Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

En hemskt dålig bild, men bästa jag kunde åstadkomma, färgerna är 'fel' dock. Kanske ska leta upp instruktionsboken för kameran ;)

Men växten i bakgrunden tv, den höga med stjälk + blad. (Minns inte vad den heter).
Varför mår inte den bra när alla andra växter tycks må bra? Den är brun i 'tipparna' på bladen och något litet blad närmare botten har blivit gult (men lever). Det syns inte på bilden dock, men som sagt, färgerna är fel på bilden.

akvariumdag1medfisk18.jpg

Övriga växter mår fint, inkl det där gräset som skulle vara 'ganska svårt', det har skickat ut skott och växer så det knakar.

KL

Filmade lite igår.
Tyvärr kan jag inte lägga upp filmen på mitt tävlingskar, men efter den 15/2 så lägger jag upp den filmen med.

Här är mitt ena 28L. Helt oscapat. (men algfritt ;) )
http://www.youtube.com/watch?v=bH3NprLEjXQ

Här är mitt 180L sällskapskar. Trådalgerna får ni på köpet. :p
http://www.youtube.com/watch?v=X3v0ubo50wY

OBS! Välj HD..

Är det okej om jag håller dig personligt ansvarig för att jag antagligen kommer skaffa en hel massa akvarium närmsta halvåret och således kommer få bo i badrummet och sova i badkaret eller nåt? :devil:

(Jättefina filmer, även om jag inte 'kan nåt' så är de väldigt inspirerande, och fina! :love:)

Är det okej om jag håller dig personligt ansvarig för att jag antagligen kommer skaffa en hel massa akvarium närmsta halvåret och således kommer få bo i badrummet och sova i badkaret eller nåt? :devil:

(Jättefina filmer, även om jag inte 'kan nåt' så är de väldigt inspirerande, och fina! :love:)
Tack! :)
Ja det är helt OK, :D jag har haft den effekten på fler som absolut aldrig skulle skaffa sig ett akvarie. :angel:
Det är väl så när man blir biten som akvarist, man bara måste ha fler..
Men badrummet är en bra ide´ att ha ett kar i. :)
Lätt med VB och underhållande när man väl sitter där. :rofl:

Det med växten kan vara acklimatiserings problem, jag har dock svårt för att se vad det är för växt, är du säker på att det är en akvarieväxt och inte en sumpväxt då?

Det med växten kan vara acklimatiserings problem, jag har dock svårt för att se vad det är för växt, är du säker på att det är en akvarieväxt och inte en sumpväxt då?

Nä.. Jag bad ju de i affären hjälpa mig med växter. Den växte under vatten i affären med, men det är ungefär det enda jag kan säga säkert. Men bad ju om lätta växter, och alla utom gräset skulle det. Gräset sas vara ganska svårt, så ville jag prova? Det ville jag - jag tycker det är fint. Och det däringa gräset är strax efter sessiflora-vad-det-nu-hette det som trivs allra bäst och är allra enklast.

Men har nu letat rätt på fusklappen vad de olika hette, och den jag pratar om är om jag inte blandat ihop: echinodorus parviflorus

(och fick det plats ett akvarium i badrummet, så.. ;) Det gör det dock inte..)

Ja den växten behöver bottennäring, så när din botten blir lite äldre så kommer växten må bättre. Och Echinodorus parviflorus är en akvarieväxt. :)

Jag har en kompis som hade ett 760 i sitt badrum. Snacka om att jag gärna velat ha haft hans badrum. (med eller utan kar.. ;) )

Tack för svaret. Det är inget jag behöver 'göra åt den' nu alltså (typ tillsätta näring eller nåt), utan den klarar sig själv tills botten kommer igång mer?

Fiskarna har överlevt snart ett dygn i alla fall och tycks må prima =) Dock är jag fundersam ang matning. Man ska mata sparsamt i början, det har jag fattat (och varför). Men ibland står det att inte ge mer mat än de äter på en minut, och ibland står det att inte ge mer mat än att den äts upp innan den sjunker till botten. Och att ta bort mat som inte äts upp.

Lät enkelt och bra. Men en fisk är lite mindre och blygare än de andra, den äter när de andra ätit klart. Den får ju ingen mat om jag ska gå på inom 1 minut och/eller innan maten sjunker. Dessutom äter gärna alla fiskarna både mat från ytan och mat påväg ner (dvs som sjunker). Och hur man får bort mat som sjunkit ner till gruset fattar jag inte alls?

(De har fått smulat flingfoder)

Jag brukar ge så att det blir uppätet på typ 1 sec. Alltså de är så hungriga så de tar flingan direkt då den hamnar på ytan. Inget får sjunka ner, och glöm 1 minutsregeln. Jag smular inte sönder mitt foder, och brukar räkna en medelstor flinga per fisk. De skall ju inte äta sig mätta nu, i stort sätt bara hållas vid liv.

Har du haft foder som sjunkit till bottnen så bör du inget fodra i dag iaf.
Den mest kritiska perioden har inte kommit än så ta det jäkligt lugnt med matningen nu, och i med Nitrivec.

Jag har inte nitrivec utan nutrafin cycle, som jag fattat det är det jämnbördigt? http://www.hagen.com/uk/aquatic/nutrafin/index.cfm

Har beställt vattentester med, borde komma på måndag. Butiken testade vattnet åt mig innan, men har ju förstått att det farliga kommer efter ett tag med fisk i, så testet nu innan fisk visade ju bara att hårdhet och ph och det där var bra. Jag har förresten fått lite (5 l) vatten av en arbetskompis sambo som har ungefär en ziljard akvarium och är en synnerligen stor entusiast, som jag hällde i akvariet innan fiskarna (inte samma dag) kom i. För att hjälpa till att snabbare skapa bakteribalansen etc. Hur stor skillnad det gör vet jag inte men det lär ju inte bli sämre iaf.

I övrigt har jag haft i nutrafin cycle som det står på flaskan (dvs första tre dagarna, och så när det kom i fisk, så första fyra dagarna iom att fisken kom i dag 4.

Hade tänkt ge dem varannan dag, om det verkar gå bra med ledning av vattentesterna när de kommit. Jag har dock gett dem en flinga bara, men smulat. De är ju stoora flingorna, kan små tetror äta stora flingor? (De är typ 1 cm flingorna) Men kanske för jag smulat som de sjunkit såpass fort då. Den lilla blyga tetran, den svälter inte ihjäl då?

Glömde: Haft i 0,4 dl salt när jag startade med.

Senast ändrad:

Idag fick min gulorangea platy ungar!:)
Egentligen ville jag ju inte ha några nu i början, såg att hon var lite rund när jag köpte henne men hoppades att så inte var fallet. Nu när de kommit är det kul ändå och jag hoppas att några överlever sin glupska mamma.
Än så länge har ett tiotal överlevt dagen, alla vita än så länge.
Men har man fått ett gäng yngel borde väl inte det störa systemet så mycket? Tänker på att akvariet bara varit uppe i en och en halv vecka, men yngel borde väl inte ta så mycket plats eller störa för mycket i processen?

lånar en knapp....

måste bara berätta!!
har fölt tråden lännge och fått en hel del tips och inte minst inspiration!! :D

har idag varit in på världens bästa djjuraffär och beställt ett juwel vision 180 liter med välvd front till mina kära scalarer som gått trångt tillräckligt länge nu.
:banana::banana::banana:

har en plan reedan för hur det ska se ut, och vi får väl se hur det verkligen blir sen....:angel:

någon som på vägen har bra boktips i akvariehyllan??
senast köpta hade mest diskussioner om vilka artgrupper och familjer den och den fisken tillhörde.. något besviken.. tips mottages tacksamt för mer relevat information för oss som tycker fiskar är himla vackra bara.... :angel:

kl

har fått riktig fart nu på mitt 100l, ska försöka fixa bild så får ni se =)
ska bli intressant att se hur det går i flytten om typ en månad =P

*KL*

Jag är glaad =) Jag har nämligen FUSKAT! :devil:

Slöpratade på MSN med en kompis som jag träffar rätt sällan, som nyss kommit hem från sin semester. Babblade lite om allt möjligt och jag nämnde jag skaffat akvarium.

Då visar det sig av en lycklig slump att han ska stänga ner sitt akvarium för flytt. Hans föräldrar har en zooaffär så firrarna får bo där under flytten, och så ska han tömma och stänga ner akvariet medan han flyttar, och sen starta om det. Han hade precis flyttat fiskarna när vi pratade.

Dvs gissa vems väl inkörda filter, och (testade) vatten osv mitt akvarium fick? :bump:

Och.. nu är det dessutom klippt, på riktigt. Nu MÅSTE jag skaffa ett till, stort akvarium.

För.. de här kommer vilja bo större om ett tag :love:

malbert.jpg

blguppy2.jpg

blguppy3.jpg

/Lycklig Alex, som nu kan sälja TVn typ ;P

Kom på en till grej angående det här med yngel och mat.
Nu har jag ju bara tre vuxna platys som jag matar och då brukar jag dela upp ungefär en flinga att ge när jag ger flingfoder. Men nu finns ju även ungefär 12 små yngel också, ska jag smula sönder lite till mat i små små smulor till dem också? Antar att de inte bara vill ha alger de heller.:angel:

Och sedan det här med sniglar.. Jag hade tänkt släppa ner några äppelsniglar i mitt kar lite senare så det kommit igång. Men då jag skaffade växterna fick jag med några skräpsnäckor. Gick till akvarieaffärn dagen därpå och köpte en Helena som ska äta upp dessa, men den äter ju bara en gång om dagen och skräpsnäckorna blir bara större tycker jag. Är osäker på att min Helena kommer kunna äta upp alla eller om det slutar med att den bara håller efter beståndet och då kan jag ju inte skaffa några äpplen..
Någon som har någon erfarenhet av detta och har använt sig av Helena?

kl

gah! jag har fått vita prick!!! Min högdräktiga black molly hade nån liten vit fläck i förrgår, och nu är halva fisken full! Givetvis hade inte djuraffären jag var i någon medicin så jag fick ta extrozonsalt. Ska åka till en annan affär imorgon.

Min andra mollyhona fick 10 yngel natten till igår, än så länge bor de i yngelkassen innan de får hoppa över till yngelakvriumet. Där har jag fortfarande mina silvermollyyngel - de växer grymt sakta:confused:
vattnet är bra, byter vatten 2 gånger i veckan och de har fått tetramin baby och menü så jag vet inte varför de växer så sakta?!

hur stora tycker ni ynglen ska vara innan de får komma över i det stora? På guldfisken sa de ½ vuxna storleken, ,men än är de bara 2 cm ungefär

haha då får jag vänta:D

menade att på en affär sa de halva storleken :p

hur stora yngel kan gurami käka upp? de är ju ändå rätt stora?

Halva en vuxens mollys storlek måste vara typ fyra cm då? Låter stort tycker jag, är de två cm hade jag släppt i dem nu, tror inte de kommer käka dem. Guramis har ju rätt små munnar ändå. Jag minns när jag hade guramis och platys, mina platy-yngel var väl ungefär två cm då de simmade ihop med de andra fiskarna (alltså ungefär då de var i princip färdigutvecklade och hade fått kön men fortfarande var små). Det var inga problem i alla fall.

Fast själv är jag ju så hemsk att jag låter mina yngel växa upp bland de vuxna, de starkaste överlever.:angel:

Men du som har en massa yngel, hur gör du med matning?
Jag har ju bara tre vuxna och nu då tolv yngel. Har en del alger de kan käka extra av, men ska jag smula bitar till de yttepytte små också? Vill inte övermata heller eftersom akvariet är så nytt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 018
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
825
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka