Akvarietråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden

Tillsätter ni andra här inne också koldioxid, näring och har extra bra ljus till era kar?
Jag tycker att det låter som att det är så mycket för några växter, men man kanske behöver allt detta?
Eller är det jag som har missuppfattat detta med växtkar? (antog att det var när man hade växter i också.) :o

Senast ändrad:

akv1.jpg

Åh vad fint det såg ut!:) Vad är det för växter du har?

Kom på att jag även läst om folk som inte använt CO2 i sina akvarium, utan endast blomjord under sanden, pump och svag belysning och att det också funkat?:crazy:

Åh vad fint det såg ut!:) Vad är det för växter du har?

Tack :)

På bilden är det echinodorus bleheri/svärdplanta, nån alternanthera (cardinalis?), en väldigt ledsen hygrophila polysperma (som är jättefin nu), vallisneria* och, tror jag, bacopa caroliniana/tjockblad.

*Googlade lite på vallisneria och hamnade på tropica.com och insåg att min kanske inte alls är spiralis utan tvärtom någon americana-variant? Som verkar vara mer ljuskänslig. Kanske inte så konstigt att den inte trivs optimalt i mitt kar då.

Tillsätter ni andra här inne också koldioxid, näring och har extra bra ljus till era kar?
Jag tycker att det låter som att det är så mycket för några växter, men man kanske behöver allt detta?
Eller är det jag som har missuppfattat detta med växtkar? (antog att det var när man hade växter i också.) :o

Jag har bara vanliga akvarie-lysrör (förutom i småkaren där jag har små-lampor) plus tillsätter PMDD vid vattenbyte i mina sällskapskar. Om jag bara kan hitta min mobilsladd så jag kan föra över bilder så kan jag visa hur mina kar ser ut.
Jag tror att växtkar = akvarium där man satsar på att bara växterna med inga eller några få fiskar.

Såg jättetrevligt ut ditt kar. :)
Nej inga växter i mängder men din H. polysperma suger lite näring så visst kan du prova att höja PMDD:n. (eller så provar du med att ta bort din H.polysperma)
Du har inte jättemycket fisk i, så med andra ord inte så mycket extra nitrat får du därifrån.

Jag hade doserat såhär:
5 ml av varje flaska efter VB.
3 ml av varje flaska dag 4 efter VB.

Sällskapsakvarie 1. 180 liter. Två lysrör. (det är vallisnerian där bak jag tycker ser så tråkig ut)
PICT4376.jpg

Sällskapsakvarie 2. 180 liter. Två lysrör. Väldigt ovårdat ser jag nu när jag ser bilderna :o
PICT4377.jpg

PICT4378.jpg

Litet räkkar 60 liter. Två energisparglödlampor.
PICT4381.jpg

Yngelkar ca 30 liter. Två energisparglödlampor.
PICT4382.jpg

Som du ser går det ju att ha vanliga lampor som i mina mindre kar och växterna överlever, men man ska välja tåliga växter!

Nu hittade jag en några månader gammal bild på akvariumet där vallisnerian såg mycket grönare och finare ut. . . fastän jag då bara hade ett lysrör.

DSC00237.jpg

*kl*

Nu behöver jag er hjälp att komma ihåg ett namn.

Jag såg en väldigt snygg fisk på arken i ängelholm för ca 1 vecka sen. Den var svart med oranga fläckar på. Kan ha varit en slags gurami men mins inte helt.
Nån som kan hjälpa mig vad den heter?

kan det vara en oskar-ciklid? Den har ju ett finare namn, men kommer inte ihåg!

Jag tror att växtkar = akvarium där man satsar på att bara växterna med inga eller några få fiskar.

Aquascaping är ju det rätta namnet, (och det är ju en tävlingsgren med) jag bara skriver växtkar för att vi är i Sverige. ;)

Ja man satsar på växterna i första hand, men fisk har man alltid i för att få karet fungerande. Det som är så snyggt med växtkar är att man oftast sätter i större stim av samma fisk allt för utseendets skull, men fisken trivs såklart bättre så med.

Kolla detta stimmet med Rödmunstetror. Scapet var vinnare i AGA 2009.
331.jpg

Eller kolla in detta Rasborastimmet:
195.jpg

Ja mycket tid. Och har man lite nördegenskaper så är det en stor fördel. :D

Oftast så sitter man o skissar sig fram scapet i första hand.
Sen trixar man med stenar o rötter i ett tomt kar.
När karet väl är uppstartat så ändrar man väldigt lite eftersom det kan trigga alger.
Så man kan säga att ca 2-3 månaders arbete för ett tävlingskar är vad som krävs. Och då ansar du karet varje vecka om det krävs.
Efter tävlingen river du sen det, och börjar om på nytt. :angel:

Lite synd att detta med Aquaspacing är så mansdominerat, tror det därför att det krävs en hel del teknik. Men jag är säker på att alla tjejer om de bara vågade lätt kunde mäta sig med alla killarna i de Internationella tävlingarna.

Efter tävlingen river du sen det, och börjar om på nytt. :angel:

:eek: :eek:
Å herregud. Varför riva konstverket, efter all tid/pengar/engagemang man lagt ner? Iofs kan det bli lite omständigt att behålla alla.

Synd att jag både har svarta fingrar och nopp tålamod.
Jag gissar att du tävlar i det, hur går det för dig, mäter du dig bland killarna? :devil:

Jag är tyvärr inte alls i samma kaliber, men detta är väl mitt bästa so far.
1250404580_resized.jpg

Nån vecka senare såg det ut såhär.
GC3.jpg

Detta var dagen innan jag rev det. (sorry för all synlig teknik)

Just nu håller jag på med ett som jag hittills är rysligt nöjd med, men eftersom jag skall tävla med det så kan jag inte lägga upp nån bild förrän i mitten på februari.

Googlade fram bilder och nej det var inte heller rätt. Oskar är lite ljusare i svarta nyanserna och har för stora fält med orange.
Den jag såg var svart som kol och med fläckar som en dalmatin i orange.

växer alla mossor snabbt? På din bild har den ju vuxit mkt på en vecka men du har väl massa nytto-grejer:p Eller finns det nån som växer hyfsat snabbt iaf?

Började med PMDD i förrgår, ingen koldioxid ska jag ha. Vill klä in roten.

Lysrören är 2st 38w, men roten färgar vattnet så det tar väl bort en del ljus.

del kl

Jag var inne på affären guldfisken och frågade om det härmed strilrörets placering och att det blir så mycket rörelse i vattnet att växterna slits sönder. Gabbi sa ju att jag kunde rikta strålarna mot glaset så att de bryts, men på guldfisken sa han att de kunde vara under ytan men att vattnet behövde röra sig en 15 cm ut ungefär = inte rikta mot rutan. Fullt blås på filtret skulle det va.
Jag har vattenormbunke som flytväxt och provade att sätta ner ett toppskott i gruset och de slets upp efter nån dag. Lite drygt att växterna inte får en chans...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
46 47 48
Svar
947
· Visningar
22 968
R
Övr. Djur Hej! Jag undrar med er som t.ex. har hamstrar att luktar dessa i normala fall? Jag vill minnas att när djur ännu såldes i butiker så...
Svar
18
· Visningar
821
Senast: hastflicka
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?