkt att tänka på nitrit.
Jag hade slängt i lite salt, och sen skött karet som vanligt med vecko VB.
Om det ligger mycket bajs och döda växtdelar i karet så ta bort dom i samband med VB. Slamma dock ej under grusen, ta bara det som ligger ovanpå. Det är mycket viktigt tills karet kommer igång.

Ser resten av fiskarna gravt allmänpåverkade ut så hade jag gjort ett stort VB. (minst 50%) Följt av dubbeldos bakteriekultur i ett par dagar framöver.
Var det i detta karet du matade fiskarna flera gånger om dagen? Är detta karet nystartat? (eller det var kanske inte du?)

*kl*

Här går det fint med mitt lilla akvarium. Verkar ha fått fin balans i det!
Dock längtar jag till den dagen jag får/köper mitt ca 200 l kar, då man kan börja planera mer seriöst. :p

Har inget nitrit i vattnet, så det är antagligen en parasit.
Jag har slängt i lite salt idag och tänkte se om det blir bättre nu, annars får jag testa med någon medicin om det inte bättrar sig om några dar. Jaha ojdå, jag har slammat gruset lite en gång i veckan under vb nu, dock bara det som ligger "framme" det runt växterna och längre bak har jag låtit vara.
Mina firrar får bara käk en gång om dagen. Jag startade upp det för ca en månad sedan.

Cykeln är klar efter 1 månad, men jag skulle bara vilja påstå att karet då tål "viss" belastning.
Ett inkört kar som tål belastning räknar jag ca 3 månader med.
Väl inkört, 6-8 månader. OM karet sköts väl.

ok :)

jag är lite fundersam över min valisinera... den blir liksom brun i topparna och veckig, kan det bero på nån brist? Den ska ju tåla lågt - högt ljus.
Värdena är bra .

sen en annan fråga: Hur ofta behöver man grönsaksmata malarna? De går rätt hårt åt min vattenormbunke, de är fulla av gnagmärken. Jag har aldrig sett dem äta på dem men märkena ser ut som gnagmärken när jag googlar. Nu ger jag dem en gurkbit över natten en gång/vecka ca.

är snäckor bra på att käka alger som sitter på glaset?

Många frågor:D

Vad jag har hört ska snäckor vara väldigt bra städare i akvariet, har inte skaffat några själv än dock.:)

Idag hällde jag i medicin i karet, saltet funkade inte. Det har inte blivit värre, men inte bättre heller av det. Har tagit ut filtret och satt pumpen på full styrka under medicineringen. Tycker lite synd om ynglen som tycks vara i lite "blåsväder" nu dock. Fick ännu fler igår, tji fick jag som bara köpte honor för att slippa yngel ett tag..:p

Eg behöver du inte grönsaksmata malarna om de får algtabletter varje/varannandag dag. Gurka ger ingen näring utan mer sysselsättning om du har lite alger i karet.
Ge dom hellre förvälld spenat/bladspenat eller broccoli.

kl

Vad tror ni för parlevande (1+2) fisk skulle passa i ett mindre akvarium tillsammans med ett gäng pygme pansarmalar?

Akvariet har rötter, tättplanterat, sand i botten (ej superfin).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
948
· Visningar
23 078
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka