Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Ok, hur lyckades du fånga de du ville avla på? Och hur många akvarier har det krävts för att få fram så blå räkor?

kl

Jag har köpt så fina fiskar idag!
Corydoras schwartzi! :D 6 stycken blev det och de är helt sjukt fina :love:
Dessutom tror jag att jag råkade få ett bra pris på dem, inte mig emot!

Snygg snygg räka - kan man ställa sig som köpspekulant-kö hos dig när man får bättre ekonomi igen?
Ett stim såna i ett planerat större akvarium vore urläckert! :d

Att fånga en räka är som att fånga en fisk.
Totalt har det väl krävts, vad skall jag tippa på,,, 20 flyttningar kanske.

@MikaTela Tackar , tackar! :)
Ja det går bra att ställa sig i kö, vi har ju inte så långt mellan varandra heller.

@DarkInNight
Då skall du se sterbaien: Dreggelvarning!:love:
Cory%2520sterbai.jpg

Vad gav du för dom?

@DarkInNight
Då skall du se sterbaien: Dreggelvarning!:love:
Cory%2520sterbai.jpg

Vad gav du för dom?

:d
Ja tack säger jag bara om den fina fisken!
Jag tror det blev ca 24:-/stycket jag fick betala till slut. 29:-/st minus rabatt på 20%.

Gillar corydoras. Ska göra en totalrenovering på mitt ena kar, och införskaffa några fler arter med tidens gång. Men jag har inte fått någon heldag ledig ännu, och kommer inte få, på ett bra tag framöver så akvarierenoveringen får ligga på is :(

24 kr för Schwartzi? Ja, då gick den butiken med en förlust motsvarande momsen ungefär.

kl

min bmolly hona som var full av vita prick är nu helt prickfri efter 3 dagars behandling:bump:
plus att hon ynglar just nu, 7 st än så länge men jag tror att jag tog undan henne för sent (min syrra vill ha ynglen) så det blir nog inte så många. Silvermollyhanen var på henne så hoppas på blandning nästa gång, hade varit kul!

hon har släppt ifrån sig en vit "puppa", typ. stor som en halv ärta, vad var det?

20, jösses! Har du 20 akvarier igång då, eller har du tagit bort räkorna i karen du flyttat ifrån, för att kunna börja på nya kula där? Om du förstår hur jag menar? Alltså att du kunnat flytta runt dem, eller har du 20 kar i gång med räkor i varierande "blåhetsgrad"?

Och när du väl fått dem så blå, är de stabila i färgen då, eller måste du fortsätta hålla efter så att de inte bleknar?

Just nu har jag 3 kar igång med blåa, och ja, de måste underhållas hela tiden, (vid risk för inavel så återgår de till sin viltfärg) men kräver inte så mycket arbete längre. (hade 7 kar innan till dom) Det enda som är viktigt nu är att man för in lite nytt blod då o då.

Är du sugen på att prova eller?

De är jättefina, men jag har redan röda räkor i mitt akvarium, så det är nog rätt dödfött att få snygga blå räkor där. Jag var mest nyfiken på hur du gjort rent praktiskt - de är ju jättefina, och det är säkert många som skulle tycka det, så det måste ju finnas en anledning till att de inte finns till salu överallt. Så jag tänkte att det måste vara lite meckigt att få dem så blå, annars skulle de vara vanligare.

En stor anledning till att affärerna inte har så blåa är för att de ofta köper in av privatpersoner som har en dålig stam. (mycket inavel) Vad jag vet så odlas inte räkor i någon större utsträckning i Sverige. (jo vi är däremot många privatpersoner)

Den röda färgen måtte vara stabilare tack och lov, för mina är fortfarande väldigt röda fast de måste vara rejält inavlade vid det här laget, allihop härstammar från fem stycken vi köpte för ett par år sen...

kl

alltså, kan man ge yngel för mycket mat? Idag har jag gett dem fem eller sex gånger (mot normalt fyra) och de har ätit lika glupskt varenda gång.

Låter bra, :) och nej du kan inte ge dom för ofta.
Enda nackdelen är ju att du ev, förorenar vattnet och kan därför behöva göra små täta VB.

Något jag tycker är viktigt är att man inte ger för mycket proteinfoder under uppväxten då det ger klena fiskar.

ok vad bra-. De verkar äta upp allt de får för de ligger inget kvar. De får tetramin baby.

Jag har inte gett nåt pmdd nu på ett par veckor, det verkar inte behövas för vattenormbunken växer så det knakar!
jag har tagit lite jämförelsebilder:

17 jan
168603_490792171049_684896049_6615277_4525539_n.jpg

20 jan
180546_490792211049_684896049_6615278_2153599_n.jpg

30 jan
168072_490792261049_684896049_6615279_2729768_n.jpg
jan

Bild på hela "möbeln" från den 17 jan
165355_490792081049_684896049_6615275_6620358_n.jpg

sen såg jag en kul sak imorse, detta
166491_490792136049_684896049_6615276_1275491_n.jpg

det kommer ju inte bli nåt av det, jag har ju inte alls rätt förutsättningar, men ändå lite kul! Är det normalt att de bygger skumbo ändå? jag har aldrig varit med om det innan vad jag vet:confused:

*kl*

slänger in en fråga till alla er världsvana akvarister...
hur har ni ordnat med slang för vattenbyten??

efter att ha fyllt mitt nya 180 liter och senare tömt gamla 60 liters med liten hävert och hinkar har jag bestämt att aldrig göra det mer.... :grin:

de färdiga seten på djuraffären kostade 800 spänn....

kan man använda trädgårdsslang att koppla på häverten? går det att få den tillräckligt ren även för påfyllning? då kanske med en fastskruvad gardenakopplig på badkarskranen??
vill gärna kolla med er innan jag gör något jag ångrar....:angel::angel:

tacksam för svar på frågor som alla säkert hört förr....:angel:

Senast ändrad:

jag har tagit en gammal trädgårdsslang (de nya är ofta behandlade med anti-mögel medel) som jag sätter fast på duschblandaren. sen fyllt ös med vatten i akvariet, tar bort slangen och lägger i toan. Då blir det baksug i slangen och vattnet töms:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 045
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka