Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

*kl*
Vad skulle ni rekommendera för mal/städare till ett 64 l akvarium, min mal har dött och jag har fått börja rengöra glas och dekorationer själv.
Så tänkte skaffa en bra städare direkt istället nästa gång jag kommer nära en butik (har närmsta butik ca 5-6 mil bort. :crazy: )

Vad tror du om äpplesnäckor.
I mina ögon så är dom bra som städare, har nog aldrig behövt göra rent en ruta när jag haft äpplen i karet.

Själv dras jag med problemet att det blir för många snäckor i mina kar. Äpplena kan jag hålla i schack genom att plocka deras kokonger. Men vad gör man med malaysiska sandsnäckor. Dom blir bara fler och fler. Skall jag låta dem hållas eller hur löser jag detta?

/B

Skulle kunna tänkas fungera men är dom lätta att få tag i?
Dessutom tycker jag snäckor är lite småscary! :p
Hur många behöver man ha?

Räkor ska väl vara bra städare också?

Nu är mina fiskar helt friska och glada igen iaf!:)
Men är det någon som vet om det är sant att platy-honorna kan spara på befruktade ägg och fortsätta få yngel utan en hane i karet i flera månader? Tycker att en av mina börjat bli lite tjockare igen.

Ja räkor har jag tänkt ha så småningom men just nu finns det inte riktigt plats i ekonomin då jag vill köpa många nog så dom blir ett trivsamt stim! :)

Skönt att det är bättre!

Japp det kan de :)

jag trodde igår att jag fått en sjuk silvermollyhona, hon tryckte bakom en växt och flaxade med gälarna som fasen. Simmade slött med såg frisk ut. Imorse räknade jag med att hon låg belly-up men nehej nu är hon bättre och äter tillome!
Däremot min överkåta hane som försöker sätta på allt (tom svärdbärarhonan) har bleknat i färgen och blivit lite beige-aktig, men är som sagt väldigt pigg och glad.

Jag har köpt en äppelsnäcka!
hur länge kan man ha äggskalen liggandes i karet?

Vilka ägg skall tänker du på? Kalkar du med äggskal? eller är det efter en död snäcka? Jag kalkar med kalk som man köper till fåglar ( tror jag det är). Ägg skal har jag ingen erfarenhet av, är det från en död snäcka så brukar jag låta dem ligga kvar.

Mika tele, det är synd att det inte är varmare ute, annars hade jag kunnat posta några äpplen till dig ( och JA jag vet att det är förbjudet att posta levande djur med posten).

/B

Tänkt krossa ner några äggskal samt skal från döda snäckor i bottensubstratet nu innan mina äpplen flyttar in.

Här är förresten deras framtida hem, som snart bör vara färdigplanterat
P1290208.jpg

*kl*
Vad skulle ni rekommendera för mal/städare till ett 64 l akvarium, min mal har dött och jag har fått börja rengöra glas och dekorationer själv.
Så tänkte skaffa en bra städare direkt istället nästa gång jag kommer nära en butik (har närmsta butik ca 5-6 mil bort. :crazy: )

Ancistrus är lite lagomt små tycker jag :)
Jag har en som jag haft i mååånga år nu, den är inte mer än ca 12 cm och jag tror inte de ska bli större än så heller.

Som sagt, synd du inte bor hitåt för jag har en massa ancistrusyngel som skulle behöva flytta :D

Annars är snäckor, posthorn eller äppelsnäckor riktigt bra städare. I yngelkaret som jag matar på friskt i är snyggt och välstädat pga av de posthorn som bor där.

det är äggskal som jag lagt i

Min silvermolly fick möta sin skapare nyss, hon hade fått nån hjänblödning el dyl gissar jag för hon simmade bara runt runt och drev iväg lite då och då.

trist :( men de verkar inte trivas så bar för de har bara fått en kull och de var ju när de var nyköpta, medan blackmollyna ynglar ofta

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

Ancistrus vill ha 100 liter.
Har visserligen en i mitt 60-liters, men det är bara tills jag blir av med honom. Han kom på köpet i ett 30-liters :eek:

Jag tror de flesta fiskar vill ha obegränsat med utrymme.

JAG tycker att 64 liter duger till en ancistrus om övriga förutsättningar är bra. 30 liter däremot, känns lite väl litet för en fullvuxen. Fast, jag har haft en gibbi i ett 180 liters eftersom den kom med i köpet. Så fort jag hittade en ny ägare med större akvarium fick den flytta! :)

Min silvermolly fick möta sin skapare nyss, hon hade fått nån hjänblödning el dyl gissar jag för hon simmade bara runt runt och drev iväg lite då och då.

Så har jag fått på två black mollys! En jättefin hona som ynglade av sig regelbundet, vi avlivade henne och med kejsarsnitt fick vi några levande yngel. Sen några månader senare hände det igen med en annan hona, hon var dock tom.

Mamma fick också avliva en som snurrade runt, som ett snabbt pariserhjul :( .

Om något vet vad det är och hur man kan förebygga får ni gärna dela med er!

Mika tele, det är synd att det inte är varmare ute, annars hade jag kunnat posta några äpplen till dig ( och JA jag vet att det är förbjudet att posta levande djur med posten).

/B

Det går med heatpack, även i minus 25.

Har jag.. läst.. alltså, eftersom det är förbjudet skicka med posten :devil: :angel:

Hihi japp det går alldeles utmärk, men så får man ju inte göra. :angel:

Kikat och följt tråden, har för några månader sedan fått ett akvarium, ca 300 liter, som jag försöker få lite ordning på.
Har lite fisk i, vanliga, som paty, khuli, pansarmalar, ancistrus, neotetror , äppelsnäckor mm.
Alla är pigga och glada, dock ej Mina Mollys av någon anledning?
Två av tre har strukit med.

Kan man måla bak på glaset med vattenfärger i något roligt mönster i stället för att köpa bakgrund?
Har lite bilder som jag ska lägga upp på nätet, och har en stor mangroverot som ska ner i karet med, ska bara bestämma mig hur den ska stå.. :p

Ang mollysarna, jag är absolut ingen expert, men mollysar vill ju ha bräckt vatten, kan det vara därför? Å andra sidan hade jag i min extremt okunniga ungdom black molly i sötvatten och vanvårdade dem brutalt (av okunnighet) och de överlevde.

Tror någon annan färg än vattenfärg är att föredra, men man kan måla glaset ja. Du kan ju prova med vattenfärg om du vill.

Jag har svart sopsäck som bakgrund numera. Låter apfult, men när person efter person skrev om det och jag sett massa bilder provade jag - och blev skitbra. Blev dessutom mycket mer djup i akvariet och fiskar och växter syntes bättre än jmf med en 'rörig' bakgrund - hade sån fotoplansch innan, om du vet vad jag menar?

Tänkte bara att vattenfärg vore ju enkelt att tvätta bort!:D
Sopsäck lät smidigt!

Kan vara så ang Mollysarna, jag vet inte, inte mer än att de inte trivs.. :P

Vill man ha enkelt att ta bort finns det annan, bättre färg som ändå är enkel att ta bort. Som nog täcker bättre och är finare även när den torkar än vattenfärg.

Alt till sopsäck är btw solfilm, finns både som inte går att återvända och sådan som enkelt går att ta bort och sätta dit igen. Biltema har tydligen billig. Jag provade med sopsäcken med tanken och se hur det blir och sen köpa solfilm om det blev snyggt med svart bakgrund. Men sopsäcken fungerade så bra så inte köpt nån solfilm.

En halvkass bild. Jag har flyttat bak ljusrampen för att komma ner i karet, så lysrören står verkligen och lyser in i glipan i överkant mellan glas och sopsäck, när de står normalt syns inte det. Sen är färgerna inte riktigt som i verkligheten då jag aldrig riktigt blir överens med kameran om inställningarna för att få samma färger på bild som i verkligheten vad gäller akvariet.

storaakvariet15feb2.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
952
· Visningar
23 106
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
826
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka