Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Nu när jag startar upp karet, hur länge borde jag vänta med fisk efter jag slängt i bakteriekultur?
Borde jag börja även med någon algätare? Hur många cm fisk nu i starten?

efter min bakteriekultur (easystart) skulle man vänta ett dygn.

anettejt: Ok, men vad är det slemmiga för nåt? ser nasty ut...
Hur myket PMDD kan man ha i? är det rekommenderade lagom? jag har i 30 ml/ v som man ska i mitt 350l, men märker ingen större skillnad....

Idag flyttade de första tre platybrudarna in i mitt kar, tillsammans med den snigelätande snigeln Helge som ska käka upp skräpsnäckorna som följde med växterna!:D

Ska försöka fixa någon bild imorn.

anettejt: Ok, men vad är det slemmiga för nåt? ser nasty ut...
Hur myket PMDD kan man ha i? är det rekommenderade lagom? jag har i 30 ml/ v som man ska i mitt 350l, men märker ingen större skillnad....
Det är utfällningar. För att bäst undvika dom så rena flaskor, batterivatten och sen förvara mörkt/kallt. Jag blandar dock min Micro med kranvatten, men har dom sen i kylen, får aldrig utfällningar.

Ang dosen PMDD så måste man ta hänsyn till VB, CO2, ljus och mängden växter.
Återkom om detta så kan vi titta på doseringen.

Gör (numera ;)) vattenbyte 40-50% varje helg. Gör gärna oftare för att få bort missfärgat vatten men det vågar man väl inte?. ingen co2, växterna är anubias (rätt små än så länge men 4-5 hobbar), jättevallis, lite javamossa och en hel del flytande vattenormbunke.
glest planterat men de ska ju växa ihop hade jag tänkt.

Lysrör är som sagt 40w powerglo och 36 w sylvana växtrör. Akvariet är 56 cm djupt och lite missfärgat av ek-gren.

Med så lite ljus så hade jag doserat max 35 ml av vardera flaskan.
Anledningen att dina växter inte växer fortare är avsaknaden av mer ljus och CO2.
Nej gör inte mer VB än vad du redan gör. Tycker det räcker långt.

kl

Jag måste dela med mig av min räddningsaktion så här på kvällskvisten :)

Mitt palettpar fick yngel för ca en vecka sedan, ca 10 st. De har hållt sig på ena kortsidan med ynglerna hela tiden (motsats sida till pumpen). Idag när jag kom hem såg jag att mammapalett och pappapalett simmade som tokar runt pumpen, och inga yngel syntes till :( .
Så det var bara att fiska upp pump och börja leta yngel. Jag hittade en del trötta och sluta yngel och hällde i dem där paletterna letade efter sina bebisar. Trodde chansen att de skulle bli upphittade innan de blev mat åt de andra fiskarna var minimal, men hoppades på det bästa.

Den första halvtimmen såg jag inte någon bli upphittad fastän pappapalett letade som en galning och jag gick därifrån. Lite ledsen över att de förlorat sina bebisar, de var så upprörda.. Pappafisk vägrade ge upp letandet och simmade av och an där pumpen suttit.

En halvtimme senare så vakade mammapalett över fyra små pigga yngel :love: . Jag hittade två-tre till yngel som suttit i pumpen (tur jag lät allt ligga i handfatet ett tag istället för att börja göra rent) och hällde i även dem.

Nu när det gått några till timmar så vakar mamma och pappa- palett för sju små prickiga barn. Pappa palett letar fortfarande efter borttappade barn men inte lika hysteriskt längre.

Jag är rörd över att de har sån koll på sina små, och tar hand om dem fastän de varit borta flera timmar. Dessutom verkar de hålla koll på hur många bebisar de har eftersom han inte ger upp sitt sökande.
Det är inte vad jag väntat mig, men det är fint (om än frustrerande att se deras ihärdigt sökande) att se.

Tycker med det är fint. :)
Tycker du gjorde en god gärning och jag hade gjort detsamma.

Minns när jag odlade L144: or, då var hanen riktigt upprörd när hans ungar simmade ut för tidigt, och sen var han riktigt aggressiv mot andra fiskar inkl, hans äkta hälft. Fodrade med mycket grönsaker och så fort hans ungar kom o skulle äta så flyttade han sig snällt så de skulle få plats. Kom nån annan i närheten så jagade han dom långt bort.

Kul att höras att man inte är ensam om att försöka rädda dem :) . Ibland undrar jag om jag är helt tokig i jämförelse mot andra.
Vad gullig din fisk var mot sina bebisar!

Jag är lite kluven till palettbebisarna dock, det är urmysigt att se föräldrarna vaka över dem så intensivt, men jag vet hur svårt det är att bli av med dem sen.. Det brukar ju inte direkt vara någon stor efterfrågan på paletter i butikerna. :(
Så rent krasst hade det varit enklare att låta dem vara kvar i pumpen :devil: (ja jag hade en sådan tanke, men aldrig att jag skulle låta tanken övergå till (icke-)handling)

Finns det någon mer med historier om hur fiskar förvånar en i föräldraskap och intelligens? :)

Jag kan bjuda på en till. :D Inte jätteunik men den sitter kvar på min näthinna iaf.

Hade för några år sen en avelsgrupp utav VF Poecilia velifera i mitt ena sällskapskar.
När någon utav honorna skulle till att föda så var alltid hanen med och såg till att allt gick bra. Kom det någon annan fisk i närheten av honan så jagade han bort dom. Sen när väl ynglena föddes så var han med alla upp till ytan och såg till så att de kom i säkerhet.

Första gången så var jag påväg att ta bort hanen då jag trodde han skulle äta upp dom, men med lite is i magen (dessa är ju inte kända för att äta upp sina yngel) så såg jag till min förvåning att han begrep att det var hans barn och bara ville ge dom en liten välkomsthälsning och en bra start. :)
Tyckte det var lite gulligt..;)

Sen har jag mest odlat fisk som varit romrövare så har tyvärr inte fler historier att bjuda på.
Men min malhane är väl den som varit den bästa på detta med rom/yngelvård, minns en gång när jag skulle göra rent en rot (inte deras lekrot då) så fort jag stoppade ner handen i karet och började lyfta upp roten så kom han utflygandes och cirklade runt roten som en tokig.
Anande något direkt och kollade deras lekrot, jo där hade några Botier flyttat in.
Hade bara hunnit lyfta roten nån cm så jag satte ner den igen och hämtade en ficklampa. Och visst, under roten hade honan hittat en kanal och lagt rom.
Så den rot tvättningen kom av sig något. :p

Kul att höras att man inte är ensam om att försöka rädda dem :) . Ibland undrar jag om jag är helt tokig i jämförelse mot andra.
Vad gullig din fisk var mot sina bebisar!

Jag är lite kluven till palettbebisarna dock, det är urmysigt att se föräldrarna vaka över dem så intensivt, men jag vet hur svårt det är att bli av med dem sen.. Det brukar ju inte direkt vara någon stor efterfrågan på paletter i butikerna. :(
Så rent krasst hade det varit enklare att låta dem vara kvar i pumpen :devil: (ja jag hade en sådan tanke, men aldrig att jag skulle låta tanken övergå till (icke-)handling)

Finns det någon mer med historier om hur fiskar förvånar en i föräldraskap och intelligens? :)

Synd det är vinter annars hade jag kunnat köpa några av dig billigt - men dom lär ju vara för stora att skicka när vintern är över?

När någon utav honorna skulle till att föda så var alltid hanen med och såg till att allt gick bra. Kom det någon annan fisk i närheten av honan så jagade han bort dom. Sen när väl ynglena föddes så var han med alla upp till ytan och såg till så att de kom i säkerhet.

Första gången så var jag påväg att ta bort hanen då jag trodde han skulle äta upp dom, men med lite is i magen (dessa är ju inte kända för att äta upp sina yngel) så såg jag till min förvåning att han begrep att det var hans barn och bara ville ge dom en liten välkomsthälsning och en bra start. :)
Tyckte det var lite gulligt..;)

Jag blir glad av att läsa sådant :)
Brukar den arten hjälpas åt med barnpassningen, eller är det ovanligt att pappan hjälper till?
Otroligt gulligt hur som helst :laugh:

Synd det är vinter annars hade jag kunnat köpa några av dig billigt - men dom lär ju vara för stora att skicka när vintern är över?

Jag har aldrig skickat fisk, tycker det känns lite vanskligt. Men om du eller någon bekant åker förbi södra dalarna om en-två månader är det bara att hämta dem (gratis ;))
Tyvärr ska jag inte nedåt landet den närmaste tiden, vad jag vet.

Du har ingen bekant som ska åka vasaloppet? :D

*kl*

Nu kommer några bilder på mitt kar, tog dem någon dag efter jag satte i firrarna. Har redan vart igång i en vecka, tiden går fort! Än så länge mår alla bra och växterna växer som ogräs redan.:)

163770_1394043190138_1803947070_768846_5933853_n.jpg

167976_1394041990108_1803947070_768845_4249116_n.jpg

Ett bra kelvinvärde för växter ligger mellan 6500-18 000 k.
Sen gillar växter röda och blå pikar. Så det är lite att hålla koll på.

*smyger in här då*

Gillar fiskarna samma som växter? Eller måste man ha dubbel belysning?

Skulle man kunna ha en sån här, den ska ge så dagsljuslikt som möjligt:

Fullspektrum ger ett naturligt dagsljusliknande ljus
Färgtemperatur: 5500 K
RA-värde: 97-98
Effekt: 11 W– 32 W

(W kan inte jmf med en vanlig glödlampa, jag har 26 W och den ger mer ljus än en 100 W vanlig glödlampa)

RA-värde på 100% ska ju vara perfekt färgåtervinning dessutom, så den ligger ju nära det.

Nej inte dagsljus till växter, dvs pissgult gillar dom inte, pikarna skall vara blåa och röda. Och jo fiskarna bryr sig inte om vilket, eller jo, mår växterna bra så fungerar karet bättre = Gladare fiskar.

Tittar man på röret när det är tänt så skall de se blå/vitt/violett ut, då är det ett bra växtrör. Sen skall kelvinvärdet gärna ligga på minst 10 000. Även om en del LE lampor är bra med endast 6500k.
Jag kör kombinerat 10 000k och 18 000k på mina rör. Riktigt krispigt sken blir det. :)

Jo W är alltid W i akvariesammanhang. Står lite om det innan i tråden med.

Fast det här är just vitt och INTE gult. Både för mitt öga och för kameran. Alltså 'vitt som ute' och inte 'gult som glödlampa'. Men, akvariet slipper en sån då =)

Men man kan alltså ha 'bara' en växtlampa? (Antar det är enklast köpa en sån då?), fisken bryr sig inte?

Hur vet man vad det ska vara för watt osv då, antar det är lika illa med för 'starkt' ljus till 'för litet' akvarium som för dåligt ljus? På rampen som eg följer med akvariet så ska det vara ett lysrör, och det är märkt 1*14W på undersidan.

Just nu kör jag ju helt regelvidrig belysning, en 20W minihalogen (eg en skrivbordslampa). Det har inte tagit kål på växterna än iaf, men å andra sidan har de bara haft det så sen i förrgår. De där sessiliflora eller vad det heter växer redan så det syns, övriga har inte dött men jag har ingen aning hur de mår heller. Har tänkt fixa annan belysning imorgon, tänkte bara fråga på affären (där jag köpte växterna hade de bara rör i lager när jag var in, och jag vill inte ha rör som sagt) - men det tycks vara mer komplicerat än så :crazy:

Det är bra om växterna trivs bra, men iom att akvariet är litet är det INTE varken ett behov eller eg önskvärt de växer som ogräs ;)

(Tack för du står ut med mina rookiefrågor! :bow:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
23 001
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
824
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
211
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
903
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix